וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: העלייה לבתי העלמין ביום הזיכרון תיאסר, סגר ביום העצמאות

במסגרת ההגבלות, הגישה לבתי העלמין הצבאיים תיחסם ביום הזיכרון, בעוד ביום העצמאות יוטל סגר כללי. אושר סגר ברמדאן בשעות הערב ביישובים עם רוב מוסלמי. ההחלטות, שעוררו ביקורת בקרב המשפחות השכולות, יעוגנו בתקנות לשעת חירום. אושרה יציאה מהבית לצורך ריאיון עבודה

צילום: טל עוז -משרד הביטחון, עריכה: ניר חן

שרי הממשלה אישרו היום (רביעי) בשיחת ועידה את הגבלות התנועה שיחולו ביום הזיכרון ויום העצמאות ובלילות לאורך חודש הרמדאן. התקנות יעוגנו במסגרת תקנות לשעת חירום על מנת למנוע את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. לצד המגבלות, הממשלה אישרה כי ניתן לצאת מהבית גם לצורך ריאיון עבודה. יתאפשר קיום של חתונות בשטח פתוח, ובהשתתפות של עד 19 אנשים תוך שמירת מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם.

ההגבלות שהממשלה אישרה כוללות בין היתר הטלת סגר כללי במהלך יום העצמאות, במתכונת דומה לחג הפסח. החל מיום שלישי בשעה 17:00 ועד ליום רביעי בשעה 20:00, ב-28-29 באפריל, יוכל אדם לצאת מביתו רק לצורך הצטיידות בתרופות ובמוצרים חיוניים בלבד, וקבלת שירותים חיוניים בלבד בתחום יישוב מגוריו, אלא אם בתחום זה לא קיימים שירותים אלה, ואז יוכל לקבל אותם ביישוב הסמוך אליו. בתקופה זו תופסק פעילות התחבורה הציבורית. לא תתאפשר רכישה של מזון במהלך ערב יום העצמאות ויום העצמאות עצמו.

משרד הבריאות הדגיש כי "על האזרחים לחגוג את יום העצמאות בבתיהם". במסגרת זו, לא תתאפשר רכישה של מזון במהלך ערב יום העצמאות ויום העצמאות עצמו. תתאפשר יציאה מהבית להתאווררות ופעילות גופנית בקרבת הבית בהתאם לתקנות, ובדומה למתכונת שחלה בליל הסדר.

בית הקברות הצבאי בקריית שאול לפני יום הזיכרון  לחללי צה"ל תש"ף, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
על הפרק: חסימת צירי התנועה לבתי העלמין/ראובן קסטרו

התקנות קובעות גם כי תיאסר הגעת המשפחות השכולות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה ביום הזיכרון, בו לא תותר תנועה מחוץ לערים, למעט למקום העבודה ולקניות. המשטרה אף צפויה לסגור את צירי הגישה לבתי העלמין. במקום זאת, תתאפשר יציאה מהבית לצורך ביקורי התייחדות והנצחה בקברי החללים, בהתאם להגבלות הריחוק החברתי, החל מהיום ועד לערב יום הזיכרון. החל מהשעה 16:00 - לא תתאפשר יציאה מהבית לשם ביקור בבתי עלמין ואתרי הנצחה. טקסי הזיכרון יתקיימו ללא קהל, ובמקומם יתקיימו טקסים סמליים בלבד בבתי העלמין הצבאיים, בהשתתפות מספר קטן של חיילים ומפקדים, ואלה ישודרו לציבור במתכונת שיקבע משרד הביטחון.

כמו כן, מתוכננות הגבלות תנועה לאורך כל חודש הרמדאן בלילות. מיום חמישי ב-23 באפריל ועד יום ראשון ב-3 במאי, ביישוב שמרבית תושביו מוסלמים, וכן באזורים מסוימים בירושלים, לא ייפתחו עסקים וחנויות המקבלים קהל, מהשעה 18:00 ועד השעה 3:00 למחרת, למעט בית מרקחת. עסקים יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד.

המשטרה מתכוונת לפרוס אלפי שוטרים ביישובים עם רוב מוסלמי כדי לאכוף את התקנות, כשמרבית הכוחות יפעלו בשעות החשיכה, עם סיום הצום בכל יום ועד הבוקר שלמחרת, יקימו מחסומים ויסיירו ביישובים. "גם בשעת חירום לאומית זו, אנו נעשה כל שביכולתנו לאפשר את חופש הפולחן והדת בגבולות החוק והתקנות ומתוך מחויבות לאומית לכך שחיי אדם עומדים מעל הכול", נמסר מהמשטרה.

הכניסה הראשית לדיר אל-אסד בזמן ביקורו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. 19 באפריל 2020. אלי אשכנזי
במהלך הרמדאן תתאפשר בערב יציאה רק לבית המרקחת. הכניסה לדיר אל-אסד/אלי אשכנזי

בימים האחרונים עוררו המגבלות ביקורת רב בקרב המשפחות השכולות, שזעמו על העיכוב בקבלת ההחלטה בנושא. שר הביטחון נפתלי בנט פרסם היום הודעה מטעמו למשפחות השכולות. "בצל מגיפת הקורונה, התכנסות של מיליון וחצי אנשים בדקה אחת, בשעה אחת, מהווה סכנת נפשות של ממש. לכן, אנחנו נאלצים השנה, בצער גדול, למנוע הגעה של הציבור והמשפחות לבתי העלמין ביום הזיכרון עצמו", הסביר את ההחלטה.

"המשפחות הגרעיניות בלבד כן תוכלנה להגיע לבתי העלמין החל מהבוקר, יום רביעי בבוקר ועד יום ראשון בלילה, בכל עת שתבחרו, תוך שמירה על כללי הריחוק המקובלים. זאת החלטה קשה מנשוא, אבל היא הכרחית", הוסיף בנט. "ב-53 בתי העלמין הצבאיים יתקיים טקס צבאי סמלי קטן ושקט בהשתתפות קצין, מספר חיילים ורב צבאי. בלי קהל, בלי חצוצרות, בלי רמקולים, בלי מטחי כבוד. תפילת הקדיש ויזכור יאמרו, וכך גם אותם 5-6 חיילים ישירו את שירת התקווה".

"בלב כבד, אני המלצתי על התכנית הזאת וההחלטה התקבלה, אבל כשר הביטחון אני עומד מאחורי ההחלטה. היא הייתה הכרחית כדי למנוע סכנת חיים של ממש. החיים קודמים לכל", סיכם בנט, "אני מבקש שתקבלו את ההחלטה שלנו בהבנה".

סמנכ"ל וראש אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם אמר כי "פתחתי הבוקר משל"ט עם כל הגורמים המוסמכים כדי לאפשר למשפחות השכולות להגיע בזמנן החופשי לבתי העלמין הצבאיים, תוך הקפדה מלאה על הנחיות משרד הבריאות. בכל בית עלמין נמצאים נציגי אגף משפחות הנצחה ומורשת ונציגי צה"ל, שיסייעו למשפחות שיגיעו עד ערב יום הזיכרון. החל מיום ראשון יניחו נציגי אגף משפחות יחד עם חיילים צה"ל על כל קבר, דגלון עם סרט שחור, נר נשמה וצרור פרחים". לדבריו, הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בערב יום הזיכרון במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל, יתקיים ללא קהל, ויועבר בשידור ישיר כרגיל. "מיד בסיום הטקס בכותל, אנחנו מזמינים את הציבור הישראלי לשירה המונית של ההמנון במרפסות בתיהם".

"הילדים למעלה לא יכעסו עלינו"

הודעתו של נתניהו אמש על ההחלטה מגיעה לאחר דיונים בנושא ההיערכות לימי הזיכרון והעצמאות בצל משבר הקורונה, שבהם השתתפו שרי הביטחון, ביטחון הפנים, הבריאות והתרבות, וכן ראש המל"ל, מ"מ מפכ"ל המשטרה, מנכ"ל משרד הבריאות, היועץ המשפטי לממשלה ומנכ"ל משרד הביטחון. בנוסף, ההחלטה התקבלה לאחר שמיעת המלצת נציגי ארגוני ההנצחה, נוכח סכנת ההדבקה בקורונה בביקורי המשפחות.

בארגון אלמנות ויתומי צה"ל גיבו את ההחלטה. תמי שלח, יו"ר הארגון, אמרה כי "אלו ימים לא פשוטים עבור כולנו בהתמודדות עם נגיף הקורונה, אך מי כמונו יודע שהדבר הנכון בעת הזו הוא לשמור על החיים. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל מגבה את ראש הממשלה בהחלטתו ולמרות הצער והכאב אנו קוראים למשפחות השכולות - אנא הישארו בבית כדי שבשנה הבאה נוכל לפקוד את קברי יקירינו בבריאות טובה".

יו"ר בית יד לבנים, אלי בן-שם, בירך אף הוא על עצם קבלת ההחלטה, אחרי שמוקדם יותר מתח ביקורת על היעדר ההנחיות הברורות. "זו החלטה שאנחנו המלצנו עליה - דרשנו שיהיה סגר כללי", הדגיש בן-שם. לדבריו, "הרוב הגדול של המשפחות מסכים עם ההחלטה הזאת. אין ברירה. רוב המשפחות זה אנשים שחצו את גיל ה-70. כולנו באוכלוסיית הסיכון. להגיע לבית קברות כמו הר הרצל, שיש בו 4,000 קברים, זה קהל של 16 אלף אנשים. זה לא מעשי. בדקנו את זה, הפכנו כל אבן".

לדבריו, יש 22 הורים שכולים שנדבקו בנגיף הקורונה, ואחד מהם - ניצול שואה ואב שכול בן 93 - אף מת ממנו. "אנחנו במציאות מאוד קשה. הרוב הגדול מכבד את החוק. אם יהיו בודדים שלא יקבלו את החוק, אני מצטער בשבילם".

"הילדים שלנו למעלה לא יכעסו עלינו", הוסיף בן-שם. "הסיסמה היא שבמותם הם ציוו לנו את החיים. אני רוצה שהמשפחות השכולות ימשיכו לחיות".

כחלון תקף את מדיניות משרד הבריאות, ייבחנו הקלות במרכזי הקניות

למרות שהדיון עוסק רשמית באירועים הללו, שרים בממשלה סטו מנושאי הדיון והפעילו לחצים על פתיחת עוד עסקים והחזרת מוסדות הלימוד בהדרגה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התעקש במהלך הדיון לאפשר למורי הנהיגה לחזור לעבוד, ואף התעורר ויכוח בנושא בינו לבין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

שר הכלכלה אלי כהן הצטרף לדברי לסמוטריץ' ואמר כי אם אין סיבה לאפשר למורים לנהיגה לא לעבוד כל עוד נהגי המוניות עובדים, משום שגם כך יש תלמיד אחד בכל שיעור. אולם, השרים הבהירו להם שזה לא חלק מהדיון וההחלטות שצריכות להתקבל. מחר יתקיים דיון בהגבלת מרכזי המסחר הפתוחים ומורי הנהיגה.

שר האוצר משה כחלון על התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, 30 במרץ 2020. דוברות משרד האוצר, אתר רשמי
כחלון/אתר רשמי, דוברות משרד האוצר

במהלך הדיון, שר האוצר משה כחלון אמר כי יש לדון גם בנושא המספרות ומכוני היופי. הוא אמר כי המספרות סגורות, אך לקוחות רבים אנשים הולכים להסתפר ב"שחור". לדבריו, "יש היום הרבה קוסמטיקאיות שעובדות בשחור, צריך לתת הנחיות ולאפשר להם לעבוד עם ציוד והגנה".

שר האוצר תקף את התנהלות משרד הבריאות לא לפתוח עסקים נוספים במסגרת ההקלות, וטען כי היא מוגזמת. "למה הציינג'ים לא פתוחים יש זכוכית משוריינת בין האנשים ולכן אין בעיה לפתוח?", שאל כחלון.

השר כהן אמר כי "הנזק של המשך הסגר עולה על התועלת. צריך לפתוח את המספרות היום ממילא. אנשים עובדים בבתים. יש גם נזק כלכלי וגם אין שמירה על ההיגיינה". הוא קרא לקדם את האפשרות לאיסוף עצמי ממסעדות.

בית הקברות הצבאי בקריית שאול לפני יום הזיכרון  לחללי צה"ל תש"ף, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"במותם ציוו לנו את החיים"/ראובן קסטרו

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל התייחסה לסוגיית טיפולי הפוריות שהופסקו, ושרת השיכון יפעת שאשא ביטון הצטרפה אליה. גמליאל אמרה כי היא "מקבלת פניות רבות של נשים זועקות להביא חיים לעולם. יש יותר מ-5,000 נשים שנמצאות כבר במהלך תהליך ההפריה שנעצר באמצע. פוגעים כאן באלפי נשים שחולמות להביא ילד לעולם. כמו שהצלחנו לתת הקלות בתחומים אחרים, ככה גם צריך לאפשר את המשך טיפולי הפוריות. כל יום שעובר עלול להפחית את הסיכויים להצלחת התהליך".

ראש הממשלה הנחה את מנכ"ל משרד הבריאות לבדוק את העניין. בר סימן טוב מצדו התחייב להאריך את גיל הזכאות לטיפולי פוריות, העומד כיום על 45. זאת, מכיוון שבתקופה הנוכחית לא ניתן לבצע את התהליך, ונשים שיחצו גיל זה עלולות לאבד את הזכאות לטיפולים. לדברי מנכ"ל המשרד, בתחילת השבוע הבא יתקיים שיח עם גורמי מקצוע בארץ ובעולם ויתקבלו החלטות בנושא.

המגבלות שהוטלו על הציבור כחלק מהמאבק בקורונה צפויות להיבחן מחדש אחרי יום העצמאות, לאור המגמה החיובית בקצב ההדבקות. לדברי גורם ביטחוני בכיר המעורב בתהליכי קבלת ההחלטות, ששוחח עם וואלה! NEWS, הכוונה היא ללכת "צעד אחד קדימה" אחרי ההקלות שהוכרזו עד כה. הקלות אלה כוללות קיום משחקים של ליגת העל בכדורגל ללא קהל, הרחבת האפשרות למשלוחים ממסעדות והגדלת כמות העובדים מעבר ל-30% ממתכונת העבודה.

נושא נוסף שעומד על הפרק לטווח הארוך הוא טיסות לחו"ל וטיסות נכנסות, תוך הגבלת המושבים במטוס. הגורם הסביר כי "גם בנושא הטיסות לחו"ל אנחנו מתעסקים עכשיו. זה לא יקרה בעוד שבועיים, אבל בהחלט מנסים לייצר חלופה, כמו גם בעניין הקולנוע. אולי משהו בסגנון של שורה כן, שתי שורות לא, ומרחב לכל אדם ואדם כולל חבישת מסיכה".

(עדכון ראשון: 07:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully