וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו ברחבי הארץ נגד מדיניות הממשלה: "דורשים צדק ולא צדקה"

המפגינים פקדו את מוקדי המחאה בת"א, ירושלים, חיפה, ב"ש, אילת וכפר קאסם במחאה משותפת של ארגונים חברתיים ועצמאים בעקבות משבר הקורונה. "זורקים עלינו הבטחות, ובמדינות אחרות זוכים למענקים", אמר אחד המשתתפים. מוחה נוסף: "אנחנו מתחת לאלונקה ונהפוך אותה אם צריך"

צילום: ניב אהרונסון

אלפי אזרחים יצאו הערב (שבת) להפגין בכמה מוקדים שונים ברחבי הארץ, במחאה על מדיניות הממשלה במשבר הכלכלי שנגרם ממגיפת הקורונה. ההפגנות, שנערכו בתל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, אילת וכפר קאסם תחת הסיסמה "העם נגד המנותקים", התקיימו במסגרת חבירה של שורת ארגונים חברתיים עם ארגוני עצמאיים.

בתל אביב התרכזו מאות מפגינים בגן צ'ארלס קלור שבטיילת. "משבר הקורונה חושף את הטריק הקבוע של ממשלת ישראל - הפרד ומשול. הממשלה משסה אחד בשני את המורות, העצמאים והשכירים, כדי להיאבק על פירורים", אמר אחד הנואמים. "זורקים עלינו הבטחות: 80 מיליארד פה, תכנית כלכלית שם, אבל בזמן שעצמאים לא זוכים לדמי אבטלה - במדינות אחרות זוכים למענקים, פיצויים ודמי אבטלה. מה עם האנשים שמשלמים 100% חשמל, ארנונה, שכירות? מה קורה לכל אותם עצמאים שמקבלים אפס שקלים? מה שאנחנו דורשים זה צדק ולא צדקה".

הפגנת העצמאים , כיכר רבין תל אביב. תומר נוימן, אתר רשמי
הפגנת העצמאים בתל אביב, הערב/אתר רשמי, תומר נוימן

קורי סלע, דיירת הדיור הציבורי, עלתה לבמה בצ'ארלס קלור יחד עם בנה. "אני החודש לא יכולה לשלם שכירות", סיפרה. "יש עוד אלף משפחות כמוני שלא יכלו לשלם שכירות וזה עוד לפני הקורונה. מה יקרה פה עכשיו, כמה משפחות יקרסו ויזרקו לרחוב מי מנהל את שוק הדיור, לטובת מי מנהלים? ממשלות ישראל הפקירו את כולנו כמה עשורים ועכשיו ההפקרה הזאת תפגע בנו בנפש".

אורי וולטמן, חבר בהנהגת "עומדים ביחד", אמר כי "כולנו עומדים פה הערב ביחד כי כולנו חשובים, כי הקול של כולנו צריך להישמע. הגיע הזמן שהמנותקים ישמעו אותנו. לפוליטיקאים בשלטון הייתה תכנית, יחלקו הטבות לחברים ששלהם, יחלקו ג'ובים ותיקים, אבל על החיים שלנו לא דיברו, אותנו הם פשוט לא סופרים". וולטמן פנה לנתניהו: "הסתבכת עם העם הלא נכון, הם יודעים שמורחים אותם. בשבועות הקרובים נלמד אתכם כמה כוח יש לנו שאנחנו מתאחדים".

השחקן רן דנקר נשא אף הוא דברים. "הגעתי לפה כאמן ועצמאי, עשרות אלפי אנשים מעולם התרבות והבמה שאין להם מושג מתי הם יחזרו לעבוד, יושבים בחשכה", אמר. "אבל אני פה לעמוד יחד עם השכירים, מורים, עצמאים וכל מי שצריך פתרונות מידיים. אנחנו נמצאים במצב מפחיד ואנחנו דורשים שבכספי המסים ששלמנו לאורך השנים שייבנו לנו תיבת נוח להציל אותנו מהמבול ולא איזה קרש".

הפגנת העצמאים , כיכר רבין תל אביב. תומר נוימן, אתר רשמי
השחקן רן דנקר בהפגנה בתל אביב, הערב/אתר רשמי, תומר נוימן

כמאתיים בני אדם, יהודים וערבים, הפגינו גם בכיכר אונסקו חיפה. המוחים פתחו בקריאות "לא נסכים להסתות המחאות מתאחדות", "לא תחליף ולא חילוץ לא נסכים לשום קיצוץ", "פתרונות נדרשים לשכירים ועצמאים", "לא נסכים לפירורים", "דורשים שכר, שכר נאות, 100% ולא פחות".

"זאת לא מחאה נגד הממשלה, זו מחאה בדרישה מהממשלה", אמרה לוואלה! NEWS ד"ר נסרין שחאדה, חברת ההנהגה הארצית ומעגל חיפה של תנועת "עומדים ביחד", לפני שעלתה לבמה להנחות את האירוע. "אנחנו דורשים מאה אחוז ולא שקל פחות. אנחנו דואגים להכנסות שלנו שהמדינה תדאג להחזיר, שהממשלה תיתן מענה ראוי לעצמאים שיוכלו להחזיק את העסקים שלהם פתוחים אחרי המשבר. המנותקים זה 52 שרים וסגני שרים".

יועז דניאל, מורה לאזרחות מקריית אתא שנאם על הבמה, חתם את דבריו במילים: "אנחנו מתחת לאלונקה ואנחנו נהפוך אותה אם צריך".

הפגנת העצמאים , כיכר רבין תל אביב. תומר נוימן, אתר רשמי
הפגנת העצמאים בתל אביב, הערב/אתר רשמי, תומר נוימן

יו"ר ועד סוחרי שוק תלפיות, ניסים סלמן, קרא למפגינים להילחם על זכויותיהם. "אנחנו אשמים שאנחנו נותנים להם לעשות מה שהם רוצים", אמר. "צאו להילחם למען הפרנסה שלכם, הילדים שלכם, העתיד שלכם. אין את הדברים האלה בלי מלחמה. צאו לרחובות, סגרו את הכבישים, סגרו את המדינה שהמדינה תהיה משותקת".

הפגנת העצמאים , כיכר רבין תל אביב. תומר נוימן, אתר רשמי
הפגנת העצמאים בתל אביב, הערב/אתר רשמי, תומר נוימן

עשרות מפגינים הגיעו גם למתחם עיריית באר שבע. בין המפגינים נוכח צח ברק, בעלים של בית הקפה לולה בעיר. "באתי לפה היום כדי לייצג את תחום המסעדנים ולהשמיע את קולנו", הסביר. "שילמתי בשמונה השנים האחרונות 3.5 מיליון שקלים למע"מ, אלפי שקלים למס הכנסה וכמיליון וחצי לביטוח לאומי, וקיבלתי אפס שקלים מרגע תחילת המשבר. זה לא הגיוני. אם אני לא מקבל עזרה מהמדינה - אני לא יכול לחזור ולפתוח".

פאולה פרפיניאל, עובדת סוציאלית מתנועת "עתידנו" שהגיעה להפגנה, אמרה כי "כשהממשלה החליטה איך להתמודד עם משבר הקורונה, היא שכחה שמלבד ההשלכות הבריאותיות, יש לקורונה גם השלכות חברתיות-כלכליות הרות אסון". לדבריה, "משבר הקורונה נחת על מערכת רווחה שמזה שנים רבות - הרבה לפני נגיף הקורונה - היא מערכת בקריסה, כתוצאה ממדיניות כלכלית-חברתית שמחזקת את החזקים ומחלישה את החלשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההפגנה מול עיריית באר שבע, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת המפגינות בירושלים היא דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות. חזן תקפה את התנהלות הממשלה ואמרה כי "הם מנותקים ולא מעכשיו. 20 שנה אני נדרשת להתנדב ולנדב שעות רבות, כמוני גם חברותיי הרבות. אנחנו מעניקות מתנה למשרד החינוך. הם מנותקים. תשע שנים אני נלחמת על מעמד הגננות בישראל, אחד הנושאים הבוערים הוא חוסר הלימה בין חופשות משרד החינוך לחופשות במשק... המשבר רק הציף בעיה שהנהגת המדינה מתקשה לתת לה מענה... באמצעות שיסוי ההורים במחנכים מקווה ההנהגה להציג אותנו כרודפות בצע".

הפגנת העצמאים , כיכר רבין תל אביב. תומר נוימן, אתר רשמי
הפגנת העצמאים בתל אביב, הערב/אתר רשמי, תומר נוימן

"מדובר באיחוד של מחאות רבות שעד עתה פעלו לבדן, אולם כעת כולם מבינים שכדי להזיז את הממשלה מהאדישות כלפי יותר ממיליון אזרחים, שאיבדו ברגע אחד את פרנסתם, ואינם יכולים להמשיך מחר לשלם שכר דירה, חשבון חשמל או לקנות אוכל, דרושה פעולה משותפת", אמרו מארגני ההפגנות. "לצערנו, עד עתה כל מה שנתנה הממשלה זה בגדר אקמול לחולה סרטן". בין הארגונים שחברו יחד במסגרת המחאה: תנועת "עומדים ביחד", ארגון "כוח לעובדים", התאחדות המסעדות והברים, ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", סיעת "צדק חברתי" בהסתדרות, רבנים לזכויות אדם, מעגל קבוצות, איגוד עובדי התחבורה, איגוד מטפלות המשפחתונים ועוד.

לדברי המארגנים, "אנחנו רוצים להראות לממשלה שלא יוכלו להפריד בינינו לסקטורים. לכולם יש כאן עניין משותף וזה לאלץ את הממשלה לקבל החלטות משמעותיות. כל עוד הם חושבים שאנחנו מפוצלים הם יכולים לקבל החלטות שכולן מריחה. נראה להם שאנחנו מאוחדים".

ההתארגנות המשותפת החלה עוד בתחילת משבר הקורונה עם גיבושה של "קואליציית ה-100%" - 14 ארגונים חברתיים בראשות תנועת "עומדים ביחד" שגיבשה תכנית כלכלית. הדרישה המרכזית בתכנית היא תשלום ממשלתי לעובדים שיצאו לחל"ת 100% מהשכר ששולם להם במקום עבודתם לפני משבר הקורונה, כשבמצב הנוכחי מקבלים העובדים שיצאו לחל"ת בין 40-60% מהשכר. בקואליציה הסבירו כי השכר החלקי ביותר הינו קריסה כלכלית למשפחות רבות, שכן ההוצאות השוטפות כמו קניות מזון, שכר דירה, חשבונות ותשלומים לגנים ובתי ספר, אינן יורדות.

(עדכון ראשון: 19:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully