וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהחוקים מפצים על חוסר אמון: לממשלת גנץ-נתניהו מצפה עוד מסע מפרך בכנסת ובבג"ץ

24.4.2020 / 12:30

ההסכם שנחתם בין כחול לבן לליכוד מקים יצור דו-ראשי חריג עם סעיפים כובלים ומנגנוני וטו שנועדו להבטיח לשני הראשים שאף צד לא יברח. כעת, הם מנסים להעביר ביחד בחופזה שורת תיקונים דרמטיים בחוקי יסוד ומתבוננים במתח לעבר ביהמ"ש, כשהערה אחת יכולה להוביל בחזרה לכאוס

הצהרת לפיד בעקבות הקמת ממשלת נתניהו - גנץ/מערכת וואלה! NEWS

בספר הילדים דוקטור דוליטל, מגלה הרופא המיתולוגי באפריקה את אחד מהיצורים המוזרים בעולם: חיה נטולת זנב, עם שתי קרניים ושני ראשים שמוסטים לכיוונים הפוכים. כשראש אחד אוכל, השני מדבר, כשאחד נרדם, השני שומר, וכן הלאה. אם דוקטור דוליטל היה מגיע לכנסת ישראל בימים האחרונים, הוא היה מגלה את הגרסה הפוליטית של בעל החיים המוזר הזה, שבתרגומים לעברית של הספר מכונה "דחיק סליק" או "דחופומשוך"; ההסכם שנחתם בין הליכוד וכחול לבן להקמת "ממשלת חילופים" דו-ראשית בראשות שני הבנימינים, נתניהו וגנץ. ההסכם כולל כל כך הרבה סעיפים כובלים ומנגנוני וטו שנועדו להבטיח "דחופומשוך", כך שאף ראש לא יוכל לזוז אפילו מילימטר בלי הצד השני.

ה"דחיק-סליק" של נתניהו וגנץ הגיח לחלל העולם בערב יום השואה במעון ראש הממשלה בבלפור, אך עד להשבעת הממשלה יש לו עוד מסע מפרך של חבלי לידה בכנסת ובבג"ץ. על שעון 21 הימים של הכנסת נותרו לקואליציה המתגבשת עוד פחות משבועיים כדי להשלים את מסכת החקיקה המורכבת והמסובכת שמבססת את ממשלת הרוטציה של נתניהו וגנץ, ורק לאחר מכן, כך כתוב במפורש בהסכם, ייאספו החתימות של הח"כים שיבקשו מהנשיא להטיל את המנדט על נתניהו.

במקביל, בג"ץ צפוי לדון בשורה של עתירות נגד הרכבת הממשלה על ידי נתניהו הנוגעות גם לסעיפים בהסכם עצמו. בכל שלב משהו עלול להשתבש, הודה אחד ממקורבי נתניהו השבוע, ואז נדרדר בחזרה לתרחישים של בחירות.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
אף ראש לא יוכל לזוז אפילו מילימטר בלי הצד השני. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, -

בלב הפועם של היצור הדו-ראשי של נתניהו וגנץ יש שורת תיקונים לחוק יסוד הממשלה וחוק יסוד הכנסת שנועדו להסדיר את הרוטציה ואת חלוקת הכוח והסמכויות בממשלה המשותפת. החוקים הללו נועדו לפצות ולגשר על פערי האמון בין הצדדים, ונולדו במקור כניסיון להבטיח לגנץ שנתניהו לא ירמה אותו ויפזר את הכנסת לפני שיגיע חלקו ברוטציה. בהמשך, גם נתניהו רצה לקבל ביטחונות משל עצמו, לאפשרות שבג"ץ יפסול אותו מלהמשיך לכהן בממשלה בעקבות מצבו המשפטי. התוצר הסופי הוא חוק "ממשלת החילופים", שהליכוד וכחול לבן מנסים לקדם כעת בהליך מהיר כדי להספיק לפני סוף המנדט, שמסתיים ב-7 במאי. הוא כולל עשרות סעיפים שבמהותם מגדירים מחדש את הסדר החוקתי והמשטרי של ישראל ומשנים מן היסוד את אופן עבודת הממשלה והכנסת בישראל.

בין היתר, החוקים קובעים כי הכנסת לא יכולה לחוקק כלום בחצי השנה הקרובה, למעט בנושאי קורונה, וקוצבים את זמנה מראש לקדנציה של שלוש שנים, למרות שנבחרה לפי חוק לארבע, מבלי שיש אפשרות ריאלית לפזר את עצמה קודם. הממשלה פתאום מחולקת לשתי קבוצות של שרים "בעלי זיקה" במקום על פי ייצוג מפלגתי פרלמנטרי, כשיטת הבחירות הישראלית. החוק הנורבגי המדלג, שעדיין מוקפא לנוכח הקשיים החוקתיים שזועקים ממנו, מבטל את רשימת כחול לבן כפי שנבחרה לכנסת כדי לדלג על אנשי יש עתיד-תל"ם ולהכניס ח"כים שמזוהים עם גנץ במקום שרים שמתפטרים.

עוד בוואלה!

אחרי ששרף את עצמו כנזיר בודהיסטי, גנץ עשוי לסלול את הדרך לנשיא נתניהו

לכתבה המלאה

כשהעולם התהפך

אין מה לקנא בח"כים של כחול לבן שנשלחים כעת לקדמת הבמה לקידום החקיקה בכנסת. אתמול, ביום הדיונים הראשון שבו החקיקה אושרה בטרומית, הח"כים של יש עתיד-תל"ם ניצלו את הבמה היטב כדי לשאת נאומים חוצבי להבות ולהטיף מוסר לחבריהם לשעבר שחצו את הקווים. "אתם מכניסים פה סעיף שאומר שעבריין מורשע יוכל להיות ראש ממשלת ישראל ואתה כשר משפטים תהיה חתום על זה", לפיד הטיח באבי ניסנקורן, שבה בעת, הסתודד עם מיקי זוהר והתייעץ איתו לגבי כל צעד ושעל. עולם הפוך: רק לפני חודש השותפות בין גנץ ללפיד בראשות כחול לבן הייתה היצור הדו-ראשי החריג של הפוליטיקה, כעת הוא בורא עם נתניהו יציר כלאיים אחר.

אמנם, יש בפי הח"כים של גנץ מסרים משכנעים לריאיונות על המנהיגות והאחריות שמצילה את המדינה מבחירות רביעיות, וגם הסקרים מגלים שרוב הבוחרים שלהם עדיין איתם; אבל ספק אם מי מהם חלם שהוא יצטרך להגן על הקונסטרוקציה המשפטית המורכבת שנוצרה למידותיהם של נתניהו וגנץ, ששופט העליון לשעבר אליקים רובינשטיין הגדיר אתמול כ"הסכם מבהיל" שבו "חוקי יסוד נדרסים כאילו הם חוקי עזר על ביוב ברעננה".

לא מספיק שהם נאלצים להצדיק ממשלה מנופחת של לא פחות מ-52 בעלי תפקידים בעידן של משבר כלכלי מחריף ולהתפתל בהסברים לסעיפים שמכשירים את מעמדו המשפטי של נתניהו ומבטיחים שגם אם יורשע בפלילים לא יהיה חייב לעזוב את תפקידו, עכשיו הם גם צריכים להסביר שזה מצדיק את שינוי כללי המשחק.

יו"ר הועדה ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן בשיחה עם ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, במהלך הדיון של הוועדה המסדרת בכנסת 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
התייעצות לגבי כל צעד ושעל. ניסנקורן וזוהר, אתמול/אתר רשמי, דוברות הכנסת

לצד הדרמות הסוערות בכנסת, המתח הולך ונבנה לקראת הדיון בבג"ץ, שיצטרך לדון גם ביצור החוקתי המיוחד של ממשלת החילופים, ובעצם השאלה אם נאשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה. בהסכם שבנוי על כל כך מעט חוסר אמון ועל כל כך הרבה טלאים משפטיים, גם הערה אחת של בית המשפט על אחד הסעיפים יכולה בקלות להוביל חזרה לכאוס. זאת, כשברקע הסעיף המפורש שהוסכם בין הליכוד וכחול לבן שאם תהיה מניעה משפטית מאחד הצדדים לכהן - הכנסת תתפזר לבחירות.

כל עוד לא תתבהר עננת בג"ץ, המיזם המשותף של נתניהו וגנץ לא יוכל לקרום עור וגידים, אבל המתח שייבנה לקראת הדיונים עשוי לספק טעימה מהחיים המשותפים בעתיד בין מי שנחושים "להגן על הדמוקרטיה" לשותפיהם החדשים שדווקא רוצים להגביל את בית המשפט. כבר אתמול, כששופטי בג"ץ פסלו את חוק הפיקדון נגד המסתננים, בכחול לבן היה מי שבירך, ובליכוד מי שמיהר להגיש הצעת חוק לחקיקת פסקת התגברות; כמה שעות לאחר מכן, נגלה העימות החריג והחריף בין היועמ"ש לבין מ"מ פרקליט המדינה, שמגובה על ידי שר המשפטים היוצא ומקורבו של נתניהו, המועמד כעת לתפקיד השר לביטחון הפנים, מה שיציף מחדש לסדר היום את הנושאים המשפטיים הכה טעונים ושנויים במחלוקת. כך, "ממשלת דחופומשוך" של נתניהו וגנץ עשויה לגלות שהיא מושכת לכיוונים אחרים עוד לפני שהיא מושבעת כהלכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully