וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק המאפשר מעקב של המשטרה אחרי מבודדי הקורונה הוקפא

לאור הביקורת שהוטחה בחוק על ידי חברי ועדת חוץ וביטחון, ולאחר בקשה של שר המשפטים, הוחלט שלא לקדם את החוק. סמכות המשטרה, שעוגנה עד כה בתקנות לשעת חירום, תפוג הלילה בחצות. יו"ר הוועדה אשכנזי: "זה הדבר הנכון לעשות"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת חוץ וביטחון החליטה היום (רביעי) להקפיא את הצעת החוק שנועדה לאפשר למשטרת ישראל לערוך איכונים לטלפונים של חייבי בידוד. משמעות ההחלטה היא כי סמכות המשטרה, שעוגנה עד כה בתקנות לשעת חירום, תפוג הלילה בחצות.

ההחלטה התקבלה לאחר ששר המשפטים אמיר אוחנה ביקש מהוועדה להקפיא את הצעת החוק - כך טען יו"ר הוועדה ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן). הוא אמר לחברי הכנסת כי "זה הדבר הנכון לעשות".

הביקורת נגד הצעת החוק הושמעה בימים האחרונים על ידי חברי הכנסת בוועדה, שטענו כי אין צורך במעקב נוסף אחר אזרחים שחייבים בבידוד אם המשטרה בכל מקרה מבצעת פעילות מבצעית לאיתור המפרים את הבידוד. הם ביקשו להסתייג מחלק מהצעות החוק וביקשו לקבל תשובות לנתונים מהממשלה וגורמי מקצוע נוספים. חלק מהביקורת לא קיבלה יחס מהממשלה ולכן הח"כים התכוונו לאשר את הצעת החוק עם ההסתייגויות. לכן, ביקש שר המשפטים בשם הממשלה, להקפיאה בשלב זה.

ועדת חוץ וביטחון, 21 באפריל 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
החליטה להקפיא את ההצעה. ועדת חוץ וביטחון בראשות גבי אשכנזי, אתמול/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

‏"הוועדה הוכיחה שאינה חותמת גומי כמו שרי הממשלה", אמר ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם), "מקווה שההסכם הקואליציוני שבין הליכוד וכחול לבן יאפשר פיקוח פרלמנטרי אפקטיבי כזה, גם בעתיד". ח"כ איילת שקד (ימינה) הוסיפה כי "המשטרה מבצעת גם ככה אלפי ביקורי בית לחייבים בבידוד, לכן התועלת שתעלה ממנו נמוכה מהפגיעה הגדולה בפרטיות. אזרחי ישראל ברובם הגדול מקיימים את חובת הבידוד וטוב שכך".

"הצעה קיצונית שאין לה מקום בחברה דמוקרטית"

"זהו יום חשוב לאזרחי ישראל", אמרה תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה בתגובה למשיכת הצעת החוק. "הכנסת הכירה בזכותם לפרטיות ובהיותם אזרחים אוטונומיים היכולים לקחת אחריות בלי צורך באח גדול. חברי הכנסת הוכיחו עד כמה הפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה חיוני בעיקר בימי חירום, ותבעו לדעת בשם הציבור עד כמה יש בכלל צורך בסמכויות הפוגעניות".

אלטשולר הוסיפה כי "הצבנו היום תמרור אזהרה חיוני למה שנראה מאז תחילת המשבר כהיעדר גבולות מצד מקבלי ההחלטות. גישת הקומנד אנד קונטרול שבה בחר משרד הבריאות, שגויה מהיסוד: אנחנו לא חשודים ולא דסידנטים, אלא חולים. צריך להילחם בקורונה בכל טכנולוגיה זמינה, אבל חייבים לבדוק את הנחיצות שלה, ומתן הסמכות למשטרה לאכן טלפונים הייתה פשוט מיותרת. אנחנו מקווים שאות האזהרה הזה יגרום למקבלי ההחלטות להבין שהגיע העת לחדול להשתמש בשירות החשאי ובגופי אכיפת החוק לצורך מעקב אחר אזרחים".

גם באגודה לזכויות האזרח בירכו על הצעד ואמרו כי "הממשלה משכה את הצעת החוק היום רק לאחר שהבינה שהיא עומדת להתבזות משום שוועדת החוץ והביטחון של הכנסת לא השאירה אבן על אבן וחשפה את חוסר התוחלת בפגיעה בפרטיות האזרחים. דיוני הוועדה הוכיחו את טענת האגודה לזכויות האזרח בעתירתה לבג"ץ ומול הוועדה, כי מדובר בהצעה קיצונית שאין לה צורך, ואין לה מקום בחברה דמוקרטית, וטוב שנדחתה. זה הישג ענק וחשוב למי שחשובה לו הדמוקרטיה והפרטיות, והוכחה לחשיבות של הפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה".

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully