וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הרשויות הדרוזיות והערביות מחו נגד הממשלה: "הזנחה שתביא לקריסה"

4.5.2020 / 16:25

ח"כים מהרשימה המשותפת וראשי הרשויות הפגינו מול משרד האוצר במקביל לדיון ועדת הכספים בנושא המשבר הכלכלי-חברתי בעקבות הקורונה, וטענו כי "הממשלה ממשיכה להפקיר אותנו". יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות דרש את התקציב שהובטח: "תוקעים לנו סכין בגב, שהמדינה תגלה נאמנות"

עריכה: ניר חן

ועדת הכספים בכנסת דנה הבוקר (שני) במשבר הכלכלי הפוקד את הרשויות המקומיות הערביות והדרוזיות בעקבות משבר הקורונה. בתחילת היום נערכה הישיבה בסוגיית המגזר הדרוזי, שהייתה אמורה להתקיים אתמול, על פי הצעתו של ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), ומיד לאחר מכן נפתחה הישיבה בנושא המשבר בחברה הערבית, בניהולו של ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת). הרשויות הערביות צפויות לפתוח מחר בשביתה בדרישה לתקציבי חירום מידיים, ולא יינתנו שם שירותים מוניציפאליים.

במהלך הישיבה, אמר ח"כ טיבי כי "יש אטימות במשרד ראש הממשלה לקריסה הכלכלית-חברתית ביישובים הדרוזים והערביים וביישובי פריפריה יהודיים. רק פתרון הבעיה יביא לסיום השביתה". כמוהו, גם דוברים אחרים הדגישו את הבעיה המרכזית ברשויות: מעט ארנונה מעסקים. רוב ההכנסות מגיעות מארנונה למגורים, ואחוז הגבייה ממנה ירד ל-20% - מה שפוגע בהכנסות ממקורות עצמאיים של הרשויות המקומיות. ח"כ טיבי קרא להעברה מיידית של 200 מיליון שקלים, בכדי למנוע את הקריסה ברשויות.

הפגנת הרשויות הערביות כנגד האוצר לבקשת תקציב חודשי מול הכנסת 4 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אטימות הממשלה לקריסה הכלכלית". הפגנת הרשויות הערביות, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל לדיונים, הפגינו מול משרד האוצר ח"כים מהרשימה המשותפת, יחד עם ראשי הרשויות המקומיות הערביות. "הצטרפנו להפגנה כדי להשמיע את זעקת החברה הערבית בעקבות הזנחה פושעת שתביא לקריסה של היישובים הערבים", אמר ח"כ יוסף ג'בארין. לדברי ח"כ מטאנס שחאדה, "הממשלה ממשיכה להפקיר את החברה הערבית ואת הרשויות המקומיות הערביות. אנו ברשימה המשותפת מגבים את החלטת הרשויות הערביות על שביתה כללית החל ממחר בשל ההזנחה והמשבר הכלכלי הקשה שנקלעו אליו עקב התפשטות הקורונה".

מוקדם יותר, יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'בר חמוד, הציג לוועדה את מה שהוא מכנה "בגידת המדינה במגזר". זאת, בהמשך להכרזה על "חודש זעם", במהלכו ישביתו את מערכת החינוך ביישובים. 16 ראשי רשויות הפגינו אתמול מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה שהמדינה תעמוד בהבטחותיה ותעביר באופן מיידי תקציב בסך 200 מיליון שקלים.

עוד בוואלה!

הרשויות הערביות הודיעו על פתיחה בשביתה: "עומדים בפני קריסה"

לכתבה המלאה
יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'בר חמוד. יח"צ, אתר רשמי
יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'בר חמוד/אתר רשמי, יח"צ

במקביל, הודיעו ראשי הרשויות כי אם לא יוצג פתרון מיידי למשבר הדיור במגזר - "הם יקבעו עובדות בשטח". מוקדם יותר היום, אמר חמוד בדיון בוועדה כי לא מדובר רק במצב המגזר בשל הקורונה, אלא גם בחקיקת חוק קמיניץ, חוק הלאום "והפקעת קרקעות במגזר הדרוזי".

לדבריו, 80% מקרקעות המגזר הדרוזי הופקעה עבור בניית אזורי תעשייה שהכנסותיהם מועברות ליישובים אחרים. "אני פונה לממשלת ישראל - הייתי 25 שנה בצבא. אנחנו אחים, אבל האחים שלנו תוקעים לנו סכין בגב. 92 עמותות מקבלות מימון ממשרד הרווחה. אפס הגיעו אלינו במשבר הקורונה. המאבק שלנו ימשיך גם אחרי הרכבת הממשלה. עכשיו המדינה צריכה לגלות נאמנות אלינו, לא אנחנו אליה".

ח"כ ע'דיר מריח (יש עתיד) תקפה בישיבה את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטענה כי הוא בגד בציבור הדרוזי, "הכסף צריך להיות מועבר ללא כל התניה. בכלל, למה הטיפול במגזר הדרוזי במשרד לשיתוף פעולה אזורי? אני לא אזרחית של ממשלת ירדן, אנחנו אזרחי מדינת ישראל". לטענת ח"כ פטין מולא מהליכוד, "ביישובים הדרוזים חשים חורבן בית ברחובות. לא נתחנן ממשרדי הממשלה. מגיע לנו לקבל מה שמגיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully