וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החלת הריבונות הירדנית: המלך עבדאללה מבקר בנהריים

11.11.2019 / 16:22

השליט הירדני הגיע למובלעת יחד עם בנו יורש העצר, יממה לאחר תום חכירתה הרשמית לישראל 25 שנה אחרי החתימה על הסכם השלום. שר החוץ הירדני: מחויבים להסכם השלום עם ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

עבדאללה מלך ירדן הגיע היום (שני) לביקור בנהריים, בסמוך לגבול עם ישראל, יממה אחרי תום ההסכם שנמשך 25 שנים, שבמהלכן היה האזור בשליטת ישראל - כך אמרו גורמים רשמיים. עבדאללה הגיע בליווי בנו ויורש העצר חוסיין, והם נשאו תפילה במקום.

אתמול הכריז המלך באופן רשמי על סיום המשטר המיוחד, שאפשר לחקלאים ישראלים לעבד את האדמות באזור. ירדנים רבים ראו בכך השפלה שהנציחה בעיניהם את "הכיבוש הישראלי" בשטחי הממלכה ההאשמית.

במקביל, שר החוץ של ירדן, איימן ספדי, הדגיש כי עמאן "מחויבת להסכם השלום" עם ישראל. במסיבת עיתונאים שכינס בבירה, אמר שר החוץ כי הממלכה פעלה בהתאם להסכם השלום.

במסגרת השלום עם ירדן מ-1994, שתי המובלעות לאורך הגבול הוכרו כשטחים תחת ריבונות ירדנית, אולם ניתן לחקלאים ישראלים לעבד את האדמות בהן ולמבקרים לערוך סיורים ב"אי השלום" בנהריים, שבה הייתה נוכחות ישראלית מאז שנות ה-20, תחת המנדט הבריטי על האזור. עם זאת, בשנה שעברה החליטה ירדן שלא להאריך את ההסכם, במה שנתפס כעדות נוספת למתיחות בין שתי המדינות, בין היתר סביב המדיניות של ישראל ביחס לפלסטינים.

מלך ירדן, עבדאללה מתפלל בנהריים 11 בנובמבר 2019. אתר רשמי
הירדנים ראו בהסכם השפלה. עבדאללה לצד בנו ובכירים בצבא מתפללים בנהריים, היום/אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שספג ביקורת מהאופוזיציה על כך שירדן סירבה להאריך את הסכם החכירה של נהריים ושל צופר, אמר היום כי שימור הסכם השלום עם הממלכה, כמו גם עם מצרים, חשוב לביטחון ישראל.

"החשיבות של יציבות השלום עם ירדן ומצרים היא מניעת השתלטות גורמים אסלאמיסטיים", אמר נתניהו בדבריו בכנס לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן שיזמה ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-גשר), בשיתוף עם המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "זה אינטרס שלנו וגם של המשטרים במצרים וירדן", הוסיף.

עוד בוואלה!

נתניהו על השלום עם ירדן: "חשוב כדי למנוע השתלטות גורמים אסלאמיסטיים"

לכתבה המלאה
עבדאללה מלך ירדן מסייר במובלעת נהריים, 11 בנובמבר 2019. רויטרס
עבדאללה וחיילים ירדנים בנהריים, היום/רויטרס

גורמים רשמיים בישראל ובירדן אמרו כי ירדן תמשיך לכבד את זכויותיהם של הישראלים בשטחי נהריים. עם זאת, בהיעדר ההיתרים המיוחדים, הם יתמודדו עם הטרחה של מעבר הגבול בין המדינות, מה שצפוי להקשות על העבודה שלהם. במובלעת השנייה - צופר, הסיכום הגיע לקצו באופן מוחלט, אף שבמשרד החוץ אמרו כי "ממשלת ירדן תאפשר לחקלאים הישראלים לקצור את היבולים שנשתלו לפני פקיעת תוקף הנספח".

(עדכון ראשון: 15:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully