וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם במשרד הבריאות: ניתן לפתוח את בתי הספר, יש לדחות את החזרה לגנים

לפי המתווה שהציעו במשרד הבריאות, החזרה ללימודים תיעשה באופן מדורג, בקבוצות קטנות וקבועות ועם צוות קבוע, ושמירה על כללי היגיינה ומרחק. "אנחנו ממליצים על התנאים והמתווה, והממשלה תעגן את זה בתקנות או בצווים", הסבירו. בנוסף, מגבשים דרך לאפשר ביקורי משפחות

צילום: ערוץ כנסת, רוני כנפו, עריכה: ניר חן

גורם במשרד הבריאות אמר היום (חמישי) כי ניתן לשוב ללימודים בבתי הספר בימים הקרובים, אך עדיף לחכות עם פתיחת גני הילדים עד לפעימה הבאה. לדברי הגורם, "זה בסדר לפתוח את בתי הספר בנקודה שבה אנחנו נמצאים. אנחנו בהישגים יפים". הוא הסביר כי "אפשר להתחיל עם בתי הספר ולחכות עם הגנים לפעימה הבאה, ההמלצה שלנו היא לא לפתוח את הגנים ביום ראשון". עם זאת, לא ידוע מתי תהיה הפעימה הבאה, והוא העלה את האפשרות שזה יקרה בתוך שבוע או שבועיים. מחר בשעה 10:00 תתכנס ועדת השרים להערכת מצב כדי לאשר את המתווה שהוגש.

לדברי הגורם במשרד הבריאות, הממשלה החליטה לחזור לשגרה בתחומים רבים, בהם גם בבתי הספר. הוא הסביר כי במשרד עובדים עם משרדי הממשלה השונים בימים האחרונים, במטרה לתאם את המהלכים לקראת החזרה לשגרה. "אנחנו ממליצים על התנאים והמתווה, והממשלה תעגן את זה בתקנות או בצווים", הסביר הגורם. לדבריו, ישראל היא מהמדינות הראשונות שיחזרו ללימודים. הוא הסביר כי זה אירוע משמעותי להחזיר ללימודים כשכל העולם בסוג של אפלה בכל הנוגע לילדים וקורונה. "אנחנו יודעים שילדים נדבקים ושהם מדביקים, בישראל חלו יותר מאלף ילדים עד גיל 9. חלק מזה זה גם המבנה החברתי של ישראל, אנחנו מדינה יותר צעירה. עם זאת, הגורם במשרד הבריאות הסביר כי הם כנראה נדבקים פחות בנגיף, ומדביקים באופן דומה או פחות".

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
התלמידים יחזרו ללמוד בקבוצות קבועות. כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה/שרון בוקוב

הגורם הבהיר כי צריך להביא בחשבון שיש תסמונת פוסט קורונה, כנראה נדירה אצל ילדים, שמביאה אותם למצב קשה. היו שניים או שלושה מקרים כאלה בארץ ויש עוד בעולם. לדבריו, כרגע זה לא מהווה פקטור בהחלטה, אבל מערכת הבריאות עוקבת אחריו. לדבריו, התפיסה של חזרה לשגרה היא בקבוצות קבועות - בקפסולות. קבוצות שנמצאות כל הזמן ביחד עם צוות קבוע, שמירה על כללי היגיינה ומרחק. הקבוצות בכיתות א' עד ג', יוכלו לחזור בקבוצות של עד 15 ילדים. הכיתה תפוצל לשני חלקים באופן קבוע, הם ילמדו חמישה או שישה ימים לפי מה שמשרד החינוך יחליט.

בנוגע לגנים, המלצת משרד הבריאות היא שהם יתחלקו לשתי קבוצות של עד 8-7 ילדים, כאשר כל הזמן תהיה קבוצה אחת שנפרדת מהשנייה. ככל שהילדים מתחילים ללכת רמת ההדבקה עולה. והדבר תקף גם לגבי מעונות היום. "אנחנו לא משרד החינוך, אז אנחנו לא בקשר ישיר עם ההורים אבל אנחנו מקבלים הרבה תגובות שיש פער במוכנות", הסביר הגורם במשרד הבריאות.

לפי מה שמתוכנן בשלב זה, הגן יחולק לחצי, כשבכל קבוצה יהיו כ-15 ילדים, כל קבוצה תתחלק לשתי תת קבוצות של 7 או 8 ילדים, ותת קבוצות אלו בעצם יעשו את הפעילויות בנפרד. אמנם לא תהיה הפרדה של 100% בין שתי תת הקבוצות, אבל יהיה להם כיור נפרד והפרדה בחלק ניכר מהזמן. בנוסף לכך, הכניסה לכל התהליך כמו גם המהלך עצמו צריכים לקרות באופן מדורג כשמוכנים אליו.

עוד בוואלה!

הממשלה תדון היום בחזרה הדרגתית ללימודים: כך פעלו במדינות אחרות בעולם

לכתבה המלאה
מחאת העצמאים, כיכר רבין תל אביב, 30 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מחאת העצמאים בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

במשרד הבריאות אף התייחסו לדוח גרטנר, הבוחן את נתוני ההידבקות וההדבקה של ילדים בנגיף, והסבירו כי הם נמצאים בקשר עם החוקרים ומבינים שהמסקנה לא תהיה חד משמעית ומכיוון שכך, זה לא יהפוך את ההחלטה למשהו שבא ואומר 'אין שום בעיה'. "זה משהו שקיווינו שיהיה אבל לא נראה", הסבירו. גורמים במשרד החינוך אמרו שמשרד הבריאות "מנהל את ההתנגדות שלו בתקשורת והם לא קיבלו הודעה רשמית על שינוי במתווה לחזרה של מערכת החינוך כפי שסוכמה בתחילת השבוע על ידי הממשלה".

לפי דוח גרטנר, הסיכוי של ילד להידבק קטן מהסיכוי של מבוגר, כשההבדל בולט יותר עבור ילדים עד גיל 10. לעומת זאת, קשה להכריע האם ילדים מדביקים יותר או פחות ממבוגרים. גם במודל ההדבקות במשפחה מתקבל כי הסיכוי של ילדים להידבק קטן מהסיכוי של מבוגרים, כאשר לילדים עד גיל 20 הסיכוי להידבק הוא כ-30-50% ביחס למבוגרים, ולילדים עד גיל 10 הסיכוי להידבק הוא כ-20-40% ביחס למבוגרים.

לפיכך המליץ המכון לנהוג במשנה זהירות היות ופוטנציאל ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך על התפשטות המגיפה עשוי להיות משמעותי. המכון המליץ בשלב זה לבצע את פתיחת מערכת החינוך והחזרה ללימודים באופן מדורג, ובפריסה על פני זמן תוך כדי ניטור ובקרה. מאחר והמסקנות לגבי היכולת של ילדים להדביק אחרים הן ראשוניות בלבד, יש להמשיך לעקוב אחר הנושא באופן שיטתי.

מחאת הגננות נגד דרישת משרד האוצר להטיל את ההפסדים הכספים על ההורים, כיכר רבין, תל אביב 30 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מחאת הגננות בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

במשרד הבריאות אף הסבירו כי קיים פער בין הדרישות של משרד הבריאות לבין דרישת האוצר והחינוך. "זה לא פער דרמטי, זה שאלה של ניהול סיכונים", הסבירו. "אנחנו רוצים שגודל הקבוצה יהיה קטן ככל הניתן. בעינינו יש איזו מסה שמעבר אליה זה נקרא התקהלות, ככל שקבוצות הלמידה יהיו יותר קטנות זה יותר טוב".

(עדכון ראשון 18:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully