וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: השוטר שירה בסולומון טקה לא יוכל לבסס טענות על בסיס "עבר פלילי"

7.5.2020 / 22:28

סנגורו של קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה בקיץ האחרון, רצה לטעון לעבר פלילי של המנוח וחבריו שהיו עמו באירוע. ביהמ"ש קובע כי אין במרשם הפלילי דבר בעברם שרלוונטי לאירוע הירי הקטלני

צילום: יואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

בית משפט השלום בחיפה קבע היום (חמישי) כי אין במרשם הפלילי דבר על אודות סלומון טקה, שרלוונטי למשפטו של קצין המשטרה המואשם בגרימת מותו. זאת, בדיון שנערך לבקשת סנגורו של הקצין, עו"ד יאיר נדשי, שביקש לקבל את הרישומים הפליליים של סלומון טקה ושל שניים מחבריו הצפויים להעיד במשפט, ושהיו בחבורה שהתכנסה בגינה הציבורית בקרית חיים, שם החל האירוע להתגלגל.

משמעות ההחלטה היא שצוות ההגנה של השוטר לא יוכל לבסס טענות על בסיס הסתבכויות קודמות של טקה עם החוק, ובוודאי לא כהצדקה לכאורה להתנהלותו של השוטר. השופטת מריה פיקוס-בוגדאנוב קבעה כי במרשם אין גם דבר רלוונטי אודות החברים שהיו עמו.

עו"ד רונן יצחק ועו"ד ליאת יונניאן ייצגו את מח"ש בדיון. קצין המשטרה, ששמו עדיין אסור בפרסום, לא היה נוכח, אבל בספסלי הקהל ישבו וורקו טקה, אביו של סלומון טקה, ימי וורקו אחותו הבכורה של סלומון ועו"ד רינה איילין גורליק מהקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, המייצגת את המשפחה. בשל מגבלות משרד הבריאות, נותרו מחוץ להיכל המשפט חברים של טקה שבאו לדיון.

סולומון טקה. צילום מסך, מערכת וואלה
נורה למוות בקיץ שעבר. טקה/מערכת וואלה, צילום מסך

עו"ד נדשי לא חסך מילים קשות בבקשה. הוא טען כי "המנוח היה עבריין" וכי "עדי התביעה היו שותפיו לפשע". כבר בתגובתו לכתב האישום, טען הקצין באמצעות סנגורו כי מח"ש השמיטה פרטים מהותיים מכתב האישום, ובכלל זאת הסיבה למפגש החבורה המדוברת בגינה, העובדה כי בגופו של טקה נמצאו אלכוהול וסמים וכי הושמעו איומים כלפי הקצין. לדבריו, גילוי הרישומים המבוקשים הינו מהותי ונחוץ על מנת לאפשר לסניגור למצות את קו ההגנה. הוא טען כי הוא נדרש בין היתר לבירור מהימנותם של עדי התביעה האלה, שלשיטתו אינם דוברי אמת.

השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב היא שדנה בבקשה, כדי למנוע אפשרות שהשופט ד"ר זאיד פלאח, הדן בתיק העיקרי, ייחשף לחומרים טרם יוחלט כי מדובר בראיות קבילות במשפט.

אביו ואחותו של סלומון טקה נעו באי נוחות על הספסל באולם המשפטים, כששמעו את עורך הדין טוען בפני השופטת כי ""המנוח היה אדם אלים במיוחד. חבריו הלכו אחריו עת למעשה 'הנהיג' אותם", לטענתו טקה היה "אדם בעל עבר פלילי שבעת האירוע היה תחת השפעת סמים ואלכוהול כפי שהיה המנוח וגם חלק מחבריו, אם לא כולם, הוא מסוכן במיוחד". עוד אמר כי "המנוח וחבריו פעלו כאנשים שאין לצדם מורא, כמו סוג של מחבל מתאבד שלא משנה מה, הוא הולך עד הסוף, העיקר שהאויב שלו יחוסל".

עוד בוואלה!

"הפגנות ותקשורת לא ישפיעו": משפטו של השוטר שירה בסלומון טקה נפתח

לכתבה המלאה
משפחתו של סלומון טקה במשפטו של השוטר שנאשם בגרימת מוות ברשלנות, פברואר 2020. ראובן קסטרו
משפחתו של סלומון טקה במשפטו של השוטר/ראובן קסטרו

הוא הוסיף כי הוא "היה תחת השפעת אלכוהול וסמים ואלכוהול הוא אחד החומרים הפסיכואקטיביים המסוכנים ביותר שמעודדים שימוש באלימות וככה גם הסמים‏". לטענתו, "המנוח פעל כאדם מסומם, שיכור ואלים, מבחינה מהותית, בלי קשר לסמים ולאלכוהול, בצורה כזו ש'אין אלוהים' והוא הולך לפגוע בשוטר". לפי תיאורו של הסנגור הם "תקפו את השוטר כחבורת עבריינים אלימה" וכי "אלמלא הירי בצירוף הנסיבות הנדיר שגרם בסופו של דבר לדאבון הלב, למותו של המנוח, לא היו המנוח וחבריו מפסיקים את תקיפת השוטר וזאת גם אילו היה נניח יורה באוויר או יורה לכיוון החורשה שהיתה בסמוך לזירת האירוע".

הוא טען כי "יש היתכנות סבירה בהחלט שאלמלא צירוף הנסיבות הנדיר לחלוטין של המוות, או צירוף נסיבות ‏אחר נדיר של הפגיעה במנוח, אזי ייתכן שהשוטר לא היה בין החיים או שהפגיעה שהיתה נגרמת לו ולמשפחתו שעמדה בסמוך אליו הייתה חמורה יותר, כמו גם חטיפת נשקו האישי". הוא אמר כי "מולו עמדה חבורה של עבריינים אלימים שהתכוונו להמשיך לפגוע בו אילמלא צירוף נסיבות נדיר שהביא למות המנוח" וכי "‏המנוח ברגע הירי אחז בידו לבנה והדברים האלה עולים בבירור מהעדות שמסר בן דודו".

"הסיבה שלשמה התכנסו המנוח וחבריו בגן הציבורי בקריית חיים באור יום הייתה לצורך סחיטה באיומים של קטין", שב וטען עו"ד יאיר נדשי גם בבית המשפט, "זאת, על רקע עיסקת סמים שבן דודו של המנוח שהוא חלק מהחבורה שהלכה עמו ותקפה את השוטר". הוא הוסיף: "המנוח וחבריו עסקו בסחר בסמים ובסחיטה באיומים".

על התנהלותו של קצין המשטרה אמר: "היתה מידתית ואף יותר מדי מידתית", ביקש להבהיר, "ירי הצידה לא היה מרתיע אף אחד". הוא הדגיש: "שוטר הוא שוטר ולא משנה מתי".

עו"ד נדשי הוסיף כי "הסיבה שלשמה התכנסו המנוח וחבריו בגן הציבורי בקריית חיים באור יום הייתה לצורך סחיטה באיומים של קטין. זאת, על רקע עסקת סמים". על התנהלותו של קצין המשטרה אמר הסנגור כי היא "היתה מידתית ואף יותר מדי מידתית".

עו"ד רונן יצחק ממח"ש לא נדרש להסברים ארוכים. השופטת פיקוס-בוגדאנוב קטעה אותו לאחר מספר דקות, והכריעה כי אין רישום רלוונטי לגבי טקה וחבריו. בהמלצתה, משך הסניגור, עו"ד יאיר נדשי, את הבקשה והדיון תם. "אני פשוט רותחת", אמרה בסוף הדיון עו"ד רינה איילין גורליק על הדברים שהשמיע הסניגור. "כל הטיעונים האלה נועדו להכפיש את שמם של סלומון טקה, של המשפחה ושל כל הקהילה, כדי לייחס איזו עבריינות מובנית שמצדיקה מראש ייחוס מסוכנות, שהיא לחלוטין משוללת כל יסוד ולא קשורה כלל להשתלשלות העניינים בפועל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully