וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרדת צוותים וטיפול מרחוק: מתווה החזרה לשגרה של מערכת הבריאות

27.4.2020 / 12:13

בעקבות מגמת ההתמתנות בתחלואה בקורונה פרסם משרד הבריאות תכנית הדרגתית לחזרה לפעילות שאינה דחופה, לצד המשך טיפול בחולים בנגיף. החל מהיום ניתן לחדש את הטיפולים השגרתיים תוך ניטור תסמינים, לו"ז תורים מרווח ושמירת מרחק

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

משרד הבריאות פרסם היום (שני) את המתווה לחזרה הדרגתית של מערכת הבריאות לפעילות אלקטיבית (שאינה דחופה) מותאמת. לפי המסמך שפרסמה ראש חטיבת הרפואה במשרד, ד"ר ורד עזרא, "בעת הזו, לאור מגמת ההתמתנות, ובאם לא תהיה התלקחות חריגה, תתאפשר חזרה מדורגת ומותאמת לפעילות רפואית אלקטיבית, בכפוף ותוך שימת לב לבטיחות ומיגון הצוותים והמטופלים, ומתוך הכרה בצורך במתן טיפול רפואי רציף ושוטף ככל האפשר לכלל האוכלוסייה, וזאת במקביל לשימור היכולות הטיפוליות בחולי הקורונה".

לפי המסמך, החזרה ההדרגתית לפעילות תתקיים במקביל להמשך חובת דרישות הטיפול בחולי הקורונה בבתי החולים ובקהילה, לרבות הפעלת מחלקות ייחודיות לטיפול בחולי קורונה, אפשרויות טיפוליות בחדרי ניתוח, בחדרי לידה, ומתן שירותים ייחודיים שידרשו לטיפול בחולי קורונה בבתי החולים ובקהילה. "בנוסף, התכנית להלן מבוססת על כך שלמערכת הבריאות, על חלקיה השונים יש יכולת לתגובה מהירה למצבי קיצון כגון התפשטות/התלקחות מחודשת של הקורונה ולצמצום באופן מהיר של פעילויות על מנת לפנות צוותי רפואה, תשתיות ומיטות אשפוז לטובת הטיפול בחולי קורונה וריסון התפשטותה", נכתב.

לקריאת המסמך המלא

כך, החל מהיום ניתן לחדש את הפעילות האלקטיבית על פי מתווה זה. שמירה על כלל המגבלות החוקיות המפורסמות בצווים ובהנחיות השונות הכוללות הנחיות על התקהלות, שמירת מרחק פיזי, חבישת מסיכה וניטור תסמינים. כמו כן, עבודת צוותים ב"קפסולות" והפרדה, כך שיהיו צוותים שלא יפגשו זה עם זה - לרבות בהסעות, הכשרות והדרכות. זאת, לצורך השארת צוות מתפקד במקרה חשיפה. עבור עובדים ויחידות שלגביהם לא ניתן להגדיר קפסולה, תיבנה תכנית פעילות על ידי היחידה למניעת זיהומים במוסד, על מנת למזער את הסיכון לחשיפה רחבה.

בנוסף, פעילות מרפאות חוץ וטיפולים אמבולטוריים, לרבות רפואה משלימה וטיפולים של מקצועות הבריאות יתקיימו בהתאם למגבלות החוקיות שפורסמו בצו ולהנחיות משרד הבריאות, לרבות בעת ההמתנה לטיפול. פעילות שניתן לבצע כטיפול מרחוק ללא נוכחות פיזית של המטופל תמשיך להתבצע במתכונת זו. כמו כן, תתקיים הקפדה על זימון תורים באופן המאפשר הפרדה מקסימלית בין מטופלים במרחבי ההמתנה והטיפול. באשר לנוכחות מלווה - במקרים בהם המטופל נזקק לסיוע אדם נוסף, ניתן להכניס מלווה אשר יתמגן במסכה כירורגית וכפפות לחדר הטיפול או הבדיקה. על מלווים בחדר ההמתנה יחולו כללי הריחוק הפיזי המיגון הנדרש.

חזרת הניתוחים האלקטיביים

על פי המסמך, על בתי החולים לוודא קיומו של מלאי מספק של חומרי הרדמה שרכש, הנמצאים במחסני בית החולים לצורכי הפעילות השגרתית, האלקטיבית והדחופה. זאת, מעבר לחומרי ההרדמה וטיפול נמרץ שנדרשים לטיפול חולי קורונה בהתאם לתרחיש בעת מועד פרסום המסמך למשך ארבעה חודשים לפחות. "ביצוע הפעילות האלקטיבית ככל שתעשה, יהיה בהתאם למלאי הקיים. על מנהל בית החולים להצהיר כי מלאי חומרי ההרדמה עומד בדרישות ולדווח אחת לשבועיים על סטטוס רמת חומרי ההרדמה לחטיבת הרפואה ולאגף הרוקחות במשמעות של חודשי צריכה ובהתחשב בצורך הקיים והצפוי בבית החולים לטיפול בחולי הקורונה".

עוד בוואלה!

דוח של רח"ל: משרד הבריאות לא ערוך למגיפה; המנכ"ל: לא מכיר

לכתבה המלאה

באשר לניתוחים בהרדמה מקומית או ספינאלית - הם יתקיימו בכפוף למגבלות על כמות הממתינים ושמירה על ריחוק, מניעת התקהלות וצורך במיגון. ניתוחים בהרדמה כללית בשעות הבוקר יתקיימו בשלב הראשון בשיעור של 60% מהפעילות הממוצעת בתקופה שקדמה להתפרצות הקורונה. ניתוחים שיתקיימו אחר הצהריים או בערב יתקיימו בשיעור של עד 50% מהתפוקה הממוצעת בתקופה שקדמה להתפרצות הקורונה של ניתוחים בהרדמה כללית. "אשפוז לאחר ניתוח אלקטיבי יהיה בהפרדה מקסימלית לרבות פתרונות חציצה. ככל ומתאפשר, תינתן עדיפות לאשפוז מטופל בודד בחדר", הובהר.

טיפולים בקהילה

ד"ר עזרא התייחסה גם לסוגיית הטיפולים במסגרת קופות החולים. על פי המתווה, הם יתקיימו תוך שמירה על כל המגבלות החוקיות, לרבות בחדרי ההמתנה. בנוסף, ביישובים או בשכונות המוגדרים כ"אזורים מוגבלים" לא ישתנה אופן מתן השירות הרפואי ביחס למצב הנוהג כיום, תוך צמצום ניכר של היקף השירות הפרונטלי. בישובים אחרים תתקיים חזרה הדרגתית לפעילות פרונטלית - בשלב ראשון ל-70% מנפח הפעילות במצב הרגיל. "יש לתעדף ככל הניתן את המשך השימוש ב'רפואה מרחוק', בעיקר אל מול אוכלוסיות בסיכון ובמקרים בהם ניתן לתת מענה רפואי איכותי באופן זה", נכתב.

בנוסף נקבע כי יש להתחיל במעקב יזום אחר מטופלים בקבוצות סיכון באמצעות קיום מפגשים וירטואליים או ביקורי בית ובעיקר הדברים אמורים לאוכלוסייה הקשישה. "ככל שמזמנים קשישים/קבוצות סיכון למרפאה, יש לשקול הקצאת זמן ארוך יותר לביקור", הובהר. בנוסף, בשלב זה לא יתקיימו טיפולים קבוצתיים, יש להמשיך ולנהל תורים על מנת למנוע התקהלות כולל ריווח של התורים, ויש לקיים שיחת טלפון לפני ההגעה למרפאה על מנת למנוע הגעה מיותרת ולתעל חלק מהפניות למענה מרחוק.

הצוות של בית החולים ברזילי בבית האבות "זהבית" באשקלון, שם ישנו חשד לטעות בביקות הקורונה של של 29 חוסים (2020\04\17). דוברות אשקלון, אתר רשמי
על בתי החולים לוודא קיומו של מלאי מספק של חומרי הרדמה/אתר רשמי, דוברות אשקלון

עוד נכתב כי יש ליצור הפרדה בזמני טיפול או הפרדה פיזית בין פונים למרפאה עקב מחלת חום או מחלה נשימתית חריפה לבין פניות מסיבות אחרות. כמו כן, יש לפקח על כניסת הפונים למרפאה ולחייב עטיית מסיכה וחיטוי ידיים טרם הכניסה. יש להמשיך ולהקפיד על מיגון הצוות, היגיינת ידיים ונוהלי החיטוי בהתאם להנחיות העדכניות. בנוסף, עבודת צוותים במרפאות ובמכונים תתבצע ככל הניתן בקפסולות ובמידה ולא ניתן, ינקטו צעדים ליצירת "ריחוק חברתי" בין עובדי המקום.

במסמך הודגש כי הטיפול במבודדים ובחולים מאומתים בקהילה ימשיך להתבצע בהתאם לעקרונות הבאים: דחיית טיפולים שאינם דחופים לאחר השלמת משך הבידוד הנדרש; העדפת ביצוע טיפולים באמצעות רפואה מרחוק כברירת המחדל; במידת הצורך ביצוע בדיקה או טיפול במסגרת ביקור בית; במקרים רפואיים דחופים המחייבים מפגש רפואי פרונטלי ובהיעדר יכולת לקיימו במסגרת ביקור בבית המטופל, יאשר רופא מומחה מטעם קופת החולים למטופל הגעה מתואמת וממוגנת למסגרת הרפואית הנדרשת בקהילה או לבית החולים; מרפאות התפרצות למבודדים או לחולים יופעלו באישור פרטני של משרד הבריאות; המעקב הרפואי אחרי חולי קורונה ואחרי מבודדים ימשיך להתבצע בבית או במלונית חולים.

טיפולי שיניים

פעילות טיפולי השיניים בבית החולים ובקהילה תחזור גם היא, על פי ההנחיות וההגבלות שפרסם המשרד. בבית החולים יתקיימו טיפולים דחופים, השלמת טיפולים שהופסקו בשל התפרצות הנגיף על פי ההנחיות הקודמות, טיפול במצבים העלולים להחמיר אם לא יינתן טיפול מיידי וטיפול במצבים המפריעים לתפקודו השוטף של המטופל.

טיפולי שיניים שאינם דחופים יוכלו להתקיים בקהילה במקרים של השלמת טיפולים שהופסקו בשל התפרצות הנגיף על פי ההנחיות הקודמות ושדחייתם לתקופה נוספת תפגע באיכות הטיפול המיועד. בנוסף, יוכל להתקיים טיפול במצבים העלולים להחמיר אם לא יקבלו טיפול מידי וטיפול במצבים המפריעים לתפקוד השוטף של המטופל. בדיקות שגרה וטיפול מונע שגרתי יבוצעו על פי הערכת הסיכון של המטופל. "בכלל זה יש לשקול דחייה ככל הניתן של טיפולי הסרת אבנית עם מכשיר אולטרה-סוני עקב כמות האירוסול הגבוהה שנוצרת בטיפול זה ולהעדיף טיפול ידני להסרת אבנית", חודד.

על פי המסמך, "מתן טיפולי שיניים נוספים (גם מעבר לטיפול דחוף) יתבצעו בתחילה בישובים/אזורים שאינם מוגדרים כ'מוגבלים'. באזורים המוגבלים יינתן טיפול שיניים דחוף בלבד, על פי הכללים שנקבעו בהנחיות האגף לבריאות השן". עוד נכתב כי בשלב זה, יש לדחות ככל הניתן ביצוע טיפולי שיניים שאינם דחופים בקרב מטופלים עם מחלות רקע הנמצאים בסיכון בריאותי מוגבר או במטופלים מעל גיל 67.

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
היערכות להקמת מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית החולים שיבא/ראובן קסטרו

מתן טיפול שיניים בקהילה לא יתקיים ללא תיאום ותשאול מקדים, רצוי טלפוני, בטרם הגעה למרפאה, ואם מתאפשר, יש להעדיף מתן ייעוץ או טיפול תרופתי בטלפון. "עבור כל מטופל יש לשקול את התועלת שתתקבל מהטיפול בעת זו אל מול רמת הסיכון שלו למחלת 19-COVID קשה, לפי גילו ומצבו הרפואי הכללי. אין לקבל במרפאה מטופל השוהה בבידוד או מטופל חולה 19-COVID. אצל מטופל שיש לו תסמינים נשימתיים ולא אובחן כחולה 19-COVID יש להמתין לפחות יומיים מחלוף התסמינים הנשימתיים. טיפול במטופל שהחלים מקורונה יהיה בהתאם ל'נוהל מחלימים' שיפורסם בימים הקרובים".

עוד נקבע כי מטופלים שלא ניתן לקבלם במרפאה יופנו למוקד הטלפוני של קופת החולים שלהם למתן המענה הטיפולי הנדרש. על פי הכללים, בין היתר, יש להנחות את המטופל להגיע ללא ליווי אדם נוסף למעט במקרים בהם הוא נזקק לסיוע עקב גילו או מצבו הרפואי; יש להקפיד שכל אדם שנכנס למרפאה עוטה מסכת פה ואף ולהציב בכניסה חומר לחיטוי ידיים לשימוש המבקרים; יש להגדיל את מרווחי הזמן בין המטופלים המוזמנים כדי להימנע מהתקהלות מטופלים בחדר ההמתנה ולאפשר אוורור והכנת חדר הטיפולים בין מטופל למטופל; יש לסמן מרחק המתנת המטופל מדלפק הקבלה, כדי למנוע מגע בין הצוות המשרדי למטופל; הצוות המשרדי יתמגן במסיכה כירורגית; יש להימנע ככל שניתן מרישום ידני על ידי המטופל בטופסי האנמנזה ולהשתמש בטפסים אלקטרוניים. במקרים בהם חתימת המטופל על טופס חיונית יש לדרוש ממנו שיבצע היגיינת ידיים, יעטה כפפות ויסיר אותן לאחר החתימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully