וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "אני יודע מה מצבו של קים, אך איני יכול לדבר על כך"

נשיא ארה"ב הביע תקווה שמנהיג צפון קוריאה בסדר, אך אמר כי הוא אינו יכול לגלות מה הוא יודע על מצבו. בסיאול שבו על התיאוריה ולפיה ייתכן שהרודן מסתתר מחשש להידבק בקורונה, אך מומחה הטיל ספק: "היו יכולים לפרסם תמונות שלו בריא"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שלישי) כי הוא יודע מה מצבו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, אך הדגיש כי הוא לא יכול לדבר על כך. "אני מקווה שהוא בסדר", הוסיף הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "כן, יש לי מושג טוב מאוד מה קרה, אבל אני לא יכול לדבר על זה עכשיו. אני רק מאחל לו טוב".

השמועות על קים החלו אחרי שהוא נעדר מציון יום הולדתו של סבו ומייסד המשטר קים איל סונג ב-15 באפריל. בקוריאה הדרומית אמרו היום כי ייתכן שקים חושש מהידבקות בנגיף הקורונה ולכן נעדר מעין הציבור, לאור הצעדים התקיפים שנקט המשטר למניעת התפרצות הנגיף.

"זה נכון שהוא מעולם לא החמיץ את יום השנה ליום הולדתו של קים איל סונג מאז שעלה לשלטון, אבל אירועים רבים, כולל חגיגות ומשתה, בוטלו בשל החשש מקורונה", אמר השר האחראי לאיחוד הקוריאות בשימוע בפרלמנט. "אני לא חושב שזה יוצא דופן לאור המצב הנוכחי". זאת אף שקוריאה הצפונית לא אישרה מקרי הידבקות של הווירוס בשטחה. השר ציין כי היו לפחות שני מקרים מאז אמצע ינואר שבהם קים לא נראה קרוב ל-20 יום.

ביפן, ראש הממשלה שינזו אבה אמר כי הוא מודע לדיווחים על בריאותו של קים וכי טוקיו עוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן, וושינגטון, 28 באפריל 2020. רויטרס
"מאחל לו רק טוב". הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, הלילה/רויטרס

הפעם האחרונה שבה דיווחה התקשורת הרשמית במדינה המסוגרת על מקום הימצאותו של קים הייתה אחרי כינוס שניהל ב-11 באפריל, אבל מאז היא דיווחה כמעט מדי יום על כך שהוא שולחת מכתבים ומסרים דיפלומטיים למנהיגים זרים.

בכירים בסיאול הדגישו שהם לא זיהו תנועות חשודות בקוריאה הצפונית וקראו להתייחס בזהירות לדיווחים שייתכן שהוא חולה. השר לאיחוד הקוריאות אמר כי הדיווחים על כך שהרודן הצעיר עבר ניתוח בלבו ושצוות רפואי סיני נשלח לקוריאה הצפונית הם "פייק ניוז". על פי שלושה אנשים שמעורים בנושא ושוחחו עם רויטרס, סין שלחה בשבוע שעבר לקוריאה הצפונית משלחת, שבה מומחים רפואיים, כדי לייעץ לקים ג'ונג און.

צ'אד אוקארול, שעומד בראש קבוצת סיכון העוקבת אחרי הנעשה בקוריאה הצפונית, אמר כי אם קים מתחבא בשל חשש להידבק בווירוס, אז זה "יוצר חור בכל הנרטיב של התקשורת הרשמית על כמה שהמשבר הזה מנוהל באופן מושלם". הוא הוסיף כי "אם מדובר רק בניסיון להימנע מהידבקות, באופן תיאורטי זה אמור להיות קל מאוד לפרסם תמונות וסרטונים של קים הבריא".

תמונת לוויין מהעיר וונסאן שבה נצפית רכבת שככל הנראה שייכת למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 23 באפריל 2020. רויטרס
תמונת לוויין מרכבת ההנהגה בתחנת וונסאן, בשבוע שעבר/רויטרס

גורם בעל סמכות,המעורה עם הדיווחים המודיעיניים בארצות הברית, אמר אתמול כי ייתכן לגמרי שקים נעלם מעין הציבור כדי שלא להיחשף לנגיף. הוא ציין גם את הימצאות הרכבת הפרטית שלו, שתועדה בלוויין בשבוע שעבר, באתר הנופש וונסאן ככזו המצביעה על כך שהוא שוהה שם, או ששהה שם לאחרונה. עם זאת, הגורם הוסיף כי מאחר שאין סימוכין המגבה את התיאוריה הזו, המודיעין האמריקני עדיין בוחן את האפשרות שקים חולה, אפילו במצב קשה.

ת'אה יונג-הו, דיפלומט צפון קוריאני שערק לדרום ב-2016, אמר כי ייתכן שהרכבת היא פעולת הסחה להסתרת תנועותיו של קים. "קוריאה הצפונית תמיד מניחה שהלוויינים האמריקנים עוקבים אחרי הצפון והיא ערוכה לכך", הוא כתב בפוסט בפייסבוק.

(עדכון ראשון: 2:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully