וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלטון המקומי נגד הממשלה: ת"א וערים נוספות מבטלות את מופע הזיקוקים של רגב

שרת התרבות ויו"ר השלטון המקומי ביקשו מכל ראשי הרשויות להפעיל את זיקוקי הדינור במקביל בכל רחבי הארץ, אך בערים רבות השיבו כי הם מעדיפים לבטל את המופעים כדי להשקיע בתושבים שנפגעו מהשלכות מגיפת הקורונה. "יש גבול לכמה אפשר לנצל את המשבר"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

תל אביב וערים נוספות יבטלו את מופעי הזיקוקים, זאת חרף יוזמתם אמש (רביעי) של שרת התרבות מירי רגב ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס. גם גבעתיים, הרצליה, הוד השרון, רעננה, רמת גן, אשדוד, יבנה, שוהם, בת ים, כפר סבא, הוד השרון, נתניה, באר שבע, זכרון יעקב וכרמיאל כבר הודיעו על ביטול המופעים המתקיימים מדי שנה ביום העצמאות.

במסגרת היוזמה, ראשי הערים היו אמורים לשגר באותה השעה בדיוק את הזיקוקים, בסמוך למופע שאותו רגב מארגנת. זאת, בניגוד לעמדתה הראשונית של המשטרה, שחששה מהתקהלות של אנשים שייצאו לרחובות כדי לצפות בזיקוקים. במהלך היום הממשלה אישרה את הצעתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שלפיה יופעלו זיקוקים ביום העצמאות תוך אכיפת ההנחיות נגד התקהלות.

השרה רגב ויו"ר השלטון מקומי שיגרו מכתבים לראשי הערים בישראל בבקשה להפעיל את הזיקוקים באותה השעה, אלא שראשי הערים לא מיהרו להיענות למתווה, והודיעו כי בעת משבר עדיף להפנות את התקציבים לתושבים בעיר שנפגעו מהמשבר - לצרכים כמו מזון, מיגון וסיוע מיוחד לקשישים. עם זאת, שורת ראשי ערים הודיעו כי לא יקיימו זיקוקים. לוואלה! NEWS נודע כי גם בעיריית תל אביב התקבלה החלטה לא להפעיל זיקוקים, וזאת בשל העובדה כי תנאי הסגר לא יאפשרו לכל התושבים ליהנות מהם.

מירי רגב בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
ביקשה מכל ראשי הרשויות לקיים את מופעי הזיקוקים במקביל. רגב/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

לפני יומיים היה זה ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, שהודיע: "בחנו, שקלנו, וגם אם המשטרה תאשר לבסוף, גבעתיים לא תוציא השנה כספים בערב העצמאות על זיקוקים או מופע לייזר. בעת הזו, הכסף יידרש למימון פטורים והנחות מארנונה, להמשך טיפול ועזרה לקשישים ולשורדי שואה, לעזרה לחינוך המיוחד ולעוד לא מעט נושאים שנזדקק לחלקם בתקופה הקרובה".

קוניק הוסיף כי "אני מכבד את השרה ולא פחות את ידידי חיים ביבס, מאחל למי מחבריי ראשי הערים שיחליט על קיום מופע הזיקוקים בהצלחה. זו החלטה שכל מנהיג מקומי או ארצי יכול להביע דעתו ולהחליט החלטותיו". הוא ציין כי הוא מעדיף להעביר את הכסף "למאות משפחות שזקוקות כרגע לכל עזרה אפשרית".

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, הסביר גם הוא את התנגדותו למופעי הזיקוקים בעת הזו. "החלטתי לפני שישה שבועות שאין חגיגות עצמאות ואין זיקוקים וכל הכסף יופנה לקשישים, לניצולי השואה, למשפחות ברוכות ילדים ולמשפחות שידם אינה משגת ונפלו במשפחות האחרונות בגלל המצב הכלכלי", אמר פדלון. "כל הכסף יופנה לקניית מזון חם, מצרכים לסופר, ציוד מיגון לתושבים וסיוע לגנים וכיתות לחינוך. קיבלתי את המכתב של מירי רגב, זכותה להמליץ מה שהיא רוצה, אבל אני עושה את מה שהכרחי כעת. אעביר את התקציב לאנשים שהם במצוקה שאני צריך לעזור להם. ילד קטן לא יכול ללכת לישון בלי אוכל, מתנצל".

זיקוקים בחגיגות יום העצמאות ה-71 בחדרה. שלומי גבאי
זיקוקים בחגיגות יום העצמאות, בשנה שעברה/שלומי גבאי

ביבנה, הודיע ראש העירייה צבי גוב-ארי כי חגיגות יום העצמאות השנה ייערכו בצניעות. לדבריו, מופע זיקוקים יעודד אנשים לצאת למרחב הציבורי, וזאת משום שלא לכולם יש מרפסות בבית. "אני מקשיב להחלטת השלטונות, לא לאדון חיים ביבס ידידי הטוב ולא לגברת מירי (רגב - ד"י). אני לא עושה רעש. במקום זיקוקים, יהיו אמנים שיסתובבו בין הבתים ויעשו שמחה. אני באמת חושב שזה מיותר, יש גבול כמה אפשר לנצל את התקופה הזאת למעשים לא ראויים, זה לא רציני".

גוב-ארי המשיך למתוח ביקורת על רגב: "לא בזה צריכה להתבטא גברת השרה. חיים ביבס עושה עבודה ראויה בהרבה תחומים, אבל כאן הוא נגרר, וחבל לי". הוא ציין כי לאור משבר הקורונה, "אנחנו בוחרים לנהל את התקציב בהקפדה יתרה על כל הוצאה, קטנה כגדולה, ולכלכל צעדינו בתבונה ובצמצום, זאת כשברקע המשבר הכלכלי הקשה של העסקים והשפעתו על התקציב השוטף של העיר".

בקשה שנשלחה לראש הממשלה, בנימין נתניהו לשימוש בזיקוקים במהלך יום העצמאות. -, אתר רשמי
הבקשה שנשלחה לנתניהו לשימוש בזיקוקים ביום העצמאות/אתר רשמי, -

גם ברעננה הודיעו כי לא יתקיימו השנה מופעי זיקוקים בעיר. ראש העיר, חיים ברוידא, אמר כי "אין הצדקה להוציא עשרות אלפי שקלים על זיקוקים בשעה שכלל המשק מתמודד עם משבר כלכלי בעקבות נגיף הקורונה. נפנה את הכספים שיחסכו לסיוע לקשישים, לנזקקים ולעסקים שקורסים".

הוא הדגיש כי "בעת הזו אנו מנהלים תקציב רזה ואחראי, ומנתבים את הכסף לאפיקים החשובים. נעשה הכול כדי שתושבי רעננה ירגישו ויחוו את יום ציון העצמאות למדינת ישראל - אך נעשה זאת במינימום הוצאות כספיות".

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן קיבל החלטה דומה. "ברוח התקופה ועדי שכונות ובניינים שירצו זיקוקים ידניים להדליק במרפסות נשמח לספק להם (מדובר בזיקוקי עוגת יום הולדת)", כתב ראש העירייה בחשבון הפייסבוק שלו, ופירט את הסיבות לביטול מופעי הזיקוקים ברמת גן: "זה פוגע בהלומי קרב, זה פוגע בבעלי החיים, אנחנו הולכים לקראת משבר כלכלי חסר תקדים שיגרור גזירות, בכדי לאפשר צפייה ישירה לתושבי העיר צריך עשרות רבות של מוקדים בעלות מטורפת, זה עלול לגרום להתקהלויות רחוב כדי לצפות בנוחות ובטבעיות".

ראש עיריית בת ים צביקה ברוט הצטרף: "בשנה כמו זו, כשבעיר שלנו כמו במדינה כולה יש כמעט 30 אחוזי אבטלה, כשהשכר של רבים בעירנו ובארצנו נחתך בחצי ובעלי עסקים נאבקים בעומס התשלומים, ראוי לשדר צניעות מסוימת בחגיגות ולוותר על הפרחת הכסף שלנו לשמיים".

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, פירט מדוע מדובר בהחלטה נכונה בעיניו. "בשבועיים אחרונים היו הרבה התלבטויות בנושא יום העצמאות ואיך לציין אותו, וההחלטה שלנו היא לבטל את מופע הזיקוקים. אנחנו רואים שזה קורה גם בערים השכנות לנו, כפר סבא ורעננה", אמר כוכבי והוסיף: "המופעים הללו יוצרים גם פיתוי לתושבים לצאת מרחב הציבורי שאותו פקחי העירייה יצטרכו לאכוף, וביד שנייה לא נכון לבצע זאת בזמן שאוסרים על המשפחות השכולות לעלות לבתי העלמין. במיוחד בתקופה שבה אי-הוודאות כזאת גדולה, וברור לכולנו שיהיו השלכות כלכליות גם על תושבים וגם על הרשויות. העדפנו את החג הזה לחגוג בצנעה, להסתמך על אומנות מקומית ולהימנע מלשרוף כספם על מופעי זיקוקים מרובים".

גם ראש מועצת שוהם, איתן פטיגרו, הודיע כי הוא מעדיף להפנות את התקציב לסיוע לתושבים במקום לזיקוקים. "עם כל הכבוד ליוזמת שרת התרבות, סדר העדיפויות של התקציב הציבורי צריך בימים אלה להיות שונה לחלוטין. אירועי העצמאות ברשויות המקומיות היו מאז ומתמיד מושא לביקורת. ייתכן שהמשבר הנוכחי הוא הזדמנות עבור כולנו לעצור ולעשות 'חישוב מסלול מחדש' לגביו".

חגיגות יום העצמאות ה-60 בכיכר רבין בתל אביב. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
מופע זיקוקים בכיכר רבין בתל אביב/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, הצטרף גם הוא לקריאת ביטול מופעי הזיקוקים ואמר כי נוכח משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות, הבטיחותיות והבריאותיות - החליט שלא לקיים את המסורת השנה. לדבריו, "בתקופה שבה אנו הרשויות עומדים בחזית המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל, האתגרים הרבים העומדים לפנינו עוד רחוקים מפיתרון, בשעה קשה זו, יש לעבוד בשיקול דעת נכון והסבת התקציבים הללו לנושאים הבוערים העומדים לפנינו בינהם נושא הרווחה, הקשישים בעירנו, העסקים המקומיים ועוד".

"על כן, החלטנו בהחלטה משותפת כי השנה לא יהיו זיקוקים ומופעים גרנדיוזיים בעיר כפר סבא ובעיר הוד השרון. ניעזר בכוח עירוני ונביא שמחה בלב לתושבות והתושבים שלנו ביום העצמאות ה-72 למדינת ישראל גם ללא צורך בזיקוקים. שיהיה לכולם חג שמח, בריאות טובה גם מרחוק. בטוחני כי יגיעו ימים טובים יותר".

חוגגים יום עצמאות בכיכר רבין בתל אביב. יותם רונן, יותם רונן
חוגגים יום עצמאות בכיכר רבין בתל אביב/יותם רונן, יותם רונן

ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, הנחה גם הוא את ביטול מופעי הזיקוקים ואמר כי גם מופעי הבידור על משאיות העוברות בשכונות יבוטלו. "אנו מבינים כי יש לסייע ככל שניתן לתושבי העיר שנפגעו ממשבר הקורונה. ההשקעות הכלכליות צריכות להתמקד באוכלוסיית הקשישים, ברווחה, בסיוע לבעלי העסקים, בחינוך המיוחד ועוד. זהו צו השעה וזה מה שנדרש מאיתנו בעת הזו. נחגוג השנה לצד המשפחה הגרעינית, בהרבה אהבה למדינת ישראל ובהצדעה לצוותים הרפואיים ולכל העוסקים במלאכה החשובה".

לצד אשדוד, גם באר שבע הכריזה כי לא תקיים מופע זיקוקים בערב יום העצמאות. ראש העיר, רוביק דנילוביץ', אמר כי "אנחנו נמצאים בשעה של משבר חריף, בריאותי וכלכלי, שהעולם כולו מנסה להתמודד איתו ועם השלכותיו. וכאן אצלנו, במדינתנו האהובה, במציאות כה כואבת שבה משפחות שכולות מתבקשות לא לעלות לקבר יקיריהן ביום הזיכרון, כאשר האוכלוסייה המבוגרת מסוגרת ומבודדת, בשעה שבעלי העסקים נלחמים כדי להציל את מפעל חייהם שנמצא בסכנה ממשית, כשיש למעלה ממיליון מובטלים ושכל שקל חיוני בעת הזו כדי לסייע לנזקקים ולעזור כדי להציל חיי אדם, אני מתנצל, זה לא הזמן לחגיגות ראוותניות. אז השנה לא יהיו זיקוקים ולא משאיות שחולפות ברחובות, כי אנחנו בתקופת חירום".

יום העצמאות בכיכר רבין זיקוקים. כפיר בולוטין,
זיקוקים בכיכר רבין/כפיר בולוטין

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, הודיעה כי גם בעירה לא יתקיימו זיקוקי דינור בשל התקופה הלא פשוטה שהביא משבר הקורונה. "בתקופה לא פשוטה שכזו אין מקום להוצאה מסוג זה, והכסף שייחסך מחגיגות ערב העצמאות, יידרש למימון הוצאות העירייה השונות וביניהן: פטורים והנחות מארנונה עליהם החליטו משרד הפנים בשיתוף הרשויות המקומיות, המשך הטיפול ועזרה לקשישים וניצולי השואה ועוד".

על פי הודעת העירייה, "ההחלטה התקבלה לאור המשבר הבריאותי והכלכלי בישראל ומתוך רצון להימנע מהתקהלות מיותרת. בשעות כואבות אלו כשמשפחות שכולות מתבקשות שלא לפקוד את קברי יקיריהן, אנשים נלחמים על חייהם, קשישים וחולים מתבקשים להסתגר בבתיהם ובעלי עסקים נלחמים על פרנסתם, אנו מחוייבים לגלות סולידריות ובתוך כך - לעשות הכל כדי להושיט סיוע ותמיכה למי שזקוק לכך".

זיו דשא, ראש מועצת זכרון יעקב, הבהיר גם הוא כי חרף הודעות שהופצו ברשתות החברתיות על קיום מופע זיקוקים במושבה בערב יום העצמאות, "אין ולא היתה כל כוונה לקיים ביום העצמאות מופע זיקוקים". לדבריו, "במיוחד בימים אלה, המועצה משקיעה משאבים רבים בהתמודדות עם נגיף הקורונה, סיוע לעסקים מקומיים, משפחות הנדרשות לסיוע, תושבים ותיקים, משפחות בבידוד ועוד. בימים אלה נכון יותר להשקיע בפעילות השוטפת למען חיי היו יום של תושבי המושבה ובשמירה על בטחונם ובריאותם".

לצד ערים אלו, גם עיריית כרמיאל הודיעה כי לא יתקיים מופע זיקוקים ביום העמצאות הקרוב. "לא נוציא השנה כספים בערב העצמאות על זיקוקים ולא על מופע לייזר", אמר ראש העיר משה קונינסקי. "בעת הזו הכסף שייחסך מחגיגות ערב העצמאות יועבר למימון רכישת מוצרי מזון וסיוע למשפחות נזקקות, פטורים והנחות מארנונה שנעניק לעסקים ומפעלים, להמשך טיפול ועזרה לקשישים וניצולי שואה, לעזרה לחינוך המיוחד, להצטיידות מיגון לתושבים וחיטוי המרחבים הציבוריים ולעוד נושאים חשובים שנזדקק לחזקם בתקופה הקרובה".

זיקוקים בחגיגות ערב יום העצמאות בפתח תקווה, 1 במאי 2017. ראובן קסטרו
"הכסף שייחסך יועבר לסיוע למשפחות נזקקות"/ראובן קסטרו

לעומת זאת, ראשי עיריות אשקלון ולוד הודיעו כי הן דווקא יקיימו את מופעי הזיקוקים ביום העצמאות. ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, מסר כי "זה לא פשוט ללכת נגד הרוח אבל כשאתה הולך למען התושבים שלך, זה הרבה יותר קל". לדבריו, "אף אחד לא צריך לחכות לזיקוקים כדי לסייע למי שצריך. מאז פרוץ המגיפה, עיריית אשקלון פעלה בהיקפים אדירים למען האזרחים הוותיקים. בנוסף, הענקנו מענה לאוכלוסייה הילדים עם הצרכים המיוחדים, ילדי הגנים, שורדי השואה, משפחות נזקקות ואוכלוסיות נוספות".

גלאם הוסיף כי "לצד זה, כיבדנו את זכרם של קורבנות השואה בטקס מרכזי ראוי, ואנחנו נקיים טקסי זיכרון מכובדים למען הנופלים במערכות ישראל ובפעולות האיבה. לכן, גם את חג העצמאות אנחנו נחגוג במלוא העוצמה, האחדות והשמחה, עם מספר מוקדי זיקוקים במטרה לנסות ולכסות את כל העיר, וזאת מבלי לגרוע מהסיוע שאנו מעניקים לכלל התושבים בתקופה זו ונעניק גם בימים שאחרי. יש יום אחד בשנה בו כולנו מתמלאים בתחושת גאווה, סולידריות וחוסן לאומי ודווקא עכשיו, בעת הקשה הזו, ראוי שנציין אותו כמו שצריך".

ראש עיריית לוד יאיר רביבו אמר כי העלות של קיום מופע כזה בעירו מסתכמת ב-60 אלף שקלים בלבד, מתוך תקציב של מיליון שקלים שיועד לחגיגות יום העצמאות - שבוטלו. "אחרי הרבה שנים בתפקיד הוכחתי את איתנותה הפיננסית של העיר, מבלי להיכנס לעולם לגירעון. פשוט מחלקים את התקציב נכון", אמר רביבו. "דווקא בעת הזאת, מחובתנו לשמח את תושבי לוד. מרבית מתושבי העיר ספונים כמעט חודשיים בבתיהם וכל פעילות שמפיגה מעט מהמתח ומעלה את המורל היא חיובית, בעיקר לנפש".

ראש עיריית לוד הוסיף כי "אם יש משהו פופוליסטי זה שאומרים שמעבירים את תקציב הזיקוקים לניצולי שואה, קשישים או משפחות רווחה. אוי לרשות שאמורה להשקיע מיליוני שקלים בתחומים אלה אם היא נזקקת לשם כך לסכום הפעוט של הזיקוקים. חשוב שתכירו, - לכל תחום יש את ההקצבה שלו, כך שזה ממש לא רציני לדבר על העברות מפה לשם".

הזיקוקים - מכמה מוקדים בכל רשות

על פי הסיכום שגיבש ארדן עם המשטרה והשלטון המקומי, ואושר על ידי הממשלה, מופעי זיקוקי דינור יתקיימו השנה בכמה מוקדים בכל רשות מקומית - ולא רק במוקד מרכזי אחד, באופן שיאפשר למספר רב של תושבים לצפות בהם מבלי להפר את הוראות משרד הבריאות ולצאת מטווח מאה המטרים המותר מבתיהם. הצורך בגיבוש מדיניות זו עלה לאור החששות מצד המשטרה ומשרד הבריאות, שקיום מופעי זיקוקים במתכונת המסורתית - ממוקד מרכזי אחד בלבד בכל רשות - יביא ליצירת התקהלויות גדולות שיפרו את ההוראות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, על ידי תושבים שיגיעו לצפות במופע.

בסיכום שהוביל השר ארדן מול מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, המייצגים את הרשויות המקומיות, סוכם כי הרשויות יפעלו לפזר את מוקדי הדלקת הזיקוקים ויחדדו בפני התושבים את האיסור להפר את הוראות משרד הבריאות. ארדן הסביר כי "לצערנו השנה, לראשונה מקום המדינה, לא יוכלו אזרחי המדינה לצאת לכיכרות על מנת לחגוג את עצמאותנו, ועלינו לעשות כל מה שביכולתנו כדי שהחגיגות יתקיימו ככל שניתן בצד ההקפדה הנדרשת על מגבלות הקורונה. הסיכום אליו הגעתי יאפשר למשטרה לאשר את מפגני הזיקוקים, ויאפשר לאזרחי ישראל לצפות במופעי הזיקוקים המשמחים מביתם".

(עדכון ראשון: 22:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully