וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנויות הרחוב נפתחות, אך השווקים ברחבי הארץ גוועים: "זרקו אותנו"

הסוחרים ברחבי הארץ, שלא יכולים לשוב עדיין לשגרה, מתוסכלים מהתנהלות הממשלה ומאשימים את המדינה בהפקרתם. מסע בין הדוכנים מחיפה ועד באר שבע מגלה מציאות עגומה, והמוכרים כועסים: "זה לא מובן לנו: חנויות בגדים כן ושווקים לא? כולם מתעלמים מאיתנו"

עריכה: ניר חן

חנויות רחוב החלו להיפתח לאחר אישור ההקלות על הגבלות הקורונה, אך השווקים ברחבי הארץ עדיין סגורים הבוקר (ראשון), והסוחרים מוחים על התנהלות הממשלה בעניינם. "אנחנו מרגישים כאילו המדינה נטשה אותנו", הם טוענים.

מאחת הסוחרים בשוק מחנה יהודה 26 באפריל 2020. מאיה הורודניצ'אנו
מחאת הסוחרים בשוק מחנה יהודה, היום/מאיה הורודניצ'אנו

מחנה יהודה, י-ם: "תהיה כאן טרגדיה כלכלית"

עשרות סוחרים מחו הבוקר בכניסה הראשית לשוק מחנה יהודה בירושלים על כך שנאסר עליהם לפתוח את הדוכנים, וקראו "לחם עבודה". "לסגור את השוק זה הכי קל", אומר אחד מהם, "מה ההבדל ביננו לבין הסופרים. זו בושה למדינת ישראל". סוחר אחר הפנה אצבע מאשימה לראש הממשלה: "ביבי יודע לבוא ביום הבחירות, אנחנו לא נבחר בך ביבי".

ברוב הכניסות לשוק הוצבו חסימות, ובאלה שנותרו פתוחות בודקים פקחים את החום של הנכנסים. ניתן לראות כי מרבית דוכני הירקות והפירות סגורים. "בשלושת השבועות האחרונים עבדנו עם משלוחים ואז ראינו שיש תנועה של אנשים אז החלטנו לפתוח", תיאר זאת עובד בדוכן ירקות, שפתוח בעיקר למשלוחים. "נותנים לאדם שעובר לכתוב מה רוצה ומביאים לו, אסור לגעת. מקווים שאחרי יום העצמאות - ייפתח". לדבריו, ביום שישי האחרון הייתה משמעותית יותר תנועה מהשבועות הקודמים.

עוזי שרעבי, בעל מאפיה בשוק מחה על האכיפה. "לי לא עושים בעיות, אבל לשכן שלי למשל שמוכר ירקות אמרו להכניס את כל הסחורה לבפנים, להוציא לבחוץ, ולא מבינים. השוטרים נותנים דוחות של 5,000 שקלים. יש כמה סוחרים שקיבלו 5,000 שקל קנס, לא מכרו ב-200 שקל באותו יום אבל קיבלו קנס של 5,000".

שוק מחנה יהודה 26 באפריל 2020. מאיה הורודניצ'אנו
מחאת הסוחרים בשוק מחנה יהודה, היום/מאיה הורודניצ'אנו

יו"ר ועד הסוחרים, טלי פרידמן, הזהירה מתרחיש של "טרגדיה כלכלית", והבהירה כי סוחרי השוק "מוכנים ליישם כל הנחיה שתינתן, רק שהממשלה תיתן לנו את הזכות להתפרנס בכבוד". לדבריה, סוחרי השוק גיבשו בתיאום עם ראש העיר משה ליאון מתווה להפעלת השוק שיאפשר בקרה על כמות הנכנסים, חבישת מסיכות ושמירה על מרחקים. "אני קוראת לממשלה לקבל את המתווה שהגשנו לפני למעלה משבועיים ולאפשר לנו להימנע מטרגדיה כלכלית שלא נוכל להתאושש ממנה", סיכמה.

ליאון הביע תמיכה בסוחרים. "אני תומך בסוחרים ומחזק את ידם. בשבועות האחרונים אני פועל רבות למען פתיחתו שוק מחנה יהודה וסבור כי אין סיבה שמתחמים אחרים יפתחו והשוק לא. הגשתי תכנית מסודרת לפתיחת השוק והצעתי יותר מפעם אחת שהעירייה תיקח אחריות בשוק על השמירה על הנחיות משרד הבריאות. אני מקווה שהממשלה תאשר בהקדם את פתיחתו שם השוק שמהווה מקור פרנסה למאות משפחות ירושלמיות. אני מבטיח שאמשיך ולא ארפה את ידי עד שנפתח את השוק מחדש", מסר ליאון. גם יו"ר תנועת התעוררות, עופר ברקוביץ', ניצב לימין הסוחרים. "לא יעלה על הדעת שממשלת ישראל תמשיך בהחלטה הפוגענית שלה לסגור את שוק מחנה יהודה ולפגוע בפרנסתם של הסוחרים", אמר ברקוביץ', "מהיום הראשון טענו שאפשר לנהל את המכירות במחנה יהודה בהתאם להנחיות משרד הבריאות והשמירה על כללי הריחוק החברתי. גם היום ניתן לעשות זאת על פי עקרונות התו הסגול. לא נשלים עם פגיעה בסוחרים. הסיכון הכלכלי-חברתי שנוצר כתוצאה ממשבר הקורונה הופך לקריטי לא פחות מהסיכון הבריאותי. אנשים רבים כעת נתונים בסכנת מוות מדיכאון, חרדות ופגיעה בפרנסה ורעב. זהו סיכון אמתי שהממשלה חייבת להתייחס אליו ולהורות על פתיחת השוק באופן מיידי".

שוק הכרמל, תל אביב 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
שוק הכרמל, תל אביב/ראובן קסטרו

השווקים של תל אביב: "העובדים שלנו לא מקבלים חל"ת"

המצב בשווקים בתל אביב אינו טוב יותר. "אני לא פותח היום, אני לא רוצה להילחם עם אף אחד, חושב שזה ביזיון", אומר רפי מזרחי, יו"ר וועד שוק הכרמל, על החלטת הממשלה. "זאת החלטה שאי אפשר להסביר מי עומד מאחוריה: כל הרשתות הגדולות כן והשווקים לא?", הוא תהה, והביע אכזבה מהמצב. "אין התקהלויות כי אין תיירים, מי יבוא? אני לא מבין את ההיגיון. היו צריכים לפתוח בשביל הנפש של האנשים: אנשים מדוכאים, הם רגילים לקום ולעבוד ועכשיו הם צריכים להישאר בבית. לא יודע מי יושב ומי חושב".

"אולי אין לנו לובי מספיק גדול", הוא אומר בתסכול, "באולפני הטלוויזיה מביאים את יעקב הלפרין שיצרח ויצעק ואת השני של פוקס שצועק שהוא עושה מיליונים אבל חודש לא יכול לשרוד, אבל את השווקים שוכחים. העובדים שלו מקבלים חל"ת אבל העובדים בשוק לא מקבלים חל"ת. צריכים לעשות חשיבה מחודשת שיבינו שיש פה מאות משפחות שמעסיקות מאות משפחות והאנשים האלה לא ימותו מהקורונה, הם ימותו מחרדה ואני מפחד שיהיו התאבדויות".

"הביקורת שלנו היא בעיקר על העירייה שזנחה אותנו בימים הכי קשים", אומר אבי לוי, בעל דוכן ירקות בשוק התקווה, "פעם אחת כל המשבר הזה לא הגיע ראש העיר להגיע לשוק, לשמוע את האנשים, לדבר איתם, לשמוע את המצוקות. אף אחד לא יריב וישתולל, אבל השכל הישר אומר: אנו עובדים כל השנה, משלמים מיסים - ולא מקבלים שום מענה שום פתרון. הממשלה נתנה הוראה לסגור, אבל אתה לא יכול לפתוח את כל הרשתות מסביבנו, לתת להם להתעשר ולקחת את כל הקליינטים האחרונים שנשארו מהשוק ואותנו לזנוח. אם היו סוגרים את כולם, אז בסדר: כולנו טובעים, אי אפשר לעשות איפה ואיפה".

"העירייה הייתה צריכה להירתם למען הציבור שהיא שואבת אותו כל השנה, היא הייתה אמורה לתת לנו פתרון בימים האלה" הוא אומר, "לא ייתכן ששוק לוינסקי פתוח ואנחנו סגורים. למה, כי אנחנו האוכלוסייה הכי מוחלשת במדינה? בלי וועדים, בלי לובי, בלי עמותות, בלי כלום. פשוט רומסים אותנו, כי אין לנו קול זעקה, אנחנו האנשים הכי שקופים במדינה".

בעיריית תל אביב דחו את הטענות. "בין סוחרי שוק התקווה לעירייה מתקיים בשבועות האחרונים שיתוף פעולה יוצא מן הכלל המהווה מודל לחיקוי גם בערים אחרות בעת משבר הקורונה. על אף שדוכני השוק נסגרו בהנחיית משרד הבריאות, המרכז הקהילתי העירוני 'בית דני' יזם פרוייקט לקידום משלוחים מתוך 60 חנויות שנותרו פעילות בשוק התקווה. היוזמה הייחודית קודמה באופן אינטנסיבי בעמודי פייסבוק עירוניים, באתר העירוני ואפילו בסרטון מיוחד שראש העירייה עצמו צילם והפיץ בקרב תושבי העיר. התוצאות בשטח הוכיחו עד כמה סייע המיזם לסוחרים לצלוח את התקופה המאתגרת בשבועות האחרונים. ראש העירייה אף ביקר בשוק עם פרוץ משבר הקורונה ובהנחייתו פנתה העירייה מספר פעמים לגורמי הבריאות בבקשה להתיר את פתיחתו", נמסר מהעירייה.

"יודגש כי העסקים בתל אביב-יפו מהווים את עמוד השדרה של הכלכלה העירונית ועיריית תל אביב-יפו קשובה למצוקתם. העירייה יזמה ודחפה את ההחלטה הממשלתית להעניק פטור כולל לעסקים למשך שלושה חודשים; אישרה מספר הקלות משמעותיות, ובכלל זה פטור מתשלום אגרות בגין העמדת שולחנות וכיסאות, העמדת פרגוד, והיתר לילה. בשבועות הקרובים צפויה מועצת העיר לאשר את הצעת ראש העירייה למתן פטור מאגרות שילוט", נמסר, "בנוסף, בימים אלה פועל אגף המחשוב העירוני על פיתוח זירת מסחר ראשונה מסוגה באתר העירוני, המיועדת לעידוד יוזמת המשלוחים משוק התקווה. הזירה צפויה להיות מוכנה בעוד כשבועיים".

שוק תלפיות, חיפה: "המכירות - בקושי 30%"

בשוק תלפיות בחיפה הדוכנים שברחוב פתוחים כבר שבוע וחצי, אבל הקונים עוד מעטים והסוחרים והלקוחות כולם מבולבלים ומתוסכלים. אחרי שראשת העיר כבר חגגה פתיחה של מבנה השוק המרכזי לפני שלושה שבועות - לטענת משרד הבריאות, בשל אי הבנת הנקרא - ואחרי כמה שעות נאלצו פקחיה שוב לסגור אותו, נותרו פתוחים רק דוכני הרחוב הסמוך, גם זאת חלקית מאוד. למרות השינוי בהנחיות, הבוקר עדיין תנועת הלקוחות דלילה. רק כמחצית הדוכנים פעילה, וגם על משטחי הבאסטות שנפתחו יש רק חצי סחורה. סוחרים מפחדים להעמיס מחשש שלא יימצאו קונים. גם החניונים ריקים. "המכירות עוד אפילו לא 30% ממה שהיינו רגילים", אומר בעל דוכן ירקות ופירות במיקום מרכזי שביקש להישאר בעילום שם, אבל הוסיף: "יותר טוב מכלום". כל הסוחרים שנשאלו על כך הסכימו שיש ירידה בנפח המכירות של בין 70-100%.

"אנשים עוד לא הגיעו. התקנות החדשות לא מכוונות לשווקים. מה זו האיפה והאיפה הזו? מדוע איקאה פתוחים והשווקים לא? למה יבוא כן וחקלאות תוצרת הארץ לא? כשאנחנו סגורים גם החקלאי נחנק. תזכרו שבשווקים אנחנו מוכרים רבע מהיבול בישראל", אומר עמרם, בעל חנות ירקות היושב מובטל בדוכנו במבנה המרכזי של השוק, "אני מסתכל על הדוכן, מסתכל על הדוכנים של החברים מסביב וכואב הלב. בוכה. מה הטמטום הזה של ביבי שנתן לסופרים כן ולנו לא? אנחנו לא אזרחים? השווקים המציאו את הקורונה?".

שוק תלפיות 26 באפריל 2020. יואב איתיאל
שוק תלפיות, היום/יואב איתיאל

אולג בוריסוב, בעל חנות מכולת בכניסה לבניין שוק תלפיות, הביע תסכול אף הוא. "20 שנה אני בשוק ודבר כזה לא היה. מ-06:30 עשיתי אולי 20 שקל. איך אפשר לחיות? אני משלם שכירות, ארנונה, חשמל, ביטוח לאומי, מע"מ. איך אפשר?".

פה ושם צצים מעט לקוחות בלי מסכות פנים, פה ושם עומדים שנים-שלושה בלי לשמור ריחוק. שני חיילי פיקוד העורף בווסטים זרחניים מסיירים במקום, מציצים גם לתוך הבניין ופוקדים חנויות גם ברחוב, אבל נמנעים מלאכוף גם את ההפרות שהם רואים.

שוק מחנה יהודה, 24 באפריל 2020. נתי שוחט, פלאש 90
שוק מחנה יהודה, יום שישי/פלאש 90, נתי שוחט

"ברחוב אנחנו כבר למעלה משבוע פתוחים. בבניין לצערנו עוד לא. לפחות התחילו שם עבודות שיפוץ", אומר לוואלה! NEWS ניסים סלמן, יו"ר ועד סוחרי שוק תלפיות, "אנחנו עובדים לפי החוק. מה שאומרים לנו זה מה אנחנו עושים. היינו יכולים לעשות יותר, אבל הכל תלוי במשרד הבריאות והמשרד הזה שולל דברים שאתה אפילו לא יכול להגיד לו טיפה ימינה או שמאלה. כל מי שהיה בסופרמרקט יכול לראות שאצלם המצב של הצפיפות הרבה יותר גרוע מאצלנו. אומרים עשרה אנשים בחנות, אבל בסופרסל אתה רואה עשרה אנשים על עגבניה. שם אין אף אחד שמפקח". לעומת זאת, הוא מבהיר שבשוק מקפידים על ההנחיות. "כל חנות שלא עובדת לפי מה שאני אומר ולפי החוק אז אני באותו רגע סוגר אותה. אני לא מחכה שיבוא מישהו ויגיד לי. צריך לשמור שני מטר ומי שרוצה לעבוד שם יש בנאדם ששומר על זה. בנאדם שאין לו מסיכה אז לא מוכרים לו. לא מכניסים לחנות יותר מאיקס אנשים לפי גודל החנות. מוכרים רק בתוך החנות. בעל חנות שלא יודע לשמור לא פותח", אמר.

סלמן ביקש להדגיש כי בעוד המחירים עולים בחנויות, השוק הוא אלטרנטיבה זולה. "אין פיקוח על המחירים וזה דבר רצחני. במקומות אחרים הורגים את הקליינטים. אנשים מתקשרים בוכים לשאול מתי השוק כבר נפתח. שוחטים במחירים אנשים מסכנים שחיים מביטוח לאומי, על קצבאות, בחל"ת. אנחנו לא מדברים על אנשים שבאים במרצדס לעשות קניות. אלה אנשים שהולכים לחתום אבטלה. שולחים אותם לרשתות ותראו מי מתעשרים על חשבונם", הוא אומר. "במשרד הבריאות לא מבינים את אזרחי המדינה. שולפים תקנות על עסקים שהם לא מבינים בהם. משרד הבריאות נלחם בנגיף שהוא לא יודע מה הוא ובדרך שולף כלים שהוא לא יודע אם הם טובים או לא טובים. הוא אומר: בוא נסגור ואז הנגיף פחות ידביק. יש בזה הצדקה אבל אני מזכיר שצריך לעשות חשבון גם איך אנשים יחיו מ-2,800 שקל. זה יכול להמשך שנה ומה אנשים יאכלו?".

הוא הביע חשש מהיום שאחרי יום העצמאות. "לפי מה שהבנתי אחרי החג גם הקניונים וגם המסעדות ובתי הקפה ייפתחו. זה בטוח לא יצליח. אנחנו חוששים שאם התחלואה תעלה הם אחרי שבועיים יסגרו טוטאלית את הכל", הוא אומר.

השוק העירוני, באר שבע: "מרגישים שזרקו אותנו"

גם בשוק העירוני בבאר שבע התחושות הן קשות. "אנחנו משלמים מיסים גבוהים כל שנה. מרגישים כאילו המדינה נטשה אותנו", אמר ציון אלקיים, בעל חנות של בשר ודגים בשוק, "פתאום השוק הוא לא חיוני. אנחנו מוכרים רק אוכל".

"הופקרנו בצורה הכי קשה על ידי המדינה. אין בזה היגיון. זה עצוב איך שהמדינה מתייחסת אלינו", הוא האשים, "חנויות במרכזי קניות כן, השווקים לא. זאת החלטה שגויה. מחזרים את החנויות בשווקים אחורה, התחושות מאוד קשות. אני מעסיק 14 עובדים וזה פוגע גם בהם. חנויות נעליים ודגים כן, בשר ועופות לא. זה הזוי. לא יודע איך ארים את עצמי".

אבינועם מימון יו"ר נציגות השוק העירוני בבאר שבע וחבר האיגוד הארצי של השווקים, אמר כי אינו מבין את המדיניות. "בשווקים יש יכולות לבצע את ההנחיות של משרד הבריאות. זה מאוד הפתיע אותנו: חנויות בגדים כן, שווקים לא. סופרים גדולים נפתחים וחניות שווקים לא? זאת החלטה פוליטית. בשוק יש 120 חנויות של פירות וירקות ובסופר מקום אחד. יש 80 חניות של בשר בשוק, בסופר יש מקום אחד. הרי בשווקים יש יותר פיזור וביזור. אנחנו נעמוד בכל ההנחיות", הוא אומר. "כולם מתעלמים מאיתנו. אנחנו מתוסכלים. אנחנו מאוכזבים. מרגישים שזרקו אותנו. מדברים על ספרים וקוסמטקאים. מה עם הסוחרים בשוק, שחלקם קשיי יום והם נשארים חסרי כל? הם פונים אלינו ואין לנו תשובה לתת להם".


מעיריית תל אביב לא נמסרה תגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully