וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בדרום קוריאה: קים חי ובמצב טוב, אין תנועות חשודות בצפון

27.4.2020 / 9:10

בסיאול ניסו להזים את השמועות לגבי מצבו של הרודן, שנעלם מהעין מאז תחילת החודש. עם זאת, הם מכירים בכך שלא הכול כשורה. "ייתכן שהוא חלה או שהוא מבודד לצורך הגנה מהקורונה"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

בכירים בקוריאה הדרומית קראו הלילה (שני) לנקיטת זהירות ביחס לדיווחים על מצבו של מנהיג הצפון קים ג'ון און, והדגישו שהם לא זיהו התנהלות חריגה אצל המדינה השכנה. ואולם, בכינוס סגור אתמול, אמר השר האחראי על האיחוד, קים יון-צ'ול, שמפקח על המגעים עם הצפון, שלממשלה אין את היכולות המודיעיניות לומר בביטחון שאין אינדיקציות לשום דבר חריג.

הספקולציות לגבי מצבו הבריאותי של מנהיג המדינה המבודדת החלו לצוץ אחרי שנעדר מיום השנה להולדתו של סביו, מייסד המשטר קים איל סונג, שנחוג ב-15 באפריל. הדיווחים מתוך המדינה מוגבלים ביותר בשל הפיקוח ההדוק על המידע הזורם ממנה. כלי תקשורת בקוריאה הדרומית דיווחו בשבוע שעבר כי ייתכן שקים עבר ניתוח בלבו או שהוא הוכנס לבידוד מחשש שייחשף לנגיף הקורונה.

שר האיחוד קים פקפק בדיווח על כך שקים עבר ניתוח, וטען שבית החולים שהוזכר בדיווחים אינו ערוך לביצוע ניתוח שכזה.

למרות זאת, יון סאנג-יון, יו"ר ועדת החוץ והאיחוד בפרלמנט של קוריאה הדרומית, אמר בכינוס של מומחים שהיעדרותו של קים מעין הציבור מצביעה כל כך "שהוא לא עובד כרגיל". לדבריו, "אין שום דיווח המראה שהוא מקבל החלטות כבשגרה מאז 11 באפריל, מה שהמוביל אותנו להניח שאו שהוא חולה או שהוא מבודד מחשש לקורונה", אמר יון. בקוריאה הצפונית טוענים שלא אובחן שום מקרה של הנגיף, אולם כמה מומחים בינלאומיים הטילו ספק בטענה זו.

קים ג'ונג און מבקר בחוות ירקות מחוץ ליונגפיונג בקוריאה הצפונית - ה-4 לדצמבר 2019. רויטרס
הביע תודה בפני פועלים שהקימו מתחם נופש. קים ג'ונג און/רויטרס

גם היום לא פורסמו תמונות חדשות של קים בכלי התקשורת הרשמיים בקוריאה הצפונית, או שצוין היכן הוא נמצא. עם זאת, דווח על כך שהוא הביע את הוקרתו בפני הפועלים שהקימו מתחם נופש בוונסאן, אזור שבו לפי הדיווחים ייתכן שבו שהוא שוהה.

"עמדתה של הממשלה שלנו היא ברורה", אמר מון צ'אנג-אין, יועץ בכיר למדיניות חוץ של נשיא הדרום. "קים ג'ונג און חי ומצבו טוב. הוא שוהה באזור וונסאן מאז 13 באפריל. לא זוהו תנועות חשודות עד עתה", אמר מון, שצוטט בכלי תקשורת בארצות הברית.

הנשיא הבטיח היום להאיץ את שיתוף הפעולה עם הצפון כדי למנוע את התפשטות הקורונה בשטחה, אך לא התייחס לקים. לדבריו, שנאמרו בעת מפגש לציון יום השנה השני לפגישתו הראשונה עם קים, המגיפה עשויה לספק הזדמנות חדשה לשיתוף פעולה בין הצפון לדרום. מון מוביל קו פייסני מול פיונגיאנג, אך שיחות השלום עם ארצות הברית נתקעו בשל סירובו של קוריאה הצפונית לפרק את הארסנל הגרעיני שלה, מה שהשפיע גם על יחסיה עם הדרום.

תמונות לוויין משבוע שעבר תיעדו רכבת מיוחדת, שייתכן ששייכת לקים, חונה בווונסאן, והן מחזקות את הדיווחים האלו לפי מכון המחקר "צפון 38", שבסיסו בוושינגטון והוא עוקב אחרי הנעשה במדינה המסוגרת. לפי ההערכות, זו הרכבת האישית של קים, שגילו הוא ככל הנראה 36, אך טרם התקבל אימות רשמי על כך שהוא אכן שוהה באתר הנופש. דוברת משרד האיחוד בסיאול אמרה שאין לה מה לאשר לגבי הדיווחים בנושא.

על פי שלושה אנשים שמעורים בנושא, בשבוע שעבר שלחה סין לקוריאה הצפונית משלחת, שבה מומחים רפואיים, כדי לייעץ לקים ג'ונג און. ברויטרס לא הצליחו לקבוע את משמעות הביקור של הצוות הסיני מבחינת בריאותו של קים. ב-2014 הוא כבר נעלם מכלי התקשורת הרשמיים במדינה למשך כחודש, ובהמשך הוא נצפה מחדש כשהוא צולע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully