וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוכלים חזרו לשוק: "יום חג, מקווים שלא יסגרו אותנו שוב"

הסוחרים חידשו את המלאים, ועשרות קונים כבר פקדו את הדוכנים. בכניסות למתחמים מודדים חום לבאים ופקחים אוכפים את הנחיות משרד הבריאות. בעלי דוכנים מתחו ביקורת: "מתוסכלים מאי השוויון שהיה". בהמשך היום: פתיחת קניונים וחדרי כושר

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ניר חן

בהתאם לשלבי אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, השווקים, הקניונים וחדרי הכושר ברחבי הארץ שבו הבוקר (חמישי) לפעילות. המתחמים פועלים בהתאם להגבלות על מספר המבקרים, שמירה על מרחק של שני מטרים והקפדה על הנחיות ההיגיינה.

בירושלים ניסו במשך זמן ממושך יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, טלי פרידמן, וראש העירייה, משה ליאון, למצוא מתווה שיאושר על ידי הממשלה ויאפשר את חידוש פעילות הסוחרים - אך הפתיחה התעכבה. בשבוע שעבר הסוחרים מחו על האיסור המומשך, בעוד שבעלי דוכנים ספגו דוחות על פעילותם. הבוקר, עם הפתיחה המחודשת - הרוחות היו אופטימיות בהרבה. "זה יום חג עבור שוק מחנה יהודה", אמרה פרידמן. "השוק פתוח ונקווה שיישאר פתוח במידה וחלילה אחוזי ההדבקה יעלו במדינת ישראל אותנו לא יסגרו".

פתיחת שוק מחנה יהודה, ירושלים 7 במאי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, אתר רשמי
"יום חג". סימונים בשוק מחנה יהודה, הבוקר/אתר רשמי, אולבייה פיטוסי/פלאש90

פתיחת השוק התבצעה תחת הגבלות של מספר הנכנסים וסימונים לשמירת מרחקים. ואולם המבחן יהיה בשעות אחר הצהריים ומחר, בהן בימי שגרה הצפיפות במקום גוברת. כמו כן, בעירייה הודיעו כי ביום שני הקרוב ייפתח גם שוק רמלה-לוד, הפועל במתחם הרכבת במלחה.

הרצל מקוב, קונה קבוע בשוק מחנה יהודה, אמר: "חודשיים השוק היה סגור כמעט לגמרי, וזאת חוויה ירושלמית. זה מרגיש שחוזרים לבריאות ועתיד יותר טוב". לשאלה האם סבור שאנשים יחזרו לקנות הוא לא מודאג בשל איכות הסחורה לדבריו. "תמיד אחרי שינויים גדולים יש שינויים בהרגלים, אנשים שהתרגלו לקנות באינטרנט אבל אני מניח שהרבה ימשיכו לבוא לפה. יש פה אווירה מיוחדת ואיכות מיוחדת", הוא אומר.

שגיא בר משה, בעל דוכן תבלינים פתח הבוקר אחרי כחודשיים: "זו היתה תקופה מאוד קשה. לא פשוט להיות בבית, זו תקופה שבחיים לא היתה כזו, לא צוק איתן, לא באינתיפאדה, חודשיים לשבת בבית זה מצב הזוי. והיום לחזור זה מרגש, זה כמו שלום כיתה א'. מקווה שאנשים יצביעו ברגליים ויבואו", אמר.

שוק פתח תקווה 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
פתיחת שווקים תחת מגבלות. שוק פתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

רפי, בעל דוכן דגים מסביר כי הרוכלים חיים מהעבודה של לפני פסח ואחרי. "זה לנו נותן חמצן עד ראש השנה ועכשיו זו תקופה מתה. ויש יותר מדי הסיטריה של שוטרים ופקחים. אבל בכל זאת זה פתיחה אחרי תקופה ארוכה. מקווה שהלקוחות יחזרו לשוק ולא התרגלו לסופרים כמו שאנחנו חשובים. מאוד מקווים שהשוק לא ימות" .

עוד אמר לגבי הפקחים בשוק: "הרבה יותר מדי ממה שצריך. זה ממש חונק. מלא שוטרים ופקחים כאילו מה הולך לקרות כאן, כאילו טראמפ הולך הלגיע. צריך לשמור על הסדר אבל לא במסה הזאת זה עושה לאנשים רע". האני, בעל דוכן ירקות, שר בשמחה על החזרה לעבודה. "כיף לחזור, נחנקנו בבית. כל הזמן בבית, התגעגענו לעבודה, לזוז. מתחילים הלגיע לאטאט, עדיין יש פחד, אבל מגיעים לאט לאט", הוא אומר.

שוק מחנה יהודה, ירושלים 7 במאי 2020. רוני כנפו
מחנה יהודה, היום/רוני כנפו

"מה שכאב כאן זה חוסר פרנסה, זה קרה בכל מדינת ישראל בכלל", אמר ראש העיר ליאון. "אבל מצד שני אנחנו עבירה מגיפה שמעולם לא עברנו בדורות שלנו והיינו צריכים למניע המשך מגיפה, תמותה וחולים. אני יכול לומר לכם שבירושלים אנחנו השבוע שוברים שיא, יש מספר קטן מאוד של נדבקים ביום... אבל עדיין חייבים לשמור על ההנחעות על מנת שנוכל להמשיך לעבוד בשוק, על מנת שהסוחרים ימכרו וירוויחו את לחמם".

עם פתיחת השוק, ועד הסוחרים יצא ביוזמה משותפת עם האגודה לבריאות הציבור, במסגרתה נשים בהיריון ואוכלוסיות בסיכון יקבלו מסיכות מיוחדות בכניסה, ובכך יזכו לקדימות בתורים. "כשטלי, יו"ר ועד הסוחרים, פנתה אליי ושאלה האם יש בידי האגודה מסכות למען נשים בהריון ואוכלוסיות בסיכון, מיד השבתי שכן ונירתם ליוזמה בשמחה ובגאווה", אמרה עו"ד יסמין נחום, מ"מ מנכ"ל האגודה לבריאות הציבור. "שני מפעלים של האגודה כבר זכו לייצר ולספק למעלה מ-25 אלף מסכות לגורמים שונים, בהם בתי החולים 'אסותא' ו'מעייני הישועה', רשת בתי האבות "בן יהודה" ולמשרד הבטחון ואנו נרגשים לצרף לרשימה המבורכת את שוק מחנה יהודה".

חיפה: "עוד מעט תראו איזו סחורה"

בשוק תלפיות בחיפה חיכו בקוצר רוח לבוקר הזה. היה כבר ניסיון לפתוח אותו בתחילת אפריל, אז הסוחרים התבשרו על פתיחה מחודשת של השוק "לאחר לחצים כבדים שהפעילה ראשת העיר" על הרשויות. אלא שכמה שעות אחר כך הבהיר משרד הבריאות כי עיריית חיפה "פירשה לא נכון את המכתב". שוטרים ופקחים נאלצו להורות על סגירת הדוכנים ופיזור הקונים.

רויטל דלל, מזכירה במשרד עורכי דין בת 50 מקריית ביאליק, בשוק תלפיות בחיפה. 07 במאי 2020. יואב איתיאל
רויטל דלל בשוק תלפיות בחיפה, היום/יואב איתיאל

הבוקר שמחו העובדים בשוק על פתיחתו. סלים אל חאג' שעובד כמלגזן בשוק אמר כי "נולדתי בשוק, זחלתי פה על המרצפות עוד כשאבא שלי עבד". לדבריו, "החזירו אותנו לעבודה, סוף סוף. היה מאוד קשה להתמודד ולבזבז כספים. אבל הנה החזירו אותנו לעבוד, אבל צריך לשמור על מרחק ולשמור על עצמנו".

רויטל דלל, מזכירה במשרד עורכי דין בת 50 מקריית ביאליק, סיפר כי בעיר חיכו זמן רב לרגע שבו השוק יפתח. "אין כמו השוק, אני קונה פה כל יום בדרך לעבודה", אמרה. "חודש וחצי נאלצו לשלם מחירים של סופרמרקטים. מאד שמחה לחזור".

"לאט לאט נחזור לשגרה", הבטיח אחד הסוחרים. "תראה איזה סחורה ואיזה מחירים".

פתיחת קניון עופר, פתח תקווה 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
הכנות לפתיחה. הקניון הגדול בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

אבל זו עוד לא חזרה לשגרה - יש מגבלות. לקראת הפתיחה היום אמרו בשוק תלפיות כי נערכו על פי ההנחיות ואף מעבר לכך. "אנחנו נקיים כל דרישה של משרד הבריאות ואף מעבר לכך מיישמים את ההנחיות תוך שיפורים משלנו", הסביר ניסים סלמן, יו"ר ועד שוק תלפיות ומבעלי רשת "מאפיית אריאל" שאחד מסניפיה נמצא בשוק. "הכנו הכול, לא חיכינו לאף אחד, עשינו הכול בעצמנו, אפילו פסים סימנו כדי שאנשים יידעו ויישמרו מרחק. יהיו פקחים. אנחנו עוזרים לקליינטים לשמור על הבריאות שלהם. זה אינטרס גם שלנו".

אילנה לוי, בת 73 משכונת נווה שאנן, בשוק תלפיות בחיפה. 07 במאי 2020. יואב איתיאל
אילנה לוי, בת 73 משכונת נווה שאנן, בשוק תלפיות, היום/יואב איתיאל

סלמן דואג גם לחוסנם הכלכלי של הסוחרים: "היינו מושבתים קרוב לחודשיים ויש לי הרגשה שכ-40% לא יצליחו לחזור לעצמם. היו מי שבהשבתה הכפויה הזו הסתבכו בחובות לסיטונאים כשנאלצו לזרוק סחורה, והיום יימכרו להם רק במזומן, שאין להם אחרי תקופה ארוכה שהם לא עבדו. אלה לא אנשים מסודרים. זה שוק. יש כאן הרבה אנשים קשי יום ששוקמו. מי ייתן להם אשראי ומי ייתן להם פיצוי? הם לא רשומים בשום מקום. אנשים אחרים יצאו לחל"ת, לא אלה. הדאגה שלי היא שהאנשים לא ידרדרו. ככה יש להם את הפינה שלהם ועסוקים".

שלמה לוי מנהל שוק תלפיות, בעצמו בעל שני דוכני ירקות, עסק משפחתי דור שלישי לסוחרי השוק. אומר שייקח עוד זמן עד ששיגרה תחזור: "בינתיים זה אפילו לא לרווח, אנחנו כאן כדי להחזיר את הלקוחות, מקווה שנחזיר את ההוצאות. מסבירים לכולם את ההנחיות. מקפידים על מרחקים. על מסיכות".

באר שבע: עלונים ללקוחות

גם בשוק העירוני בבאר שבע, המכיל 658 חנויות ומשתרע על שטח של 50 דונמים, סורבו הרוכלים לפתוח את הדוכנים בחודש האחרון. חלקם סיפר כי עקב הסגירה נקלע למשבר כלכלי. אל השוק כבר בשעות הבוקר המוקדמות הגיעו עשרות קונים, כשהרוכלים הביאו את הסחורות לחנויות בהתרגשות.

על פי ההנחיות יוכלו להיכנס למתחם השוק עד 2,100 קונים בלבד. עיריית באר שבע יחד עם הנהלת השוק והסוחרים החליטו לגדר את השוק, בו יהיו ארבע כניסות בלבד ויוצבו פקחים שיהיו אחראים על כמות האנשים. בקרוב יוצבו מצלמות שיספרו את האנשים בשוק וייתנו תמונה מדויקת לכמות המבקרים.

שוק פתח תקווה 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
הגבלה על מספר הנכנסים. שוק פתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

"אחרי חודש וחצי בבית ללא עבודה אנחנו שמחים לחזור כדי שתהיה לנו פרנסה", אמר יוסי, רוכל בשוק. "כל התקופה הזאת הייתה קשה מאוד עבורנו, לא היו צריכים לסגור אותנו. השוק מפרנס מאות משפחות בעיר באר שבע. עדיין חלק מהסוחרים במצב כלכלי לא טוב אבל עדיף מאוחר מאשר בכלל לא".

גילה בעלת חנות בשוק אומרת כי "חודש וחצי ללא עבודה הסתיימו , אנחנו מקווים שלא יסגרו אותנו שוב. אנחנו נקפיד על ההוראות של משרד הבריאות. הפרנסה נפגעה בתקופה האחרונה בצורה קשה, מקווים שהמבב ישתפר".

קונה שהגיע על הבוקר לקניות במקום אמרה כי היא היא לא חוששת מהנגיף ומרגישה בטוחה יותר בשוק. "בשוק הרבה יותר בטוח מאשר בקניונים פה הכול פתוח, יש אפשרות להתרחק מהתקהלויות, התגעגענו לשוק ובאנו דווקא היום לפה כדי לקנות ולחזק את הסוחרים שנפגעו בחודשיים האחרונים".

פתיחת שוק באר שבע 7 במאי 2020. יניר יגנה
"מקווים שלא ייסגרו אותנו שוב". השוק בבאר שבע, היום/יניר יגנה

"יש התרגשות בשוק, כולם נערכים מבחינת מלאים וכל מה שצריך", תיאר יו"ר נציגות השוק העירוני בבאר שבע, אבינועם מימון. "חילקנו לכולם מדבקות ועלונים עם הוראות לשמור על הנחיות משרד הבריאות ואת התו הסגול".

לדבריו, "מצד אחד מאוד מרוצים לחזור לעבוד, ומנגד הרוכלים מרגישים כאב ותסכול על אי השוויון שהיה. ההשוואה שעשו לנו לקניונים איננה במקומה. אנחנו היינו צריכים להיות כמו הסופרים הגדולים אנחנו לא שונים. יגיעו אנשים היום לשוק כי הם מעדיפים שטחים פתוחים מאשר קניונים".

בתל אביב נפתח הבוקר שוק הכרמל, לוינסקי והתקווה. אל שוק הכרמל הגיעו עשרות אנשים. בכניסה למקום עמדו מאבטחים שבדקו חום לנוכחים ובשוק עצמו סיירו שוטרים שקראו לרוכלים לא למכור לאנשים ללא מסכה.

עובדיה בעל חנות ירקות ופירות המוכר במקום כעובדיה "אינעל העולם" מתח ביקורת על האפליה שנעשתה בין הרוכלים לרשתות המזון שאף העלו מחירים. "סוף חוזרים לשוק אין כמו שוק הכרמל, אפילו הורדתי את המחירים הכול קילו בשש שקל, הושיבו אותנו חודשיים בבית, איך סגרו אותנו אינעל העולם ופתחו את הסופרים שרק העלו מחירים?"

צביקה קורן, תושב העיר שהגיע לקנות טען כי הפתיחה התאחרה בשלושה שבועות. "בושה וחרפה שסגרו את השוק, היו צריכים לפתוח לפני שלושה שבועות, אני ממוגן ושומר על עצמי, אנחנו מדינה מטורללת, יושב לו פקיד בר סימנטוב שמתנהג כמו דיקטטור ועוצר את המדינה, התגעגענו לשוק אין כמו השוק".

פתיחת שוק הכרמל, תל אביב 7 במאי 2020. דנה ירקצי
"רואים את האור". שוק הכרמל, היום/דנה ירקצי

בהמשך השוק ניסים מוטי, בעל דוכן ירקות בירך ש"החיינו" ושופך מלח על הרצפה ומברך את כל רוכלי השוק על החזרה לעבודה. "חזרנו אחרי חודשיים בבית, סוף סוף אווירה, שוק, ישבנו בבית. אשתי רק נתנה לי הוראות, תצבע, תתקן, פה בשוק אף אחד לא יכול להגיד לך מה לעשות. המצב הכלכלי היה קשה אבל התמודדנו ברוך השם, היה בסדר לסגור אותנו שבועיים ולא יותר, נתנו לכל העולם לעבוד, שופרסל חנויות, מלא סחורה התקלקלה לנו".

תומר, עובד בדוכן גבינות, "היה קשה בבית, ישבנו בבית ואכלנו את הכובע, ברוך השם רואים את האור, תודה בורא עולם".

פתיחת שוק הכרמל, תל אביב 7 במאי 2020. דנה ירקצי
"סוף סוף אווירה". שוק הכרמל, היום/דנה ירקצי

יו"ר ועד שוק הכרמל, רפי מזרחי, מתח ביקורת על ההחלטה לפתוח את השווקים בשלב כה מאוחר. "כל הרשתות הגדולות כן והשווקים לא?", תהה. "אין התקהלויות כי אין תיירים, מי יבוא? אני לא מבין את ההיגיון. היו צריכים לפתוח בשביל הנפש של האנשים: אנשים מדוכאים, הם רגילים לקום ולעבוד ועכשיו הם צריכים להישאר בבית. לא יודע מי יושב ומי חושב".

(עדכון ראשון: 06:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully