וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות הערביות הודיעו על פתיחה בשביתה: "עומדים בפני קריסה"

2.5.2020 / 17:48

ראשי היישובים הערביים ברחבי הארץ פנו לרה"מ והתריעו על השבתת השירותים המקומיים החל מיום שלישי, במחאה על היעדר המשאבים בזמן הקורונה. "עצוב שהממשלה מקצה מיליארדים לרשויות חזקות בעוד אנו נלחמים על סלי מזון לנזקקים". יו"ר הוועד: להעיר את הממשלה

נהגי חברת ההסעה הפרטיות מוחים: "אין לאנשים מה לאכול"/צילום: כאן 11

ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות הודיע על פתיחה בשביתה כללית בשירותי העיריות והמועצות החל מיום שלישי. זאת, במחאה על "קריסת הרשויות המקומיות הערביות בצל משבר הקורונה". במכתב ששלח ביום שבת שעבר יו"ר הוועד, מודר יונס, לראש הממשלה בנימין נתניהו, כתב כי "עצוב מאוד שבאוצר לא הפנימו כי הרשויות הערביות עומדות בפני קריסה וכבר כעת רבות מהן משדרות אי יכולת לשלם משכורות ולתת שירותים רגילים כגון איסוף אשפה ותחזוקה שוטפת של מוסדותיהן כולל בתי ספר".

הוועד הארצי טען כי משבר הקורונה פקד את הרשויות הערביות כשהן לא מוכנות מבחינה תקציבית וארגונית להתמודד עם משבר הקורונה, "שכמעט וחיסל את הכלכלה המקומית בישובים הערביים". במכתב שנשלח גם לשר הפנים אריה דרעי ולבכירי האוצר נכתב כי הרשויות ציפו ש"הממשלה תיתן מענה למצב שנוצר, אך למרבה הצער ההסכם שנחתם עם מרכז השלטון המקומי הקצה לרשויות הערבית 47 מיליון שקלים מתוך 2,820 מיליון (טעות במקור) המהווים 1.7% מהסכום שחולק".

"עצוב שהממשלה מקצה ל-67 רשויות מקומיות שגרים בתחומן 1.2 מיליון תושבים סכום הווה למה שהיא מעניקה לעיר בגודל אית או למועצה אזורית בגודל תמר. עצוב מאד שהממשלה מקצה מיליארדים לרשויות חזקות בזמן שהרשויות הערביות נלחמות על אספקת סלי מזין למאות אלפי נזקקים שהגיעו לפת לחם", ציינו במכתב.

סגר בנצרת, 9 באפריל 2020. יואב איתיאל
קמפיין מודעות לקורונה ביישובים הערביים/יואב איתיאל

את המכתב שלח הוועד לראש הממשלה ב-25 באפריל, אך לטענתם לא קיבלו שום התייחסות בתגובה. מערכת החינוך במגזר, כמו גם במדינה כולה, מושבתת זה מכבר, וראשי הרשויות הודיעו שרק ביום חמישי יבצעו הערכה בעניין השבתתה ברקע תכנית הממשלה לחזור לשגרה.

"מכתב ששלחנו לראש הממשלה בעניין זה השבוע לצערנו לא קיבל כל מענה", אמר לוואלה! NEWS יו"ר הוועד יונס. "חובתנו כראשי רשויות להעיר את הממשלה לפני שקורסות לנגד עינינו העיריות והמועצות המקומיות של חמישית מאוכלוסיית המדינה".

הוא אמר עוד כי הוועד הארצי החליט שמיום שלישי, 5 במאי, יפתחו בשביתה הרשויות המקומיות הערביות על כל שירותיהן, למעט מערכת החינוך שלגביה נתקבלה החלטה קודמת שבשלב זה לא מחזירים את התלמידים ללימודים ותתבצע הערכה מחודשת ביום חמישי הקרוב. עוד ציין כי ביום שני תתקיים הפגנה מול משרדי הממשלה בירושלים במקביל לדיון שיזמה הרשימה המשותפת בוועדת הכספים בכנסת.

"הרשויות המקומיות הערביות הן אלה שעמדו וממשיכות לעמוד בחזית המאבק בקורונה ובקריסתן המחלה עלולה להתפשט ללא שליטה. ולא רק בתחומן", הזהיר.

עוד בוואלה!

227 מתים מקורונה בישראל; עלייה במספר המונשמים והחולים שמצבם קשה

לכתבה המלאה
יוסף ג'בארין במסע"ת של חד"ש,חיפה, 7 בפברואר 2019. שלומי גבאי
מגבה את ההחלטה. ג'בארין/שלומי גבאי

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר כי הוא מגבה את ההחלטה לפתוח בשביתה. "ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות החליט היום על שביתה כללית החל משלישי. ההפסדים של הרשויות נאמדים בעשרות מיליונים בחודש, אבל הממשלה ממשיכה להפקיר אותנו ולא לנקוף אצבע. אני מגבה את ההחלטה החשובה הזו, ודורש שמשרדי הממשלה ייזכרו ש-20% מהאזרחים הם ערבים וגם הם צריכים להתמודד עם המשבר", צייץ ג'בארין בטוויטר.

מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל מסר כי "החלטת הממשלה לחלק 2.8 מיליארד לרשויות היהודיות פיצויי ארנונה מהכנסות מעסיקים הינה העמקת האפליה שנוצרה כתוצאה ממניעת תקציבים להקמת אזורי תעשיה במשך עשרות שנים. כחצי מבתי האב הערבים חיים מתחת לקו העוני ולא יהיו מסוגלים לשלם ארנונה בערבות הוצאת מאות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום".

בתוך כך, ראשי 16 רשויות של עדות הדרוזים והצ'רקסים יפגינו מחר ב-10 בבוקר מול משרד ראש הממשלה במחאה על "הייבוש התקציבי של הדרוזים והצ'רקסים כמדיניות ממשלתית". יו"ר הפורום, ג'בר חמוד, אמר כי "הציבור הדרוזי והצ'רקסי הוא היחיד שפועל ללא תוכנית רב שנתית (חומש) בישראל. הקורונה הובילה לעלייה ברמת העוני והאבטלה ואנחנו מתקשים אפילו לממן פעולות ניקיון ותברואה ביישובים. נגיף הגזענות יישאר כאן עוד הרבה אחרי הקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully