וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות אישר: מעונות היום המפוקחים ייפתחו ביום ראשון

6.5.2020 / 16:39

לאחר המחלוקת הממושכת על מספר המטפלות, הוחלט כי בקבוצות התינוקות יהיו שלוש מחנכות. משרד הבריאות אישר את המתווה, אך 30% מהפעוטות נותרו ללא מענה ולא ישובו למעונות

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

משרד הבריאות אישר היום (רביעי) את המתווה להפעלת המעונות המפוקחים, הנותנים מענה לגילאי 0-3, החל מיום ראשון הקרוב. זאת, לאחר שהארגונים המפעילים את המעונות הגיעו במהלך הלילה להסכמות.

המתווה שעליו הוסכם בדיונים כולל לימודים במשך שישה ימים בשבוע - כלומר: ללא רוטציה, בניגוד לגני הילדים. אולם, יחד עם זאת תוטל מגבלה על כמות הילדים בכל כיתה. כך בכיתות של תינוקות יוכלו להיות עד 17 ילדים, שיחולקו לשלוש קבוצות משנה קטנות. גם על כיתת פעוטות תוטל מגבלה של 17 ילדים, שיחולקו לשתי קבוצות משנה, ואילו בגילי 2-3 יהיו עד 17 ילדים שיחולקו לשתי קבוצות. זאת, בניגוד למתווה שהוצע אתמול שכלל חלוקה לקבוצות של 15 פעוטות ו-17 ילדים בקבוצות הבוגרות. המתווה שעלה יכול לתת מענה לכ-70% מילדי המעונות, כך שילדים מסוימים לא ישובו למסגרת. בדרך כלל, בקבוצת התינוקות יכולים להיות עד 18 ילדים, בקבוצת הפעוטות עד 27, ובקבוצת הבוגרים עד 33.

קבלת הפעוטות לפעוטונים תיעשה באמצעות שורת קריטריונים, הכוללים פעוטות בסיכון שהציגו מכתב מהלשכה לשירותים חברתיים, ילדים למשפחות חד-הוריות העומדות במבחני התמיכה וילדים לאימהות עובדות לפי כמות מוגדרת של שעות שבועיות. כמו כן, גם ילדים לאימהות לומדות, לאם עולה חדשה, לאם תושבת חוזרת או לאם שאיננה עובדת וזכאית לדמי אבטלה, המשתייכת לאוכלוסיית היעד, זכאים אף הם להתקבל למעונות יום מפוקחים.

גן הילדים שבו הילד בלע חול, 30 באפריל 2017. שי מכלוף
"מברכים על המאמץ להציג מתווה לחזרה לשגרה"/שי מכלוף

בקשתם של הארגונים למחנכת מחליפה נוספת נדחתה. זאת, לאחר המחלוקת בין משרד הבריאות, שדרש שלוש מטפלות, למשרד האוצר שהיה מוכן להעמיד תקציב רק לשתיים. בארגונים מביעים סיפוק מכך שנמנעה הטלת עלויות נוספות על ההורים והודיעו כי המעונות יפתחו כבר ביום ראשון.

על פי הודעת הנציגים, בכיתות התינוקות והפעוטות יהיו שלוש מחנכות ואילו בכיתת הבוגרים שתי מחנכות. עוד נמסר כי המתווה המוסכם קרוב מאוד למתווה אותו הביאו הארגונים, בהם נעמת, ויצו, אמונה, נשי חרות, החברה למתנ"סים, נאות מרגלית, בית יעקוב, איגוד מעונות יום ועוד, לפני כשבועיים בפני הממשלה. אם יעלה הביקוש במעון על 17 ילדים בכיתה, יהיה ניתן לנייד ילדים בין מסגרות לגליך הרך, לקלוט ילדים בקבוצות רב גילאים ותעדוף ילדים יעשה בהתאם לנוהל קבלת ילדים למעון יום.

"ארגוני המעונות מברכים על המאמץ המשותף של אגף מעונות היום במשרד הרווחה ושל אנשי האוצר להציג מתווה לחזרה לשגרה", נמסר מנציגי המעונות.

עוד בוואלה!

ללא רוטציה, קדימות לחלק מהפעוטות: מתווה המעונות המסתמן

לכתבה המלאה

במעונות מעריכים כי ייתכן שלא כל ההורים ירצו לשלוח את הילדים למעונות. סוגיה נוספת שעמדה על הפרק היא הפיצוי לבעלי המעונות על הזמן שבהם לא פעלו, כמו גם דרישתם לתקינה נוספת. מפעילי המעונות מתחו ביקורת על התנהלות האוצר, לאור היעדר ההסכמות על מתווה לשיפוי על מחצית חודש מרץ ואפריל בהם המסגרות היו סגורות. המענק עליו הסכימו הצדדים עומד על 600 שקלים לכל ילד לתפעול ו-700 שקל לכל ילד עבור חצי חודש מרץ ואפריל.

איגוד מטפלות המשפחתונים המאוגדות ב"כוח לעובדים" הבהירו כי אין בכוונת המטפלות לפתוח את 4,000 המשפחתונים שלהן ביום ראשון, המחנכים כ-18 אלף ילדים. באגידו התנו את החזרה לשגרה התחייבות משרד העבודה והרווחה על הצעדים הבים: מתווה בריאותי להפעלת משפחתון, פיצוי מטפלות שנדרשו להיות בבידוד או מצויות בקבוצות סיכון, פיצוי מטפלות במקרה של עזיבת פעוטות בשל משבר הקורונה ומענקים ראויים, לרבות פיצוי למטפלות שקיבלו פיצוי נכון. באיגוד אמרו כי "לא ייתכן ש-18 אלף פעוטות, בעיקר מן הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית של ישראל, מצויים ללא מסגרת והשר ממשיך בהתעלמותו".

(עדכון ראשון: 1:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully