וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהתאם לרמת התחלואה בערים: תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' ישובו ללימודים בראשון

27.4.2020 / 16:55

השרים החליטו כי בגני הילדים ובכיתות הנמוכות יחזרו לספסל הלימודים בתחילת השבוע בכפוף להערכת מצב. על פי המתווה, התלמידים יחולקו לקבוצות וההפסקות יתקיימו בשעות שונות. ילדים בקבוצת סיכון לא ישובו ללימודים. מעונות היום והגנים מזהירים: "לא נוכל לפתוח בראשון"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

הממשלה החליטה היום (שני) כי המשפחתונים, גני הילדים וכיתות א'-ג' ישובו ללימודים החל מיום ראשון הקרוב. החזרה תיעשה על פי המתווה של שר החינוך רפי פרץ ובכפוף להערכת מצב התחלואה לפי ישובים שתיערך ביום שישי.

על פי המתווה, הראשונים שיחזרו לשגרה הם תלמידי הגנים וכיתות א'-ג', שיחולקו לקבוצות אורגניות של 15 ילדים בממוצע. ילדי הגנים יחולקו לשתי קבוצות אורגניות שילמדו בימים נפרדים, כך שבעוד קבוצה אחת תלמד בגן במשך חצי שבוע, היתר ילמדו מרחוק - ולהיפך. הילדים יפוצלו פעם נוספת לשתי קבוצות קטנות יותר בתוך הגן. לעומת זאת, בבית הספר ילמדו בימים ראשון עד חמישי. הקבוצות השונות ילמדו בכיתות נפרדות, וגם ההפסקות יתקיימו בשעות שונות.

תלמידי כיתות ד' עד ו' ימשיכו בלמידה מרחוק בימים ראשון עד חמישי, כמו גם תלמידי חטיבת הביניים וכיתות י'. מנגד, כיתות י"א וי"ב ימשיכו במתכונת הבגרויות, ומרתוני ההכנה לבגרות ייערכו בקבוצות של עד עשרה תלמידים, כשעדיפות תינתן לנוער בסיכון, עולים ותלמידי החינוך המיוחד.

שר הפנים והמל"ל התבקשו לגבש מתווה בנוגע ליישובים שבהם אחוזי התחלואה גבוהים. כמו כן, נבחנת האפשרות לגייס סטודנטים להוראה ולשלבם בלימודים. ילדים הנמנים עם אוכלוסיות סיכון או כאלה שבני משפחותיהם הם כאלה, לא ישולבו בלימודים בשלב זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרישה במשרד הבריאות לדחות את ההחלטה. כיתה בבית ספר בבית שמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מערכת החינוך ערוכה לחזרה מדורגת וזהירה. עשינו עבודת מטה רצינית ומשמעותית כדי להתאים את המערכת להנחיות משרד הבריאות", מסר שר החינוך רפי פרץ. "העובדה שהשרים וכל גורמי המקצוע מאשרים אותה מדברת בפני עצמה. נהיה עם יד על הדופק שמוסדות החינוך יפתחו בצורה זהירה על מנת למנוע התפשטות חוזרת".

במהלך הדיון, במל"ל הביעו תמיכה בפתיחה דיפרנציאלית של מערכת הלימודים לפי שיעור התחלואה בכל ישוב. במשרד הבריאות אמרו בדיון כי הם מבקשים לחכות עם ההחלטה עד ליום חמישי, אז יגיעו ממצאי מכון גרטנר בנושא תחלואת ילדים בקורונה.

עוד בוואלה!

הממשלה תדון היום בחזרה הדרגתית ללימודים: כך פעלו במדינות אחרות בעולם

לכתבה המלאה

לקראת הדיון, גורמים מקצועיים שלוקחים חלק בדיונים טענו כי "במשרד הבריאות לוחצים לא לקבל החלטה היום, כי המערכת צריכה זמן להיערך לחזרה ללימודים". גורמים במערכת החינוך אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS כי במשרד הבריאות מבקשים לחכות לתוצאות מחקר של מכון גרטנר על הידבקות ילדים שאמור להגיע ביום חמישי.

במקביל, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות חקלאי ישראל פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להחזיר את הלימודים במערכת החינוך לאחר יום העצמאות. "השבתת מערכת החינוך מביאה לכך שהורים אינם יכולים להגיע למקומות העבודה. כיום למעסיקים אין יכולת להפעיל את המשק כשהילדים לא בבתי הספר", כתבו. "השארת תלמידי הכיתות הנמוכות והגנים בבתיהם, מביאה לנזק כלכלי משוער של 450 מיליון שקלים ליום למשק. ללא פתיחת מערכת החינוך באופן שוטף, המשבר הכלכלי רק יחמיר ואיתו גם היקף המובטלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השבתת מערכת החינוך מביאה לכך שהורים אינם יכולים להגיע למקומות העבודה". מפגין בת"א/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר האוצר משה כחלון קרא בדיון להכין מתווה מסודר במטרה לתת ודאות לציבור. לדברי כחלון, "אי אפשר לחיות משבוע לשבוע. צריך לפתוח את המשק בהדרגה לפי התו הסגול ולייצר תוכנית שכוללת תחנות יציאה שיבהירו מתי בדיוק נפתח כל דבר. חייבים ליצור ודאות למשק. אנחנו רואים שפתיחת החנויות שעליה הכרזנו לפני כמה ימים הפחיתה גם לחץ כלכלי וגם לחץ חברתי בצורה דרמטית. הכלכלה הישראלית הקריבה הרבה מאוד בשם השמרנות".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הציע שתי דרכים להרחיב את פתיחת מערכת החינוך. פרויקט לאומי לגיוס סטודנטים עבור סיוע לגננות בשעות הפעילות של הגנים והצהרונים וקביעת מדד לכל ישוב שכולל את מספר החולים והצפיפות בו. לדברי ארדן, "ישובים רבים בעיקר בפריפריה יש בהם מעט מאוד חולים וצפיפות תושבים נמוכה ואין סיבה שגם בהם מערכת החינוך תהיה ברובה סגורה. לפי מדד זה ישוב שיהיו בו מעט מאד חולים וצפיפות נמוכה, יש לפתוח בו את הגנים לאורך כל השבוע ולשקול החזרה ללימודים גם של כיתות ד'-ו'".

"החלטה הזויה ופוגענית כלפי המעונות"

יניב בר-אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, טען כי ההחלטה בנושא היא "הזויה, פוגענית ומנותקת מהשטח", והזהיר כי המעונות לא יוכלו להיפתח ביום ראשון. לדבריו, "משרד העבודה והרווחה מוכיח שוב ושוב כי אינו מתאים לטפל במסגרות של לידה עד גיל 3. המשרד הזה עושה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב, להוריד הנחתות לשטח ללא קשר למציאות. הגם שאנו בעלי מעונות היום הפרטיים מאוד היינו שמחים ורוצים לחזור, איננו יכולים לעשות זאת. יש יותר מדיי עניינים פתוחים, שלא לדבר על חודש וחצי שבהם אנו ללא הכנסות וקופתנו ריקה. אין לנו כסף לתפעל את החזרה המדורגת לשגרה בהפסד".

"עד עכשיו אף אחד לא יודע איך לתרגם את הפיצוי של הפעימה השלישית, אף אחד לא יודע מה יעלה בגורלה של מטפלת שתדבק או של גן שלם שייכנס לבידוד; מי ישלם את ההוצאות של גן שנסגר שוב כתוצאה מהדבקה; מי ישלם את ימי המחלה של העובדות שיהיו בבידוד; מי יממן את ההוצאות של החזרה לשגרה במצב של הפסד; מי יממן את הוצאות ההגיינה והמיגון; לא קיבלנו שום תשובות ושום הנחיות ואף אחד גם לא טורח להתייעץ איתנו", אמר בר-אור, שהגיש כי 1,500 מעונות כבר נסגרו לאור המשבר. "אתם מועלים בתפקידכם כלפינו ועקב כך אנו מודיעים כי הגנים ומעונות היום הפרטיים בישראל לא יוכלו להפתח ביום ראשון", סיכם.

בתוך כך, גם ארגון המתמחים "מרשם" דורש פתרונות שיאפשרו מסגרות חינוכיות ייעודיות לילדיהם. לטענתם, המסגרות שהוקמו לטובת ילדי המתמחים והצוותים הרפואיים בבתי החולים יפסיקו לפעול בסוף השבוע. "זו לא גזירה שציבור המתמחים יוכל לעמוד בה. כבר בתחילת המשבר הבהרנו שיש למצוא פתרון לנושא הילדים שלנו. מאז ממילא נמצאו רק פתרונות נקודתיים, ואולם הן נתנו מענה לפחות לחלקנו. לא יעלה על הדעת שילדינו ינדדו בין מסגרות ויהיו חשופים להדבקה או לחילופין יוותרו ללא מסגרת כלל", מסרה ריי ביטון, יו"ר הארגון, "לא נוכל לעבוד, בוודאי לא במשמרות של 26 שעות ולהפקיר את ילדינו. אנחנו דורשים שהנושא יוסדר באופן מיידי וכי יופעלו מסגרות ייחודיות לילדי המתמחים והצוותים הרפואיים. לפחות במתכונת שפעלה עד כה, ועד אשר מערכת החינוך תחזור לעבודה סדירה".

(עדכון ראשון: 12:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully