וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמדאן בימי קורונה: האתרים הקדושים ביותר לאסלאם ריקים ממתפללים

תפילות יום השישי הפכו למחזה נדיר, ובמסגדים הגדולים במכה, במדינה, ואפילו באל-אקצא - היו אנשי דת ספורים בלבד. מגיפת הקורונה הובילה להטלת מגבלות בעולם המוסלמי, והטקסים הועברו בשידור חי בטלוויזיה. המלך סלמאן: "כואב לי לקבל את החג בנסיבות הללו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שלא כמדי שנה, חודש הרמדאן החל אתמול (חמישי) במחזה נדיר בהיסטוריית האסלאם -
האתרים הקדושים ביותר נותרו ריקים ממתפללים. המסגד הגדול של מכה ומסגד הנביא במדינה, שניהם בערב הסעודית, נסגרו בשל התפשטות נגיף הקורונה. גם במדינות נוספות בעולם, המגיפה אילצה את הרשויות להטיל מגבלות חסרות תקדים.

במהלך הרמדאן, מוסלמים ברחבי העולם נוהגים להצטרף למשפחותיהם בעת שבירת הצום כששוקעת השמש, ולהתפלל במסגדים. בעקבות המגיפה, השתנו סדרי העדיפויות, והתפילות במסגד במכה בערב הראשון של הרמדאן הוגבלו לאנשי דת ואנשי ביטחון, והטקס הועבר בשידור חי בטלוויזיה.

שוטרים סעודים ועובדי ניקיון ליד הכעבה, המבנה הקדוש למוסלמים בעיר מכה, ערב הסעודית. 6 במרץ, 2020. AP
המבנה הקדוש למוסלמים בעיר מכה, הכעבה, ריק מאדם/AP

מלך ערב הסעודית, סלמאן בן עבד אל-עזיז, הצר על המצב שאינו מאפשר לקיים את החג כהלכתו, והדגיש את הצורך בריחוק חברתי במהלך חודש זה. "כואב לי לקבל את פני הרמדאן בנסיבות האוסרות עלינו תפילות במסגדים", אמר. שרה, תושבת הבירה ריאד, אמרה כי "זה לא מרגיש מיוחד השנה, אנחנו לא חשים באווירת הרמדאן".

גם מסגד אל-אקצא בירושלים כמעט וריק מאדם. האימאם קרא את תפילות יום השישי הראשונות של הרמדאן, אל מול שטח עצום עם מתפללים בודדים. קומץ אנשי דת במסיכות פנים כרעו ברך מתחת לדוכן, והתרחקו כמה מטרים זה מזה בכדי לעמוד בהגבלות במאבק בקורונה. "אנו מבקשים מאלוהים לרחם עלינו ועל כל האנושות, ולהציל אותנו ממגיפה קטלנית זו", אמר האימאם. הרמדאן בדרך כלל מושך עשרות אלפי מוסלמים מדי יום למסגד אל-אקצא ולכיפת הסלע הסמוכה, והשנה המתפללים נאלצו להסתפק בצפייה בטקסים בטלוויזיה.

עוד בוואלה!

בצל הקורונה: חודש הרמדאן החל הלילה עם הגבלות מיוחדות

לכתבה המלאה
אימאם במסגד מקיים תפילה ללא אנשים בשל הקורונה באיסטנבול, טורקיה. 24 באפריל, 2020. AP
אימאם מקיים תפילה במסגד בטורקיה לבדו/AP

מדינות באסיה שבהן יש קבוצות מוסלמיות גדולות, דחקו באנשים לשמור על מרחק בזמן חודש הרמדאן. התפרצויות הקורונה במדינות באסיה, החלו בחלק מהמקרים בעקבות תושבים או תיירים שהגיעו מאיראן וערב הסעודית לאפגניסטן ופקיסטן, או לכינוסים של קבוצות אסלאמיות בהודו ובמלזיה.

ראש ממשלת מלזיה מוחידין יאסין, אמר בנאום ששודר בטלוויזיה כי "בדיוק כמו בצום, אנו חייבים להיאבק ולהילחם כנגד הרצונות שלנו". אתמול האריכה ממשלתו את ההגבלות על התנועה עד ל-12 במאי, ואסרה על נוכחות מתפללים במסגדים וכן על נסיעות של תושבים לעיר הולדתם. זאת, לאחר שמלזיה נרשמה כאחת המדינות שנפגעו באופן הקשה ביותר בדרום מזרח אסיה.

אימאם מוביל את התפילה ביום הראשון לחודש הרמדאן, בה השתתפו רק שני אנשים. קואלה לומפור, מלזיה. 24 באפריל, 2020. AP
שלושה מתפללים במסגד במלזיה, היום/AP

באינדונזיה, המדינה בעלת האוכלוסיה המוסלמית הגדולה ביותר בעולם, וכן מספר חולי הקורונה הגבוה ביותר באסיה מלבד סין, הנשיא ג'וקו וידודו קרא לציבור להתפלל בבתים. אולם המסר לא התקבל באופן ברור במחוז המיוחד אצ'ה, שמתנהל על פי חוקי השריעה, ומתפללים הצטופפו במסגד ערב הרמדאן.

בבנגלדש המסגדים הונחו להגביל את תפילות הרמדאן ל-12 איש, בעוד שבסרי לנקה סגרו את כלל המסגדים. באלג'יריה הטילו הרשויות עוצר לילי, והאריכו את הסגר המלא בבירה אלג'יר, כדי שיימשך גם בזמן הרמדאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully