וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה: אבקש ממבקר המדינה לבדוק את הרעות החולות בפרקליטות

9.5.2020 / 23:26

לקראת סיום כהונתו שר המשפטים הביע דאגה ממצבה של הפרקליטות. אוחנה הבהיר שאם אנגלמן יסרב לבצע את הבדיקה, הוא ישקול "הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקה כוללת של כל הטענות החמורות". פרקליט המדינה לשעבר תקף: "אוחנה מונע משיקולים זרים"

צילום: מתוך קלמן וסג"ל, כאן 11

שר המשפטים אמיר אוחנה פרסם הערב (שבת) פוסט בחשבון הפייסבוק שלו לקראת סיום כהונתו. אוחנה הביע דאגה ממצב מערכת המשפט ואמר כי ייפגש מחר עם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ויבקש ממנו "להיכנס לעובי הקורה". לדבריו, "אין גורם אחר שיכול לקיים בקרה כוללת ואפקטיבית על הרעות החולות שבמערכת. אם מבקר המדינה ימנע מלבצע את הבדיקה, אשקול הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקה כוללת של כל הטענות החמורות המתרבות ונערמות".

לקראת השבעת הממשלה ביום רביעי, אז צפוי ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) להתמנות לשר המשפטים, כתב אוחנה כי "הגעתי לתפקיד עם הרבה ידע על מערכת המשפט, כמי שעסק בתחום וספג לא מעט שעות בית משפט ופרקליטות. הגעתי מודאג - אני עוזב הרבה, הרבה, ועוד כמה פעמים הרבה יותר מודאג. כל מי שעיניו בראשו רואה את הירידה חסרת התקדים באמון הציבור בפרקליטות ובייעוץ המשפטי לממשלה, ורק מי שהדבר איננו מדאיג אותו יכול להתעלם מכך".

אמיר אוחנה בהשקת ספרו של עו"ד שמחה רוטמן, "מפלגת בג"ץ", בבית ציוני אמריקה בתל אביב, 12 בפברואר 2020. שלומי גבאי
"הגעתי מודאג - אני עוזב הרבה, הרבה, ועוד כמה פעמים הרבה יותר מודאג". אוחנה/שלומי גבאי

"זה היה צריך להיות בראש ובראשונה אינטרס של מי שמערכות אכיפת החוק והמשפט יקרות לליבו - ובראשם היועץ המשפטי לממשלה - לבצע בהן בדיקה מקיפה, כוללת ושקופה לעיני הציבור. לחזק את אמון הציבור במערכות. לצערי זה לא קורה", הוסיף אוחנה. המערכות נגועות עמוק מדי בניגודי עניינים, בקשרים אישיים, קליקות ושיקולים זרים המונעים זאת. החשדות הולכים ומתרבים, אבל היום גם אין פרקליט מדינה שיבדוק אותן. בינתיים, יש פרקליט מדינה לשעבר שנכנס למערכות משרד המשפטים, לכאורה בניגוד לחוק".

עוד בוואלה!

בעימות בין מנדלבליט ואלדד, המפסידה הגדולה היא מערכת אכיפת החוק

לכתבה המלאה
מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן במהלך הצהרה לתקשורת לאחר היבחרו 3 ביוני 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
יתבקש לבחון את הנעשה בפרקליטות. אנגלמן/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן תקף את אוחנה בעקבות האמירה לפיה הוא "נכנס שלא כחוק למערכות משרד המשפטים". ניצן אמר כי "טענת שר המשפטים, שייחס לי פעולה שלא כחוק, היא מופרכת לחלוטין ומהווה חלק ממסע הדה-לגיטימציה המתמשך שלו כלפיי וכלפי פרקליטות המדינה, המונע משיקולים זרים וברורים. למותר לציין, שהשר אוחנה לא פנה אלי לקבל התייחסותי לטענה מופרכת זו לפני שפרסם ברבים את האשמותיו".

עוד ציין ניצן כי "העובדות בנושא הן פשוטות: בשלושת החודשים שלאחר תום כהונתי כפרקליט המדינה נותרתי עובד המשרד בחופשה. בתקופה זו המחשב האישי שלי נשאר ברשותי וגם כתובת המייל המשרדית המשיכה לשמש אותי. מדובר בפרוצדורה מקובלת לעובדים בחופשה והיא נעשתה בתיאום עם הגורם המוסמך. מאחר שבתום התקופה שהיתי בבידוד, המחשב הוחזר פיסית למשרד ב-6 באפריל". פרקליט המדינה לשעבר הבהיר כי "בכל התקופה מאז סיום כהונתי כפרקליט המדינה ועד החזרת המחשב למשרד, עשיתי שימוש רק במייל האישי שלי - לא נכנסתי לכל מאגר מידע משרדי כלשהו".

טקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"אוחנה מונע משיקולים זרים וברורים". פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן/שלומי גבאי

דבריו של אוחנה מגיעים ברקע העימות בינו לבין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. מוקדם יותר השבוע שר המשפטים כפר בסמכותו של היועמ"ש למנות את עצמו כממלא מקום פרקליט המדינה, לאחר שכהונתו של מ"מ פרקליט המדינה, דן אלדד, הסתיימה מבלי שמונה לו מחליף.

"היועץ איננו יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה, בהיעדר כל מקור חוקי לכך", כתב אוחנה. "אנחנו עדיין חיים במדינת חוק. ריכוז סמכויות כזה, שנטל לעצמו אדם שלא פועל מכוח חוק (כזכור: אין חוק המעניק ומגדר את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא בכדי) אינו עומד בהלימה עם אף עיקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית. הוא אף מעיב על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה פרשת הרפז".

מנדלבליט השיב כי מדובר "בפתרון ביניים שיושם כבר בעבר - בפרק זמן שארך כחודש וחצי בין סיום כהונתו של פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן, לבין מינויו של עו"ד דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה". עם זאת, במכתבו לנציב שירות המדינה הדגיש היועמ"ש כי "אין מדובר בשום פנים ואופן במינוי לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, והצגת הדברים בצורה כזו היא שגויה".

(עדכון ראשון: 21:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully