וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי כדורגל ללא קהל ואיסוף ממסעדות: ההקלות שייבחנו אחרי יום העצמאות

21.4.2020 / 19:41

גורם ביטחוני בכיר, המעורב בתהליכי קבלת ההחלטות, אמר כי הכוונה היא ללכת "צעד אחד קדימה" בהקלות אחרי יום העצמאות, בהתאם לנתוני ההדבקות בקורונה. בין היתר, תישקל הגדלת כמות העובדים מעבר ל-30%, וגם הטיסות לחו"ל יעמדו על הפרק. "החיים יצטרכו לחזור לשגרה מסוימת"

צילום: י.מ.פ, עריכה: שאול אדם

לאור המגמה החיובית בקצב ההדבקות בקורונה, המגבלות שהוטלו על הציבור כחלק מהמאבק בהתפשטות הנגיף צפויות להיבחן מחדש אחרי יום העצמאות. לדברי גורם ביטחוני בכיר המעורב בתהליכי קבלת ההחלטות במערכה נגד הקורונה, ששוחח עם וואלה! NEWS, הכוונה היא ללכת "צעד אחד קדימה" אחרי ההקלות שהוכרזו עד כה. הקלות אלה כוללות קיום משחקים של ליגת העל בכדורגל ללא קהל, הרחבת האפשרות למשלוחים ממסעדות והגדלת כמות העובדים מעבר ל-30% ממתכונת העבודה.

נושא נוסף שעומד על הפרק לטווח הארוך הוא טיסות לחו"ל וטיסות נכנסות, תוך הגבלת המושבים במטוס. הגורם הסביר כי "גם בנושא הטיסות לחו"ל אנחנו מתעסקים עכשיו. זה לא יקרה בעוד שבועיים, אבל בהחלט מנסים לייצר חלופה, כמו גם בעניין הקולנוע. אולי משהו בסגנון של שורה כן, שתי שורות לא, ומרחב לכל אדם ואדם כולל חבישת מסיכה".

הגורם הביטחוני הבכיר הסביר כי קצב ההדבקה נע בסביבות ה-300 מקרים ביממה, ולדבריו "כשנגיע למספר דו-ספרתי (כלומר עשרות ביממה, א"ב) כמו באוסטריה, אגיד שאנחנו במצב טוב מאוד. המגמה היא חיובית - אנחנו במגמת ירידה".

פעילות פיקוד העורף בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"כל עוד יש נגיף – נצטרך את צה"ל". פעילות פיקוד העורף בבני ברק/ראובן קסטרו

לדברי הגורם, מספר הבדיקות ביממה עומד על כעשרת אלפים כבר שבוע והוא ציפה כי תחול עלייה. הוא פירט כי "יום אחד עברנו את ה-11 אלף בדיקות, ויום אחר ירדנו ל-9,400. הסיבות לכך נובעות מבעיות בציוד, בכוח אדם, בכשירות המעבדות ובציבור שלא רצה לבוא להיבדק בחג. אבל אנחנו נעלה בתקופה הקרובה - באלפים".

לפי הערכת הגורם הבכיר, המטרה היא שבעוד שבועיים - אחרי יום העצמאות - תתקיים הערכת מצב על בסיס הנתונים הנוכחיים לעת הזו והמגמות שהם משקפים. זאת, במטרה לשחרר הגבלות משמעותיות לציבור. "החיים יצטרכו לחזור לשגרה מסוימת", הסביר. "כדי לקיים את החיים בצל הקורונה בנינו 'לבנת קורונה'. נציגים מפיקוד העורף, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים, משרד הביטחון, משרד הרווחה, הרשויות המקומיות ומשרד הבריאות יוודאו שבכל מקום שבו נזהה סימנים המעידים על התפרצות - נטפל בהם בצורה ממוקדת במשך שלושה עד שבעה ימים עדי למנוע התפשטות. אחרי שנדע מי נדבק וחלה - נעביר אותו לבית מלון. לא נוכל בגללם להחזיק את כל המשק בבית".

התעסוקה המבצעית של פיקוד העורף תשתנה

מאחורי הקלעים, מתנהל דיון מעמיק בין משרדי הממשלה לבין צה"ל על המשך המעורבות הצבאית בסיוע האזרחי, בדגש על פיקוד העורף. הגורם הבכיר אמר כי "כל עוד יש נגיף - נצטרך את צה"ל. אין מישהו אחר חוץ מפיקוד העורף שיודע לעשות את זה טוב יותר. הוא הקשר שלנו לרשות המקומית".

במערכת הביטחון מתנגדים לשחרר את פיקוד העורף מהאחריות למשימות הסיוע האזרחי. לפי ההערכה, גדודי פיקוד העורף יבטלו תעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון כדי להיערך להמשך הסיוע במערכה נגד הקורונה. לדבריו, "פרופיל התעסוקה המבצעית של גדודי פיקוד העורף ישתנה בתקופה הקרובה כדי שהגדודים שלהם ישתלבו בבט"ש (פעילות ביטחון שוטף) קורונה. ההיקף ישנה בהתאם לצורך".

חלוקה הדרגתית של מסכות מגן מטעם המשטרה לאזרחים ברחבי הארץ 20 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
הנתונים יקבעו את המשך המדיניות. חלוקת מסיכות על ידי המשטרה/דוברות משטרת ישראל

על היקף המתאכסנים בבתי המלון, אמר הגורם הביטחוני כי המספר נמצא בעלייה. "לא מעט אנשים העדיפו לא להתפנות (למלונות, א"ב) בגלל החג וזה קורה עכשיו. בחודשיים הקרובים אנחנו נערכים לקלוט יותר מ-1,700 עולים חדשים. הם יעברו לבית מלון לבידוד. יש לנו כבר עכשיו התקשרויות לבתי מלון עבור אזרחים ממזרח ירושלים ומהמגזר החרדי".

הגורם התייחס לשאלה מדוע לא התקבלו הפניות מראשי המשק להקל כבר עכשיו על הציבור ועל המגזר העסקי בתחומים אחרים. "אנחנו עסוקים כל הזמן בשימור ופיתוח רמת אמון גבוהה עם הציבור. מצד אחד, שהציבור יבין שזה לא נגמר מחר ויש לו אחריות גדולה מאוד בהקפדה על הנהלים ועל ההתנהגות. לכן החלטנו לדחות בשבוע את ההחלטות. אם נשחרר עוד מגבלות זה יהיה משמעותי, אבל אם נחזור אחורה הציבור יבין שאין לו ברירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully