וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפגנות ותקשורת לא ישפיעו": משפטו של השוטר שירה בסלומון טקה נפתח

שמונה חודשים לאחר התקרית שבה נורה למוות הצעיר, נפתח משפטו של הקצין שמואשם בגרימת מוות ברשלנות, שפרטיו אסורים בפרסום. השופט זאיד פלאח: "לא אהסס לזכות או להרשיע. מבקש שלא יהיו הפרעות". בתום הדיון פרצה במקום מהומה

צילום: שלומי גבאי ואלי אשכנזי, עריכה: טל רזניק

בבית משפט השלום בחיפה נפתח היום (ראשון) משפטו של קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה. במהלך הדיון תתקיים הקראה פורמלית של כתב האישום והקצין צפוי לכפור באישומים נגדו. משמר בתי המשפט והמשטרה נערכו בכוחות מתוגברים כדי למנוע הפרות סדר. גם במשטרה ובקרב שוטרים מעורר המשפט כעס רב.

בהצהרה חריגה, השופט זאיד פלאח ביקש בפתח דבריו "שהכל יעבור בשקט". לדבריו, "אלימות והפגנות ותקשורת לא משפיעים על בית המשפט, רק ראיות קבילות. אשמע את כל התיק, לא אהסס לזכות או להרשיע. זיכוי לא מטיל דופי במנוח או בקהילה. הרשעה לא מטילה דופי במשטרה". הוא הבהיר שיסייר בזירת הירי לפני שישמע עדים, וגם לאחר מכן. הוא ביקש מהסניגור, עו"ד יאיר נדשי, תשובה לכתב האישום עד ל-10 במרץ. עו"ד נדשי אמר בפתח הדיון כי ההגנה לא קיבלה עדיין את כל חומרי החקירה.

השופט אף פנה לבני משפחת טקה, והביע את השתתפותו בצערם, אך הבהיר "כל זה לא קשור להכרעה שאתן". בני המשפחה ביקשו שלא יסתירו להם את הנאשם, ואמרו כי "החברים שלו מסתירים אותו כמו שהסתירו ראיות". אולם, השופט השיב: "אני מבקש שלא יהיו הפרעות. זה לא ישפיע עלי. אם אתה רוצים לראות אותו זה לא קשור לדיון". חבר של בני המשפחה הוסיף: "המשפחה שילמה מחיר יקר. שמים לנו תוויות. אנחנו נכבד את בית המשפט. רק רוצים משפט צדק. לא צריך להזכיר לנו, אנחנו ניתן כבוד והערכה לבית המשפט". על כך השיב השופט: "צדק יהיה גם במקרה של הרשעה וגם של זיכוי". לאחר שהשופט יצא מהאולם, םרצה במקום מהומה לאחר שאחותו של טקה רצה לדוכן הנאשמים וצעקה לשוטר שהוא רוצח.

משפחתו של סלומון טקה במשפטו של השוטר שנאשם בגרימת מוות ברשלנות, פברואר 2020. ראובן קסטרו
בני משפחתו של טקה בבית המשפט, הבוקר/ראובן קסטרו

לפני שבועיים הגישה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כתב אישום נגד הקצין בגין גרימת מותו ברשלנות של טקה בן ה-19 בקריית חיים ביוני 2019. התובעים מטעם מח"ש, עורכי הדין רונן יצחק וליאת יונניאן, טענו בכתב האישום כי רשלנותו של קצין המשטרה באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד - והכול בניגוד לפקודות המשטרה. את המשפט ינהל השופט זאיד פלאח, ואת הקצין מייצג עו"ד יאיר נדשי.

הקצין משרת במשטרת ישראל כ-13 שנים בתפקידים מבצעיים שונים, לרבות כלוחם ביס"מ, ובתקופה הנדונה שימש כקצין סיור בתחנת זבולון. האירוע התרחש כשהוא לא היה בתפקיד ולא במדים. בפרקליטות הדגישו כי ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע. "בהחלטה נלקחה בחשבון העובדה שהנאשם היה במקום עם בני משפחתו, הותקף באבנים על ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו", מסרו ממח"ש כדי להסביר מדוע לא הואשם בעבירה חמורה יותר, אך מנגד, הסבירו כי "במכלול הנסיבות נמצא, כאמור, כי יש מקום להעמידו לדין".

עוד בוואלה!

שלב אחר שלב: הרגעים שהובילו לגרימת מותו של סלומון טקה

לכתבה המלאה
השוטר שנאשם בגרימת מוות ברשלנות, פברואר 2020. ראובן קסטרו
השוטר שנאשם בגרימת מוות ברשלנות של טקה/ראובן קסטרו

שני הצדדים אינם מרוצים, וטוענים כי לחצים כבדים שהופעלו על מח"ש הם שביאו להחלטה מאולצת להעמיד את השוטר לדין בגין העבירה המיוחסת לו. בא כוחם של משפחת טקה, עורך הדין ציון אמיר, אמר כי "המשפחה ציפתה וקיוותה שמעשהו של השוטר היורה יביא להעמדתו לדין ובמובן זה היא חשה סיפוק מעצם העובדה שכל טענותיו נדחו בהליך השימוע". לעומתו, עורכת הדין רינה איילין גורליק, מנהלת הקליניקה לקידום שוויון באוניברסיטת בר אילן המייצגת אף היא את המשפחה, כינתה את כתב האישום "טעות היסטורית. להגיד על זה פספוס זה אנדרסטייטמנט". לדבריה, "זו פרשייה שתשאיר ככתם בהיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל. אישום רך שלא משקף את המציאות ולא מתמודד עם הסוגיה האמיתית שעומדת בבסיס התיק והיא היסוד הנפשי של השוטר בזמן ביצוע הירי".

אביו של סלומון, וורקו טקה, אמר עם הגשת כתב האישום כי "יש תסכול מאוד גדול במשפחה, אצל החברים של סלומון ובעדה האתיופית בכלל. אנחנו קוראים לעשות משפט צדק ולא לשפוך שוב את דמו של סלומון. הבן שלי מת והשוטר הזה עדיין חופשי. אני מאוד מקווה שהוא יקבל את העונש שמגיע לו". האב סיפר כי "בחודשים האחרונים מאז החלה החקירה של מח"ש וההמלצות שלהם אנחנו מרגישים כאילו הרגו שוב את סלמון וזאת למרות שמאז שחומרי החקירה הועברו להגנה הם נחשפו בריש גלי בכל כלי התקשורת. אגב, פגיעה בלתי רלוונטית לעצם האישומים בשמו של המנוח שלא יכול להגיב מקברו".

אזכרת שלושים לסלומון טקה, אוגוסט 2019. יואב איתיאל
הקצין נאשם כי לא הסתפק בירי אזהרה באוויר. קברו של טקה/יואב איתיאל

"לקצין המשטרה נעשה עוול משווע עת הוגש נגדו כתב אישום פגום ופסול על לא עוול בכפו", אמר לוואלה! NEWS מנגד עורך הדין נדשי, המייצג אותו. "כפי שעולה אף מכתב האישום, הקצין נקלע בעל כורחו לסיטואציה קשה בה נשקפה לו ולמשפחתו סכנת חיים מוחשית ומיידית ורק לאחר שלא נותרה בידו ברירה אחרת הוא עשה שימוש בנשקו האישי לצורך הדיפת הסכנה". לדברי נדשי, "הטענות לפיהן הירי בוצע בניגוד לנהלי הפתיחה באש וכי, לכל היותר, היה על השוטר לירות באוויר או לשטח אחר אינן נכונות".

"בסיטואציה המורכבת אליה נקלע, פעל השוטר באופן מקצועי ואמיץ כפי שמצופה מכל שוטר במשטרת ישראל", הוסיף הסנגור. "ברור לכל כי השוטר לא ביקש לפגוע במנוח או במי מחבריו וכל רצונו היה להרתיע אותם. לדאבון הלב, בני הקהילה האתיופית בישראל ואחרים מיהרו לכנות את השוטר 'רוצח' ולקרוא לנקמת דם ובכך אך הוסיפו לעוול שנגרם לשוטר. ראוי שאותם אנשים יתנצלו ושמנהיגי הקהילה יצאו בקריאה חד משמעית לחדול מכל גילויי אלימות".

"הגיעה העת לומר את האמת, והיא שהמנוח וחבריו הם שנושאים באחריות לתוצאה הטרגית נוכח התנהגותם הברוטלית והאלימה כלפי השוטר", המשיך נדשי. "כל זאת משום שהשוטר ביקש לסייע לקטין שנסחט על ידי המנוח וחבריו לאור יום על רקע עסקת סמים. השוטר ומשפחתו שמים את מבטחם בבית המשפט שיעשה עמם משפט צדק ויוציא את האמת לאור".

גם שר המשפטים, אמיר אוחנה, אינו מרוצה מהתנהלות המחלקה לחקירות שוטרים בכלל והעמדתו לדין של קצין המשטרה בפרט. לבקשתו, בשבוע שעבר הקימה הממשלה ועדת בדיקה ממלכתית לחקירת התנהלותה הכללית של מח"ש, וזאת על אף שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבר כי קיימת מניעה משפטית להקים ועדה כזו בתקופת בחירות.

הירי בטקה - דקה אחר דקה

התקרית החלה בערב 30 ביוני. על פי כתב האישום, הקצין הגיע לפארק הציבורי "בית העם" שמאחורי "תיאטרון הצפון" בקרית חיים, במסגרת בילוי עם בני משפחתו - אשתו ושלושת ילדיהם. הקצין נשא עמו את אקדחו המשטרתי ובו מחסנית מלאה בכדורים. בפארק היו גם הנערים ח' בן ה-16, א' בן ה-15 וס"א בן ה-14, שנפגשו עם ד', בן ה-13, כפי שנקבע עמו מראש. מפגש זה תואם אף עם טקה.

סמוך לשעה 20:00, בעודה בפארק, הבחינה אשתו של השוטר כי ד' מוסר לנערים שטר בסך 50 שקלים. היא שמעה אותם משוחחים עמו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. זמן קצר לאחר מכן, בדרכם החוצה מהפארק, היא סיפרה לבעלה את שראתה ושמעה, והוא הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב בעוד הוא ניגש חזרה לפארק לבדוק את החשד.

הקצין ניגש אל ד', ציין בפניו כי הוא איש משטרה והחל לתשאל אותו על שאירע. ד' אישר כי מסר לנערים שטר בסך 50 שקלים ולשאלת קצין המשטרה הודה כי הוריו אינם מודעים לכך. השוטר פנה אל הנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה, והורה לנער ס"א לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף טקה אל הנערים ושאל את הנאשם מיהו ומה פשר מעשיו. הקצין הזדהה שוב כאיש משטרה והציג בשנית את תעודת השוטר שלו. בתגובה טען בפניו טקה כי התעודה מזויפת.

הפגנת יוצאי אתיופיה, עזריאלי, ת"א 8 ביוני 2019. קובי ריכטר, TPS, אתר רשמי
מחאת יוצאי אתיופיה, יולי 2019/אתר רשמי, קובי ריכטר, TPS

בשלב זה, הנערים וטקה החלו להקניט את הקצין ולקללו. בשלב מסוים, הבחינו כי הוא נושא אקדח, ובתגובה, פנה טקה לנאשם ואמר לו כי אין מדובר באקדח אמיתי. על פי כתב האישום, משחשש הקצין כי האירוע עלול להסלים, הוא החליט לעזוב את הפארק והחל לעשות דרכו לרחוב. למרות זאת, הנערים וטקה המשיכו ללכת אחריו, להקניטו ולקללו.

בעודו הולך ברחוב, ובעת שהנערים הולכים בצמידות אחריו ומקניטים אותו, התקשר הקצין בשעה 20:04 למוקד 100, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום, תוך שציין שהנערים וטקה מאיימים עליו.

בתוך כך, הוא הבחין באשתו וילדיו הממתינים על המדרכה בסוף הרחוב, והחליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש שמא יאונה להם רע. הקצין נכנס לחניה פתוחה לרווחה ברחוב, כשטקה וחלק מהנערים החלו להרים אבנים בכניסה למתחם. בתגובה, השוטר צעק לעברם להשליך מידיהם את האבנים, אך הם לא נענו לקריאותיו.

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
מחאת בני העדה האתיופית על רקע הריגתו של סולומון טקה, יולי 2019/רויטרס

מיד לאחר מכן, בשעה 20:05, החלו חלק מהנערים ליידות אבנים לעברו. אחת האבנים פגעה בשכם ימין שלו ופצעה אותו, ואבן נוספת פגעה בו בזרוע שמאל וגם היא גרמה לפציעתו. בתגובה, פסע הקצין כמה צעדים מהחניה אל מרכז הכביש, בעוד הנערים וטקה עומדים מולו, במרחק של 3-4 מטרים. הוא שלף את האקדח, דרך אותו, כוון אותו לעבר הנערים וטקה, במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט, במרכז הכביש, סמוך לשמאלו של טקה ומעט לפניו, וירה ירייה אחת, בודדת.

הקליע אשר פגע באספלט, התפצל כתוצאה מהפגיעה במשטח הקשיח וליבת הקליע ניתזה היישר אל בית שחי שמאל של טקה, וחדרה אל גופו. הנערים וטקה נסו לאחור, תוך שהאחרון אוחז בחזהו, ולאחר ריצה של כמה מטרים בודדים התמוטט בעודו מדמם. אזרחים שחשו לזירה שניות לאחר הירי, בהם אחות רפואה דחופה המתגוררת באזור, ביצעו החייאה בטקה וניסו לעצור את הדימום הרב. צוותי מד"א שחשו למקום המשיכו במאמצי ההחייאה והצעיר הובהל לבית החולים. כל המאמצים להצילו עלו בתוהו ולאחר זמן קצר הוא מת מפצעיו. מותו של טקה הצית גל מחאות של קהילת יוצאי אתיופיה נגד המשטרה.

(עדכון ראשון: 06:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully