וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם בין כחול לבן לליכוד: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החקיקה

23.4.2020 / 18:09

החקיקה הנדרשת להקמת הממשלה אושרה ברוב של 62 תומכים מול 32 מתנגדים, ותעבור לדיונים בוועדה המסדרת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה. באופוזיציה המסתמנת ניסו לעכב את ההליך, וגם בימינה הגישו הסתייגויות בניסיון להביך את הליכוד. לפיד תקף: "גנץ וניסנקורן זחלו על גחונם"

בווידאו: הכנסת החלה בקידום ההסכם בין כחול לבן לליכוד/צילום: ערוץ הכנסת

הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה טרומית את החקיקה הנדרשת לעיגון ההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, לקראת הקמת ממשלה. כעת, היא תעבור לדיונים בוועדה המסדרת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה, זאת בעוד הדיונים וההצבעות בנושא צפויים להימשך גם בשבוע הבא.

ההצעה עברה ברוב של 62 חברי כנסת תומכים מול 37 מתנגדים. עם זאת, בהצבעות לא השתתפה מפלגת ימינה, ברקע המגעים שמתנהלים בינה לבין הליכוד על כניסתה לממשלה.

בניסיון להביך את הליכוד רגע לפני הקמת הממשלה עם כחול לבן, חברי הכנסת של ימינה יגישו כהסתייגויות לחוקי הרוטציה תיקון עקיף, שיכלול פסקת התגברות כללית ופסקת התגברות ספציפית לחוק הפיקדון. "אני בטוח שהליכוד והסיעות החרדיות יתמכו בהסתייגויות האמורות בוועדה, ויאפשרו למדינה היהודית לממש את מדיניות ההגירה שלה ולהוציא את המסתננים בחזרה לארצותיהם", אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.

מליאת הכנסת 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"גנץ וניסנקורן זחלו על גחונם". לפיד וזוהר בדיון במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

ההצבעה במליאה התקיימה לאחר הדיון בוועדת המסדרת, בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), בבקשה לקבל פטור מחובת הנחה - כלומר אישור להליך מהיר לקידום הצעת החוק - כדי שניתן יהיה להצביע עליה בקריאה טרומית. חברי הכנסת מהאופוזיציה המסתמנת, בהם אנשי סיעת יש עתיד-תל"ם, מרצ, ישראל ביתנו והסיעות הערביות, ניסו לעכב בנאומים ובבקשות פרלמנטריות את הדיונים בנושא, אך לא הצליחו למנוע את קים ההצבעה היום. גם לדיון שהתקיים במליאה נרשמו עשרות חברי כנסת כדי לנאום, זאת על מנת למשוך אותו שעות ארוכות עד להצבעה בפועל.

במהלך הדיון במליאת הכנסת, יו"ר האופוזיציה המיועד, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם), אמר כי הוא מוכן למשוך את ההסתייגויות בתמורה לצמצום במספר השרים. "אני רוצה להציע לגנץ וביבי הצעה. תודיעו שאתם מצמצמים את הממשלה ל-18 שרים, ואנחנו נוריד את כל ההסתייגויות מהחוק. הכול. תקימו ממשלת חירום אמיתית. 18 שרים. לא רק שלא נעכב אתכם, נעזור".

עוד בוואלה!

מירי רגב והיועץ המשותף: מאחורי בחירת יו"ר יד לבנים למדליק משואה

לכתבה המלאה
יו"ר הועדה ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן בשיחה עם ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, במהלך הדיון של הוועדה המסדרת בכנסת 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
קידום החקיקה החל. יו"ר הוועדה ניסנקורן עם ח"כ מיקי זוהר, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
הדיון במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

בין השאר, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי ראש הממשלה - נתניהו או גנץ - לא יוכלו לפטר שרים מהגוש של השני בזמן כהונתם. התיקונים הנדרשים הם תיקון לחוק יסוד: הממשלה, שדורשים רוב של 61 חברי כנסת בהצבעה במליאה. תיקון נוסף שיובא נועד להבטיח כי לא יהיה צורך בהשבעת ממשלה חדשה בתום תקופת כהונת נתניהו, בתום 18 חודשים, אלא גנץ ייכנס לתפקידו באופן מיידי.

בהצעת החוק אף נקבע כי דינו של ראש הממשלה החלופי יהיה כדינו של ראש הממשלה, גם לפי סעיף 18 לחוק יסוד: הממשלה, שעוסק ב"הפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת עבירה". לפי סעיף זה, רק הכנסת ברוב של 61 ח"כים תוכל להעביר את נתניהו מכהונתו אחרי הרשעה בעבירה שיש עמה קלון כמו שוחד בה נאשם. אם לא יהיו 61 ח"כים שיתמכו בהדחתו הוא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו עד לפסק דין חלוט בעניינו למרות שיהיה במעמד של ממלא מקום ראש ממשלה ולא ראש ממשלה בפועל.

הצעת החוק נועדה גם לבטל את המגבלה על מספר השרים וסגני השרים בממשלה, ולאפשר למנות שר נוסף במשרד לתחומים מסוימים, וכן שני סגנים לכל שר, ככל שיהיה בכך צורך.

יאיר לפיד, במהלך דיון של הוועדה המסדרת בכנסת 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"מעניינים אתכם רק ג'ובים". לפיד בדיון בוועדה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בנוסף לדבריו במליאת הכנסת, לפיד דיבר גם במהלך הדיון בוועדה המסדרת ומתח ביקורת חריפה נגד ההסכם. "לא ממשלת אחדות ולא חירום, אלא ממשלת נתניהו החמישית שבני גנץ ואבי ניסנקורן זחלו אליה על גחונם", אמר. "אין אף מילה אחת על הקורונה והדחיפות להקים בגינה ממשלה, בדפים האלה של הצעת החוק".

לפיד, שהוסיף לתקוף סביב הטיפול במשבר הקורונה, אמר כי "אין תכנית עבודה לעצמאים ששוקעים בחובות" והוסיף "אתכם מעניינים רק ג'ובים. 52 שרים וסגני שרים על-מנת שיוכלו לחזור הביתה, לבני ובנות הזוג, ולומר שיש להם תפקיד, לשכה, עוזרים ומזכירות. זו מפלצת ביורוקרטית שאי אפשר יהיה לנהל. אין לזה אח ורע בהיסטוריה של ישראל. לא ראיתי דבר כזה מאז נכנסתי לפוליטיקה לפני 7 שנים ולא 30 שנים לפני כן, בהן סיקרתי את הפוליטיקה". לפיד סיכם באומרו: "אתם מכניסים פה סעיפים שמאפשרים לכהן כראש ממשלה, לא רק מי שנאשם בפלילים, אלא אפילו עבריין מורשע, אתם תאפשרו לו להמשיך לכהן".

מליאת הכנסת 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"הגיעה העת לקבל את הכרעת הבוחר". ח"כ גיזנבורג/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), אחד מיוזמי החוק הציג את ההצעה וטען כי "החקיקה הזו נובעת מהצורך הדחוף להקים ממשלה ולהפעיל את הכנסת". לדבריו, המהלך בא אחרי תקופה ארוכה של משבר חוקתי ופוליטי ולזה נוסף משבר הקורונה. "שתי כנסות שלא כוננו ממשלה וגם התפשטות נגיף קורונה, אנחנו חושבים שיש חשיבות לכונן ממשלה כמה שיותר מהר", הסביר. "אנחנו נמצאים בסד זמנים מאוד קצר בשל הסיטואציה הפוליטית אליה נקלענו ולכן מבקשים שהכנסת תדון בה כמה שיותר מהר על מנת שנכונן ממשלה שתשרת את הציבור כמה שיותר מהר ותתמודד עם המשבר הכלכלי-בריאותי ופוליטי. כיום, אנחנו נסמכים על ממשלת מעבר. הגיעה העת לקבל את הכרעת הבוחר שקבע שזוהי הכנסת, זה הרכבה וזו הממשלה צריכה לקום. הצעת החוק הזו בתמיכת מעל 70 חברי כנסת וראוי לדון בה בכנסת בצורה מהירה ויעילה. על-כן אנחנו מבקשים פטור מחובת הנחה, על-מנת שתחיל לדון בה כבר היום".

(עדכון ראשון: 15:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully