וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת קים ג'ונג און: ספינות פאר תועדו באתר הנופש שבו ייתכן שהוא שוהה

29.4.2020 / 17:03

תמונות לוויין קלטו כלי שיט המשמשים את מנהיג קוריאה הצפונית ליד וונסאן, בהמשך לסימנים המעידים על כך שייתכן שהוא שוהה במקום. פומפאו: "לא ראינו אותו, עוקבים אחרי הדיווחים מקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

תמונות לוויין תיעדו לאחרונה תנועה של ספינות פאר, שבהן נוהג להשתמש מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, ליד אתר הנופש וונסאן, מה שמחזק עוד יותר את ההשערות שהוא שוהה באזור. האתר העוקב אחרי הנעשה במדינה המסוגרת, פרסם אתמול תמונות לוויין שבהן נראו אותן ספינות, המשמשות את קים ואת מקורביו, בדפוס המצביע על כך שייתכן שהוא או אנשיו נמצאים בוונסאן.

זאת בהמשך לדיווח שפורסם בשבוע שעבר במיזם "צפון 38" שעוקב מוושינגטון אחרי המדינה. לפי תמונות לוויין, רכבת כמו זו המשמשת את הרודן הצעיר חנתה בתחנה השמורה עבורו באחוזה בעיר.

גורמים בקוריאה הדרומית ובארצות הברית אמרו כי ייתכן שהוא שוהה שם מחשש להידבקות בנגיף הקורונה, והם הטילו ספק בדיווחים בכלי תקשורת שונים על כך שהוא חולה או עבר ניתוח ומצבו קשה. עם זאת, הם הדגישו כי מצבו הבריאותי של קים ומקום הימצאותו הם סודות שמורים, וכי קשה להשיג מידע מהימן מהנעשה באחת המדינות המסוגרות והמבודדות ביותר בעולם.

תמונת לוויין מהעיר וונסאן בה נצפית רכבת שככל הנראה שייכת למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 28 באפריל 2020. EOS Landviewer, אתר רשמי
ספינה שזוהתה על ידי הלוויין באזור וונסאן/אתר רשמי, EOS Landviewer

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר היום כי וושינגטון לא יודעת היכן הוא נמצא. "לא ראינו אותו. אין לנו מידע לגביו שניתן לדווח, אנו עוקבים אחריו מקרוב", אמר שר החוץ האמריקני לרשת פוקס ניוז, לאחר שנשאל אודות דיווחים סותרים הנוגעים למצבו הבריאותי של קים.

הוא הוסיף כי קיים סיכון ממשי של מחסור במזון במדינה, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה וכי ארצות הברית מתעדכנת בנושא. "יש סיכון ממשי שיהיה רעב ומחסור במזון בצפון קוריאה", אמר פומפאו. "אנו עוקבים מקרוב אחר כל אחד מהדברים האלה, מכיוון שיש להם השפעה אמיתית על היעד שלנו, שהוא בסופו של דבר לנטרל את קוריאה הצפונית".

עוד בוואלה!

האחות, הבן או בכירי המפלגה: היורשים האפשריים של קים ג'ונג און

לכתבה המלאה
קים ג'ונג און מפקח על ניסוי הטילים קצרי הטווח שערכה קוריאה הצפונית במחוז דרום פיונגיאנג - ה-10 בספטמבר 2019. רויטרס
לא נראה מאז ישיבת ממשלה ב-11 באפריל. קים ג'ונג און/רויטרס

פומפאו לא הרחיב על סכנת הרעב במדינה הקומוניסטית. עם זאת, גורמים המעורים בפרטים סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשלחת הכלכלית של קוריאה הצפונית דנה השבוע עם גורמים בסין בנושא אספקת מזון וסוגיות סחר אחרות.

קוריאה הצפונית המבודדת והענייה נוטה להגיע למצבים של מחסור במזון. כ-1.1 מיליון בני אדם מתו מרעב במדינה במהלך שנות ה-90, על פי ההערכות בקוריאה הדרומית.

שר החוץ, מייק פומפאו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן 8 באפריל 2020. רויטרס
"יש סיכון ממשי שיהיה רעב ומחסור במזון בצפון קוריאה". פומפאו/רויטרס

כלי התקשורת בקוריאה הצפונית לא דיווחו על מקום הימצאו של קים מאז ישיבת ממשלה שקיים ב-11 באפריל, והדבר עורר ספקולציות רבות בכל הנוגע לבריאותו. כמו כן, עלו חששות לגבי חוסר היציבות של המדינה בעלת הנשק הגרעיני, העלולה להשפיע על מדינות אחרות במזרח אסיה וכן על ארצות הברית.

קים נעדר מהחגיגות לציון יום הולדתו של סביו ומייסד המשטר, קים איל סונג, שהתקיימו ב-15 באפריל. מאז הסתפקה התקשורת הרשמית של המשטר בדיווחים כמעט יומיים על כך שהוא שולח מכתבים ומסרים דיפלומטיים למנהיגים בעולם.

יאכטה בשבעה מיליון דולר

לפי מומחים ותמונות לוויין, אתר החוף של קים בוונסאן שבחוף המזרחי של המדינה, כולל וילות לאורחים וכן חוף פרטי, מגרש כדורסל ותחנת רכבת פרטית. מסלול המראה נהרס בשנה שעברה לטובת מסלול רכיבה על סוסים, בזמן שמעגן סמוך שומר על יאכטת הפאר של קים, "פרינסס 95", שמחירה הוערך ב-2013 בשבעה מיליון דולר.

זה אחד הבתים האהובים עליו", אמר מייקל מאדן, מומחה להנהגה הצפון קוריאנית ממכון "סטימסון" האמריקני, שהשווה את החיבה של קים לוונסאן לזו של טראמפ לאחוזתו במאר-א-לאגו שבפלורידה. לדבריו, לקים ככ להנראה יש 13 מתחמים גדולים ברחבי המדינה, אף שנראה שהוא משתמש באופן קבוע רק במחציתם. "כולם הוקמו כדי לשמש כמטה של המנהיג, כך שכולם מצוידים כך שהוא יוכל לנהל את המדינה", אמר.

מאדן אמר כי המתחם בוונסאן הוא אחד הגדולים והמצוידים ביותר, אך בנוסף לכך מיקומו מאפשר לקים לנסוע בקלות לאורך החוף או לשוב במהירות לפיונגיאנג ברכבת הפרטית שלו או בכביש מהיר מיוחד, שמשמש באופן בלעדי את משפחת קים או את בכירי המשטר.

תמונת לוויין מהעיר וונסאן שבה נצפית רכבת שככל הנראה שייכת למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 23 באפריל 2020. רויטרס
הרכבת של קים בתחנה בוונסאן, השבוע/רויטרס

לוונסאן יש חשיבות סמלית עבור שושלת קים - שם נחת הסב ב-1945 עם כוחות סובייטים ולחם לסיום הכיבוש היפני. חלק מהמומחים סבורים שקים ג'ונג און נולד שם, בין היתר משום שהוא העביר את ילדותו בארמון המשפחתי שם, אף שההיסטוריה הרשמית של המשטר מעולם לא אישרה שהוא אכן נולד שם.

השף היפני קנג'י פוג'ימוטו, שעבד עבור קים וביקר בוונסאן, סיפר בספר זיכרונותיו איך קים ג'ונג אונג הצעיר סיפר לו על החלקה בגלגיליות, משחקי כדורסל, רכיבה על אופנועי ים ומשחקים בבריכה בתוך המתחם. בהמשך צצו תמונות של קים לוגם ממשקאות יחד עם כוכב ה-NBA לשעבר דניס רודמן בעת ביקורו במדינה ב-2013.

אזור וונסאן עומד במרכז האסטרטגיה השלטונית של קים - שילוב של פיתוח כלכלי, תיירות ונשק גרעיני. הוא בונה מחדש את העיר שבה חיים 360 אלף איש ורוצה להפוך אותה לאתר תיירות במיזם שעלותו כמיליארד דולר. בחודשים האחרונים הפרויקט נתקע שוב שובו, לאור הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על קוריאה הצפונית בשל תכנית הגרעין והטילים שלה, כך שהיא מתקשה לגייס השקעות זרות. בוונסאן התקיימו גם כמה תרגילים צבאיים ושיגורי טילים בעת האחרונה, שבהם המשיך קים לאור תסכולו מחוסר ההתקדמות בשיחות הגרעין עם ארצות הברית ועם קוריאה הדרומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully