וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיישנים לניטור הדבקה ושימוש בכלבי עוקץ: צה"ל מצטרף למחקרי הקורונה

4.5.2020 / 19:12

חיל הרפואה אישר 18 הצעות מחקר שהוגשו מטעם בתי חולים וחוקרים בבקשה לשילוב חיילים שחלו בנגיף ומאגרי מידע צבאיים. המחקרים שאושרו כוללים פיתוח מערכת אוטומטית להתרעה על צורך בבדיקות ואבחון חולים על בסיס קול. בדובר צה"ל הדגישו: "ההשתתפות התנדבותית לחלוטין"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

צה"ל אישר את השתתפותם של חיילים שנדבקו בנגיף הקורונה ב-18 מחקרים רפואיים - כך נודע לוואלה! NEWS היום (שני). בחודש האחרון קיבל חיל הרפואה עשרות בקשות למחקרים, הכוללים שילוב חיילים ומאגרי מידע צבאיים מבתי חולים, קופות חולים וחוקרים מטעם אוניברסיטאות ומשרד הביטחון. חלק מהצעות המחקר כוללות אישור לשימוש במאגרי המידע הנוגעים לזיהוי ואבחון חיילים חשודים בקורונה וחולים מאומתים על מנת לדייק את התהליך בעתיד.

במסגרת כמה מהמחקרים שאושרו מוסרים החיילים, בהסכמתם, דגימות דם. זאת על מנת לבחון באיזה שלב מפתח הגוף נוגדנים לנגיף בצורה יעילה והאם אדם שחלה בקורונה יכול לחלות פעם שנייה.

חלוקת מזון ע"י פיקוד העורף בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מסירת דגימות דם ושימוש במאגרים צבאיים. חיילי פיקוד העורף בבני ברק/ראובן קסטרו

אחד המחקרים בוחן את שילוב כלבי יחידת עוקץ. מחקרים אקדמיים מצאו כי ביכולתו של כלב מאומן לזהות באמצעות חוש הריח אדם חולה שפולט ריח מסוים. כך תיבחן אפשרות לאבחן נשאים של קורונה באמצעות חוש הריח, ובשלב מאוחר יותר לפתח אף מבוסס בינה מלאכותית. מחקר נוסף המבוסס על חושים צפוי לסייע באבחון חולים בנגיף על בסיס שמיעת קולו של הנדבק לפני ואחרי ההדבקה, ואף לזהות את רגע ההדבקה.

בין המחקרים נבדק פיתוח חיישן התרעה להזמנת בדיקות קורונה, טרם אבחנת הרופא. כך, למשל, ינוטרו תסמיני תחלואה בנגיף כמו שיעול וחום גבוה בקרב יחידות צה"ל. אנשי היחידה יזינו למערכת דיגיטלית את התסמינים שהופיעו, וכאשר היקף התסמינים יגיע ליעד מסוים - המערכת תתריע באופן אוטומטי כי יש לבצע בדיקות בקרב חיילי היחידה.

חיילים עוטים מסכה בשוק מחנה יהודה, ירושלים 16 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
בקשות המחקר נבחנות על ידי סגן קצין רפואה ראשי. חיילי צה"ל בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים בחיל הרפואה הסבירו כי שהיית חיילים חולי קורונה ב"כפר המחלימים" באשקלון מאפשר לרכז קבוצה גדולה של נבדקים, לפזר שאלונים ולבחון דפוסי פעילות והתנהגות. עם זאת, הגורמים הדגישו כי כל בקשה למחקר נבחנת בוועדה בראשות סגן קצין רפואה ראשי. לדבריהם, אם מדובר בבדיקה פולשנית הבקשה עוברת בחינה של ועדת הלסינקי (הגוף האחראי לכך שניסויים רפואיים יתבצעו בהתאם לכללי האתיקה הבינלאומיים - א"ב), ולאחר מכן עוברת לאישור קצין רפואה ראשי, תא"ל ד"ר טריף בדר.

צה"ל: "המחקרים נערכים בהתאם לכללי האתיקה"

בדובר צה"ל הבהירו בתגובה כי "ההשתתפות של חיילים במחקרים היא התנדבותית לחלוטין, וננקטים צעדים רבים כדי להבטיח שחיילים הבוחרים להשתתף במחקר יעשו כן ללא כל לחץ חיצוני".

"בתקופה האחרונה אושרו מספר מחקרים רפואיים הקשורים לקורונה בהשתתפות חיילי צה"ל", הסבירו בצה"ל. "מטרת המחקרים היא ללמוד על המחלה ועל מהימנותם של אמצעי האבחון השונים, ובחינת אמצעים חדשניים לאבחון נגיף הקורונה. כל זאת כחלק מסיוע צה"ל למאמץ הלאומי והבינלאומי להתמודדות עם הנגיף. מחקרים אלו נערכים בהתאם לכללי האתיקה החלים בישראל, על פי הנחיות משרד הבריאות ובהתאם לסטנדרטים המקובלים הגבוהים ביותר בארץ ובעולם. כל השתתפות משרתי צה"ל במחקר רפואי נבחנת על ידי ועדת הלסינקי הצה"לית ועל ידי קצין הרפואה הראשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully