וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הדיווחים על בריאותו: צפון קוריאה פרסמה תיעוד של קים אחרי 20 יום

2.5.2020 / 13:56

התקשורת הרשמית דיווחה כי הרודן חנך מפעל דשנים מצפון לבירה, הרחק מאתר הנופש שבו לפי ההערכות הוא שהה לאחרונה. מצבו הרפואי לא הוזכר, אך הוא נראה צולע, ועם סימן בזרועו שעשוי לרמז על ניתוח. הנוכחים בקהל חבשו מסיכות, בצל דיווחים שקים חושש להידבק בקורונה

צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית פרסמה הלילה (שבת) תיעוד ראשון של המנהיג קים ג'ונג און, שנעלם מעין הציבור ב-20 הימים האחרונים מה שעורר חרושת שמועות לגבי מצבו הרפואי. עד כה, הדיווח והתמונות לא אומתו בידי גורמים נוספים מחוץ למדינה. על פי התקשורת הרשמית, קים חנך מפעל לדשנים מצפון לפיונגיאנג, כשהוא מלווה בגורמים בכירים במדינה, בהם אחותו הצעירה קים יו ג'ונג וראש הממשלה קים ג'ה ריונג. היא לא התייחסה למצבו הרפואי או לתקופת היעדרותו.

בתמונות נראה קים גוזר סרט אדום כשאחותו עומדת מאחוריו, תוך שהוא מחייך ומשוחח עם יתר הבכירים. קים תועד מדדה וצולע ובאחת התמונות נראה רכב גולף ירוק ברקע, דומה לזה שבו הוא עשה שימוש ב-2014, אחרי היעדרות ממושכת מעין הציבור. מומחים מעריכים כי ייתכן שהוא סובל מבעיה רפואית שמקשה עליו לעמוד לאורך זמן. על זרועו נראה סימן שעשוי היה להישאר לו אחרי ניתוח.

על פי הדיווח, המשתתפים בטקס הריעו למנהיג, שהביע שביעות רצון ממערכת הייצור של המפעל, והוסיף כי הוא תורם משמעותית להתקדמות תעשיות המזון והכימיקלים בקוריאה הצפונית. עוד דווח כי המשתתפים היו אנשי צבא, חברי מפלגת השלטון ועובדי הפרוייקט, שחבשו מסכות פנים ועמדו במרחק רב מהבמה עליה עמד קים במהלך טקס החניכה, ככל הנראה כל מהאמצעים של המשטר למנוע את התפרצות נגיף הקורונה.

בקוריאה הדרומית העריכו בימים האחרונים כי ייתכן שקים חושש מהידבקות בנגיף הקורונה ולכן נעדר מעין הציבור, לאור הצעדים התקיפים שנקט המשטר למניעת התפרצות הנגיף. זאת, כשעד כה לא דיווחו הרשויות על התפרצות המגיפה במדינה, וההנהגה מסרה כי ננקטו צעדים קשים כדי למנוע את התפרצות הקורונה.

קים ג'ונג און בטקס חנוכת מפעל בסמוך לפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 2 במאי 2020. רויטרס
פעילות פומבית ראשונה. קים ג'ונג און בטקס חניכת המפעל/רויטרס

הופעתו של קים במפעל דשנים הציגה לתושבים כי הוא דואג למצבם הכלכלי וכן לאספקת מזון במדינה. עם זאת, אנליסטים סבורים שככל הנראה מדובר בחלק מהמאמצים הסמויים של קוריאה הצפונית לייצור נשק גרעיני. על פי דוח שפרסם לאחרונה מרכז מחקר בקליפורניה, יש עדויות מבוססות לכך שלמפעל הדשנים יש שימוש כפול, וכי הוא פועל גם להעשרת אורניום.

המפעל נמצא בעיר סאנצ'ון, הרחק מוונסאן, שם, לפי ההערכות בקוריאה הדרומית ובארצות הברית, שהה קים בתקופת היעדרותו. הימצאות הרכבת הפרטית שלו, שתועדה בלוויין בשבוע שעבר באתר הנופש וונסאן, ככזו המצביעה על כך שהוא שוהה שם, או ששהה שם לאחרונה. לאחר התיעוד של הרכבת הפרטית של קים, נחשפו גם תמונות לוויין של ספינות פאר, שבהן נוהג להשתמש קים, בסמוך לאתר הנופש וונסאן. הדבר חיזק עוד יותר את ההשערות שהוא שוהה באזור.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשאל בעקבות הדיווח אם קים עדיין בחיים, וענה כי הוא "לא מעוניין לדבר על כך". עוד הוסיף כי יהיה לו מה להגיד כשיגיע הזמן המתאים. זאת, בהמשך לדבריו של טראמפ בשלישי כי "יש לי מושג טוב מאוד מה קרה, אבל אני לא יכול לדבר על זה עכשיו. אני רק מאחל לו טוב".

עוד בוואלה!

תעלומת קים ג'ונג און: ספינות פאר תועדו באתר הנופש שבו ייתכן שהוא שוהה

לכתבה המלאה
קים ג'ונג און בטקס חנוכת מפעל בסמוך לפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 2 במאי 2020. רויטרס
המשתתפים הריעו למנהיג. קים ג'ונג און בטקס חניכת המפעל/רויטרס

השמועות על מצבו קים החלו בעקבות היעדרותו מחגיגות יום ההולדתו של סבו ומייסד המדינה, קים איל סונג, ב-15 באפריל, החג החשוב ביותר בקוריאה הצפונית. היעדרו של קים מהחגיגות נחשב לדבר חריג במיוחד, ובעבר, כשמנהיג המדינה לא התייצב לחגיגות אלו, הדבר בדרך כלל רמז על התפתחויות משמעותיות.

"זה נכון שהוא מעולם לא החמיץ את יום השנה ליום הולדתו של קים איל סונג מאז שעלה לשלטון, אבל אירועים רבים בוטלו בשל החשש מקורונה", אמר השר האחראי לאיחוד הקוריאות בשימוע בפרלמנט. "אני לא חושב שזה יוצא דופן לאור המצב הנוכחי". השר ציין כי היו לפחות שני מקרים מאז אמצע ינואר שבהם קים לא נראה קרוב ל-20 יום.

הפעם האחרונה שבה פרסמה התקשורת הרשמית במדינה הקומוניסטית על מקום הימצאותו של קים הייתה אחרי כינוס שניהל ב-11 באפריל. עם זאת, דווח כמעט מדי יום על כך שהוא שולח מכתבים ומסרים דיפלומטיים למנהיגים זרים. עם זאת, בארצות הברית הטילו ספק לגבי אמינותם של דיווחים אלה, ובקוריאה הדרומית אף פרסמו כי קים עבר ניתוח לב.

בכירים בסיאול הדגישו שהם לא זיהו תנועות חשודות בקוריאה הצפונית וקראו להתייחס בזהירות לדיווחים אודות מצבו הבריאותי של המנהיג. על פי גורמים המעורים בנושא, בשבוע שעבר סין שלחה לקוריאה הצפונית משלחת של מומחים רפואיים כדי לייעץ לקים, אך השר לאיחוד הקוריאות אמר בתגובה כי הדיווחים הם חדשות כזב.

תמונת לוויין מהעיר וונסאן שבה נצפית רכבת שככל הנראה שייכת למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 23 באפריל 2020. רויטרס
נעלם מעיני הציבור. הרכבת של קים ג'ונג און באתר הנופש וונסאן/רויטרס

בכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי בארצות הברית בענייני אסיה, דניאל ראסל, אמר כי יש להתייחס לשמועות אודות מנהיג קוריאה הצפונית בספקנות. לדבריו, שמועות אלה מיקדו את תשומת הלב ביורשים הפוטנציאליים להנהגה. "דיקטטורה מונרכית ודמוית כת היא דבר מסוכן, והיעדר יורשים בגירים הופכים אותה למסוכנת הרבה יותר", אמר ראסל.

(עדכון ראשון 00:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully