וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים נפרדו ממובלעת צופר ונשארו ללא פרנסה: "מפעל חיינו ירד לטמיון"

30.4.2020 / 22:04

26 שנה לאחר שנחתם הסכם השלום עם ירדן, הוחזר השטח החקלאי לשליטתה, כשחיילי צה"ל סגרו בפעם האחרונה את שער המובלעת. חקלאי הערבה, ששטחי הגידול היו למפעל חייהם, נפרדו מהמקום ומתחו ביקורת על ניהול המהלך: "על הממשלה לפעול בכדי שנוכל להמשיך לעבוד"

נועלים לתמיד את הגבול בין ירדן וישראל. מובלעת צופר היום/-

מובלעת צופר בערבה התיכונה הוחזרה היום (חמישי) לשליטת ממלכת ירדן אחרי 26 שנים. חקלאי הערבה, ששטחי הגידול והחממות היו למפעל חייהם, נפרדו מהמקום כשחיילי צה"ל סגרו בפעם האחרונה את שער המובלעת המונה כאלף דונמים.

השטחים החקלאיים הוחזרו לממלכה ההאשמית במסגרת הסכם השלום שנתחם בשנת 1994, לפיו הועברו לישראל שטחי המובלעת בחכירה לתקופה של 26 שנים שנסתיימה היום. זאת לאחר הודעתה של ירדן מלפני כמה חודשים, כי לא תמשיך את הסכם החכירה, חרף ניסיונות ישראל להמשיכו. משלא חודש ההסכם, 30 משפחות חקלאי צופר - נותרו ללא פרנסה.

"מפעל חיינו ירד לטמיון. קשה לפנות ולהרוס במו ידינו שטח חקלאי שהשקענו בו כל כך הרבה שנים", אמר ארז גיבורי, חקלאי מצופר ובעל חממות. בתקופה האחרונה החקלאים במובלעת פינו את המבנים והציוד החקלאי מהמקום, בשאיפה שיוכלו להקים את החממות בשטח ישראל. ואולם, לדברי קברניטי המועצה קיימת בעיה, שכן המדינה העבירה רק חלק מהתקציב שהובטח להקמת חממות בישראל, ובשל כך עדיין לא הוקמו החממות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טקס הפרידה ממובלעת צופר בערבה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חבל שהשיקולים הפוליטיים בירדן גברו ולצערי מפנים אותנו מהמובלעת על רקע זה. לצערי הממשלה עדיין לא העבירה אלינו את התקציב להקמת החממות כפי שהבטיחה ואני מקווה, כי העברת התקציב תיעשה בזמן הקרוב, בכדי שיהיה לנו כושר התפרנסות", הוסיף גיבורי. "מדובר על 30 משפחות שנותרו ללא שטחי חקלאות, על גבול ירדן. אין זה מה בכך ואני קורא לראש הממשלה לסייע לנו בהקדם".

בטקס שנערך סמוך למובלעת אמר אמנון גמליאל, יו"ר ועד מושב צופר, כי מדובר ביום טעון ועצוב. "בשנת 1985, כאשר החל הסכם השלום, מובלעת צופר עברה לריבונות ירדנית. חששנו להמשיך בעיבוד הקרקע במובלעת, מסיבות ביטחוניות, אך בממשלה ראו את הפעילות כאינטרס לאומי".

גמליאל סיפר על השתלשלות האירועים, שהביאה את החקלאים לסיטואציה הנוכחית. "שר החוץ דאז, שמעון פרס, הגיע לערבה לפגישה עם חקלאי צופר והגדיר את המשך הישארותנו שם כראש חץ וסמל לשלום. שנים רבות עמלו שני הצדדים לשמור על יחסים טובים והמובלעת הפכה לנכס ביטחוני חשוב לישראל. לצערנו לא נעשו מספיק מאמצים הן מהצד הירדני והן מהצד הישראלי ולא הצלחנו לשמור על המובלעת, אשר מעבר לסמל וגשר בין העמים, מהווה מקור פרנסה למשפחות תושבי צופר ועל הממשלה לפעול בכדי שנוכל להמשיך לעבוד כאן בחקלאות ולהתפרנס".

עוד בוואלה!

היחסים בשפל היסטורי, אך השלום הקר בין ישראל לירדן משרת את שני הצדדים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילי צה"ל נועלים את הגבול בין ירדן וישראל. חקלאי צופר נפרדים מהמובלעת, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, ד"ר אייל בלום, כואב מאוד לפנות אזור חקלאי שעובד לאורך שנים רבות. בלום אמר כי האזור היה אמור "להוות שיתוף פעולה בין ישראל לירדן ויישום של השלום, והוא מפונה לצערנו הרב באופן חד-צדדי על ידי הירדנים". לדבריו, "הממשלה סייעה לנו בקידום תקציב להכשרת שטח חלופי ואני פונה שוב בקריאה לראש הממשלה ומנכ"ל משרדו, להעביר בדחיפות את השלמת התקציב למעבר החקלאים".

"המדינה היא ששלחה את החקלאים שלנו לעבד את שטח המובלעת בירדן כמשימה לאומית ביטחונית, בכדי להוות מגן פיזי בגבול בין ישראל לירדן. משפחות רבות נותרו כעת ללא פרנסה. המדינה חייבת להביא תקציבים נוספים ולא לנטוש את החקלאים שפונו משטח ירדן", הוסיף בלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully