וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוטו: דנים במתן הקלות לביקורי משפחות שכולות בבתי העלמין ביום הזיכרון

19.4.2020 / 20:17

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר בריאיון לוואלה! NEWS כי במשרד מבינים את חשיבות ביקורי המשפחות, שבוטלו בעקבות הקורונה. לדבריו, מספר המונשמים הנמוך והגעת מכונות הנשמה חדשות לקחו חלק בהחלטה לפתוח את המשק. ההקלות הבאות יתייחסו גם לתחומי הספורט והתרבות

צילום מסך

משרד הבריאות דן עם הממשלה על מתן הקלות למשפחות השכולות בביקורים בבתי עלמין ביום הזיכרון לחללי צה"ל שיחול בשבוע הבא. "אנחנו נדון בזה כמובן. אנחנו מבינים את הרגישות והחשיבות של העניין הזה ואני מקווה שנמצא דרך נכונה לקיים את זה", אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בריאיון לוואלה! NEWS.


דבריו של גרוטו מגיעים על רקע הצהרתו של שר הביטחון נפתלי בנט בסוף השבוע, שלפיה "הטקסים המקומיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ יבוטלו במתכונתן הרגילה ובמקומם יוצב 'משמר נר' של חיילי צה"ל, העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד וחזן צבאי עם אמירת קדיש". בנט קיים במהלך היום דיון בנושא אירועי יום הזיכרון עם שורת אישים, בהם מנכ"ל משרד הביטחון, ראש אגף כוח האדם בצה"ל ויו"ר ארגון יד לבנים, ומחר הוא צפוי להודיע על החלטתו בנושא.

לדברי המשנה למנכ"ל, לאחר שהממשלה החליטה היום על פתיחת המשק ומתן הקלות לאוכלוסייה, בימים הקרובים תתכנס הנהלת המשרד לחדד את ההנחיות על פי תחומים. "אנחנו ביום הראשון להקלות ונמשיך לזרום עם זה. אנחנו כותבים הנחיות ברמה היומית. יש הנחיות מאוד כלליות וגנריות, וצריך להתאים אותן לכל מגזר. את הימים הקרובים נשקיע בחידוד הנחיות בעניין הספורט, התרבות, פתיחת החנויות והמפעלים".

מנציחים את הנופלים בית הקברות בנחלת יצחק, תל אביב 17 באפריל 2018. ראובן קסטרו
"מבינים את הרגישות והחשיבות של העניין". בית העלמין בנחלת יצחק/ראובן קסטרו
"אם תהיה מגמת עלייה במספר החולים, נצטרך לחשוב עוד פעם על סגר"

פרופ' גרוטו אמר כי כעת יעקוב המשרד אחר מצב התחלואה והכיוונים שאליהם יתפתח בעקבות התרת הסגר. "מגמת הירידה צפויה גם ככה להמשיך בימים הראשונים בגלל הסגר. אני מניח שבעוד כמה ימים נראה אם יש מגמת עלייה. אם תהיה מגמת עלייה במספר החולים, נצטרך לחשוב עוד פעם על סגר - אם יש מגמה דרמטית. אם יהיה שיפור, נוכל להמשיך בצעדים נוספים של הקלות".

הוא הוסיף כי ההחלטה על ההקלות נבעה בין היתר מהמספר הנמוך של המונשמים בבתי החולים בנקודת הזמן הנוכחית, ולאור העובדה כי קצב הגעת מכונות ההנשמה החדשות היה מהיר מהצפוי. "לפי הצפי והתחזית שלנו לא צריכה להיות שום בעיה עם מכונות ההנשמה. לפי מודל ההצטיידות שלנו והצפי לרכש, אם לא יהיו תקלות לא צפויות - תהיה כמו להנשמה של 7,000 מונשמים בטווח שמקדים את הקצב אם בכלל יהיו כאלה. הקצב שהמכונות יגיעו הוא יותר מהיר מזה שבו עלולה המחלה להתפתח. זה חלק מהסיבות שבגללן הרגשנו בנוח לפתוח את הסגר. זה יוצר לנו שולי ביטחון יותר גדולים".

פרופ' איתמר גרוטו. משרד הבריאות, אתר רשמי
"בעוד כמה ימים נראה אם יש מגמת עלייה". גרוטו/אתר רשמי, משרד הבריאות
"בכל מקרה נצטרך לחיות לצד הקורונה עוד הרבה מאוד חודשים אלא אם כן יקרה נס"

לדבריו, האסטרטגיה לפיה ינהג המשרד במתן המלצותיו להמשך ההקלות תתבסס על שיקולים מקצועיים בתחומים שונים, ולא בהכרח לפי הסדר בהם הם נוספו לכתחילה. "נוסיף את ההקלות על פי שיקולים כלכליים בהתדיינות עם האוצר. יש כמה פרמטרים שמשפיעים פה. אחד הוא אפשרות ליצור תעסוקה לתמ"ג, אבל יש גם שיקולים לאפשרות של אנשים צריכים לצאת מהבית לכל מיני מסגרות סגורות, היכולת של מערכת החינוך להתקיים וכל מיני דברים מהסוג הזה. אלה דברים שצריך לשקול אותם. המשקפיים מקודם שסגרנו היו להסתכלות דרך כל מיני שמשפיעים על המשק - עכשיו צריך להסתכל גם על ספורט, תרבות ונושאים כאלה".

הבכיר התייחס גם לדבריו בוועדת הקורונה בכנסת מוקדם יותר היום, לפיהם חזרת הספורט התחרותי בישראל תתקיים רק בעוד חצי שנה. "יכול להיות שזה ייקח חודש חודשיים או יותר מחצי שנה. רציתי להעביר מסר שבכל מקרה נצטרך לחיות לצד הקורונה עוד הרבה מאוד חודשים אלא אם כן יקרה נס. נצטרך לחיות חודשים רבים עם הקורונה ונצטרך להתאים את שגרת החיים בענפים השונים".

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
"נוסיף את ההקלות על פי שיקולים כלכליים". הפגנת העצמאים, היום/רוני כנפו

באשר ל-2.5 מיליון הבדיקות הסרולוגיות שהזמין המשרד, המיועדות לבדיקת הימצאות נוגדנים בדם, אמר פרופ' גרוטו כי הן מיועדות לסקר. "אם יש לזה ערך, לא בטוח. נצטרך לראות ולהשתמש בזה במצבים מסוימים. יש שכיחות נמוכה של אנשים שכבר חוסנו", הסביר. "מצד שני, גם אם מוצאים בן אדם חיובי לא בטוח שהוא לא מדבק. נצטרך לפתח את זה לפי מידע בעולם לפי הקשר בין המצאות נוגדנים לבין הסיכוי להיות מדבק והאם זה מחסן. כל הדברים האלה בסימני שאלה. ודאית נשתמש בזה לבדיקות סקר של אוכלוסיות מסוימות או ערים מסוימות או כלל המדינה. בהמשך נפתח אינדיקציות נוספות".

התקלה בבדיקות: "צירוף מקרים"

בנוגע לסוגיית התקלה בבחינת בדיקות הקורונה במכון ויצמן, שבה אובחנו בטעות 19 בני אדם כחולים בקורונה, אמר גרוטו כי הוא מעדיף שלא להתעמת עם המכון בתקשורת. "כמו הרבה דברים שקורים, יש לזה הרבה מאוד סיבות. זה צירוף של כמה מקרים שקרו ביחד שגרמו לזה. אני לא רוצה לפרט על זה. אני חושב שבסוף נצטרך להפיק לקחים ולהסתכל קדימה. הם למדו לקחים, אנחנו למדנו וביחד נמצא את הדרכים לפתור את זה".

לדבריו, "מה שחשוב זה להחזיר את המעבדה הזו לכשירות מהר כדי שתוכל לבצע הרבה בדיקות. אנחנו לא נשנה פרוטוקולים. צריך לראות שעובדים לפי הפרוטוקול הקיים, וזה מספיק. יש פרוטוקולים של בקרת ואבטחת איכות שצריך לעבוד לפיהם".

בסמוך לריאיון, פרסמה דוברות משרד הבריאות הודעה שלפיה, בניגוד להודעת מכון ויצמן, "לא ניתנה הנחייה למעבדות לתרגם תשובה גבולית לתשובה חיובית. המעבדה במכון ויצמן תחזור לעבוד לאחר סיום עבודת התיקונים לפי דרישות משרד הבריאות. המשרד עובד יחד עם מכון ויצמן בתיאום ושיתוף מלא למען הצלחה במשימה הלאומית המשותפת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully