וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובה לעטות מסיכה, ואילו עסקים ייפתחו היום? המדריך המלא להנחיות החדשות

26.4.2020 / 0:24

במסגרת צמצום מגבלות הקורונה שאישרה הממשלה, תתאפשר מכירת מזון במסעדות ללא מקומות ישיבה. מכוני היופי וכלל חנויות הרחוב ייפתחו, אך הקניונים יישארו סגורים. השרים צפויים לדון במתווה שר החינוך לחזרה מדורגת ללימודים. מיום שני - חובה לעטות מסיכות במרחב הציבורי

צילום: דוברות המשטרה

ההקלות בהגבלות הקורונה שאישרה הממשלה נכנסו היום (ראשון) לתוקף. במסגרת ההקלות, שאושרו לאחר לחץ שהפעילו השרים על נציגי משרד הבריאות, הוחלט על אישור למכירת מזון במסעדות ללא ישיבה, פתיחת מספרות ומכוני יופי ופתיחה של חנויות במרחב הציבורי למעט בקניונים סגורים. עוד נקבע בישיבה כי יתבצע תיקון וכי תהיה חובה על חבישת מסכות גם במרחב הציבורי, החל מגיל שבע.

שוק לוינסקי בתל אביב, 24 באפריל 2020. ראובן קסטרו
שוק לווינסקי בתל אביב/ראובן קסטרו

ההקלות למסעדות: מותר טייק אווי, בלי מקומות ישיבה

המסעדות יוכלו להיפתח אם העובדים יעמדו בהנחיות לשמירה על בריאות הציבור: בבית האוכל לא יהיו מקומות ישיבה, בדלפק העסק תימצא מחיצה למניעת העברת רסס בין המוכר ללקוח, המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות, תהיה הקפדה על שני מטרים בין הנמצאים במקום וכן הקפדה על כללי ההיגיינה לרבות חיטוי משטחים.

העובדים במסעדה יעטו כפפות ויחבשו מסיכה, ייעשה ויסות כניסת מבקרים כך שבכל העת לא ישהו במקום יותר משני לקוחות לכל קופה רושמת, ובבית עסק שגודלו מעל 100 מ"ר, לא ישהו מעל ארבעה לקוחות לכל קופה. כמו כן יותקן שלט לעניין שמירה על מרחק בין האנשים ומספר לקוחות מותר בבית האוכל.

כלל חנויות הרחוב ייפתחו, למעט קניונים

פתיחת החנות תיעשה בהתאם לשמירה קפדנית על הכללים שהנחה משרד הבריאות. בעל העסק או החנות יגיש לרשות המקומית לפני תחילת הפעלת החנות הצהרה חתומה לפיה יעמוד בתנאים המפורטים, המחזיק או המפעיל של החנות יסדיר ככל הניתן ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק ויתשאל את הנכנסים לגבי סימני מחלה. המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות, ימונה עובד אחראי על ענייני קורונה, תותקן מחיצה למניעת העברת רסס בין המוכר ללקוח, מפעיל המקום יקפיד על שמירת כללי היגיינה לרבות הקפדה על חיטוי משטחים, יישמר מרחק של שני מטרים לפחות בין השוהים בחנות וכן תהיה הקפדה על מניעת התקהלות בכניסה לחנות.

בנוסף, נדרשים בעלי החנות לסמן מקומות לעמידת לקוחות במקום המיועד לתור לקופה על מנת לשמור על המרחק בין האנשים, להציב שלט במקום בולט לעין לשמירה על המרחק כאמור, לווסת כניסת מבקרים כך שבכל העת לא ישהו במקום יותר משני לקוחות לכל קופה רושמת ובבית עסק שגודלו מעל 100 מ"ר, לא ישהו מעל ארבעה לקוחות לכל קופה, יותקן שלט לעניין שמירה על מרחק בין האנשים ומספר לקוחות מותר וכן מפעיל המקום יקבע ויפעיל מנגנון להגבלת נכנסים לחנות.

במשרד האוצר פנו לקניונים וביקשו מהם להיערך לפתיחה עם אפליקציה לרישום הקונים, והנושא צפוי לעלות לדיון בשלב הבא של ההקלות, אחרי יום העצמאות.

המספרות ומכוני הקוסמטיקה ישובו לפעול, תוך הקפדה על חיטוי הכלים

המספרות יעבדו על פי הכללים הבאים: בעל העסק יגיש הצהרה על עמידה בתנאים לרשות המקומית, יסדיר ככל הניתן ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק ויתשאל את הנכנסים לגבי סימני מחלה. המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות, תהיה הקפדה על שמירת כללי ההיגיינה לרבות הקפדה על חיטוי משטחים וחיטוי הכלים, הכיסא, וכן כביסה של מגבות וחלוקים בין לקוח ללקוח.

בנוסף, בעת הטיפול בלקוח, יעטה העובד במספרה כפפות אותם יחליף בין לקוח ללקוח, בנוסף יחבוש מסיכה ומגן פנים בנוסף למסיכה המכסה את העיניים, יישמר מרחק של שני מטרים בין השוהים במספרה ויוצב שלט לעניין זה, ייעשה ויסות כניסת לקוחות למספרה כך שלא ישהו בכל עת בתוך העסק לקוחות ביחס של יותר משני לקוחות לכל ספר, בנוסף בכל עת לא ישהו בעסק יותר מארבעה לקוחות בסך הכול ובעסק שגודלו מעל 75 מ"ר - לא יותר משישה, מעל 100 מ"ר - לא יותר משמונה לקוחות. בנוסף, יוצב שילוט במיקום בולט לעניין מספר הלקוחות המותר בעסק וייקבע מנגנון להגבלת מספר הנכנסים למקום.

בדיקות חום באחד מבסיס משמר הגבול 23 באפריל 2020. ראובן קסטרו
בדיקות חום באחד מבסיסי משמר הגבול/ראובן קסטרו

אכיפת ההנחיות תוגבר

לשם הקפדה על הכללים שבתקנות ושמירה על בריאות הציבור תוגבר האכיפה, כך שלרשימת הגורמים המוסמכים יתווספו מפקחים שהוסמכו על ידי מנהל רשות הטבע והגנים. למפקחים ברשויות המקומיות יוקנו סמכויות לאכוף את הכללים הקבועים בתקנות, לרבות אכיפה בחנויות. על בעל חנות לא להכניס אדם שאינו חובש מסיכה, וכי עסק שיפר את הכללים חשוף לקנס של 2,000 שקל.

יציאה מהבתים בצל ההגבלות

בהתאם להנחיות שפורסמו עד כה, יציאה ממקום מגורים מותרת לזמן קצר עד 100 מטרים ממקום המגורים. לפי התקנות שאושרו בתחילת השבוע, וטרם שונו, מותרת פעילות ספורט של יחיד, של יחיד עם אדם קבוע אחד בלבד, או של אנשים הגרים באותו מקום - אך רק למרחק של עד 500 מטרים ממקום המגורים. לספורטאים בענפים תחרותיים ניתן אישור חריג להתאמן. בתחילת השבוע אישרה הממשלה את הגדלת מספר המתפללים במקום פתוח מעשרה ל-19, במרחק של עד 500 מטרים מהבית ומקום העבודה ותוך שמירה של מרחק של שני מטרים בין מתפלל למתפלל.

בית שמש, 7 באפריל  2020. יעקב לדרמן, פלאש 90
אכיפת המגבלות בבית שמש/פלאש 90, יעקב לדרמן

חובה לעטות מסיכה

מיום שני הקרוב תחול חובת עטיית מסיכה במרחב הציבורי החל מגיל שבע, למעט אנשים בעלי מוגבלות. האזהרה על עטיית מסיכה במרחב הציבורי בוטלה, כך שמי שייתפס ללא מסיכה במרחב הציבורי יקבל קנס של 200 שקלים כבר בפעם הראשונה וללא אזהרה. כמו כן, בעלי עסק שיפרו את ההנחיות חשופים לקנס בסך 2,000 שקלים.

הלימודים במוסדות החינוך לא יתחדשו

במסגרת ישיבת הממשלה שבה דנו השרים על ההקלות, נושא נוסף שעמד על הפרק בדיונים הוא החזרת מערכת החינוך. במשרדי האוצר והחינוך דורשים להחזיר בהדרגה את מערכת החינוך אחרי יום העצמאות, בתאריך יעד של ה-3 במאי. לפי התכנית, הגנים והכיתות הנמוכות יוחזרו בתחילה בקבוצות קטנות. הממשלה קיבלה את בקשת שר החינוך רפי פרץ לדון בסוגיית החזרת הלימודים במתכונת שונה, והנושא יעלה היום בישיבת ועדת השרים לענייני הטיפול בקורונה, שבה יציג שר החינוך את המתווה שלו לחזרה מדורגת.

השר פרץ מסר כי "עמלנו בשבועות האחרונים לייצר מתווה חזרה מדורג ומדוד שידע לאזן בין בריאות התלמידים והמורים, לבין חזרה לשגרה הנצרכת למשק ולמדינה. המתווה שאני מציג מחזיר את מערכת החינוך לתפקוד אם כי במתכונת שונה וזהירה".

ההקלות שנכנסו לתוקף היום מצטרפות לגל ההקלות הקודם בהוראות ההתגוננות מפני נגיף הקורונה. ההקלות והמגבלות שאושרו בתחילת שבוע שעבר הן היתר יציאה לפעילות ספורטיבית למרחק של עד 500 מטרים מהבית עם אדם קבוע. העלאת מתכונת העבודה ל-30% מכוח העבודה, או עשרה עובדים, והעלאת מתכונת העבודה ל-100% מכוח העבודה, במידה והעסק עומד בתנאי התו הסגול.

על מנת לקבל את התו, נדרשים העסקים לעמוד בכללים נוספים: חתימה על הצהרות בריאות ומדידת חום לנכנסים; סימון מרחק של שני מטרים בין הלקוחות בקופה; מחיצה פיזית בין המוכר לקונה; עבודה במשמרות קבועות; שמירה על היגיינה וחיטוי באופן תדיר; והגבלה על מספר לקוחות - לא יותר משני לקוחות בו זמנית לכל קופה רושמת פעילה, או ארבעה לקוחות לכל קופה בחנות שגודלה מעל 100 מ"ר; מי שיקיים תנאים אילו, יוכל לשוב לפעול במתכונת עבודה מלאה.

עוד אושר לקיים פגישות ודיונים בהשתתפות של עד שמונה אנשים. עובד עם מחלות רקע יומלץ להימנע מהגעה למקום העבודה, ובמידה ועובד נדבק בקורונה, מקום העבודה יסגר עד לסיום החקירה האפידומיולוגית. כמו כן, אושרו תפילות של עד 19 משתתפים במקום פתוח, במרחק 500 מטרים מהבית. אושרה פתיחת חנויות ספורט, אלקטרוניקה, טקסטיל וכלי בית. ובנסף לכך, סוכם להשיב את מוסדות החינוך המיוחד לפעילות.

(עדכון ראשון 19:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully