וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב והיועץ המשותף: מאחורי בחירת יו"ר יד לבנים למדליק משואה

23.4.2020 / 12:22

מקורות המעורים בהליך הבחירה אומרים כי מאיר סויסה, יועצה של שרת התרבות, היה מעורב בקבלת ההחלטה בנוגע ללקוח אחר שלו: אלי בן שם. ב-2018 קבע המבקר כי יש טעם לפגם בהעסקתו כיועץ חיצוני לטקס המשואות במקביל להעסקתו ע"י רגב. משרד התרבות: הטענות שגויות, בן שם ראוי

שרת התרבות מודיעה ליו"ר יד לבנים שישיא משואה ביום העצמאות/צילום: משרד התרבות

שרת התרבות מירי רגב הודיעה בשבועות האחרונים לזוכים היקרים על הבחירה בהם להשיא משואה בטקס שיפתח את אירועי יום העצמאות בשבוע הבא בהר הרצל. הזמר עידן רייכל היה הראשון לקבל שיחת זום בהפתעה, הבדרנית ציפי שביט סגרה את הרשימה, ועוד כ-13 משיאים מכובדים שמייצגים "חיבורים בחברה הישראלית" ככותרת הטקס, שלאור מגבלות הקורונה ייערך השנה במתכונת מצומצמת וללא קהל. בשנה שעברה, דוח מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על אופן בחירת מדליקי המשואות בטקס יום העצמאות ה-70, שגם אותו רגב הובילה. מבלי לפגוע בזכויותיהם והישגיהם של הזוכים שנבחרו להדליק משואה, ממידע שהגיע לוואלה! NEWS נראה שגם השנה עולים סימני שאלה בנוגע להליכי הבחירה ולמעורבותה של השרה רגב ומקורביה בבחירת המועמדים.

כך, לדוגמא, ב-9 באפריל, רגב בישרה ליו"ר יד לבנים אלי בן שם כי הוא נבחר להשיא משואה. "אלי, אב שכול בעצמו, חולל בעשרים השנה האחרונות מהפכה של ממש בטיפול המערכתי במשפחות השכולות במסגרת ארגון יד לבנים, העוסק לילות כימים בהנצחת זכרם של חללי מערכות ישראל ובטיפול במשפחות השכולות", נכתב בהודעה לתקשורת של מרכז ההסברה, האחראי על הפקת הטקס. "דווקא בעת הזו היה חשוב יותר מתמיד לזכור ולהוקיר את חללי מערכות ישראל, לזכור שישנם בבתים עשרות אלפי הורים שכולים, אחים, אלמנות ויתומים שלא יזכרו השנה לפקוד את קבר יקיריהם ביום הזיכרון הקרוב בשל משבר הקורונה", צוין. מה שלא נמסר בהודעה לתקשורת הוא העובדה שרגב ובן שם חולקים גם יחצ"ן משותף, ונעזרים שניהם בשירותיו של יועץ התקשורת והאסטרטגיה מאיר סויסה.

מסע"ת – טקס הדלקת המשואות, אולם "ירושלים", הר הרצל (בהשתתופת שרת התרבות והספורט, מירי רגב)  9באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
סימני שאלה. רגב בחזרות לקראת טקס הדלקת המשואות, ב-2018/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

סויסה, ממקורביה של רגב בעשור האחרון, משמש יועץ התקשורת של ארגון יד לבנים מאז 2009, ומשמש גם יועץ חיצוני בתשלום לשרת התרבות. מבדיקה במנהל הרכש עולה כי בשנה וחצי האחרונות התקיימו איתו ארבע התקשרויות, בסך כולל של כ-228,936 שקלים, במסגרת מכסת תקציב שמוקצה לשרים להעסקת יועצים חיצוניים. בהסכם ניגוד העניינים שנחתם עמו ב-2015 הוא אף התחייב כי יימנע מקבלת החלטות או השתתפות ישירה או עקיפה בעניינים הנוגעים ללקוחותיו.

עם זאת, מקורות המעורים בהליך בחירת משיאי המשואות אמרו לוואלה! NEWS כי הוא ייעץ והיה מעורב בקבלות החלטות בעניין. בדוח מבקר המדינה על התנהלות השרה רגב ביום העצמאות ה-70 כבר הייתה הערה בעניינו של סויסה, שהועסק אז כיועץ חיצוני לטקס הדלקת המשואות במקביל להעסקתו על ידי רגב. המבקר קבע אז שיש "טעם לפגם" בדבר.

עוד בוואלה!

במסגרת ההסכם עם כחול לבן: הליכוד דרשו להמשיך להוביל את טקס הדלקת המשואות

לכתבה המלאה
מאיר סויסה יועץ תקשורת. באדיבות המצולמים
התחייב כי יימנע מקבלת החלטות בעניינים הנוגעים ללקוחותיו. סויסה/באדיבות המצולמים

יתרה מכך, בן שם בעצמו כיהן כנציג ציבור בוועדה לבחירת מדליקי המשואות ב-2016, עם חלק מחברי הוועדה הקבועים שיושבים בה עדיין כיום. בן שם גם היה מעורב באחת הסערות שפרצו סביב טקס הדלקת המשואות של שנת ה-70, שכיכב אחר כך בדוח מבקר המדינה. ארגון יד לבנים בהובלתו דרש אז מרגב לבטל את השתתפותם של חברי מקהלת עמותת "אור למשפחות" כדי למנוע פגיעה ברגשות משפחות שכולות שביקשו להופיע בטקס ולא נענו.

טקס הדלקת המשואות ופתיחת אירועי יום העצמאות בהר הרצל, , 8 במאי 2019. ניב אהרונסון
שמות חברי הוועדה הציבורית לא נמסרו. טקס הדלקת המשואות, בשנה שעברה/ניב אהרונסון

רגב הודיעה אישית לכל אחד ממשיאי המשואות הנבחרים כי החליטה להעניק להם את הכבוד, אך לפחות באופן רשמי, לא מדובר בהחלטה שלה. המשיאים נבחרים על ידי ועדה ציבורית שבראשה עומד מנהל מרכז ההסברה, מושיק אביב, ולפי התקנון שאושר בממשלה רק בנובמבר האחרון - הוא זה שאמור להודיע למועמדים על הבחירה, ולא השרה או הדרג הפוליטי. רק שהוועדה הציבורית מתנהלת תחת מעטה סודיות וחשאיות: לפי התקנון, הדיונים שלה נותרים חסויים וללא פרסום פרוטוקולים מלאים אלא פרוטוקולי החלטות בלבד, שאינם מתפרסמים לידיעת הציבור. גם זהות רוב חבריה נשמרת בסוד עד לפרסום הרשימה הסופית של הדלקת המשואות.

באופן פומבי, בוועדה יושבים מנהל מרכז ההסברה מושיק אביב, נציגת הכנסת ליאת קונציקי, נציגת יו"ר ועדת הטקסים והסמלים חן קדם, ראש המטה של רגב, ונציג משרד רה"מ - נרדית מזרחי, שנחשבת לאשת אמונה של שרה נתניהו. מלבדם ישנם עוד 5-3 נציגי ציבור שנבחרים מדי שנה ושמם נותר חסוי כדי למנוע לחצים בהליך הבחירה. מרכז ההסברה סירב להעביר לידי וואלה! NEWS את שמות חברי הוועדה הציבורית, למרות שכל שמות המועמדים כבר פורסמו.

יו"ר יד לבנים אלי בן-שם. רן ברגמן, אתר רשמי
לקח חלק בפעילות הוועדה לפני שנתיים. בן שם/אתר רשמי, רן ברגמן

בדוח מבקר המדינה על טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70 שפורסם בשנה שעברה כבר נמתחה ביקורת חריפה על דרך בחירת משיאי המשואות. בין היתר, צוין שם כי ההחלטה הסופית של הוועדה נעשתה בשיחות טלפון פרטניות בין יו"ר הוועדה לחבריה ולא במתכונת של שיחת ועידה שהייתה מאפשרת לקיים דיון משותף והצבעה בתקנון. עוד נטען כי חלק מהמועמדים נוספו לרשימות המומלצים מבלי שמועמדותם נדונה קודם בוועדה ומבלי שהועברו מראש חומרי רקע לחבריה. באותו דוח נמתחה ביקורת חריפה גם על אופן חלוקת ההזמנות לטקס, ומצא שחלקן הגדול הוקצה לבעלי תפקידים במשרד התרבות, בשלטון המקומי ובליכוד - על חשבון הציבור הרחב וקבע כי אופן ההקצאה היה לקוי ולא התיישב עם כללי מנהל תקין.

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, במסגרת ההסכם של הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלה, הליכוד דרש כי מרכז ההסברה, הגוף האחראי על טקס הדלקת המשואות ועל כלל האירועים הממלכתיים במדינה, יישאר בידיהם. אחרי שבע שנים שבהם המרכז שהה תחת אחריות משרד התרבות, הוא יעבור כעת לאחריות משרד ראש הממשלה. רגב, שרת התרבות היוצאת, שעמדה בראש ועדת הטקסים והסמלים והייתה אחראית בכל כהונתה על מרכז ההסברה ועל טקס יום העצמאות, ביקשה מראש הממשלה להמשיך בטיפול ובאחריות על המרכז גם בכהונת הממשלה הקרובה.

מרכז ההסברה: "טענות משוללות כל יסוד"

ממשרד התרבות והספורט וממרכז ההסברה נמסר בתגובה כי "כל הטענות שהועלו בפנינו שגויות ומשוללות כל יסוד. מאיר סויסה מעולם לא היה חבר הוועדה הציבורית לבחירת משיאי המשואות. הטענה כאילו הכיר את המלצות הוועדה שקרית. סויסה לא נכח ולא השתתף בדיוני הוועדה מעולם". עוד נמסר כי "עם כניסתו לתפקיד ייעוץ תקשורת ואסטרטגיה למשרד התרבות והספורט, הגיש סויסה תצהיר והסכם ניגוד עניינים כמקובל בו צוין באופן ברור ובהיר דבר היותו יועץ תקשורת לארגון "יד לבנים".

בעניינו של יו"ר יד לבנים, בן שם, אמרו במרכז ההסברה כי "ההחלטה לבחור באלי בן שם הינה החלטה השמורה לוועדה הציבורית, שבחנה את ההמלצות ובחרה בו בשל פועלו ותרומתו הציבורית הכבירה. בהקשר לבחירתו אלי בן שם, הוא תרם והוביל שורה שלמה של רפורמות ומאבקים ציבוריים משמעותיים למען המשפחות השכולות והנצחת זכר הנופלים. אלי בן שם אף זכה לקבל את אות הנשיא למתנדב בגין התנדבות עבור המשפחות השכולות וכל העוסקים במלאכה קדושה זו. כל טענה לניגוד עניינים מצדו של בן שם בוועדה משוללת כל יסוד וחוטאת לאמת. לראייה - מדי שנה הרכב הוועדה משתנה באופן מוחלט כך שלדבר היותו של מר בן שם כחבר וועדה בשנת 2016 אין שום קשר להרכב הוועדה הנוכחית בו כאמור, אינו חבר כלל".

טקס הדלקת המשואות ופתיחת אירועי יום העצמאות בהר הרצל, , 8 במאי 2019. ניב אהרונסון
מרכז ההסברה יועבר למשרד רה"מ. ההכנות לטקס בשנה שעברה/ניב אהרונסון

בנוסף, במרכז ההסברה אמרו "כי אין שום מניעה למועמדים שהיו חברים בעברם בוועדה להשיא משואה, כמו הגברת מרים פרץ ששכלה את שני בניה אוריאל ואלירז ז"ל". עם זאת, בניגוד להקבלה של מרכז ההסברה - מרים פרץ הייתה חברה בוועדה בשנת 2016, שנתיים אחרי שהדליקה משואה בטקס יום העצמאות ב-2014, בעוד בן שם קודם ישב בוועדה ב-2016 וארבע שנים לאחר מכן נבחר להדליק משואה על ידי חלק מחברי אותה וועדה, בהם מנהל מרכז ההסברה מושיק אביב ונציגת ראש הממשלה נרדית מזרחי.

בעניין ההודעות של השרה רגב למשיאי המשואות נמסר כי "כל ההודעות למשיאים נמסרו על ידי השרה בהשתתפות בנוכחות מנהל מרכז ההסברה מושיק אביב, שקיים עם המועמדים שיחה מקדימה קודם למסירת ההודעה הסופית". לסיום, בתגובת מרכז ההסברה נמסר כי "השר הממונה על וועדת הטקסים והסמלים מקבל לידיו רשימה סופית ומורחבת של מומלצים מטעם הוועדה והוא זה שמאשרר את המלצות הוועדה לאחר בחינתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully