וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחות, הבן או בכירי המפלגה: היורשים האפשריים של קים ג'ונג און

מצבו הבריאותי של מנהיג צפון קוריאה מעלה שאלות לגבי עתיד ההנהגה, וכל מחליפיו הפוטנציאליים עומדים בפני מכשולים: אחותו מחזיקה בתפקיד בכיר אך עשוי להיתקל בחומת הפטריארכיה, אחיו מעדיף לעסוק במוזיקה ובנו הבכור רק בן עשר. האם יהיו אלו זקני המפלגה?

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

עם הדיווחים בתקשורת אודות ההתדרדרות במצבו הבריאותי של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, עולה השאלה מי ירש את התפקיד במקרה של מות השליט. קים בן ה-36 עמל בתשע השנים שחלפו מאז מות אביו, קים ג'ונג איל, בכדי לרכז את הכוח בידיו ולהזיז מדרכו יריבים ואף בני משפחה קרובים אותם ראה כאיום על שליטתו.

לפי הדיווחים בסין, קוריאה הדרומית ו-CNN, קים נמצא במצב קשה, וייתכן כי הוא בסכנת חיים ממשית. באתר Daily NK, שבסיסו בסיאול, ציטטו גורמים עלומים בתוך קוריאה הצפונית שאמרו שקים מחלים בווילה באתר נופש בחוף המזרחי אחרי שעבר הליך רפואי בשל בעיה בלב ובכלי הדם ב-12 באפריל. קים אף נעדר באופן חריג במיוחד מחגיגות יום ההולדת של סבו, מייסד המדינה קים איל סונג, שנערכות ב-15 באפריל ונחשבות לחג החשוב ביותר בפיונגיאנג.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בישיבת ממשלה, 21 באפריל 2020. רויטרס
נמצא בסכנת חיים? קים ג'ונג און/רויטרס

בהתחשב בכך שההנהגה בקוריאה הצפונית עוברת באופן מידי רק ליורשים בגירים ממין זכר, ועל פי ההערכה כי לקים אין בנים בוגרים - אלו היורשים הפוטנציאליים להנהגת המדינה:

האחות המקורבת

החברה היחידה הנוספת במשפחתו של קים עם תפקיד פעיל במפלגת הפועלים הקומוניסטית השלטת היא קים יו ג'ונג בת ה-31. היא אחותו הצעירה של קים שמכהנת כראש הסגל דה-פקטו. אחיה סומך עליה יותר ויותר בביצוע משימות ציבורית, היא ליוותה אותו במפגשי הפסגה האחרונים, ובחודש שעבר היא אף מסרה הצהרה רשמית ראשונה, כשהוחזרה לוועדה החזקה ביותר של מפלגת השלטון.

עם זאת, ברור מהדיווחים בתקשורת הממלכתית כי יו ג'ונג יודעת את מקומה - מאחורי אחיה, ולא לצדו. בתחילת השנה שעברה, היא נצפתה מחזיקה מאפרה עבור אחיה בהפסקת סיגריה בזמן הפסגה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. חלק מהפרשנים אמרו שיש לה את המאפיין האמיתי היחידי שחשוב במערכת במדינה זו - היותה צאצא ישיר לשושלת קים.

לתרחיש זה יש מכשול אחד ועיקרי - קוריאה הצפונית היא גם פטריארכיה נוקשה, והמגדר של יו ג'ונג עשוי ככל הנראה לשלול אותה כיורשת של קים.

פרופ' לייף אריק איסליי, מהמחלקה ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת אווה בסיאול, אמר כי "המערכת בקוריאה הצפונית לא יכלה להמשיך במתכונתה האידיאולוגית והמוסדית הנוכחית ללא צאצא זכר ובוגר של קים איל סונג".

קים יו ג'ונג אחותו של שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בביקור במשחקי החורף בפיונגצ'אנג שבקוריאה הדרומית, 9 בפברואר 2018. רויטרס, רויטרס
אחותו ואשת סודו של מנהיג קוריאה הצפונית. קים יו ג'ונג/רויטרס, רויטרס

האח הבכור והמסתורי

לקים יש אח גדול, קים ג'ונג צ'ול, שעליו פסח האב קים ג'ונג איל כשהחליט מי מילדיו יוכרז כמנהיג הבא של קוריאה הצפונית. לפי טאה יונג הו, לשעבר סגן שגריר בלונדון שערק לקוריאה הדרומית, ג'ונג צ'ול למד כמו אחיו בשוויץ, אך אמר כי התעניין יותר במוזיקה ונגינה בגיטרה מאשר בפוליטיקה, וחי חיים שקטים הרחק מהזרקורים. הוא אף נראה בשנת 2011 כשהוא נהנה מהופעה של אריק קלפטון בסינגפור.

לדברי קנג'י פוג'ימוטו, מי שטוען כי היה שף הסושי האישי של קים ג'ונג איל, אמר כי האב לא בחר בג'ונג צ'ול להנהגת המדינה מפני שהוא היה "ילדותי מדי". אם כן, לא ברור מה הסיכוי שאחיו של קים יקח את המושכות לידיו וינהל את קוריאה הצפונית.

הדודה ששבה מהצללים

קים קיונג הוי הייתה דמות בכירה במשטר כשאחיה, קים ג'ונג איל, שלט במדינה. היא לא נצפתה מאז שבעלה, ג'אנג סונג ת'איק, שנחשב בעבר לאדם השני בחשיבותו בקוריאה הצפונית, הוצא להורג ב-2013 על ידי קים ג'ונג און. היא הגיחה מהצללים מוקדם יותר השנה במהלך מופע שבו ישבה לצד האחיין שלה. עם זאת, מצבה הבריאותי ככל הנראה אינו בשיאו ומעמדה לא ברור.

קים ג'ונג-צ'ול, אחיו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, בלונדון. אתר רשמי, אתר רשמי
הבן שלא נבחר להנהגה. קים ג'ונג צ'ול/אתר רשמי, אתר רשמי

הדור הרביעי

חייה הפרטיים של משפחת המנהיג הצפון קוריאני אפופים במסתורין, אך ידוע כי מאז שנת 2009 קים נשוי לזמרת והמעודדת לשעבר רי סול ג'ו. שירותי הביון בקוריאה הדרומית מעריכים כי לזוג נולדו שלושה ילדים - בן שנולד בשנת 2010, בת שנולדה באזור שנת 2013 וילד נוסף בשנת 2017.

מפאת גילו הצעיר של בנו של קים, אם ייבחר להיות יורשו - יהיה מי שימונה לעוצר במקומו, עד שיהיה מבוגר מספיק כדי להיות המנהיג באופן רשמי.

עם זאת, גורמים רשמיים בארצות הברית מאמינים כי שמירת השליטה במדינה בתוך המשפחה זו עדיין התוצאה הסבירה ביותר. היועץ לביטחון לאומי של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, רוברט אובריין, אמר לרשת פוקס ניוז לגבי יורשו של קים כי "ההנחה הבסיסית היא שמדובר במישהו במשפחה".

בכירי המפלגה

אלו הנושאים בתפקידים הבכירים בשלטון בקוריאה הצפונית נשארו בעבודתם בשל נאמנותם למשפחת ההנהגה, לפעמים לאורך דורות. במקרה שיהיה צורך בשליט חדש, ייתכן שכמה מבכירי מפלגת הפועלים יתאגדו למנהיגות משותפת.

לאחר עשרות שנים של שירות, וכהונה כראש הצבא הראשון של קים, צ'ו ריונג האי התמנה בשנה שעברה לנשיא אסיפת העם העליונה. ריונג האי, יחד עם ראש הממשלה פאק פונג ג'ו, שפיקח על המעבר של כלכלת קוריאה הצפונית למודל של שוק חופשי, יהיו הדמויות הראשיות של כל מנהיגות משותפת. בתרחיש כזה, ניתן יהיה להטיל על יונג צ'ול וכן על שר החוץ רי סון גוון לטפל בסוגיות דיפלומטיות, כמו השיחות עם קוריאה הדרומית וכן עם וושינגטון. זאת, משום שהשניים מילאו תפקידים מרכזיים בפסגות הקודמות עם טראמפ.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בשיגור טילים, 28 בנובמבר 2019. רויטרס
"ההנחה הבסיסית היא שמדובר ביורש מהמשפחה". ג'ונג און/רויטרס

קטי הו, סופרת אמריקנית שכתבה שלושה ספרים על קוריאה הצפונית, אמרה לאתר האינדיפנדט שעל אף שוותיקי המפלגה יוכלו לסייע בתחילת תהליך, "אף בכיר לא יזכה בתפקיד ההנהגה". היא הוסיפה כי "קים הטיל כעת הרבה משימות על אחותו הצעירה, יו ג'ונג. היא אשת הסוד היחידה שיש לו בממשלה. אך בסופו של דבר - בנו זה הוא שירש את התפקיד".

(עדכון ראשון: 4:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully