וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני עצירת התקצוב: נתניהו יוועד עם ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות

8.12.2019 / 13:09

התכנית הרב שנתית המסדירה את מימון 16 היישובים הדרוזים והצ'רקסים תסתיים בסוף 2019, אך למרות זאת אין כל הליך לחידושה או החלטת ממשלה חדשה על הפרק. לאחר שבמשך חודשים פנו לממשלה אך לא זכו למענה עד שלבסוף איימו להפגין מול משרד רה"מ, הזמין אותם נתניהו לפגישה

עריכה: רענן פוגל

(בווידאו: עשרות מתושבי הכפרים הדרוזיים ברמת הגולן הפגינו מול משרדי מנהל התכנון בי-ם נגד הכוונה לאשר תוכנית לבניית 31 טורבינות על אדמותיהם החקלאיות‏, אוגוסט 2019)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ייפגשו בצהריים (ראשון) עם ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות כדי לדון במשבר התקציבי שלפתחן - זאת לאחר שאיימו להפגין הבוקר מול משרד ראש הממשלה בירושלים.

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, בגיבוי חברי הכנסת הדרוזים - סגן יו"ר הכנסת ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) משפרעם, ח"כ ע'דיר כמאל-מריח (כחול-לבן) מדלית אל כרמל, וח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) ממע'אר - החליטו לצאת למאבק גלוי כדי להבטיח את תקציביהן. בחודשים האחרונים חברי הכנסת יחד עם פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות שיגרו מספר מכתבים בנושא ללשכת ראש הממשלה, לשר האוצר משה כחלון, לראש אגף תקציבים באוצר שאול מרידור ולשר לשיתוף פעולה אזור צחי הנגבי, בהם התריעו על מצב כלכלי חמור. לדבריהם, עד אמש לא קיבלו כל מענה לפניותיהם.

הרקע למשבר הוא התכנית "לפיתוח ולהעצמת הישובים הדרוזים והצ'רקסים לשנים 2016-2019", שנקבעה בהחלטת ממשלה 959 מ-2015, שעל בסיסה מועברים תקציבים לרשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות. תקציב הרשויות האלה אינו מעוגן בבסיס תקציב המדינה ולפיכך, לכשבסוף חודש זה יסתיים תוקפה של התכנית, הן תיוותרנה ללא מקור מימון לפעילות. למרות שהחלטה 959 באה מתוך הכרה שיש ל-16 היישובים הדרוזים והצ'רקסים עדיפות לאומית ולמרות שמועד סיום התכנית מגיע בסוף החודש, אין כל הליך לחידושה או להביא החלטה חדשה על הפרק.

עצרת הזדהות עם העדה הדרוזית בכיכר רבין 4 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
עצרת הזדהות עם העדה הדרוזית בכיכר רבין, אוגוסט 2018/ראובן קסטרו

חברי הכנסת הדרוזים מדגישים כי "היעדר התקציב עלול להרוס את ההתנהלות הרציפה של הישובים, להביא לפיטורם של מאות עובדים, להוביל להפסקתן של תכניות חשובות שנקבעו בהחלטה 959 ולהוריד לטמיון של העבודה הקשה שהושקעה במסגרתה של החלטה זו".

כל התחומים בהם הרשויות המקומיות הדרוזיות תלויות באופן מוחלט בשלטון המרכזי צפויים להיפגע בשל כך, בהם תגבור פעילות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי של משרד החינוך, בינוי ושיפור תשתיות במוסדות חינוך, קידום תכניות מתאר, פרויקט "עיר ללא אלימות", הקמה ושיפור תשתיות של מוסדות רווחה, תגבור שירותי רווחה ושיקום חברתי, מרכזי נעורים להעצמת בני נוער, פיתוח אזורי תעשייה, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים, מרכזי הכוון תעסוקתי, פיתוח מוסדות ציבור, פעילויות תרבות וספורט, פיתוח ענף התיירות ועוד.

לפני כשבוע שיגרו חברי הכנסת הדרוזים מכתב בהול לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "על מנת למצוא פתרון מידי ולמנוע החרפת המאבק". גם מכתב זה נותר ללא מענה מנתניהו, עד שאמש, ברגע האחרון, זימן אותם לפגישה. מטעם חברי הכנסת נמסר כי ימתינו עם ההפגנה עד לאחר הפגישה הזו.

ללחץ על נתניהו הצטרפו בשבוע שעבר הח"כים אחמד טיבי ומנצור עבאס שבוועדת הכספים יזמו עיכוב העברת 65 מיליון שקלים למשרד ראש הממשלה, תוך שדרשו לקיים ללא דיחוי את הפגישה הדחופה עם ראשי הדרוזים והצ'רקסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully