וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צליעה ומסיכות: הסימנים המחשידים בשובו של קים ג'ונג און

מנהיג קוריאה הצפונית נראה לראשונה בתמונות לאחר שנעדר במשך 20 ימים, והצליח להזים את השמועות על מותו. קים תועד מחייך ומעשן כהרגלו, אך עם זאת, מומחים מעלים תהיות לגבי מצבו הרפואי לאחר שסימנים שונים מעידים על קושי בהליכה ועל אפשרות לבעיה בלב

צילום: רויטרס

קים ג'ונג און תועד הלילה (שבת) לראשונה אחרי 20 יום, אך השאלות סביב מצבו הרפואי לא נפתרו. התקשורת הרשמית בקוריאה הצפונית לא ציינה את דבר היעדרותו מעין הציבור, שעוררה גל של שמועות ודיווחים ברחבי העולם על בריאותו של הרודן הצעיר, והוא נצפה מחייך ומעשן כהרגלו. עם זאת, מהתמונות ומהתיעוד שפורסמו מתוך ביקורו במפעל דשנים, נראה שהוא סבל בתקופת היעלמותו מבעיה רפואית כזו או אחרת, שמנעה ממנו להופיע בפומבי.

קים תועד מדדה וצולע, ובאחת התמונות נראה רכב גולף ירוק ברקע, דומה לזה שבו הוא עשה שימוש ב-2014, אחרי היעדרות ממושכת מעין הציבור. מומחים מעריכים כי ייתכן שהוא סובל מבעיה רפואית שמקשה עליו לעמוד לאורך זמן. על זרועו נראה סימן שעשוי היה להישאר לו אחרי טיפול שעבר בלבו. בנוסף לכך, אחד ממאבטחיו תועד עם מסיכה וכך גם אלו שהשתתפו בטקס, מה שיכול להעיד על חששו של הרודן מהידבקות בנגיף הקורונה, על אף שבאופן רשמי קוריאה הצפונית מצהירה שלא אובחן בשטחה אף לא מקרה אחד.

"הצבתם של שולחנות ושל כיסאות על הבמה כמעט ולא נראית בדרך כלל באירועים תחת כיפת השמיים", אמרה לרויטרס נאם סונג ווק, מרצה ללימודי קוריאה הצפונית באוניברסיטת סיאול. "יכול להיות שקים סובל מפגיעה גופנית כלשהי המונעת ממנו לעמוד במשך זמן רב". לדבריה, אם אכן קים מתקשה בעמידה ממושכת, הדבר יכול להצביע על הסיבה שבגללה הוא נעדר מהאירוע השנתי של חגיגות יום ההולדת של סבו ומייסד המדינה, קים איל סונג, ב-15 באפריל, שם היה נאלץ לעמוד במשך שעה.

קים ג'ונג און בטקס חנוכת מפעל בסמוך לפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 2 במאי 2020. רויטרס
"יכול להיות שקים סובל מפגיעה גופנית כלשהי". קים ג'ונג און בביקור במפעל/רויטרס

השמועות על מצבו קים החלו בעקבות היעדרותו מהאירוע, שהוא החג החשוב ביותר בקוריאה הצפונית. היעדרו של קים מהחגיגות נחשב לדבר חריג במיוחד, ובעבר, כשמנהיג המדינה לא התייצב לחגיגות אלו, הדבר בדרך כלל רמז על התפתחויות משמעותיות.

על פי הדיווח, המשתתפים בטקס במפעל הריעו למנהיג, שהביע שביעות רצון ממערכת הייצור של המפעל, והוסיף כי הוא תורם משמעותית להתקדמות תעשיות המזון והכימיקלים בקוריאה הצפונית. עוד דווח כי המשתתפים היו אנשי צבא, חברי מפלגת השלטון ועובדי הפרוייקט, שחבשו מסכות פנים ועמדו במרחק רב מהבמה עליה עמד קים במהלך טקס החניכה, ככל הנראה כל מהאמצעים של המשטר למנוע את התפרצות נגיף הקורונה.

עוד בוואלה!

קוריאה הצפונית תגביר את אמצעי המאבק בקורונה - אף שלא אישרה מקרה אחד

לכתבה המלאה
סימן על זרועו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בעת ביקור במפעל דשנים, 1 במאי 2020. צילום מסך, אתר רשמי
הסימן על זרועו של קים שעשוי היה להישאר אחרי טיפול שעבר בלבו/אתר רשמי, צילום מסך

הופעתו של קים במפעל דשנים הציגה לתושבים כי הוא דואג למצבם הכלכלי וכן לאספקת מזון במדינה. עם זאת, אנליסטים סבורים שככל הנראה מדובר בחלק מהמאמצים הסמויים של קוריאה הצפונית לייצור נשק גרעיני. על פי דוח שפרסם לאחרונה מרכז מחקר בקליפורניה, יש עדויות מבוססות לכך שלמפעל הדשנים יש שימוש כפול, וכי הוא פועל גם להעשרת אורניום.

קים לווה על ידי אחותו, קים יו ג'ונג, שהוזכרה כיורשת אפשרית של אחיה במקרה של מותו, למרות היותה של החברה הצפון קוריאנית שמרנית ופטריארכלית ביותר. השערות אחרות מדברות על מנהיגות קולקטיבית של ותיקי המפלגה הקומוניסטית או מינוי עוצר עד שבנו של קים ג'ונג און, שככל הידוע בן עשר בלבד, יגיע לבגרות. 

המפעל נמצא בעיר סאנצ'ון, הרחק מוונסאן. שם, לפי ההערכות בקוריאה הדרומית ובארצות הברית, שהה קים בתקופת היעדרותו. הימצאות הרכבת הפרטית שלו, שתועדה בלוויין בשבוע שעבר באתר הנופש וונסאן, ככזו המצביעה על כך שהוא שוהה שם, או ששהה שם לאחרונה. לאחר התיעוד של הרכבת הפרטית של קים, נחשפו גם תמונות לוויין של ספינות פאר, שבהן נוהג להשתמש קים, בסמוך לאתר הנופש וונסאן. הדבר חיזק עוד יותר את ההשערות שהוא שוהה באזור.

קים ג'ונג און בטקס חנוכת מפעל בסמוך לפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 2 במאי 2020. רויטרס
מחייך ומעשן כהרגלו. קים ג'ונג און בביקור במפעל/רויטרס

צ'ונג סאונג-צ'אנג, ממכון סג'ונג שבקוריאה הדרומית, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הצליעה של קים מרמזת שהוא מחלים מבעיה שמשפיעה על ההליכה שלו, ככל הנראה בקרסול שלו. ב-2014, אחרי תקופת היעדרותו המסתורית, העריכו בביון הדרום קוריאני שהוא עבר הליך להסרת גוש שומן בקרסול שלו. מומחים סבורים שלמצב הבריאותו הרעוע של קים עשוי להיות משקל רב בשנים הבאות. הוא סובל מעודף משקל, הוא מעשן כבד ושותה ולמשפחתו יש היסטוריה של בעיות בלב. 

חלק מהמומחים סבורים שעל קוריאה הדרומית, בעלות בריתה וארצות הברית להיערך לכאוס במקרה שקים לא יוכל להמשיך לשלוט בשל בעיות הבריאות שמהן הוא סובל. בתרחישי הקיצון גל של פליטים מקוריאה הצפונית ישטוף את הדרום ואת סין או שגורמים נציים בצבא ישתלטו על הארסנל הגרעיני.  

"העולם לא ערוך לחוסר יציבות בקוריא הצפונית", אמר פרופ' ליף-ריק איזליי מאוניברסיטת איווה בסיאול, לסוכנות הידיעות אי-פי. "וושינגטון, סיאול וטוקיו זקוקות לשיתוף פעולה הדוק יותר בגיבוש תכניות חירום, בזמן שארגונים בינלאומיים זקוקים ליותר משאבים ולפחות מחלוקות סביב תפקידה של סין". 

(עדכון ראשון: 14:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully