וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על השלום עם ירדן: "חשוב כדי למנוע השתלטות גורמים אסלאמיסטיים"

11.11.2019 / 14:30

בכנס לציון 25 שנים לשלום עם ירדן שיזמה ח"כ מרב מיכאלי, אמר רה"מ שלישראל קל יותר לשמור את ההסכמים עם מדינות ערב בעקבות עוצמתה. "אנו מקיימים את השלום מול מצרים וירדן מתוך הרתעה". בנוסף טען נתניהו שהיחסים עם מדינות ערב רחוקות יותר מתקדמים לעבר נורמליזציה

צילוםף ערוץ כנסת, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי "החשיבות של יציבות השלום עם ירדן ומצרים היא מניעת השתלטות גורמים אסלאמיסטיים". בכנס לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן שיזמה ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-גשר), בשיתוף עם המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), דיבר נתניהו על חשיבות הסכם השלום עם ירדן, כמו גם הסכם השלום עם מצרים וההתקרבות ביחסי ישראל עם מדינות חצי האי ערב. , אמר נתניהו בדבריו בכנס. לדבריו, "זה אינטרס שלנו וגם של המשטרים במצרים וירדן".

נתניהו הסביר כי "משטרים דמוקרטיים לא הצליחו להבחין בין שני סוגי שלום, סוג אחד של שלום בין דמוקרטיות, אם אתה מוצא את עצמך מול דמוקרטיה בסכסוך סביר שלא תיכנס למלחמה". לעומת זאת לטענתו, "בדיקטטורות זה הפוך לחלוטין. השלום מול דיקטטורות הוא קודם כל באמצעות הרתעה". הוא המשיך וטען כי "בלי הרתעה, במוקדם או במאוחר השלום מול משטרים רודניים יקרוס. המפתח הראשון להסדר עם מדינות ערב, כרוך בהבנה שיש לנו את כוח ההרתעה ולהן אין את כוח ההשמדה".

"אנחנו מקיימים את אותו שלום מול מצרים וירדן מתוך הרתעה", הוסיף נתניהו בהסבר של משנתו. "אתם קוראים לזה שלום קר. אם ישראל תהיה חלשה ולא תהיה עם העוצמה שיש לנו, ההתססה והאסלאמיזציה בירדן, שלא קשורה בנו וגם במצרים, הם כוחות חזקים מאוד". הוא הבהיר כי מה שמשמר את הסכם השלום ה"קר", הזה הוא העובדה שישראל חזקה יותר היום ופחות פגיעה. "יש נדבך יסוד של עוצמה שמקיים את מערכת היחסים", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 3 בנובמבר 2019. AP
"נדבך יסוד של עוצמה שמקיים את מערכת היחסים". נתניהו/AP

"כשמורסי עלה לשלטון", אמר נתניהו בתור דוגמה, "הפעולה הראשונה שעשה היה להכניס טנקים לסיני, בהפרה מוחלטת של הסכם השלום בינינו לבין מצרים. אני שלחתי לו מסר ואמרתי לו, יש לך בדיוק שבעה ימים להוציא אותם, ואם לא תוציא אותם אפעל בקונגרס האמריקני כדי להוריד לך את הסיוע, והוא הוציא אותם". נתניהו סיכם כי "ככל שאנחנו חזקים יותר כך הם איתנו. אפילו משטר כמו של מורסי מחויב לשמור על אותו הסכם בגלל אותה עוצמה". מנגד, הבהיר כי "ככל שאנחנו חלשים גם הסכמי השלום יעמדו על כרעי תרנגולת".

הכנס שנערך הבוקר בכנסת, הוא למעשה האירוע היחיד אירוע להוקרת השלום בין המדינות, בחינת תוצאותיו והעתיד שלו. מלבד נתניהו, שלא היה צפוי להשתתף בכנס מלכתחילה, השתתפו בכנס מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, תת-אלוף (במיל') אודי דקל ושר החוץ, ישראל כץ. בנוסף אליהם, השתתפו בכנס מומחים, חוקרים, חברות וחברי כנסת ואישי ציבור בנושאי כלכלה, גבולות וביטחון.

ח"כ מרב מיכאלי אמרה בפתיחת הכנס כי הסכם השלום עם ירדן נשאר בתוקף, מכיוון ש"ההסכם הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל, הוא נדבך מרכזי בבטחון ישראל - במיוחד בימים אלה, כשאיראן מתעצמת בזירות שמסביבנו, בריתות כאלה חשובות לישראל מאד". היא הוסיפה כי "הכנס הזה הוא האירוע היחידי לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן שמתקיים במסגרת ממלכתית רשמית".

עוד בוואלה!

גנץ וליברמן ייפגשו מחר: "נהיה מוכנים לשקול פשרות מסוימות"

לכתבה המלאה
סגירתו של המחסום בנהריים שבבקעת הירדן, ערב העברת השטח חזרה לירדן בהתאם להסכם השלום שנחתם עם המדינה, 9 בנובמבר 2019. דוברות מועצה איזורית עמק הירדן, אתר רשמי
סגירת מעבר הגבול בנהריים, ערב העברת השטח חזרה לירדן/אתר רשמי, דוברות מועצה איזורית עמק הירדן

מלבד הסכם השלום עם ירדן, בכנס נידונו גם עניינים אסטרטגיים כמו ההתקרבות בין ישראל לחלק ממדינות ערב, בהן ערב הסעודית. בנושא זה אמר נתניהו כי "יש שיתופי פעולה בתחום המים והרכבות". הוא הסביר כי יש קשיים בהוצאת שיתופי הפעולה אל הפועל, אך טען כי האחריות על כך טמונה בבירוקרטיה בצד הירדני. עם זאת, "יש אפשרות לפרויקטים תשתיתיים אזוריים, שיכולים לסייע לנו ולירדן וזה סוג הקשר שנבנה", טען נתניהו. "אבל משהו אחר לא נבנה. בגלל טבע המשטרים ובגלל הבעיה הפלסטינית".

נתניהו הסכים כי הסכסוך עם הפלסטינים מפריע ל"התפייסות של ממש", אך הבהיר כי "כשבוחנים את היחס לישראל במדינות ערב, רואים שינויים מרשימים דווקא בעשור האחרון ובחמש השנים האחרונות, וככל שמתרחקים מירדן ומצרים זה עולה". כדוגמה לכך השתמש נתניהו במוחמד הבלוגר הסעודי, "הוא בא הנה, כולם קיבלו אותו יפה, המקום היחיד שבו לא קיבלו אותו יפה זה הר הבית הפלסטיני". מנגד, אמר נתניהו כי "כל יום שני וחמישי יש אמירות בירדן על איך אנחנו מערערים את מסגד אל-אקצה, זה מסוכן מאוד. יש מוקד בתוך ירדן שעושה את זה, וגם אנחנו לפעמים טועים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן. 16 בינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן לפני כחמש שנים/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"בכל זאת יש משהו להתנחם", המשיך נתניהו, "כשהולכים לאבו דאבי, סעודיה ועומאן, אנחנו כבר טסים מעל סעודיה יום יום להודו. מקווה גם שבקרוב ינחתו ישראלים בחצי האי ערב". הוא הוסיף כי "יש דרך שמניחה שאם נפתור את הוויכוח עם הפלסטינים, נפרוץ אל העולם הערבי. דרך שניה אומרת את ההיפך. אם נגיע לנורמליזציה עם העולם הערבי, נגיע גם לפלסטינים. אני מאמין שזה שני הדברים".

בתגובה לדברי נתניהו, מסרו בארגון "שלום עכשיו" כי "ראש ממשלת המעבר שוב חזר על תפיסת העולם, שלא זכתה לאמון הציבור, לפיה לנצח נחיה על חרבנו. המסית הלאומי הגיע לכנס על שלום - ובמקום להציג חזון דיבר על איראן ודאעש וזרע פחד". בארגון הוסיפו כי "קשה לצפות מהאיש שבמשך עשור בונה בהתנחלויות, בורח ממשא ומתן ועושה הכל להחליש במכוון את הפרטנר הפלסטיני - לקרוא לחידוש המשא ומתן ללא תנאים מקדימים". עוד טענו כי "נתניהו כמו נתניהו עסוק במשחקי האשמות ובהצבת מכשולים ואת המחיר משלמים אנחנו, אזרחי ישראל החפצים בשלום ובעתיד טוב יותר. הגיע הזמן למנהיגות אחרת, שלצד חיזוק ההרתעה הישראלית, תפעל ביושר ובאומץ להשגת הסכם השלום הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully