וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחורה זועמים על החזרת הסגר: "היה לחץ תקשורתי, קולנו לא נשמע"

6.5.2020 / 19:40

במועצה שבנגב, שבה התגלו 124 נדבקים בקורונה, מבולבלים מההחלטה להחזיר את הסגר יממה אחרי הסרתו. המשטרה אוכפת את המגבלות והרחובכות כמעט ריקים. מנכ"ל המועצה מאשים את הממשלה: "הם יוצאים מהנחה שלא שומרים על ההנחיות, אבל התושבים מפחדים מהווירוס"

תושבי היישוב הבדואי חורה זועמים על הסגר בפעם השנייה/יניר יגנה

תושבי חורה הביעו היום (רביעי) זעם על החלטת הממשלה להטיל מחדש סגר על חלק מהשכונות, מחשש להתפשטות נגיף הקורונה. זאת, לאחר שהסגר הוסר למשך יממה, עד שאתמול הממשלה החזירה אותו על אלפי התושבים בשכונות 9 ו-10. התושבים טוענים כי "היה לחץ תקשורתי" מאחורי ההחלטה, ודורשים לבטל את מגבלות התנועה החמורות.

ביישוב הבדואי שבאזור הנגב התגלו 124 תושבים שנדבקו בנגיף, ו-70 מתוכם הועברו למלון לחולי קורונה באשקלון. לדברי גורמים במועצה, 40% מהנדבקים הם ילדים, 40% הם נשים והיתר גברים.

קורונה בחורה, 6 במאי 2020. יותם רונן
"התושבים מפחדים מהווירוס". חורה, היום/יותם רונן

יחיא אבו אל-קיעאן, המתגורר בשכונה 9, הוא אחד מהבודדים המורשה לצאת מביתו. הוא זנח את עסקיו וכעת מתאם בין כל הגורמים האחראים לבין התושבים. לדבריו, הסגר הנוכחי - מיותר לחלוטין. "הסגר פוגע בכולם", הסביר. "התושבים לא יוצאים מהבתים. לא קל פה. רוב האנשים בשכונה הם בעלי עסקים. לאנשים יש טראומות וחששות, אבל כולם שומרים על ההנחיות. אין שום סיבה לסגר המחודש".

רוב החולים בחורה מגיעים משבט אבו אל-קיעאן. כ-700 מהחברים בשבט מתגוררים בחורה, באום אל-חיראן וביער יתיר. אם מחשיבים אותם בספירה, מספר הנדבקים בקורונה מגיע ליותר מ-140. "הקורונה מייצרת פחדים גם אצל התושבים, לא רק בחורה. עשינו יותר מאלף בדיקות רק בקרב בני המשפחה שלי. אצלנו במשפחה היו אחראים והלכו לבדיקות. מאז הבידוד, אנשים פה לא נדבקים", אמר יחיא.

עוד בוואלה!

אין כסף למדחום או אלכוג'ל, ועכשיו החצר האחורית מתפוצצת למדינה בפנים

לכתבה המלאה
קורונה בחורה, 6 במאי 2020. יותם רונן
וב האחריות היא על התושבים - ככה נוכל לנצח את הנגיף". חורה/יותם רונן

בשבט אבו אל-קיעאן דוחים את הטענות שחתונה במקום גרמה להדבקה בקרב התושבים. "הייתה חתונה, אבל מסתבר שאף אחד מהמשפחות של החתן והכלה לא נדבק. לא ידוע איך זה התחיל", אמר. עם זאת, הוא אמר כי בכל מקרה "עכשיו הכול נבלם. זה התחיל לפני שבועיים ואז כולם נפרדו מהמשפחות שלהם ונכנסו לבידוד. אני לא רואה את ההורים שלי, שגרים לידי. אנחנו נזהרים".

יחיא הוסיף כי "יש פה כישלון של המדינה בנושא אחר. יש פה אנשים עם חרדות וחששות ואף אחד לא מדבר איתם".

ראד אבולקיען. יותם רונן
"הסגר הזה לא מקובל עלינו". ראד אבו אל-קיעאן/יותם רונן

ראד אבו אל-קיעאן הוא חבר במטה שהוקם בחורה לטיפול בתושבי השכונות. גם הוא טוען שהסגר המחודש מיותר ובעיקר חושש שאוכלוסיית השכונות לא תוכל לשאת את ההשלכות שלו. לדבריו, "פתאום מנחיתים על האוכלוסייה את הסגר. הייתה היענות של התושבים והם התבודדו. הסירו את הסגר ואז החזירו אותו. אולי התושבים ממועצות אחרות ביקשו".

ראד הדגיש כי "הסגר הזה לא מקובל עלינו. התושבים היו בבדיקות, עשו בדיקות ומי שיצאו חולים במלוניות. היה מענה מכל התושבים. במקום להגיד שהם היו אחראיים, זאת אמירה לא נכונה. רוצים לסגור את האוכלוסייה ואז תהיה התפוצצות. אנחנו לא רוצים להגיע לזה".

לא רק משבר בריאותי

יוסף אבו אל-קיעאן, מנכ"ל המועצה, מקבל בכל בוקר הוראות ממשרדי הממשלה. לדבריו, בחלק מהפעמים ההוראות מנוגדות או לא מתואמות. גם הוא טוען כי "הודענו למשרד הבריאות שאנחנו מתנגדים לסגר. יש משמעת אצל התושבים. לא צריך להחזיר אותו".

לדברי יוסף, מורגש חשש גדול בקרב תושבי השכונות 9 ו-10, שבהן הוא מתגורר בעצמו. "קולנו לא נשמע", אמר מנכ"ל המועצה. "יש פחד וחרדה ביישוב. לא יודעים מה יהיה ועד מתי יהיה הסגר. התושבים אוגרים מזון. הלחץ התקשורתי השפיע על מקבלי ההחלטות. המספר (של הנדבקים, י"י) נשאר כמעט אותו הדבר. אנחנו מקבלים מסרים מבולבלים ולא מתואמים ממשרדים שונים. לא ברור מה קרה שם, ששחררו והחזירו (את הסגר)".

יוסף אבולקיען. יותם רונן
"יש משמעת אצל התושבים, לא צריך להחזיר את הסגר". יוסף אבו אל-קיעאן/יותם רונן

כתושב שכונה 10, יוסף הוסיף כי "משרד הבריאות תמיד מפחיד אותנו. הם מדברים על 500 מבודדים ובגלל זה עושים סגר. הם יוצאים מהנחה שלא שומרים על ההנחיות, אבל אין למשטרה שום מידע. כולם מסתגרים בבתים, התושבים מפחדים מהווירוס".

בכניסה לשכונות המבודדות עומדים אנשי פיקוד העורף, שוטרים ומתנדבים. הם בודקים כל רכב שמנסה לצאת, ופעמים רבות מסובבים אותו בחזרה מאחר שאין לו אישור מעבר. מי שנכנס לשכונות עצמן רואה בעיקר אנשים בבתים. מהסתובבות במקום נראה כי מעט מאוד יוצאים לשכונה והתושבים הפנימו את ההנחיות.

קורונה בחורה, 6 במאי 2020. יותם רונן
כוחות משטרה ומג"ב אוכפים את הסגר בחורה, היום/יותם רונן

ראש המועצה חמאס אל-עטונה הסביר כי יותר ממחצית מהנדבקים כבר אינם נמצאים בחורה. "חילקנו מסיכות לשכונות שבהסגר. יש נשים וילדים קטנים שחולים בבתים ונשמעים להוראות. לא יודעים מה הסיבה להדבקה, אולי עובדים שעבדו בחוץ, אולי הצפיפות בשכונות גרמה להדבקה", אמר אל-עטונה.

לדבריו, חורה לא רק במשבר בריאותי - אלא גם במשבר כלכלי שעלול להוביל לקריסה. "הרבה עסקים סגורים. יש אבטלה גדולה. יש משבר כלכלי בחורה. אנחנו חייבים סיוע בחודשיים הקרובים - או שלא נצליח לשלם משכורות לעובדים", הזהיר.

קורונה בחורה, 6 במאי 2020. יותם רונן
אכיפת הסגר בחורה/יותם רונן

אף שאנשים מעטים בלבד מסתובבים ברחובות, במשטרה אומרים כי הסרת המגבלות תהיה תלויה באחריות שיגלו התושבים בימים הקרובים. ולדי מלניצ'וק, קצין אג"ם של תחנת עיירות, אמר כי "הסגר יימשך חמישה ימים נוספים. אנחנו פה כדי לוודא שאנשים יישארו בבתים. אנחנו דואגים יחד עם פיקוד העורף לצרכים של התושבים. יש מודעות גדולה, אבל אנחנו לא נמצאים בכל הבית. רוב האחריות היא על התושבים - ככה נוכל לנצח את הנגיף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully