וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות בתהלוכות 1 במאי: "הדרך היחידה לשינוי אמיתי - ברחובות"

1.5.2020 / 15:57

לכבוד יום הפועלים הבינלאומי הפגינו מאות צעירים בשלוש צעדות בחיפה, תל אביב וירושלים. המפגינים נשאו שלטים בעברית ובערבית בסיסמה: "הקפיטליזם הוא המגיפה". ח"כ איימן עודה אמר כי "אין דבר שמפחיד את הממשלה המתגבשת יותר מאשר יציאה המונית לרחובות"

.

המפלגה הקומוניסטית, החזית הדמוקרטית והנוער הקומוניסטי מקיימות היום (שישי) הפגנות לכבוד יום הפועלים -1 במאי - בחיפה, תל אביב וירושלים. המפגינים, הנושאים דגלים אדומים וכרזות סוציאליסטיות, מציינים בכך את יום הסולידריות הבינלאומי של מעמד הפועלים, המכונה גם יום העבודה. המפגינים אמרו כי הם "מניפים בגאווה את הדגל האדום, דגל המאבק העקבי לשוויון, לשלום צודק, לדמוקרטיה, להגנת זכויות העובדות והעובדים ולסוציאליזם".

בחיפה, עקב הגבלות משרד הבריאות בשל מגיפת הקורונה, הגיעו רק כמאה אנשים לתהלוכה, מרביתם ערבים. הם צעדו כשהם נושאים דגלים אדומים ודגל פלסטין אחד, השמיעו מוסיקה וקראו קריאות קצובות. הם לבשו חולצות לבנות, עניבות אדומות ולחלקם כיסוי פנים שעליו סמל הפטיש והמגל.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, שהשתתף בהפגנה אמר כי "הממשלה מפחדת משני דברים, אחד זה אחדות המוחלשים. אסור לתת להם להחליש את המוחלשים, מוחלש ערבי ומוחלש יהודי צריכים ללכת ביחד נגד המדיניות הכלכלית". עוד הוסיך כי "הדבר השני, לצאת לרחובות. אנחנו בכנסת יכולים להביא דברים ולשכנע, אבל כדי להביא את השינוי העמוק חייבים להיות ברחובות".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר כי לא המספר, אלא עצם קיומו של האירוע הוא מה שמשנה, וכי אילולא ההנחיות אותן הם מקיימים בקפידה היו יוצאים לרחוב עשרות אלפים. בראש התהלוכה נשאו המפגינים שלט בעברית ובערבית בסיסמה: "הקפיטליזם הוא המגיפה".

מחאת הדגלים האדומים , חיפה, 1 במאי 2020. יואב איתיאל
"מניפים בגאווה את הדגל האדום". תהלוכת 1 במאי בחיפה/יואב איתיאל

יו"ר חד"ש בחיפה, חבר מועצת העיר וממארגני ההפגנה רג'א זעאתרה אמר כי "בצל משבר הקורונה הוכח מחדש שעשרות שנים של מדיניות ניאו-ליברלית הביאו לקריסת מערכת הבריאות, להפקרת האוכלוסיות המוחלשות בזמן שההשקעה המאסיבית הולכת להתנחלויות ולצבא על חשבון רווחת הציבור". הוא הוסיף כי "המשבר הנוכחי הוכיח לאנושות שדרוש שינוי כיוון רדיקלי: מקפיטליזם חזירי של הפרטה וקיצוצים והתעלמות מהפריפריה החברתית - למדיניות המבוססת על סולידריות, צדק חברתי, הרחבת השירותים החברתיים".

"אנו מוחים גם נגד 'תוכנית המאה' אותה מקדמים נשיא ארה"ב טראמפ וממשלת נתניהו-גנץ", המשיך זעאתרה. "'תכנית המאה' אינה אלא שם אחר למדיניות הסיפוחים, המשך המצור והנצחת הכיבוש. זו אינה תכנית שלום אלא מזימה לחסום את הדרך בפני שלום ישראלי-פלסטיני צודק שבבסיסו - סיום הכיבוש וכינון מדינה פלסטינית בצד ישראל".

התהלוכה בחיפה יצאה מכיכר אונסק"ו במושבה הגרמנית, צעדה לאורך רחוב הגפן עד לבית הגפן ומשם ממשיכה בדרך שדרות הציונות עד סיומה בכיכר אמיל חביבי בוואדי ניסנאס. כוח קטן של משטרת חיפה מלווה את התהלוכה ולא נצטרך להתערב. "אחד במאי, היה ונותר יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים והעובדות", אמרו בחד"ש. "הוא נותר רלוונטי מתמיד גם היום, עם 1.2 מיליון מובטלים במדינת ישראל, שיא של כל הזמנים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מחאת הדגלים האדומים , חיפה, 1 במאי 2020. יואב איתיאל
"סולידריות בינלאומית". חיפה, היום/יואב איתיאל

אתמול בכנסת אמר יו"ר חד"ש ח"כ איימן עודה כי "הדרך היחידה לעשות שינוי אמיתי ועמוק, זה מאבק ברחובות, יחד. אין דבר שמפחיד את הממשלה המתגבשת יותר מאשר יציאה המונית לרחובות". הוא הדגיש כי "זו הפגנה של ערבים ויהודים יחד. לא ניתן לשלטון להפריד ולשסות מוחלשים במוחלשים, עלינו להיות ביחד, המונים, עד שנשיג את מה שמגיע לנו כאזרחי המדינה".

מקורו של "אחד במאי", למרות שהוא מזוהה עם ברית המועצות, דווקא באמריקה. בהפגנות בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-19, בדרישה ליום עבודה של שמונה שעות לכל היותר. הדגל האדום מסמל את דם עשרות הפועלים שנשפך במהומות היימרקט בשיקגו, שפרצו כשאולטימטום העובדים לא נענה. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1,889 נקבע היום בוועידת האינטרנציונאל בפריז. מאז 1,890 מציינים את היום במדינות רבות בעולם, כשמהפיכת אוקטובר הפכה אותו גם לחג הלאומי של ברית המועצות.
בארץ ישראל היו נהוגות תהלוכות גדולות עוד קודם להקמת המדינה והתבלטה בהן חיפה "האדומה".

ב-1984, ערב הבחירות בהן זכה המערך ל-44 מנדטים, עוד נערכה בעיר תהלוכת 1 במאי בהשתתפות כ-100 אלף איש, בהם יצחק רבין ושמעון פרס. "1 במאי 2020 פוגש אותנו במשבר עולמי חסר תקדים עם כשל קשה ביותר בכל הקשור למוכנות המערכות הציבוריות בכלל והרפואיות בעיקר אשר גרם לזה שהמגיפה התפתחה בצורה כה מסוכנת וחייב את הסגרים והשיתוק הכלכלי הקיצוני", אמר לוואלה! NEWS אסף אדיב, מנכ"ל ארגון העובדים "מען", המאגד אלפי עובדים יהודים וערבים.

"עכשיו אנשים מתו מהקורונה. מעתה אנשים ימותו מרעב", מזהיר אדיב, "אנחנו ב'מען' מגנים על עובדים ישראלים ופלסטינים בהם כאלה שנותרו ללא פרוטה ובלי דמי אבטלה. גם כאלה המקבלים אותם אחרי 50-100 יום של דמי אבטלה יישארו בלי כלום ולעצמאים זו כבר קטסטרופה". הוא הדגיש: "ביום הזה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו לאן צריכים משאבי המדינה ללכת, האם לקבוצה קטנה של אנשים עם מיליארדים שלא יודעים מה לעשות בהם או שלכל אדם יהיו חיים מכובדים. פלסטינים וישראלים צריכים להפסיק להלחם על דברים לא רלוונטים. הסולידריות ואחדות העובדים היא הכרחית לסדר יום חדש בבריאות, ברווחה, בכלכלה ובתרבות. ארגון "מען" קיים בשנה שעברה את אירוע 1 במאי בסמוך ליריחו. השנה, בשל המגיפה, הוא מקיים היום אחר הצהריים את האירוע ביישומון "זום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully