וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות שכולות לא יורשו להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון, סגר ביום העצמאות

נתניהו שוחח עם שורת בכירים על ההיערכות לשבוע הבא, והחליט כי הביקורים לא יתאפשרו מחשש להידבקות בקורונה. המשפחות נקראו לקיים ביקורים מצומצמים בהתאם להגבלות. יום העצמאות יתנהל במתכונת דומה לפסח. בכיר במערכת הביטחון מעריך: הקלות לאחר החג בהתאם לתחלואה

עריכה: אביחי ברוך

מגבלות משבר הקורונה - עדכונים אחרונים:

  • סגר כללי יוטל ביום העצמאות בדומה למתכונת שהונהגה בפסח
  • לא יתאפשרו ביקורי משפחות שכולות בבתי העלמין ביום הזיכרון
  • החלטתו של נתניהו תובא לאישור הממשלה בהמשך הערב

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (שלישי) כי יוטל סגר כללי במהלך יום העצמאות, במתכונת דומה לחג הפסח, זאת מחשש להתפשטות מגיפת הקורונה. כמו כן, הוחלט כי לא תתאפשר ביום הזיכרון הגעת המשפחות השכולות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה. במהלך היום הזיכרון לא תותר תנועה מחוץ לערים, למעט למקום העבודה ולקניות מותרות. בהמשך הערב הממשלה תובא ההחלטה לאישור הממשלה.

הודעתו של נתניהו מגיעה לאחר דיונים שקיים בנושא ההיערכות לימי הזיכרון והעצמאות בצל משבר הקורונה, שבו השתתפו שרי הביטחון, ביטחון הפנים, הבריאות והתרבות, וכן ראש המל"ל, מ"מ מפכ"ל המשטרה, מנכ"ל משרד הבריאות, היועץ המשפטי לממשלה ומנכ"ל משרד הביטחון. לאחר הדיונים נמסר כי "הצעת ההחלטה תובא לאישור הממשלה בהקדם האפשרי".

ההחלטה התקבלה לאחר שמיעת המלצת נציגי ארגוני ההנצחה נוכח סכנת ההדבקה בקורונה בביקורי המשפחות. המשטרה אף תסגור את צירי הגישה לבתי העלמין. במקום זאת, המשפחות השכולות נקראו לקיים בימים שנותרו עד יום הזיכרון, ביקורי התייחדות מצומצמים בבתי העלמין בהתאם להגבלות הריחוק החברתי.

מנציחים את הנופלים בית הקברות בנחלת יצחק, תל אביב 17 באפריל 2018. ראובן קסטרו
בית הקברות בנחלת יצחק שבתל אביב/ראובן קסטרו

כמו כן, טקסי הזיכרון יתקיימו ללא קהל. יתקיימו טקסים סמליים בלבד בבתי העלמין הצבאיים, בהשתתפות מספר קטן של חיילים ומפקדים ללא קהל, ואלה ישודרו לציבור במתכונת שיקבע משרד הביטחון.

בארגון אלמנות ויתומי צה"ל גיבו את ההחלטה. תמי שלח, יו"ר הארגון, אמרה כי "אלו ימים לא פשוטים עבור כולנו בהתמודדות עם נגיף הקורונה, אך מי כמונו יודע שהדבר הנכון בעת הזו הוא לשמור על החיים. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל מגבה את ראש הממשלה בהחלטתו ולמרות הצער והכאב אנו קוראים למשפחות השכולות - אנא הישארו בבית כדי שבשנה הבאה נוכל לפקוד את קברי יקירינו בבריאות טובה".

בימים האחרונים עוררו המגבלות ביקורת רב בקרב המשפחות השכולות, שזעמו על העיכוב בקבלת ההחלטה בנושא. אתמול, שר הביטחון נפגש עם ראשי המועצה הציבורית להנצחת החייל, יחד עם יו"ר יד לבנים אלי בן-שם וסמנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף משפחות שכולות והנצחה אריה מועלם, אח שכול בעצמו, ושמע מהם את המלצותיהם. במהלך השיחה עלתה הטענה לפיה רוב ההורים השכולים הם מעל גיל 67 ונמצאים בקבוצות סיכון, ולכן לא נכון יהיה לאשר להם להגיע לבתי העלמין.

יו"ר יד לבנים מתח ביקורת על היעדר המסר הברור בנושא. "אני מצטער שלא קיבלו החלטות בנושא קודם לכן, ואני מתקשה להבין את המסרים הכפולים - במקום לקבל בדעה אחידה החלטה בנושא שלא תבלבל את המשפחות השכולות. אף אחד מאיתנו לא רוצה לראות אב שכול מתעמת עם שוטר. אני באופן אישי חוטף קללות ונאצות בעקבות עמדתי, אך מטרתי היא לשמור על המשפחות השכולות. שלא נצטער על זה", אמר בן-שם.

עוד בוואלה!

משחקי כדורגל ללא קהל ואיסוף ממסעדות: ההקלות שייבחנו אחרי יום העצמאות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את ההקלות לציבור ב-18 באפריל 2020. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מציג את ההקלות לציבור, בשבת/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

מוקדם יותר היום, גם יו"ר הכנסת בני גנץ שוחח עם ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) מאיר בן שבת, ועודכן על אודות תמונת המצב של הטיפול במגיפת הקורונה וההיערכות לקראת יום העצמאות ויום הזיכרון. על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, הפגישה התקיימה לבקשתו של נתניהו, זאת על רקע ההסכם שעליו השניים חתמו אמש להקמת ממשלה.

המגבלות שהוטלו על הציבור כחלק מהמאבק בקורונה צפויות להיבחן מחדש אחרי יום העצמאות, לאור המגמה החיובית בקצב ההדבקות. לדברי גורם ביטחוני בכיר המעורב בתהליכי קבלת ההחלטות, ששוחח עם וואלה! NEWS, הכוונה היא ללכת "צעד אחד קדימה" אחרי ההקלות שהוכרזו עד כה. הקלות אלה כוללות קיום משחקים של ליגת העל בכדורגל ללא קהל, הרחבת האפשרות למשלוחים ממסעדות והגדלת כמות העובדים מעבר ל-30% ממתכונת העבודה.

נושא נוסף שעומד על הפרק לטווח הארוך הוא טיסות לחו"ל וטיסות נכנסות, תוך הגבלת המושבים במטוס. הגורם הסביר כי "גם בנושא הטיסות לחו"ל אנחנו מתעסקים עכשיו. זה לא יקרה בעוד שבועיים, אבל בהחלט מנסים לייצר חלופה, כמו גם בעניין הקולנוע. אולי משהו בסגנון של שורה כן, שתי שורות לא, ומרחב לכל אדם ואדם כולל חבישת מסיכה".

(עדכון ראשון: 19:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully