וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגר שגוי, מדיניות הבדיקות לקויה: ממצאי ועדת הקורונה נחשפים

7.4.2020 / 12:40

המסמך ובו מסקנות הביניים של הוועדה מותח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה במשבר, וממליץ בין היתר לערוך שינוי במדיניות הבדיקות ולהקים גוף לניהול משברים לאומיים. "המשך המדיניות עלול להביא למצב שבו הנזק לכלכלה יוביל בטווח הארוך אפילו לאובדן חיים"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת הכנסת לנושא נגיף הקורונה הגישה היום (שלישי) את מסקנותיה על התמודדות המדינה במשבר, ובהן ביקורת על המדיניות של משרד הבריאות וההגבלות על המשק שהטילה הממשלה. כך נקבע בדוח הוועדה כי אין להגביל את הבדיקות לאנשים המגלים תסמיני מחלה, כפי שנוהגת המערכת עתה. "יש לבדוק באופן סדיר, במחזורים של אחת לכמה ימים ותוך הקדשת אחוז מסוים וקבוע של הבדיקות לכך, שלוש קבוצות עיקריות: אוכלוסיות בסיכון (קשישים, אנשים הסובלים ממחלות רקע); צוות רפואי וצוות המטפל באוכלוסיות בסיכון", נכתב במסמך המתגבש. בנוסף, בדוח נכתב כי "חברי הוועדה התרשמו לרעה מרמת איסוף וניתוח הנתונים הנוגעים לקורונה כפי שהוצגה לה על ידי הדוברים השונים".

"בתחום הבדיקות באו לידי ביטוי הפערים במוכנות, חולשתו של משרד הבריאות כגוף מתפקד בחירום והיעדרו של מטה חירום לאומי מאורגן ומיומן. בתחילה נקבעה מדיניות בדיקות מצמצמת, שכאמור לא ברור אם נבעה מניתוח מקצועי או מחוסר יכולת. משניתנה הוראה להרחיב אותה, התנהל תהליך הרכש על ידי גופים שלא בכך מיומנותם, כדוגמת המוסד, והובאו לארץ בנקודות זמן קריטיות חומרים לא מתאימים. וכל הזמן הזה היו פערי מידע גדולים, כולל במה שהוצג לוועדה, לגבי היכולות והביצוע בפועל", כתבו חברי הוועדה בדוח שהוגש.

וועדת הקורונה - דיון בסוגיית רכש מכונות הנשמה וציוד רפואי 30 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
ועדת הקורונה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

עוד נכתב כי "מדיניות הבידוד הדיפרנציאלי צריכה להתקיים לא רק לגבי אוכלוסיות בסיכון, אלא גם לגבי מוקדי סיכון גיאוגרפיים, כדוגמת העיר בני ברק ויישובים אחרים, בהם יש התפרצויות חריגות של המחלה". בנוסף, הוועדה מתחה ביקורת על כך שהחלטות שונות התקבלו בפורום מצומצם הכולל את ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנכ"לי משרדי הבריאות והאוצר, והמליצה להקים בהקדם גוף אופרטיבי לניהול משברים לאומיים. "בראש גוף זה יעמוד איש בעל ניסיון בניהול מערכות ציבוריות גדולות, שיוביל שולחן ובו נציגים מכל המערכות שהמשבר משפיע עליהן, בדומה לשולחן המטכ"ל", נקבע. "גוף זה יוביל הן את קבלת ההחלטות היומיומית והן את החשיבה קדימה, באמצעות צוות המקביל לתפקידו לאגף התכנון בצה"ל".

הוועדה, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), החלה את דיוניה ב-25 במרץ ומאז התכנסה בכל יום עבודה עבור דיון אחד עד שלושה ביום. במהלך המפגשים הוצגו בין היתר עמדותיהם של בכירי משרדי הבריאות והאוצר, ראש המל"ל מאיר בן שבת ושר הפנים אריה דרעי. הם עסקו בין היתר במחסור במכונות ההנשמה, אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, הכשל ההסברתי, ההשלכות הכלכליות של המשבר, סוגיית בתי האבות, וההשלכות על הרשויות המקומיות ומבקשי המקלט.

"צרכי המשק מחייבים את שינוי ההגבלות"

כמו כן, הוועדה קראה לממשלה להתחיל להיערך ל"גל השני" של המחלה. עוד סבורה הוועדה כי על המדינה לספק מסיכות ואמצעים אחרים למיגון אישי על חשבונה לאוכלוסיות הדורשות מיגון, ובראשן עבור מי שבא במגע עם אוכלוסיות שבסיכון. "לגבי שאר האוכלוסייה, יש להמשיך במדיניות שנקבעה, לפיה נקבע מחיר מפוקח ונמוך למסיכות מסוגים שונים, ולדאוג לאספקתן הסדירה לבתי המרקחת והחנויות כדי שלא יחסרו במלאי", נכתב.

במסמך הוצע גם להחיל שינויים במדיניות איסורי התנועה והעבודה לאחר פסח, שכן צרכי המשק מחייבים זאת. "גם בהיעדרה של 'אסטרטגית יציאה' כוללת, המשך המדיניות הנוכחית עלול להביא אותנו למצב שבו מספרי החולים הקשים והמתים ימשיכו להיות נמוכים ברמה עולמית, אבל הנזק לכלכלה ולחברה יהיה לא בר-תיקון, ויוביל בטווח הארוך אפילו לאובדן חיי אדם", נכתב.

הוועדה המליצה בהקשר לקבוע מודלים פשוטים לקבלת סיוע, בדומה לאלו הנהוגים בזמנים של לחימה, והציעה שלא למסות את המענקים לעצמאיים ולא לקבוע להם תקרות הכנסה. עוד קראה הוועדה בין היתר לעודד רכישה של מוצרים תוצרת הארץ, ולחזק את התעשיה והחקלאות המקומית. בדוח נטען כי לאור המשבר "ישראל חייבת לראות בתעשייה ובחקלאות המקומיות נכסים אסטרטגיים, המבטיחים עצמאות תזונתית וייצור מוצרים חיוניים בכל עת. על הממשלה לעזור לענפים אלה לעבור את המשבר, ולקבוע יסודות איתנים לעתיד". חברי הוועדה המליצו בנוסף לגבש תכנית סיוע מיוחדת לעיר אילת.

בוועדה חברים חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ), מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), יואב סגלוביץ (יש עתיד-תל"ם), אוסאמה סעדי, ג'אבר עסאקלה ומטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת). במהלך הדיונים הוצגו לגופים האחראיים שאלות וטענות שלא נענו במלואן, ולעתים סתרו ממצאים אחרים שהוצגו קודם לכן על ידי גופים רשמיים אחרים - ובהם מכון המחקר והמידע של הכנסת. כך, בין היתר, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב נקב במספר מכונות הנשמה שלא תאם את ממצאי הבדיקה של הממ"מ, ולאחר מכן נדרש לתקן את תשובתו באמצעות דוברות משרד הבריאות. בנוסף, לאורך המפגשים התגלו כשלים באיסוף נתונים בסיסיים ובהליכים התכנוניים. "ישראל לא תוכל לצאת ממשבר הקורונה עם הכלים בהם עובדים עכשיו. ניהול האירוע על-ידי המל"ל הוא כשל גדול", האשים ח"כ שלח באחד הדיונים.

(עדכון ראשון: 10:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully