וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים שיודחו, המקורבים שירוויחו: המאבקים על התיקים בממשלה החדשה

9.5.2020 / 22:38

ארבעה ימים להשבעה, הליכוד וכחול לבן עדיין מנהלות מו"מ, שתוצאותיו תלויות גם במגעים עם ימינה. נתניהו צפוי למנות את מקורביו למשרדים בכירים ולהשאיר מאוכזבים רבים מאחור, ואילו גנץ מתמודד עם בעיה הפוכה של תיקים רבים למעט ח"כים

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

עם ההודעה על תאריך השבעת הממשלה ביום רביעי הקרוב, ניתן האות להשקה הרשמית של משחקי הכיסאות בקואליציה המתגבשת. ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ יקיימו ממחר (ראשון) ובימים הקרובים התייעצויות ושיחות עם חברי מפלגתם על חלוקת התיקים בממשלה. הליכוד וכחול לבן עדיין מנהלים משא ומתן על שינוי חלוקת התיקים בין הגושים, בעקבות דרישת כחול לבן לקבל גם את תיק הבריאות, אך בשלב זה אין עדיין הסכמות בין הצדדים וההסכם נשאר בעינו. כמו כן, גם הליכוד וימינה מנהלים עדיין מגעים על הצטרפות המפלגה לממשלה.

אם תושג פריצת דרך בכל אחד הצירים - הליכוד/כחול לבן והליכוד/ימינה, הדבר יגרור עוד שינויים בחלוקת התיקים בתוך הגושים והמפלגות, כך שרק לקראת מעמד ההשבעה ביום רביעי תתחוור תמונת הממשלה הסופית. ועד אז, המערכת הפוליטית תהיה ברחש גדול של הרבה מאוד בורסות הימורים וספקולציות.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
עדיין מנהלים משא ומתן על שינוי חלוקת התיקים בין הגושים. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, -

ממשלת נתניהו-גנץ צפויה לכלול בשלב ראשון 32 שרים ובהמשך, אחרי תום תקופת החירום של משבר הקורונה, עשויה לגדול בארבעה שרים נוספים. בשלב זה, ידועה זהותם של כמה שרים בלבד: גנץ יכהן כשר הביטחון, גבי אשכנזי שר החוץ, ישראל כץ שר האוצר, אבי ניסנקורן שר המשפטים, אריה דרעי שר הפנים, יעקב ליצמן שר הבינוי והשיכון, עמיר פרץ שר הכלכלה ואיציק שמולי שר העבודה והרווחה. ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) יעמוד בראשות ועדת הכנסת, וח"כ משה גפני יחזור ככל הנראה לעמוד בראשות ועדת הכספים.

מעט תיקים, הרבה בכירים

מוקד העניין הפוליטי הוא בחלוקת התיקים בליכוד ובהיצע הדל, שהוא הרבה יותר נמוך מהביקוש במפלגה. אחרי חלוקת התיקים בגוש הימין, לנתניהו יישארו 9-10 תיקים לחלק ליותר מ-15 בכירי הליכוד המכהנים כיום בתפקיד שר, ובתוכם, מעט תפקידים שנחשבים "בכירים". לפי ההערכה, שני הליכודניקים המקורבים ביותר לנתניהו יתמנו לתפקידים בכירים - יריב לוין מיועד להתמנות ליו"ר הכנסת ואמיר אוחנה הוא המועמד המוביל למשרד לביטחון הפנים. מקורבת אחרת, מירי רגב, שדורשת גם היא לקבל את תיק ביטחון הפנים, מאיימת שלא להיכנס לממשלה במידה ולא תקבל את מבוקשה, ואיום דומה השמיע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על נתניהו אם לא יחזיר אותו לתפקיד יו"ר הכנסת.

נתניהו ינסה לשכנע אותם לקחת את אחד התיקים הנחשקים הנוספים - התחבורה, החינוך והבריאות, אך עדיין לא ברור איזה מהם בידי הליכוד וזה תלוי במשא ומתן מול ימינה. בשלב זה מוצעים לימינה תיק החינוך, ירושלים ומורשת וייתכן שבהמשך גם את תיק הבריאות. גם לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שמוזז ממשרדו, נתניהו צריך להציע תיק בכיר. עדיין לא ברור אם ומה יוצע לגדעון סער, מי שנחשב ליריבו הגדול של נתניהו, אך בליכוד מעריכים כי נתניהו ירצה למצוא פתרון שישביע את רצונם של אדלשטיין וארדן על מנת שלא יצטרפו לסער ויהוו לו אופוזיציה פנימית. ניר ברקת, שבקמפײן הבחירות הובטח לו להיות שר האוצר, צפוי לקבל הצעה למשרד הרבה פחות משמעותי ממה שהובטח לו, אם בכלל.

השקת תכנית הדיור של מפלגת ימינה במעמד ראשי הרשימה, רמת אלקנה 21 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
חלוקת התיקים תלויה במו"מ מול ימינה. פרץ, בנט, סמוטריץ' ושקד/ראובן קסטרו

בליכוד מעריכים כי נתניהו ישאיר את השר יובל שטייניץ במשרד האנרגיה ואת זאב אלקין במשרד להגנת הסביבה, ותיקים נוספים שיהיו בידי המפלגה יהיו תיק המודיעין, ירושלים ומורשת ושיתוף פעולה אזורי. השר יואב גלנט מסומן כמי שיהיה השר לענייני מודיעין וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, ולפי ההערכה גם גילה גמליאל תישאר שרה כדי לשמור על ייצוג נשי. גם אורלי לוי-אבקסיס צפויה להתמנות לשרה במסגרת מכסת התיקים של הליכוד, מה שאומר שלפחות 3-4 שרים מכהנים בליכוד יוותרו כנראה על מקומם, כשהיום מלבד כל המוזכרים למעלה גם צחי הנגבי, אופיר אקוניס, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, אלי כהן, יפעת שאשא ביטון מכהנים כשרים.

נתניהו צפוי להציע לחלק מהשרים להתמנות לשגרירים באו"ם, בלונדון, בפריז ובאוסטרליה, או להציע מינוי עתידי, עם הרחבת הממשלה בעוד כמה חודשים או ברוטציה עם אחד משרי הליכוד האחרים. במידה שהמשא ומתן עם ימינה יבשיל, לנתניהו יהיו עוד פחות תיקים לחלוקה לחברי מפלגתו, ומצד שני: אם תהיה הסכמה עם כחול לבן על תיק הבריאות, נתניהו צפוי לקבל 2-3 תיקים נוספים לחלק בגוש הימין ולליכוד.

בינתיים, בכחול לבן

בתמונת מראה לנתניהו, לגנץ יש בעיה הפוכה: יותר מדי תיקים לחלק למספר קטן של ח"כים. התיקים הבכירים במפלגה - ביטחון, חוץ ומשפטים, יהיו בידי גנץ, אשכנזי וניסנקורן, ויש עוד עשרה תיקים ושש ועדות בכנסת לחלק ל-14 ח"כים.

עדיין לא ברור לאיזה תיק ימונה ח"כ חילי טרופר, שנחשב למקורבו של גנץ, וגם לא מיכאל ביטון, אך לפי ההערכה, ח"כ יועז הנדל צפוי להתמנות לתיק התקשורת, אליו מועמדת גם אורית פרקש, או למשרד לעניינים אסטרטגיים; חבר סיעתו ב"דרך ארץ", ח"כ צביקה האוזר לראשות ועדת חוץ וביטחון. לתיק התרבות והספורט ימונו ככל הנראה טרופר, מיקי חיימוביץ' או אסף זמיר, וחיימוביץ או אלון שוסטר לתיק החקלאות.

חברי הכנסת מיקי זוהר וחילי טרופר (כחול לבן) במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
מתחרים על תיק התרבות והספורט. חיימוביץ' וטרופר/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

לפי ההערכה, מרב כהן תמונה לשרה לענייניים חברתיים וגמלאים ופנינה תמנו-שטה למשרד הקליטה. בידי כחול לבן גם משרד התיירות, התפוצות, המיעוטים והמדע והחלל, וכן ראשות ועדת הפנים, החינוך, המדע ומעמד האישה בכנסת. במידה שתיק הבריאות יעבור לידי כחול לבן, הם צפויים למנות לו מינוי מקצועי חיצוני, כשהמועמד המסתמן הוא מנהל בית החולים תל השומר יצחק קרייס. בכחול לבן תיכננו למנות גם שר ערבי חיצוני לתפקיד השר לענייני מיעוטים, אך כעת מסתמן שהדבר לא יקרה.

לסיכום, כל סידורי הכיסאות תלויים זה בזה, ולכל חלוקת התיקים עוד עשויה להשתנות כמה פעמים עד להשבעת הממשלה ביום רביעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully