וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תדון היום בחזרה הדרגתית ללימודים: כך פעלו במדינות אחרות בעולם

27.4.2020 / 7:46

ועדת השרים תתכנס כדי לבחון מהלכים של חזרה לשגרה. לקראת הדיון משרד החוץ הציג סקירה של הנעשה ברחבי העולם: בחלק מהמדינות ניתנה עדיפות להחזרת התלמידים הצעירים לפני הבוגרים, ובחלקן - להיפך. בטייוואן הלימודים פועלים במלואם ובשבדיה הלמידה מרחוק נשארה כהמלצה בלבד

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

אחרי דחייה של יום, ועדת השרים לענייני קורונה תתכנס היום (שני) בשעה 12:00 כדי לדון בחזרה ההדרגתית ללימודים במערכת החינוך. משרדי החינוך והאוצר הציבו תאריך יעד ליום ראשון הקרוב, שבו הגנים והכיתות הנמוכות יחזרו ללימודים בקבוצות קטנות, כשהלימודים מתקיימים בימים שונים לסירוגין. במקביל, משרד החוץ ערך סקירה שהופצה לשרים ומציגה מבט השוואתי על אסטרטגיות היציאה ברחבי העולם.

מהסקירה עולה כי מדינות צפון אירופה נותנות עדיפות להחזרת הילדים הצעירים יותר לבתי הספר כדי לאפשר להורים לצאת לעבודה. סיבה נוספת למדיניות זו היא חוסר האפקטיביות של למידה מרחוק בגילאים אלה.

דנמרק היא אחת מהמדינות הללו: ב-15 באפריל נפתחו גני הילדים, בתי הספר היסודיים עד כיתה ה' ומוסדות החינוך המיוחד. זאת, לאחר שמוסדות אלה התאימו את עצמם להנחיות שקבעה הממשלה.

כיתה ריקה בבית ספר בפרנקפורט שבגרמניה ב-20 באפריל 2020. AP
בגרמניה - לתלמידי תיכון ניתנה קדימות. כיתה ריקה בבית ספר בפרנקפורט/AP

בנורבגיה, הממשלה כבר פרסמה אסטרטגיית יציאה ב-7 באפריל לחזרה ללימודים. ב-20 באפריל מעונות היום נפתחו מחדש וב-27 באפריל נקבע מועד לחידוש הלימודים בכיתות א' עד ד'. בד בבד, ילדים שגרים עם בני משפחה הנמצאים בקבוצות סיכון לא יידרשו לחזור לבית הספר וימשיכו לקבל למידה מרחוק.

מדינות מרכז אירופה - גרמניה ואוסטריה - נותנות עדיפות להחזרת תלמידי תיכון המסיימים השנה את לימודיהם, בשביל להשלים את בחינות הבגרות, ולתלמידים שנמצאים לפני בחינות מעבר מחטיבה לחטיבה.

בברלין, צפויים תלמידי כיתות י' ו-י"א לחזור בשבוע הקרוב ללימודים במתכונת מצומצמת של לימודי ליבה ובקבוצות קטנות של עד עשרה תלמידים בכיתה. בבסיס הרעיון של החזרת התלמידים הבוגרים לפני התלמידים הצעירים עומדת הסברה שהם יכולתם לעמוד בכללי ההיגיינה והריחוק החברתי.

עוד בוואלה!

קבוצות קטנות והפסקות בנפרד: השרים ידונו בחזרה הדרגתית ללימודים

לכתבה המלאה

בבוואריה, ב-27 באפריל ישובו ללימודים התיכונים, חטיבות הביניים ובתי הספר המקצועיים. חובה על כלל התלמידים להגיע לבתי הספר, והדבר לא נתון לשיקול דעתם של ההורים. זאת, תוך שהיעד להחזרת כל בתי הספר ללימודים הוא 11 במאי. הלימוד יתבצע עם עד 15 תלמידים בכיתה, עד תשעה בבתי ספר מיוחדים, עם שולחן נפרד לכל תלמיד ותוך שמירה על מרחק של מטר וחצי מכל שולחן.

אנשים עוטים מסיכה כדי להגן על עצמם מהתפרצות הקורונה באוטובוס בטאיפיי שבטייוואן ב-21 באפריל 2020. AP
מערכת החינוך עובדת במלואה. אנשים עוטים מסיכה באוטובוס בטייוואן/AP

באוסטריה, הוחלט להחזיר את התלמידים לבתי הספר באופן מדורג החל מ-5 במאי, כשבשלב הראשון יחזרו תלמידי תיכון שאמורים לסיים את לימודיהם השנה ותלמידים שנמצאים בהתמחות מקצועית ואמורים לסיים השנה את הכשרתם. בשלב השני, ב-18 במאי, יחזרו ללמוד גם תלמידי היסודי וחטיבות הביניים, ורק בשלב השלישי - בחודש יוני - יחזרו שאר התלמידים. הלימודים יתקיימו במשמרות, כשהתלמידים יחולקו לשתי קבוצות שילמדו בימים נפרדים.

בהולנד, בצרפת ובשוויץ יחזירו בהדרגתיות את הלימודים ב-11 במאי, כשבהולנד ייפתחו בתי הספר היסודיים והגנים ובצרפת ייפתחו גני הילדים. רק בהמשך החודש יגיע תורם של כיתות א' וכיתות ה', כשהלימודים ייערכו עם עד 15 תלמידים בכיתה. בשוויץ יחזרו ללימודים גני הילדים וכיתות א' עד ט'.

באסטוניה, תחל ב-15 במאי תקופת מעבר, שבה תתאפשר למידה בקבוצות קטנות של עד עשרה תלמידים. הורים יוכלו להחליט לא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, אם יש לכך סיבה מוצדקת כגון קרוב משפחה שנמצא בקבוצת סיכון. תלמידים אלה יצטרכו להשתתף בתכנית הלימודים באמצעות למידה מרחוק, תוך מעורבות פעילה של המורים.

השבתות נקודתיות והמלצה ללמידה מרחוק

מדינות אחרות נוקטות גישה משולבת: טייוואן יוצאת דופן, שכן בה מערכת החינוך הושבתה לתקופה קצרה וחזרה לפעילות במלואה, תחת כללי התנהלות קפדניים ביותר. מכיוון שמערכת החינוך בטייוואן עובדת לגמרי, מערך הלמידה מרחוק מופעל במקרה של סגירת כיתות או בתי ספר, בעקבות גילוי מקרי הידבקות בנגיף או התפרצות נקודתית. לשם כך, הוקמו צוותים מיוחדים לנושא במשרד החינוך וברמה המוניציפלית, והעיריות מקיימות קורסי הכשרה למורים בלימוד מרחוק.

בשבדיה, בתי ספר יסודיים וגנים ממשיכים לפעול כרגיל. ניתנה המלצה לאפשר לתלמידי תיכון ואוניברסיטה ללמוד מהבית, אך לא התקבלה הוראה מפורשת לסגור את המוסדות.

מסדרון ריק בבית ספר סגור בפרי שבצרפת ב-16 במרץ 2020. AP
מסדרון ריק בבית ספר סגור בפריז שבצרפת/AP

בבריטניה, לשם השוואה, עדיין לא גובשה אסטרטגיית יציאה, וגם בקוריאה הדרומית עוד נמצאים בתהליך גיבוש אסטרטגיית היציאה. בתי הספר יעברו סימולציות המדמות מצב של הדבקה במתחם מוסד הלימודים. במקביל, צוות העובדים בבית הספר יוכשר להתמודד עם המצב ולפעול לפי ההנחיות. תופעל גם מערכת דיגיטלית לאבחון עצמי.

כמו כן, התלמידים יעברו הדרכה בנושא נגיף הקורונה, אמצעי התגוננות והנחיות פעולה במקרים או מצבים מסוימים. משרד החינוך מחזיק במלאי כ-12 מיליון מסיכות שתי מסיכות לכל תלמיד לשימוש במקרים של הדבקה או מגע עם חולה.

בחלק מהמדינות ניתנת להורים האפשרות להחליט אם לשלוח את ילדיהם לבתי הספר. לאור הצורך להקטין את מספר התלמידים בכיתה, וכן החשש מהתפרצויות נקודתיות, מערך הלמידה מרחוק ימשיך להיות חלק חשוב ממערכת הלימוד גם בהמשך. המדינות רוכשות לשם כך אמצעים ותוכנות, מכינות תכניות לימוד ומבצעות הדרכות למורים.

ומה קורה בישראל?

המתווה שבו ידונו השרים כולל פיצול של הכיתות לשתי קבוצות אורגניות עם צוותים אורגניים, לצד למידה לסירוגין שלא בהכרח תכלול את כל ימות השבוע. על פי המתווה, הראשונים שיחזרו לשגרה הם הגנים וכיתות א'-ג', שיחולקו לקבוצות אורגניות של 15 ילדים בממוצע, וילמדו פיזית בבית הספר בימים ראשון עד חמישי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתווה המוצע - לימודים הדרגתיים בקבוצות קטנות. כיתה ריקה בבית ספר בבית שמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד על פי המתווה, ההפסקות יתקיימו בשעות שונות, כדי להימנע מחשיפה נוספת ומפגשים בחצרות. תלמידי כיתות ד' עד ו' ימשיכו בלמידה מרחוק בימים ראשון עד חמישי, כמו גם תלמידי חטיבת הביניים וכיתות י'. מנגד, כיתות י"א וי"ב ימשיכו במתכונת הבגרויות, ומרתוני ההכנה לבגרות ייערכו בקבוצות של עד עשרה תלמידים, כשעדיפות תינתן לנוער בסיכון, עולים ותלמידי החינוך המיוחד.

כמו כן, גם גני ילדים יחולקו לשתי קבוצות אורגניות, כשבכל קבוצה יהיו 15 ילדים בממוצע. כל קבוצה תלמד מהגן חצי מהשבוע, וביתר הימים הלמידה תהיה מרחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully