וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אדם חזק עד רגעיו האחרונים": אריה בן ה-88 מת מנגיף הקורונה

קרובי משפחתו של דייר בית האבות "נופים" בירושלים, הקורבן הראשון של הנגיף בישראל, הביעו צער על כך שהעביר את ימיו האחרונים לבדו. בני משפחתו של ניצול השואה סיפרו על "איש יקר ואהוב, חי חיים מלאים, מסור למשפחתו". בנו: "אין היערכות לחולים סיעודיים"

"אדם נחמד ופעיל"-בבית האבות שבו נדבק הקשיש שמת מקורונה נפרדים מחברם/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

אריה אבן בן ה-88 מירושלים הוא הקשיש שמת מנגיף הקורונה בבית החולים שערי צדק. משפחתו של אבן, ניצול שואה שעלה מהונגריה בשנת 1949 סיפרה כי "הוא הקים כאן את משפחתו והותיר אחריו ארבעה ילדים, 18 נכדים ונין אחד". לדבריהם, "צר לנו על כך שהעביר את ימיו ורגעיו האחרונים כאשר בני משפחתו מנועים מלהיות לצידו. אנו מודים לצוות הרפואי בבית החולים שערי צדק על טיפול מסור, אנושיות ואמפתיה".

יעקב אבן, בנו של אריה, סיפר על ההידרדרות במצבו של אביו שחלה בשבוע וחצי האחרונים. "יומיים לפני יום שבת שעבר הוא דיבר קצת על מיחושים וחום שעלה וירד. הוא לקח אקמול וירד לו החום, וזה הרגיע את הדברים. הוא היה צלול לחלוטין, אז לא הייתה שום סיבה לפקפק", שיתף הבן. "בשבת אחר הצהריים הוא הרגיש פתאום ממש לא טוב והחום עלה. הוא הרגיש מאוד חלש, והזמנו אמבולנס שלקח אותו לשערי צדק. בהתחלה קיבלנו תשובה שהוא נמצא שלילי לקורונה, אך למחרת הוא כבר נמצא חיובי".

ביומיים הראשונים לאשפוזו, המשפחה הצליחה לתקשר עם אריה אבן בשיחות טלפון, אך לאחר מכן חלה הידרדרות ובני המשפחה התקשו להתמודד עם העובדה שאינם יכולים לבקרו. "לקח לנו זמן להבין שאנחנו לא יכולים להיות איתו, וגם לו היה מאוד קשה שאי אפשר להגיע אליו", סיפר הבן יעקב. "הצלחנו ליצור קשר באמצעות טלפונים, לפעמים הוא היה יותר תקשורתי ולפעמים פחות. עם הזמן היכולת שלו הלכה ופחתה, וזה מה שהקשה עלינו".

אריה אבן, בן ה-88 מבית האבות "נופים" שבירושלים, קורבן נגיף הקורונה הראשון בישראל.21 במרץ 2020.. אתר רשמי, אתר רשמי
אריה אבן, הקורבן הראשון של נגיף הקורונה בארץ/אתר רשמי, אתר רשמי

בנו של אריה אבן הדגיש כי אביו היה סיעודי, ובתקופה האחרונה הייתה לו מטפלת צמודה, שלא יכלה להיות לצידו בבית החולים. "הוא סיעודי, וזה אומר שהוא היה צריך סיוע כל זמן, אבל אי אפשר (בבית חולים, מ"ה) שתהיה איתו מטפלת צמודה. בדיור המוגן היא עשתה נפלאות, וכל פעם הוא אמר בטלפון שהוא רוצה שהיא תבוא, אבל אמרו לו שאי אפשר כי היא בריאה", סיפר יעקב. "אז מעבר לזה שהוא נדבק, הבעיה היא שלא היה פתרון למישהו סיעודי".

הוא סיפר כי הצוות בבית החולים שערי צדק היה קשוב ונתן תמיכה גדולה, אך מדובר בבעיה מערכתית. "זה הכאיב, כי אין לו גם עזרה וגם תקשורת", הוסיף. לדבריו, אין היערכות מתאימה לחולים סיעודיים הנזקקים לטיפול צמוד, וזאת על אף שמדובר באוכלוסייה בסיכון גבוה. "הבעיה שלחולים גריאטריים אין תמיכה של טיפול שוטף, לא יודע אם זה אפשרי בכלל שתהיה מטפלת צמודה. כי כמה שאני מבין, זה לא אפשרי להיות יותר מחצי שעה עם חליפות המגן. ופה הבעיה והתסכול, לפחות בהינתן שיש לו קורונה, אז היינו רוצים שיהיה לו יותר קל בשבוע האחרון, אבל זה לא היה בידיים של אף אחד", אמר, והוסיף כי הוא מקווה שהמדינה תשים יותר דגש ותקצה יותר משאבים לאוכלוסיית החולים האלה.

בית החולים שערי צדק, פברואר 2015. מור שאולי
"אין היערכות לחולים סיעודיים הנזקקים לטיפול צמוד". ביה"ח שערי צדק/מור שאולי

בבית האבות "נופים" בירושלים קיבלו בצער את הידיעה על מותו של הדייר בן ה-88, אריה אבן מירושלים, שמת לאחר שחלה בקורונה. שכניו לבית הדיור המוגן סיפרו על אדם פעיל שהיה מסתובב בבניין ומוכר על ידי יתר הדיירים. "הוא היה איש ירושלמי נחמד שחי את חייו עם משפחה וילדים", סיפר צביקה לוי, דייר ומנהל מועצת הדיירים. "כולנו הכרנו אחד את השני, תמיד עצוב שחבר מת אבל אצלנו זה גם חלק משגרת החיים. כמובן שהרגשנו מכה בלב כששמענו על מותו".

לדברי לוי, "אנחנו בקשר רצוף עם המשפחות, אנחנו מעדכנים את כולם והם מספרים לנו על התפתחויות. עשינו מה שכל המדינה עשתה יותר מאוחר הכנסנו את הצוות לגור בבית. אנחנו חיים כבר שבועיים, וכרגע אף אחד לא נדבק מחדש".

צביקה לוי, מנכ"ל מועצת הדיירים בדיור מוגן מגדל נופים, ירושלים, 21 במרץ 2020. רוני כנפו
"הרגשנו מכה בלב כששמענו על מותו". צביקה לוי/רוני כנפו

עדה פרידמן, דיירת אחרת בבית האבות, אמרה הבוקר כי היא חוששת ש"נופים" ייתפס מבחינה ציבורית כמו בית המצורעים בעיר. "אני ירושלמית, ואני זוכרת שהיו עוברים ליד בית המצורעים, כאשר בכלל כבר לא היו מצורעים ונמצאה תרופה, תמיד פחדנו לעבור, אני מקווה שזה לא יקרה לנופים".

שולמית לוי, אחת הדיירות, אמרה כי "אני אחות במקצוע, ואני מבינה מה קורה כשמישהו מונשם, כשאומרים מצב קשה וגם הגיל. מה אפשר לעשות. אנשים מאוד מבוגרים, זה עצוב מאוד, אבל אנחנו רגילים ככה פה שכל פעם שומעים שמישהו מת. זה לא מקום שהולכים לבית ספר וחזרה".

לאחר כארבעה ימים שלא היו חולים נוספים ב"נופים", לוי מקווה שבקרוב יוכלו לצאת מהבידוד בדירות. "אנחנו מחכים שאולי ישחררו אותנו לפחות מהדירות. לא פשוט להיות כל הזמן כלואים. כל הזמן מפנקים אותנו ואתמול שלחו לנו למשל חלה שעשו פה, ואחר כך קיבלנו עוגות, מאוד דואגים. אבל לי קשה לא לראות את הילדים, את המשפחה. אבל כל היום אנחנו בטלפונים, אין ברירה".

דיור מוגן מגדל נופים, ירושלים, 21 במרץ 2020. רוני כנפו
"לא פשוט להיות כל הזמן כלואים". דיור מוגן מגדל נופים בירושלים, הבוקר/רוני כנפו

הקשיש שמת אמש בבית החולים פונה לבית החולים בשבוע שעבר, ובמהלך השבוע חלה הידרדרות במצבו, הוא עבר התקף לב וצוות בית החולים ביצע בו החייאה. לאחר מכן, חל שיפור קל במצבו והוא חזר להכרה ונשם בכוחות עצמו, אך היום מת בבית החולים.

מהמרכז הרפואי שערי צדק נמסר כי המטופל אושפז לפני כשבוע במחלקה המבודדת למטופלי קורונה, לאחר שהגיע לבית החולים במצב קשה מאוד עם מחלות רקע רבות ומשמעותיות. בבית החולים הוסיפו כי המטופל קיבל טיפול נרחב, מקיף וצמוד על ידי צוות גדול, ועבר במהלך השבוע החייאה בשל אירוע לבבי. בשעות האחרונות חלה הידרדרות במצבו והוא הלך לעולמו.

דיור מוגן מגדל נופים, ירושלים, 21 במרץ 2020. רוני כנפו
שתי דיירות ושישה אנשי צוות חלו בנגיף. דיור מוגן "נופים"/רוני כנפו

בנוסף לקשיש שמת, עוד שתי דיירות בבית האבות "נופים" ושישה אנשי צוות חלו אף הם בנגיף. אחת הדיירות מאושפזת באורח אנוש בבית החולים הדסה עין כרם. מדובר בבית דיור מוגן למבוגרים עצמאים, ומתגוררים בו כ-170 דיירים, שממוצע גילאיהם הוא 80.

מניין הנדבקים בנגיף בישראל עומד כעת על 705, בהם שתי קשישות המאושפזות באורח אנוש. עשרה חולים נוספים במצב קשה ו-18 מטופלים במצב בינוני. בבתי חולים ברחבי הארץ חלה הידרדרות במצבם של כמה חולים שהועברו ליחידות טיפול נמרץ כשהם מורדמים ומונשמים.

במסגרת המאבק בהתפשטות הנגיף, הממשלה אישרה אתמול את תקנות החירום להגבלת התנועה במרחב הציבורי. על פי התקנות, החל מהיום יעבור המגזר הממשלתי למתכונת חירום שתאפשר אספקת שירותים חיוניים, אך תצמצמם לכ-30% את מצבת כוח האדם. עובדים חיוניים ימשיכו לעבוד מהמשרד ומהבית. זאת, למעט גופים שיוכלו לעבוד ביותר מ-30% מהעובדים, ובהם גופי הבריאות, הרווחה והביטחון.

(עדכון ראשון 8:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully