וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל מכונות ההנשמה: "במשרד הבריאות אין גורם אחד שאחראי לנושא"

30.3.2020 / 11:30

הוועדה בראשות ח"כ עפר שלח התכנסה לדון בהיעדר ציון מיגון וברכש מכונות ההנשמה, אחרי שהתברר כי ברשות ישראל רק כ-1,500 מכונות זמינות, חרף חיוניותן למאבק בנגיף. שלח: "לזרז הליכים ביורוקרטיים כדי לקדם רכש ציוד, מדובר בכשל חמור שלא מנוהל כראוי"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת הקורונה בכנסת, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד), התכנסה היום (שני) לדיון בנושא רכש מכונות הנשמה וציוד רפואי. זאת לאחר שפורסם כי ברשות משרד הבריאות כ-1,500 מכונות הנשמה בלבד, חרף חיוניותן במאבק בנגיף, ועל רקע תלונות הולכות וגוברות בקרב צוותים רפואיים על מחסור בציוד מגן.

"מכונות ההנשמה הן הדבר החשוב ביותר במאבק בקורונה ונמצא בכשל חמור ואינו מנוהל כראוי", אמר שלח. "מספרן של המכונות הוא שיקבע כמה מהר אפשר יהיה להחזיר את החיים למסלולם, וימנע מאיתנו את המחזה הנורא מכל - רופאים הנאלצים להחליט מי יחיה ומי ימות".

במהלך הדיון, אורלי וינשטיין נציגת משרד הבריאות הסבירה בדיון כי בשלב זה, במערכות הרכש נמצאות מעל 11 אלף מכונות הנשמה שהוזמנו. "כל העולם צריך מכונות הנשמה, וברור לנו שלא כולן תגענה במועד - כלומר בחודשיים הקרובים", התריעה.

עופר שלח בוועדת הקורונה במסגרת דיון בסוגיית רכש מכונות הנשמה וציוד רפואי 30 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
מאמצים להגדיל את המלאי. יו"ר ועדה הקורונה שלח, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

שלח טען כי במהלך הדיון, הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות ובמערך הרכש מתקשים לספק אפילו נתון בסיסי אחד ביחס לכמות המכונות שיעמדו לרשות המערכת. "חסרים רכיבים קריטיים כמו חומרי גלם לייצור המקומי, ואין ודאות של ממש ביחס להגעתן של מכונות מיבוא. אפילו 900 המכונות הנמצאות בצה"ל, עיקרה של הרזרבה הלאומית בזמן זה, עוד לא יועדו לחלוקה לזמן שבו יזדקקו להן".

"התוצאה היא המשך הסגר החונק על הכלכלה הישראלית, וחשש גדול שאם תהיה התפרצות לא יהיו מספיק מכונות", הוסיף יו"ר הוועדה. "זהו גם סימן מעיד לניהול המפוזר והנקודתי של המאבק כולו, שעלה גם מדיווחיהם של גורמים נוספים לוועדה בדיונים קודמים. דרשנו מהגורמים הרבלנטיים דיווח מיידי על מספר המכונות, פיזורן, הצפי המדוייק לטווח הזמן הקרוב והבינוני. נמשיך להקדיש לכך תשומת לב מיוחדת גם בימים הבאים"

מכונות הנשמה בבית החולים הלל יפה בחדרה 30 במרץ 2020. דובורת הלל יפה, אתר רשמי
רק כ-1,500 זמינות. מכונת הנשמה בבית החולים הלל יפה/אתר רשמי, דובורת הלל יפה

בהמשך הדיון, שלח מתח ביקורת על היעדר ציוד המיגון. "צריכות להיות פה מיליוני מסכות כדי שנוכל לחזור לשגרה", התריע. "במקומות כמו סין שחזרו חלקית לשגרה - אנשים הולכים לעבודה עם מסכות. רק מכמות השיחות שהגיעו אליי לטלפון הפרטי שלי, יכולתי לרכוש 15 מיליון מסכות אך המשרדים הרלוונטים לא מרימים את הכפפה ולא נעזרים באותם גורמים שפנו. ברור שמדובר על זמן חירום שהתהליכים הבירוקרטיים לא צריכים להיות", הדגיש שלח. "אנחנו צריכים לוודא שתהליכים יזורזו כדי להתכונן לאחרי פסח וחזרה מסויימת לשגרה".

אבי בוסקילה, מנכ"ל חברת שראל האמונה על אספקת הציוד הרפואי לבתי החולים, אמר כי הם מוצפים בהצעות לרכש ציוד. "יש צוות שמקבל את כל הפניות מגופים פרטיים", אמר. "80% מהזמן מעסיקים אותנו הרבה מאוד מתווכים שלא מבינים שום דבר בתחום". שלח השיב לו בתגובה: "הייתי מקבל לחלוטין את מה שאתה אומר אם התמונה שאנחנו מקבלים לא הייתה כל כך מדאיגה. אתם מדברים על כמה עשרות מכונות הנשמה ביצור העצמי, ו-11 אלף שאתם לא יודעים מתי זה יגיע".

נועם עמית, אזרח העוסק בייצור במזרח ב-20 השנים האחרונות, סיפר בוועדה כי לאחרונה החל בייצור ציוד מגן, בעקבות קריאות מרופאים בארץ. "יצרנו קשר עם בתי החולים ושראל, עקב המחסור העצום שלהם, ושלחנו אנשים לחו"ל לייצר. למרות זאת, נציגי הבריאות בארץ לא נעזרו בנו. כרגע אנחנו מספקים למקומות אחרים בעולם ולא לישראל".

וועדת הקורונה - דיון בסוגיית רכש מכונות הנשמה וציוד רפואי 30 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"ברור לכולם שהמכונות לא יגיעו בזמן". הדיון בוועדה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ביום חמישי, מועד התכנסות הוועדה בפעם הראשונה, פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת דוח ממנו עלה כי בישראל ישנן רק 1,437 מכונות הנשמה. עם זאת, במשרד הבריאות מסרו בתגובה כי לרשות המדינה 2,864 מכונות הנשמה זמינות, כולל מלאי הנמצא ברשות צה"ל. עוד נמסרו במשרד כי בבתי החולים יש 758 מיטות טיפול נמרץ מסוגים שונים.

"אנחנו מדברים על מכונות הנשמה, אבל כשיורדים לפרטים זה יותר מורכב. יש עוד מכונות הנשמה שאנחנו לוקחים מהצבא, יש עוד 70 מכונות הנשמה במערכת הפרטית - ויש מאמצים להגדיל את המלאי הקיים", הסביר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב שנכח בוועדה. "אנחנו בשלושה מאמצים לרכוש מחו"ל. אני לא יודע כמה באמת יגיעו, כל מדינה סוגרת את הגבולות שלה לייצור מכונות הנשמה", המשיך, "יש ייצור בישראל שאני מתכנן שייתן לי עוד מאות. אין כוח בישראל שלא מגויס למשימה הזו".


(עדכון ראשון: 08:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully