וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימינה הולכת לאופוזיציה: "נערכים ליום שאחרי נתניהו"

בנט סירב פעם נוספת להצעת הליכוד, ומפלגתו הודיעה כי היא לא תהיה חלק מהממשלה של נתניהו וגנץ: "נייצר אלטרנטיבת ימין אמיתית". בליכוד הגיבו: "אם הייתם מקבלים עוד תיק, זו הייתה ממשלת ימין?". שקד התנגדה להודעה: "אין דרך חזרה". ימינה תתכנס הערב כדי לדון בהחלטות

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ימינה הולכת לאופוזיציה - כל הפרטים:

  • ימינה: החלטנו ללכת לאופוזיציה, נערכים ליום שאחרי נתניהו בעוד שנה וחצי
  • הליכוד: "אם הייתם מקבלים עוד תיק, זו הייתה ממשלת ימין?"
  • ח"כ שקד התנגדה לפרסום ההודעה: "אין חזרה ממנה"
  • ימינה תתכנס ב-17:00 כדי לדון בהחלטות לקראת ממשלה הבאה

ימינה הכריזה היום (ראשון) כי היא החליטה "לשרת את הציבור באופוזיציה" בקדנציה הקרובה, לאור כישלון המשא ומתן עם הליכוד להקמת הממשלה. בהודעת המפלגה נמסר כי החלטתה התקבלה "לאור הרכב הממשלה ומדיניותה המסתמנת כממשלת שמאל בראשות נתניהו, ולאור הזלזול הבוטה של ראש הממשלה כלפי ימינה וציבור בוחריה". בליכוד טענו בתגובה כי מאחורי החלטתה של ימינה עומדים "מאבקים פנימיים", וקראו לה להתעשת ולהיכנס לממשלה.

ח"כ איילת שקד התנגדה לפרסום ההודעה על הליכה לאופוזיציה, בטענה ש"אין חזרה ממנה". ההתנגדות של שקד יכולה להעיד במידה רבה על כך שייתכן שהודעת ימינה מהווה מנוף לחץ אחרון על הליכוד בניסיון לשפר את ההצעה שהועברה לה בימים האחרונים. ימינה תתכנס לישיבת סיעה בכנסת, הערב בשעה 17:00, כדי לדון בהחלטות לקראת הקמת הממשלה הבאה.

בהודעתה, ימינה מסרה כי ההחלטה התקבלה לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים למצות את המשא ומתן הקואליציוני עם הליכוד ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדבריה, "בחר לפרק את גוש הימין ואת השותפות עם ימינה". במפלגה אמרו כי "ימינה תיערך ליום שאחרי נתניהו, שיבוא בעוד שנה וחצי, ותייצר מהאופוזיציה אלטרנטיבת ימין אמיתית: ימין שלא מוכן למכור את מערכת המשפט לשמאל בשביל שרידות אישית, ימין שלא מוכן להתרפס בפני חמאס ואבו מאזן, ימין שמחויב באמת לפיתוח והסדרה של ההתיישבות, ימין שלא מוכר את היהדות לעסקנים ואת הכלכלה הישראלית לידי עמיר פרץ וההסתדרות, ימין שלא מרים ידיים מהמאבק להוצאת המסתננים ושיקום השכונות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
המו"מ נכשל. נתניהו ובנט, במרץ/ראובן קסטרו

עוד הוסיפו בימינה כי "איננו מצטערים לרגע על הנאמנות שגילינו לגוש הימין בשנה האחרונה. ההליכה לאופוזיציה היא המשך הנאמנות הזו לציבור הימין שנתניהו אינו נאמן לו. ימינה תהווה אופוזיציה לוחמת אך אחראית, שתתמוך מבחוץ בהחלטות חיוביות של הממשלה, כדוגמת החלת ריבונות, ובלבד שהיא תובא ללא הכרה, מפורשת או משתמעת, בהקמת מדינה פלסטינית. אנו קוראים לנתניהו לדאוג לצרכי הציונות הדתית בממשלה הבאה, בחינוך, בהתיישבות, במינויים בשירותי הדת ועוד, כפי שהבטיח לרבים מבוחריה שהצביעו לו בשל הבטחה זו".

מהליכוד נמסר בתגובה להכרזתה של ימינה כי "אם ימינה הייתה מקבלת עוד תיק, זו הייתה מבחינתם ממשלת ימין? זאת הממשלה הראשונה בתולדות המדינה שתחיל ריבונות על יהודה ושומרון, ומצער שימינה לא תהיה חלק מזה רק בגלל מאבקים פנימיים בתוכה על חלוקת תיקים. אנו מקווים שימינה יתעשתו, יגלו אחריות לאומית ויכנסו לממשלה שתוביל מהלך היסטורי בתולדות הציונות".

בתוך ימינה התנהל קרב סביב השאלה מי יכהן בתפקיד שר, זאת בהתחשב בכך שהמפלגה הייתה אמורה לקבל רק שני תיקים. בליכוד האשימו בשבועות האחרונים את ימינה בכך שהם מנהלים קרב על תיקים ואין בתנאי כניסתם לממשלה "שום עניין אידיאולוגי".

איילת שקד בכנס השקת ימינה, כפר המכביה, 12 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
התנגדה לפרסום ההודעה על ההליכה לאופוזיציה. שקד/ראובן קסטרו

הודעת המפלגה מגיעה לאחר סירובו של בנט לשוב לתפקיד שר החינוך, בהמשך להצעת הליכוד אמש, שכללה את תיקי החינוך וירושלים, לצד תפקיד של סגן שר עם אחריות על החטיבה להתיישבות ועל השירות הלאומי. עוד כללה ההצעה שליש קדנציה בראשות ועדת החוקה ושליש קדנציה בוועדת הקליטה או בוועדת פניות הציבור. גורמים בימינה מסרו אתמול בתגובה להצעה לקבל את ראשות הוועדה לפניות הציבור כי "נתניהו בועט אותנו החוצה".

בתגובה, גורם בליכוד תקף את המפלגה, שלטענתו "קיבלה הצעה סופר-נדיבה שגדולה יותר מחלקה האלקטורלי". הגורם הוסיף כי "לצערנו, בשל מאבקים פנימיים בנושא חלוקת תיקים בין ראשי המפלגה, ימינה דוחה כל הצעה. בעת הזאת, ערב החלת ריבונות על יהודה ושומרון, לא להיכנס לממשלה תהיה חוסר אחריות כלפי המחנה הלאומי".

עוד קודם להחלטתה שלא להיכנס לממשלה, חברי הכנסת של ימינה לא חתמו על המלצותיהם של 72 חברי כנסת להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, שהוגשה חמישי לנשיא ראובן ריבלין. הם אף החרימו את ההצבעות על חוקי הרוטציה, כחלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. באותו היום, נתניהו שוחח עם בנט, שהבהיר בפניו כי כי רצונה של מפלגתו הוא להבין מה קווי היסוד של הממשלה, וזאת לאור הענקת משרדי המשפטים והכלכלה ל"אנשי ההסתדרות ושמאל". הוא ציין גם כי ימינה תצטרף לממשלה רק אם תוכל "להשפיע באופן מהותי, זאת לאחר שתמכה בנתניהו ובמחנה הלאומי ללא הסתייגות לאורך חודשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הולכים לאופוזיציה. ימינה בישיבת סיעה, במרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

היום, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ יחלו בהתייעצויות ושיחות עם חברי מפלגתם על חלוקת התיקים בממשלה, לקראת השבעת הממשלה המתוכננת ליום רביעי הקרוב. הליכוד וכחול לבן עדיין מנהלים משא ומתן על שינוי חלוקת התיקים בין הגושים, בעקבות דרישת כחול לבן לקבל גם את תיק הבריאות, אך בשלב זה אין עדיין הסכמות בין הצדדים וההסכם נשאר בעינו. אם תושג פריצת דרך, הדבר יגרור עוד שינויים בחלוקת התיקים, כך שרק לקראת מעמד ההשבעה ביום רביעי תתחוור תמונת הממשלה הסופית.

הבוקר, נתניהו נפגש עם השר לביטחון פנים בנוגע לתפקידו בממשלה הבאה והציע לו כמה תפקידים. השניים סיכמו לדבר שוב בזמן הקרוב. בהמשך היום הוא צפוי להיפגש גם עם ח"כ יולי אדלשטיין.

(עדכון ראשון: 10:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully