וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא הסבר, בתוך דקות: מדוע משרד הבריאות סירב לרכש מסכות נגד קורונה?

22.3.2020 / 8:23

התכתבות בין יבואנית ציוד רפואי לגורמי הרכש שהגיעה לידי וואלה! NEWS חושפת גרירת רגליים והתנהלות תמוהה של משרד הבריאות. יותר מ-40 אנשי צוות רפואי נדבקו, כ-3,030 נשלחו לבידוד. ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה

צילום: הגר נינו, בית החולים הלל יפה, ועד עובדי נמל חיפה עריכה: עמית שמחה

התכתבויות בין יבואני ציוד מיגון רפואי למנהלי רכש במשרד הבריאות וקופות החולים שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפות יחס מזלזל באשר לחשיבות קניית מסכות מגן לצוותים הרפואיים מפני קורונה. זאת, ברקע עדויות רבות על מחסור בציוד מיגון בבתי החולים ובשירותי הבריאות בקהילה. על פי אחת ההתכתבויות, שנערכה בסוף השבוע בין חברה העוסקת בייבוא ציוד רפואי לגורמי רכש רשמיים במשרד הבריאות, עלתה הצעה לרכוש שלוש מיליון מסיכות N95 - היעילות ביותר למניעת הידבקות. בתוך רבע שעה בלבד נענו בחברה בתשובה שלילית, ללא הסבר כלשהו - ומבלי שהועלתה כלל הצעת מחיר.

לצד גורם הרכש במשרד הבריאות, התכתבויות נוספות חושפות כי גם גורמי רכש בקופות החולים כלל לא השיבו להצעה. מדובר בצעד תמוה, שכן גם במשרד הבריאות וגם בקופות החולים מודים כיום שישנו מחסור חמור בציוד מגן - לא רק בישראל, אלא בעולם כולו, כך שלא ברור כיצד הצעה זו, של גורמי ייבוא לגיטימיים ומוכרים, נדחית על הסף. זאת, בייחוד לאור נתוני התחלואה בקרב צוותים רפואיים שנחשפו בסוף השבוע. על פי הנתונים, 42 אנשי צוות רפואי חלו עד כה בקורונה ו-3,030 נכנסו לבידוד מחשש שנדבקו. מתוכם, 1,181 נכנסו לבידוד מחשש שנדבקו מחולה בו טיפלו או מאיש צוות אחר - בגבולות המרכז הרפואי שבו הם עובדים.

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
במשרד הבריאות מודים - ישנו מחסור חמור בציוד מגן. הכשרת חניה תת קרקעית לטיפול בחולים, שיבא/ראובן קסטרו

"לאור המצב, אנחנו ועוד הרבה יבואנים אחרים התחלנו למנף את הקשרים שלנו בכל מיני מקומות בעולם לטובת איתור ציוד רפואי ושליחתו לארץ במהירות האפשרית", הסביר גורם בחברה המייבאת. "מכיוון שיש מחסור עולמי בציוד רלוונטי להתמודדות עם הווירוס, כדוגמת מסכות N95, ביגוד מגן - בכל פעם שאנחנו מוצאים סחורה שאפשר לרכוש ישנו חלון הזדמנויות מאוד קטן לביצוע הרכישה, לפני שמישהו אחר בעולם קונה אותה".

לדבריו, "בכל פעם שהצלחנו לשים את ידנו על ציוד איכותי ומתאים ניסינו לפנות לבתי חולים, קופות חולים, משרד הבריאות ועוד גורמים שונים בכדי להציע להם לרכוש את הציוד בייבוא מהיר ביותר - הגעה לארץ תוך שבעה ימים - אך נתקלנו בתגובות איטיות ומנומנמות ובסירוב גורף מהסיבה שיש להם 'ספקים משלהם שהם עובדים איתם', ובהתאמה, ברוב המקרים, אפילו לא שאלו אותנו מה המחיר".

בתחילת חודש מאי צפוי להתחיל לפעול בישראל קו ייצור למסכות N95, וזאת בתום מכרז מהיר שערך משרד הבריאות ובו נבחרה חברת "שיאון מדיקל" בעבור המשימה. על פי הודעת החברה, ייצור הקו יושלם עד 15 באפריל, והוא יספק שתי מיליון מסיכות מדי חודש. עם זאת, בחודש הראשון יוכל הקו לייצר 800 אלף מסכות בלבד, ובחודש שלאחר מכן מיליון וחצי יחידות. אם כן, לא ברור כיצד ישראל תמציא את המלאי הדרוש לפחות עד חודש מאי.

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
גרירת רגליים והתנהלות תמוהה. צוות רפואי ממוגן בביה"ח שיבא/ראובן קסטרו

אף שמובן כי לגורמי הייבוא ישנו גם אינטרס כלכלי, הגורם הדגיש כי פעולותיו נבעו גם מערכי סולידריות. "כשאני רואה את המספרים, ורואה את קצב ההדבקה של הצוות הרפואי, ושומע על קבוצות ווטסאפ שלהם, שבהן הם מתארגנים לרכישה פרטית של מסכות וציוד מיגון, פשוט נשבר לי הלב. אני מכיר אישית כמה רופאים שהוציאו אלפי שקלים על רכישת מסיכות וציוד מיגון מהכיס שלהם. מאוד קשה לי לקבל את ההתנהלות האיטית בנושא רכש הציוד של הגורמים השונים, ואי שיתוף הפעולה שלהם עם השוק הפרטי, שיש לו המון כוח לסייע במאבק להביא את הציוד החשוב הזה לארץ בזכות קשרים ענפים בעולם כולו".

הוא המשיך ואמר כי "זה לא הזמן לתת לבירוקרטיה להתנהל איתנו כמו שהשוק הציבורי כבר התרגל. זה הזמן להיות סופר יעילים, לעבוד 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, לקחת כל הצעת רכישה של ציוד חסר מכל מקום בעולם באופן מידי - כי כמו שזה נראה כרגע - לא נראה שיהיה שינוי משמעותי ועודף של ציוד כזה בעולם כולו בזמן הקרוב".

"מאוד מפליא מה עשה משרד הבריאות בשנים האחרונות"

גורם בכיר במשרד הבריאות מתח הבוקר ביקורת חריפה על המחסור באמצעי מיגון לצוותים הרפואיים בצל ההיערכות למשבר הקורונה. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר הבכיר כי המחסור קיים גם ביחידות רפואיות דוגמת מחלקות גריאטריה, שאינן מטפלות ישירות בחולים פוטנציאליים.

"מאוד מפליא מה עשה משרד הבריאות בשנים האחרונות. אם הוא לא נערך לדברים האלה - אז מה הוא כן עשה?", תהה. "בסדר, אי אפשר לנבא את הקורונה, אבל יודעים שיש פנדמיות, הייתה לא מזמן התפרצות של חצבת. אתה לא חי בעולם שבו אתה יכול להניח הנחת עבודה שלא תתמודד בפני סיטואציות כאלה. למה אין מחסנים למיגונים? למה אין לנו סטוקים? זו שאלה. זו בעיה מאוד גדולה". בצל המחסור, יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר כי שוחח עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, "והוא הבטיח שבקרוב יהיה משלוח של ציוד לכל בתי החולים, ושיש הזמנה גדולה שמגיעה מדרום אפריקה".

ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully