וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקלות החדשות: מגבלת המאה מטרים מבוטלת, מותר לבקר את המשפחה

4.5.2020 / 22:23

רה"מ הציג את המשך שלבי אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, לאור השיפור בנתוני התחלואה. תותר התקהלות של עד 20 בני אדם במרחב הפתוח, הקניונים והשווקים ייפתחו ביום חמישי ועד סוף החודש תחזור לפעילות כלל מערכת החינוך. נתניהו הזהיר: "תחלואה חדשה תוביל לחשיבה מחדש"

צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הערב (שני) את שלבי ההמשך באסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה. נתניהו הודיע כי מגבלת היציאה עד מאה מטרים ממקום המגורים בוטלה, ומותר לקיים ביקורים אצל בני המשפחה. כמו כן, מיום חמישי ייפתחו הקניונים, השווקים וחדרי הכושר. גני הילדים יופעלו החל מהשבוע הבא ועד סוף החודש כלל מערכת החינוך תשוב לשגרה.

בנוסף לכך, ניתן להתקהל עד 20 בני אדם במרחב הפתוח. ראש הממשלה הדגיש כי אם לא יהיו שינויים בנתוני התחלואה, ב-17 במאי תותר התכנסות של עד 50 בני אדם, ב-31 במאי עד מאה איש וב-14 ביוני תבוטל מגבלת ההתקהלות. באותו היום ישובו לסדרם החינוך הבלתי פורמלי והלימודים במוסדות ההשכלה הגבוהה.

לדברי נתניהו, בשלב הבא של אסטרטגיית היציאה צפויים להיפתח גם פארקים, ספריות, מוזיאונים ומתקני ספורט. בממשלה שוקלים גם את פתיחת ענף התיירות - הצימרים, המלונות והתעופה האזרחית. השבת תחום המסעדנות יידון בהמשך.

לעיון בשלבי אסטרטגיית היציאה המלאים

בפתח דבריו שיבח נתניהו את השיפור בנתוני התחלואה בנגיף בישראל, תוך השוואה למדינות נוספות ברחבי העולם. "במדינת ישראל היום מספר המחלימים גדול ממספר הנדבקים, אלה מגמות מאוד חיוביות", אמר. "אנחנו דואבים עם משפחות הנפטרים, כל אחד מהם הוא עולם ומלואו".

"על בסיס ההישגים הללו גיבשו בימים האחרונים תכנית מקיפה, מדודה, סדורה ואחראית שמאפשרת מדינת ישראל לחזור בהדרגה לשגרה חדשה, שגרת הקורונה", הסביר ראש הממשלה והדגיש כי המשך ההקלות תלויה בציבור. "היא תלויה במשמעת העצמית שלכם, במחויבות שלכם, בערבות ההדדית ובאחריות שלכם".

נתניהו פירט שלושה מדדים שכל שינוי בהם יחייב חשיבה נוספת של הממשלה ואף חזרה אחורה בהקלות. "תחלואה חדשה - אם נגיע למאה חולים חדשים ביום שאינם מתוך מוקדי ההתפרצות (חו"ל, בתי אבות ויישובים אדומים) אנחנו עוצרים; קצב ההדבקה - הכפלה בעשרה ימים; מספר החולים הקשים - אם נגיע ליותר מ-200 נעצור ונחשב מסלול מחדש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה. 04 במאי 2020. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
"מספר המחלימים גדול מהנדבקים. מגמות חיוביות". נתניהו, הערב/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ
תמוררי אזהרה המחייבים הערכת מצב. -, אתר רשמי
מאה חולים חדשים ביום ויותר מ-200 נדבקים במצב קשה. התנאים להערכת מצב מחודשת/אתר רשמי, -

"אנחנו פותחים את הכלכלה של ישראל, כפי שהבטחתי לאורך המשבר", הצהיר ראש הממשלה. "נעשה הכול לדאוג לכם אזרחי ישראל - לעצמאים ובעלי עסקים, לשכירים, למבקשי עבודה. אנחנו רוצים למלא את המחסום שנפער בהכנסה שלכם, לפחות חלקו, בעיקר בעלי עסקים קטנים ועצמאים. אנחנו חושבים על מוכר הפלאפל, ספר, ספרית, קוסמטיקאית - רוצים לעזור לכם בלי בירוקרטיה מיותרת".

מספר מקרי המוות ביחס לאוכלוסיית מדינות OCD. -, אתר רשמי
מקרי המוות בישראל ביחס למדינות ה-OECD/אתר רשמי, -
קניון לב חדרה שומם בעקבות ההנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, מרץ 2020. שלומי גבאי
הקניונים ייפתחו מיום חמישי. קניון לב חדרה שומם/שלומי גבאי

למסיבת העיתונאים הצטרפו שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר החינוך רפי פרץ, שר הכלכלה אלי כהן, שרת התרבות והספורט מירי רגב, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב. בסיום ההצהרות יוקצה זמן למענה על שאלות עיתונאים.

"אני שמח לעמוד פה באירוע שמראה שמצב התחלואה השתפר לאין ערוך", אמר השר כחלון. "הממשלה תעשה הכול כדי למנוע מיתון. גם בתכנית הכלכלית יש תכנית שתוציא את מדינת ישראל לצמיחה כלכלית ורווחה כלכלית. על הדרך נדאג גם למי שנשאר מחוסר עבודה, לדמי אבטלה, חל"ת ונעשה הכול כדי לפתוח את המשק שאנחנו רואים בו דבר הכרחי. התכנית היא להצמיח את המשק ולתת לאנשים אפשרות לחזור לעבודה עם חיוך וכבוד עצמי".

אחרי שר האוצר עלה מנהל רשות המסים, שפירט את הדרכים החדשות לקבלת מענקי הסיוע הכלכלי לעסקים ועצמאים. לדבריו, ממחר ניתן יהיה להיכנס לאזור האישי בצורה פשוטה, לדווח אם יש ירידה של 25% בהכנסות בתקופה האמורה, ולכל בעל עסק יהיה חיווי - אם הוא זכאי או לא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר המדע והחלל אופיר אקוניס, שר הכלכלה אלי כהן ושרת התרבות והספורט מירי רגב במסיבת עיתונאים בנושא הקלות במגבלות הקורונה. 04 במאי 2020. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
שיפור בנתוני התחלואה. נתניהו ושרי הממשלה במסיבת העיתונאים, הערב/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ
מספרים מאובחנים קורונה יומי. -, אתר רשמי
מגמת ירידה במספר המאובחנים היומי/אתר רשמי, -

השר פרץ התייחס לאפשרות המשך הלימודים גם בחופש הגדול. לדבריו, "אנחנו עוסקים בלתת תשעה ימים, שאר הימים יהיו בית ספר של החופש הגדול, נהיה באוריינטציה לימודית. בית הספר ימשיך ובחלקו המערכת צריכה להתארגן לשנה הבאה - מערכות ומנהלים צריכים את הימים האלה, וגם התלמידים יקבלו כמה ימי חופש".

השרה רגב בישרה על שורת הקלות שאושרו בתרבות ובספורט. ב-17 במאי ישובו המוזיאונים והגלריות לפעילות, ועד אמצע יוני צפויה להתחדש פעילות בתי הקולנוע ומופעים בנוכחות קהל של 50-100 איש. בנוסף לכך אושרה פתיחת הספריות הציבוריות והפעלת אתרי המורשת. כל מוסדות התרבות יוכלו לחזור לפעילות במתכונת של חזרות ואימונים תחת הגבלות משרד הבריאות בהתאם ל"תו הסגול".

בספורט, הציבור יכול לחזור לפעילות בזוגות עד הסרת המגבלה. ענפי הטניס, גולף וקבוצות ריצה ואתלטיקה יחזרו באופן מידי, וכן ספורט ימי - שיט, גלשנים, סקי מים, כדור מים, בריכות שחייה ובריכות טיפוליות. מתחמי אימונים וסטודיואים יפעלו תחת "התו הסגול". במקביל מתקיימים דיונים על חידוש ליגת הכדורגל עד סוף החודש.

הדיונים הממושכים על ההקלות

בטרם אושר, הממשלה דנה היום במשך שעות ארוכות על המתווה. לפי המתווה שהוגש לממשלה, על הקניונים יהיה להיערך עם אפליקציית רישום דיגיטלית. בקניונים התנגדו למהלך וטענו כי הדבר רק ירחיק קונים שיעדיפו לקנות בחנויות רחוב מבלי להרגיש שעוקבים אחריהם. בתוך כך, סביב סוגיית הרישום פרץ ויכוח בין השרים. שר המשפטים אמיר אוחנה ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התנגדו וטענו כי רישום נכנסים בקניון אינו יעיל ולא נותן מענה אם לא יודעים באיזה חנות ספציפית הסתובב החולה - זאת מאחר ואי אפשר לשלוח את כל מי שהיה בקניון לבידוד. על כן, יש לבצע רישום פר חנות.

הפשרה שנקבעה היא ספירת הנכנסים לקניון על פי יחס של מבקר אחד ל-20 מטר ולא אחד ל-15 מטר כפי שמופיע במתווה. כמו כן, לא יהיה צורך באפליקציה והקניונים לא יחולקו למתחמים.

מסתמן: סגר בל"ג בעומר

השרים צפויים להתכנס על מנת לאשר סגר במהלך ל"ג בעומר, החל בשבוע הבא. שר הפנים אריה דרעי הביע את התנגדותו למהלך. לדבריו, "הנתונים שמפרסם משרד הבריאות בהחלט טובים, אנחנו פועלים בצדק רק להקל על הציבור, על המשק ועל הסוחרים. לכן, לא נראה לי נכון והגיוני להחזיר את ישראל לסגר ביום ראשון לאחר שרוב המשק כבר פועל. האיסור המוצדק להדליק מדורות יישאר בעינו אך הסגר מיותר".

(עדכון ראשון: 19:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully