וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: בוחן את החלטות הממשלה במשבר הקורונה

7.5.2020 / 12:44

אנגלמן הודיע על בחינת החלטות הממשלה במענה לפניית "התנועה לטוהר המידות" לשם ביקורת עתידית בנושא. הבחינה מתקיימת לצד הפעילות השוטפת של המשרד "ובשים לב לתקופה המורכבת ולנסיבות שבהן התקבלו ההחלטות". לא בטוח כי ה"בחינה" של המבקר תהפוך לבדיקה של ממש ולדוח

עריכה: ניר חן

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע היום (חמישי) כי הוא בוחן את החלטות הממשלה במשבר הקורונה, לצורך עריכת ביקורת עתידית בנושא. ההודעה באה במענה לפניית "התנועה לטוהר המידות" שדרשה לפתוח בבדיקה מקיפה בעקבות המשבר.

יסמין יהושע, רכזת בכירה לפניות הציבור בלשכת המבקר, השיבה לפניית התנועה כי לצד הפעילות השוטפת, המבקר אנגלמן "עוקב ובוחן את ההחלטות המתקבלות" בכל הקשור למשבר. עוד הוסיפה כי "הבחינה מתקיימת לצורך החלת ביקורת עתידית ובשים לב לתקופה המורכבת ולנסיבות בהן מתקבלות ההחלטות על ידי הממשלה". עם זאת, הניסוח המסוייג כלל לא מבטיח כי ה"בחינה" של המבקר אכן תהפוך בסופו של יום לבדיקה של ממש ולדוח.

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן במהלך הצהרה לתקשורת לאחר היבחרו 3 ביוני 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
החלטות הממשלה בנושא הקורונה נבחנות. אנגלמן/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

המבקר אנגלמן התריע בנוגע ליכולתה של מדינת ישראל להתמודד עם מגיפות בדוח שפרסם לפני כחודשיים, אז נרשמה עליית מדרגה משמעותית בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל. הדוח אמנם נחתם טרם ההחמרה, אך אנגלמן התריע כי משרד הבריאות, קופות החולים ומערך האשפוז אינם ערוכים להתפרצות מגיפה בישראל.

בדוח נכתב כי "נמצאו ליקויים בהיערכות להתמודדות עם מחלות מתפרצות ומתחדשות. על מערכת הבריאות והגורמים האחראים האחרים לנקוט פעולות להתמודדות עם מחלות שהן בגדר סיכון למגיפות, ולמנוע את התפרצותן והתפשטותן". שרי הבריאות שכיהנו בתקופה עליה כתב המבקר - השנים 2018 ו-2019 - הם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויעקב ליצמן.

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הכשרת חנייה תת קרקעית לחולי קורונה בבית החולים שיבא, לפני כחודשיים/ראובן קסטרו

בין הממצאים שמנה המבקר, עלה כי בתכנית ההיערכות הלאומית אין התייחסות לכמות חדרי הבידוד שיידרשו במקרה של התפרצות מחלה זיהומית - דוגמת קורונה. ואכן, רק בהתפרצות המחלה בישראל החלו בבתי החולים להיערך ולבנות חדרי בידוד ללא אף תשתית בסיסית. "יש לציין כי מערכת האשפוז נמצאת בכל ימות השנה בעומס רב", חידד אנגלמן. "מחלקות רבות בבתי החולים הכלליים פועלות בתפוסת יתר וקיים מחסור במיטות טיפול נמרץ". עוד עלה כי למשרד הבריאות אין תכנית להשלמת הפערים במיטות אשפוז, בצוותים רפואיים ובציוד בעת התפרצות שפעת פנדמית, שתאפשר טיפול ראוי בחולים הרבים שיזדקקו לאשפוז בעת התפרצות מחלה זו.

הדברים מתיישרים עם רצף האירועים עם עליית מספר הנדבקים בנגיף. כך, עם התפשטות המחלה, החלו להיבנות מחלקות בידוד לחולים על חשבון מחלקות פנימיות קיימות - שהמאושפזים בהן מפונים. צוותי המחלקות הללו הוסבו באופן מיידי וכמעט ללא הכשרה מספקת לטיפול בחולי קורונה.

ברקע התפרצות הקורונה, חשף מבקר המדינה פרט מדאיג נוסף - המשרד לא קבע רשימת מחלות לגביהן נדרש להתוות הוראות להיערכות והוראות לפעולות שיש לנקוט בעת התפרצותן, אלא קבע הוראות רק לכמה מחלות, ובהן שפעת פנדמית, אבולה, אנתרקס ואבעבועות שחורות. בנוסף, המשרד לא קבע הנחיות בנוגע למלאי החיסונים הנדרש בעת התפרצות מחלות שונות כמו חצבת ושפעת פנדמית, ואת אופן ההצטיידות בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully