וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים מסרבים לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך: "הם לא חלק מניסוי"

30.4.2020 / 10:07

משפחות רבות הביעו התנגדות למתווה החזרה לשגרה בטענה כי הוא מסכן את ילדיהם מחשש להתפרצות שנייה של הקורונה. גם גננות מוחות על חשיפתן האפשרית לנגיף: "אני בקבוצת סיכון, זורקים אותנו מתחת לגלגלים". בעלי מעונות היום והגנים הפרטיים מפגינים בדרישה לקבלת פיצויים

עריכה: אביחי ברוך

משרד החינוך הציג ביום שלישי האחרון את מתווה החזרה לשגרה, לפיו בתחילת השבוע הבא ישובו הגנים וכיתות א' עד ג' ללימודים. אלא שהורים רבים מסרבים לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך, מחשש להתפרצות שנייה של נגיף קורונה. זאת, על אף ההנחיות המפורטות של משרד החינוך לשמירה על היגיינה בגנים ובבתי הספר. לטענתם, אין נתונים מהימנים שמוכיחים כי הדבר לא יוביל להדבקה המונית, ואינם מוכנים לסכן את בריאות המשפחה ולאפשר לילדיהם להיות "חלק מניסוי של מקבלי ההחלטות בישראל".

ברקע חשש ההורים מחזרה לשגרה, במעונות המפוקחים מאיימים להשבית את הלימודים אם משרד האוצר לא יעניק להם תשלום מלא עבור חודש מרץ וחופשת פסח. חברי התאחדות מעונות היום מפגינים היום (חמישי) מול משרדי הממשלה והכנסת על כך שהמדינה לא פיצתה את בעלי המעונות על הנזק הכלכלי שנגרם להם כתוצאה מהמשבר. אל מעונות היום יצטרפו מאות בעלות ובעלי גנים פרטיים, שיפגינו הערב בכיכר רבין בדרישה לקבל פיצויים על ההפסד הכלכלי בחודשים מרץ ואפריל.

מחאת של התאחדות מעונות היום הפרטיים, על ההחלטה להחזיר את מעונות היום לפעילות 
מול כנסת, ירושלים 30 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
הפגנת התאחדות מעונות היום הפרטיים מול הכנסת, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

יעל טולדנו, בעלת משרד לייעוץ עסקי מגבעתיים ואימא לשתיים, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי אף על פי שהיא בעצמה עצמאית ותומכת בהחזרת המשק לפעולה - היא לא מוכנה להחזיר את הבנות למוסדות החינוך. "יש לי ילדה בת שלוש וחצי בגן טרום חובה, וילדה בת שמונה בכיתה ב'. ביום ראשון הקרוב אני לא מתכוונת לשלוח אותן לא לגן ולא לבית הספר", סיפרה טולדנו.

"בין הלחץ של משרד הבריאות והחשש מקורונה, לבין הלחץ של משרד האוצר לשחרר את הסגר ולהחזיר את העובדים לשוק העבודה כמה שיותר מהר - אני רואה שמשרד החינוך הפקיר את הילדים", אמרה. "זה לא הגיוני שהם יהיו הראשונים שיחזרו למערכת החינוך. מדובר בגילאים הצעירים, וממילא קשה לשמור על היגיינה ובטח שלא על כל הכללים וההנחיות. גני הילדים והכיתות הנמוכות מהווים מוקד לווירוסים, חיידקים והידבקות גם במצב רגיל. זו פשוט קרקע להתפשטות הקורונה, ויכולה להיות התפרצות של גל שני, שיהיה תוקפני ואגרסיבי הרבה יותר".

עוד בוואלה!

מה יהיה על ההפסקות ומי יישאר בבית? מדריך למתווה החזרה ללימודים

לכתבה המלאה
יעל טולדנו, תושבת גבעתיים ובעלת משרד לייעוץ עסקי. אמא לשתי בנות. 29 באפריל 2020. באדיבות המצולמים
"אני לא מתכוונת לסכן את הבריאות של הילדות שלי" יעל טולדנו ובתה/באדיבות המצולמים

לדברי טולדנו, היא מעדיפה לראות כיצד מתנהלת החזרה לשגרה במוסדות החינוך ורק לאחר מכן להחזיר את ילדיה לגנים ולבתי הספר. "אני רוצה לראות במשך שבוע-שבועיים שלא תהיה התפרצות נוספת, שהילדים באמת מצליחים ללמוד תחת התנאים הללו ולשמוע פידבקים מהשטח על איך זה בדיוק מתנהל - ואז אקבל החלטה", הסבירה.

"אני בעצמי עצמאית, בעלת עסק, גם ההכנסה שלי ירדה בחודשים האחרונים בעקבות המצב ואף על כל זאת אני לא מתכוונת לסכן את הבריאות של הילדות שלי ושל המשפחה שלי. אני מאמינה שמבחינה ממשלתית היה אפשר למצוא פתרון ביניים בין החזרת המשק לפעילות ותמיכה במשפחות עם ילדים. המדינה צריכה למצוא את הפתרון ולתמוך במי שבאמת צריך, מבלי לסכן את הבריאות של אותם ילדים קטנטנים ומשפחותיהם", הוסיפה טולדנו.

טובי ניסן, איש עסקים תושב רמת גן ואב לפעוטה בת שנה ועשרה חודשים. 29 באפריל 2020. באדיבות המצולמים
"מקבלי ההחלטות לא יודעים מספיק". טובי ניסן ובתו/באדיבות המצולמים

טובי ניסן, איש עסקים מרמת גן ואב לפעוטה בת שנה ועשרה חודשים החליט כי הוא לא שולח את בתו לגן. "אני לא סומך על הממצאים. המצב כל כך לא ברור, ובכל פעם אנחנו שומעים נתונים אחרים ומחקרים אחרים", אמר. "נכון לעכשיו אני לא רואה לנכון להחזיר אותה למעון הפרטי, אני לא רוצה שיבדקו לאן זה יתפתח על חשבון הילדה שלי, אני מעדיף לחכות בבית ולראות מה יקרה - ואז להחליט מה אני עושה. אם אראה שלא תהיה התפרצות נוספת, אז אולי אחליט לשלוח אותה למעון. אבל אם אראה שמספר הנדבקים עולה בעקבות החזרה לגנים, אז אשאר איתה בבית ואמצא פתרונות חלופיים".

ניסן הוסיף כי "אני לא יודע אם ההחלטה להחזיר את הלימודים היא חוסר אחריות, אבל גם מקבלי ההחלטות לא יודעים מספיק, מה שיוצר אצלי חוסר ביטחון. מקבלי ההחלטות לא יודעים מה המשמעות של זה, לא יודעים אם זה ייעצר או יימשך בקיץ. יש איזה חוסר ודאות. למזלי אני עצמאי, רוב ההתעסקות שלי היא נדל"ן וזה לא משהו שפוגע בי, לכן אני יכול לאפשר לעצמי להמשיך ולשמור עליה בבית".

"אנחנו שפני ניסיון של הממסד?"

בשיחה סגורה בין גננות בווטסאפ, אחת מהן התרעמה על החלטת הממשלה. "תגידו לי, אתם מעלים את הגננות על המוקד? האם אנחנו שפני ניסיון של הממסד? שווה לממסד לזרוק את הגננות מתחת לגלגלים? גננות תחלינה. באמת. אתם זורקים את המשאב האנושי - הכל כך נחוץ לעתיד ורוד יותר - מתחת לגלגלים. איפה ההיגיון?".

שרה, גננת מטעם משרד החינוך מאזור המרכז בשנות ה-60 לחייה, חוששת גם היא לחזור ללימודים בראשון. "זה בלתי אפשרי לא להתקרב לילדים, זה לא אנושי", מחתה. "העבודה עם ילדים דורשת קרבה ויחס, אי אפשר לדבר לילד מבעד למסיכה, זה לא משהו שאני רגילה אליו".

"בתור סבתא אסור לי להתקרב לנכדים שלי, אבל בתור גננת אני כן צריכה להתייחס לילדים - זה פשוט אבסורד", הוסיפה שרה. "חודשיים הגננות לא ראו את הנכדים שלהן, אבל לחזור לגנים זה בסדר. אם אני נחשבת קבוצת סיכון אז איך מחזירים אותי לעבודה? הכול נעשה במהירות ובפזיזות, שום דבר מההנחיות לא ברור, אף אחת מאיתנו לא מבינה כלום ואין משהו שמנחה ומדבר איתנו. עד עכשיו אף אחד לא דיבר איתנו, אנחנו מתעדכנות רק דרך החדשות".

שיחה בין גננות בוואטסאפ על ההחלטה להחזיר את מערכת החינוך לשגרה. 29 באפריל 2020. צילום מסך, צילום מסך
"זורקים את המשאב האנושי מתחת לגלגלים". שיחה בין גננות בקבוצת ווטסאפ/צילום מסך, צילום מסך

על פי המתווה של שמרד החינוך, הגנים יפעלו שלושה ימים בשבוע באופן פיזי בקבוצות של 15 ילדים, ותלמידי כיתות א' עד ג' ילמדו גם הם בקבוצות קטנות, בימים ראשון עד חמישי. תלמידי החינוך המיוחד יחזרו ללמידה מלאה במתווה של בתי הספר הרגילים. גם המשפחתונים והמעונות צפויים לחזור לשגרה לפי המתווה של משרד החינוך, שגובש בתיאום עם משרד האוצר.

לקראת החזרה ללימודים ייערך ניקיון הכולל את כיתות הגן ובתי הספר, חדרי השירותים, מסדרונות, מעקות, ידיות ועוד. ברחבי המוסדות יוצבו פחי אשפה, ובשירותים יותקנו מתקני סבונים או בקבוקי סבון נוזלי ונייר ניגוב. במקומות בולטים בבתי הספר ובגנים ייתלו שלטי הסבר הכוללים תרשימים המנחים כיצד לשטוף ידיים ולעטות מסיכה. כמו כן, במהלך היום יתבצע באופן שוטף ניקוי מעקות וידיות, ריקון פחים, שטיפת רצפות וניקיון חדרי שירותים. מתקני ספורט נייחים וניידים יתבצעו במעבר בין קבוצות. בסיום יום יתקיים ניקיון משטחים בתמיסת כלור.

(עדכון ראשון: 08:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully