וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל לצד כל שוטר ואלף כלי רכב להעברת חולי קורונה: תכנית צה"ל ליום שבו יוטל סגר כללי

21.3.2020 / 18:00

הרמטכ"ל כוכבי אישר את התכנית לפיה חיילים יסייעו לרשויות ולכוחות המשטרה ובכך יוכפל מספר השוטרים בשטח. במקביל, גורמי הרפואה נערכים לגיוס הקרבי שיחל השבוע ויפזרו במהלך שלבי הקליטה את מוקדי ההתקהלות

צילום: הגר נינו, בית החולים הלל יפה, ועד עובדי נמל חיפה עריכה: עמית שמחה

אגף המבצעים במטה הכללי של צה"ל, בפיקודו של האלוף אהרון חליוה, אישר ביום חמישי האחרון תכנית לתרחיש הקיצוני של הטלת סגר על כל מדינת ישראל, בתיאום עם המשטרה ומול הרמטכ"ל, אביב כוכבי. התכנית מתווה את דרכי הפעולה והשיטה בה יפעל צה"ל אם יוחמרו ההנחיות למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ותכליתה היא סיוע למשטרה באכיפת סגר, ומתן סיוע בדמות של כאלף כלי רכב לפיקוד העורף. זאת, בכפוף להחלטה העתידית לסגור את התחבורה הציבורית לחלוטין. עד כה גויסו כאלף חיילי מילואים, אך כבר עכשיו יש לצה"ל אישור לגייס 5,000 חיילי מילואים, במידת הצורך.

הסיוע של צה"ל למגזר האזרחי, אם יידרשו לכך במתאר קיצוני, יהיה בעזרת ניוד עובדים חיוניים ותמיכה ברשויות המקומיות במשימות השונות. למשל, סיוע במזון ובתרופות לאוכלוסיות הקשישים ובעלי המוגבלויות. לפי תכניות הצבא, יידרש צה"ל לסייע בכוח אדם למשטרה, ולצד כל שוטר יפעל חייל. בכך, יוכפל מספר השוטרים בשטח שאוכפים סדר ציבורי. צה"ל העביר מסר למשטרה, לפיו לא היה רוצה לראות חיילים אוכפים סדר ציבורי ונדרשים לעכב אזרחים אלא לבצע משימות אחרות.

אם תתקבל התרעה מודיעינית על אירועים בגבולות המדינה, וצה"ל ייאלץ לתגבר זירות שונות, תקבל משטרת ישראל כוחות מצומצמים יותר של חיילים סדירים. בשלב זה, אין כל כוונה לגייס במגוון התרחישים השונים את חיילי המילואים למשימות הסיוע למשטרה, אלא להתבסס על כוחות הסדיר בלבד, אם יידרש.

חיילי משמר הגבול ממוגנים נגד נגיף הקורונה  במחסום עין יעל בקרבת גן החיות התנכי בירושלים 11 במרץ, 2020.. יונתן זינדל/פלאש 90, אתר רשמי
אושרה התכנית להטלת סגר. לוחמים ממוגנים במחסום באזור י-ם/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש 90

האתגר השני של צה"ל בימים אלו הוא הגיוס הגדול של יחידות קרביות שיחל מחר. הנחת העבודה של גורמי חיל הרפואה היא שיגיעו בני נוער שחולים בווירוס מהבית, מבלי שהם עצמם יודעים שהם נשאי הנגיף. לשם כך יתקיימו בדיקות קפדניות כבר בשלב הקליטה והמיון, בחמישה מוקדים שונים אליהם יגיעו המתגייסים הטריים, בהם גם הבקו"ם. שרשרת החיול תתקיים בשונה מהשגרה, וחייל שיימצא כבעל תסמינים יועבר לבידוד ויבוצעו בו בדיקות לגילוי קורונה.

לשם כך, הקים צה"ל בשיתוף האגודה למען החייל שני אתרים: כפר הנופש אולגה שעבר הסבה לאתר חיילים בבידוד, וכפר הנופש באשקלון ובו 240 מיטות, שקיבל את הכינוי "כפר המחלימים" והחל לקלוט חיילים שנדבקו בווירוס. בצה"ל כבר ערוכים לפתיחת מתקנים נוספים לבידוד ולטיפול נשאי הנגיף.

החשש הגדול ביותר בצה"ל הוא מהדבקת מסגרות שלמות כמו גדוד, טייסת או ספינת טילים. יחד עם זאת, מבהירים גורמי הרפואה כי אם חלילה תפרוץ מלחמה או מצב חירום מורכב מאוד - יידעו הלוחמים להילחם גם כשהם נושאים את הנגיף.

אתגר לא פחות גדול הוא שגרת היום בצה"ל, ולשם כך כבר מדי יום מעביר ראש אגף המבצעים במטכ"ל חליוה פקודות מסודרות ומעודכנות בנושא. הפקודות החדשות נוגעות לאופן ניהול המשימות, יצירת משמרות כדי למנוע הדבקה המונית, שינוי באופן פעילות חדרי האוכל (אכילה בעמידה/משמרות או אדם בשולחן), וניוד כמות גדולה של חיילים ממקום למקום עם 30 חיילים באוטובוס לכל היותר. הרמטכ"ל הנחה את מבקר צה"ל לבצע ביקורות ביחידות השונות בנושא, ולהציג תמונת מצב של אכיפת ההנחיות לפורום המטכ"ל שמקיים דיונים בשיחות ועידה בווידאו.

עוד בוואלה!

"הפרות בוטות של הוראות החירום": מאות ישראלים יצאו מהבתים למרות ההגבלות

לכתבה המלאה
ביקור הרמטכ"ל, אביב כוכבי בבית לחם 6 בפברואר 2020. דובר צה"ל
הועבר מסר כי אין בכוונת צה"ל לראות חיילים אוכפים סדר ציבורי. הרמטכ"ל כוכבי, פברואר/דובר צה"ל

עוד הוחלט, כי בנוסף ל-40 אלף הערכות האישיות שתפיץ האגודה למען החייל בימים הקרובים בפיקודים המרחביים בזרועות ובחילות השונים, הצבא יבצע רכש של מוצרי היגיינה והלבשה תחתונה לחיילים שיישארו לאורך 30 יום ויותר בבסיסים.

האתגר הבא הוא שימור גרף האימונים. למעט מקרים חריגים ביותר, בוטלו אימוני המילואים והיחידות הסדירות מנהלות את התהליך תחת בהגבלות ברורות. אגף המבצעים בצה"ל מנהל כבר עכשיו תכנון חדש לגרף האימונים, שאמור להתחיל בחודש יולי. זאת, למרות שיש הערכות כי גרף זה יבוטל, מאחר וקיימות הערכות רפואיות שיתפרץ בישראל גל נוסף של נגיף הקורונה בעוד כחודשיים. בנוסף לכך, מנהלים אגף המבצעים ואגף התכנון תכניות שלמות להתמודדות והכלה של הווירוס גם בשנת 2021, למקרה שהאירוע יתנהל בגלים שונים של הדבקה. כמו כן, נבחנות בימים אלו ההשפעות העתידיות על כשירות צה"ל והפעילות המבצעית והפעילות שבשגרה.

יחד עם זאת, צה"ל עוקב בדריכות אחר מודיעין שזורם מהשטח, שמא ארגוני טרור או מחבלים בודדים ינסו לנצל את המצב ולבצע פיגועים. אזור יהודה ושומרון נמצא במוקד בימים אלו, במיוחד על רקע הלחץ ברחוב הפלסטיני, וההנחיות שהכילה הרשות הפלסטינית על ערים וכפרים בשל התפשטות הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully