וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מוחות נגד הממשלה: "לא נוותר עד לשוויון מלא"

1.5.2020 / 10:15

16 ראשי רשויות הכריזו על פתיחת חודש זעם, במהלכו יפגינו מול בית רה"מ וישביתו את הלימודים. לטענתם, המגזר הדרוזי פועל כבר שנה וחצי ללא תכנית רב שנתית וללא תקציב - שהממשלה אישרה וטרם הועבר. "כשנתיים אחרי מחאת חוק הלאום, הבטחות נתניהו התגלו כצ'קים ללא כיסוי"

אתר רשמי

ראשי 16 הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות הודיעו אמש (חמישי) על פתיחת חודש זעם, במהלכו יערכו הפגנות וישביתו את הלימודים במוסדותיהם. זאת בטענה כי המגזר הדרוזי הוא היחיד שפועל כבר שנה וחצי ללא תכנית רב שנתית וללא תקציב גישור שהממשלה אישרה וטרם הועבר. בנוסף, זועמים במגזר על חוק קמיניץ וחוק הלאום שלטענתם מקפח אותם ולא מאפשר להם שוויון זכויות מלא.


"מספיק לספר שאנחנו אחים, אחים לא בוגדים. תתחילו להתייחס אלינו כאל שווים", אמרו במטה המאבק, שצפוי לערוך ביום ראשון הקרוב הפגנה מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריהם, ללא סיוע מידי, לא יוכלו להתמודד גם עם השלכות משבר הקורונה. "יש יישובים שנאלצים לקצץ דווקא עכשיו בניקיון ויש מי שלא מוצאים את המימון אפילו להצבת מדי חום בכניסה למוסדות ציבור", אמר יו"ר הפורום מטה המאבק' של הדרוזים והצ'רקסים, ג'בר חמוד.

ח"כ סאלח סעד. אתר רשמי, אתר רשמי
הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין, אוגוסט 2018/אתר רשמי, אתר רשמי

"כשנתיים אחרי מחאת חוק הלאום, הבטחות נתניהו לדרוזים ולצ'רקסים התגלו כצ'קים ללא כיסוי", אמרו ראשי המחאה. "תכנית החומש הרב שנתית האחרונה לפיתוח במגזר הדרוזי והצ'רקסי הסתיימה במהלך שנת 2019 ובינואר אישרה הממשלה תקציב זמני בסך 200 מיליון שקל - עד לאישור תכנית חומש חדשה. אלא שהתקציב הזה לא הועבר לרשויות, מענקי האיזון שלהן קוצצו, והאבטלה הולכת ומתרחבת - במיוחד על רקע משבר הקורונה".

ההכרזה על חודש הזעם באה על רקע מכתב חריף ששלחו ראשי הרשויות ביום ראשון, ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו דרש וממנו לקיים את הבטחותיו למגזר, אותם אישרה הממשלה. "בעוד מספר ימים יחול יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, כמו כל אזרחי המדינה גם אנחנו נתייחד עם יקירינו שנפלו בעת שירות קרבי למען המדינה. אנחנו לא מבקשים חיבוק ותודה כבוד ראש הממשלה, אנחנו דורשים שתקיים הבטחות שהענקת לנו בדצמבר 2019, בנוכחות ראש העדה והמנהיג הרוחני, השיח' מואפק טריף.

עוד בוואלה!

בצל ביטול חגיגות נבי שועייב: מספר הדרוזים גדל פי 10 מקום המדינה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו וראשי הרשויות הדרכוזיות בפגישה בה אושר התקציה לפיתוח היישובים. דצמבר 2019/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא ייתכן שהיום אנחנו אחים, היום אנחנו אזרחים, היום אנחנו שותפים והלילה אנחנו הופכים להיות אזרחים אחרים לגמרי", כך לדברי רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, במהלך יום הזיכרון. "אנו צריכים את המאבק הזה על זכותנו להיות אזרחים שווים במדינת ישראל. חוק הלאום חייב לעבור מהעולם, תיקון חוק קמיניץ חייב להשתנות - לא ייתכן שבמדינה הזו יש שני עמים כל השנה וביום אחד אנו הופכים לעם אחד".

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) הביע תמיכה במאבק והצטרף לקריאות המחאה. "ממשלת ישראל הוליכה שולל את העדה הדרוזית וקיפחה אותה מזה הרבה שנים. אדוני ראש הממשלה, די, לא תצליח יותר במשחק עלוב ומעליב זה כי הפעם אנו ניאבק לקבל את זכויותינו ולא נוותר עד שהשוויון במדינה יהיה שוויון מלא - אנו יוצאים למאבק ולא נוותר עוד, ובטח לא על סמך הבטחות וסיסמאות. אנו דורשים ברית חיים ולא ברית דמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully