וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תותחי מים נגד קורונה: במזרח יצאו למסע חיטוי, אך עלולים רק לגרום לנזק

3.4.2020 / 10:17

הרשויות באינדונזיה ומלזיה החליטו לנקוט בצעדים רבי רושם במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. הם ריססו כמויות עצומות של חומרי חיטוי על כבישים, בניינים, ואפילו אנשים. אולם, מומחי הבריאות מזהירים כי צעדים אלו לא יעילים: "בזבוז של משאבים וכוח אדם"

צילום: רויטרס

רחפן פיזר עננים של חומר חיטוי בשמי העיר השנייה בגודלה באינדונזיה, סורביה, בניסיון למנוע את המשך התפשטות נגיף הקורונה שתופס תאוצה ברחבי העולם. זאת, חרף אזהרות מומחי הבריאות, על כך שחיטוי המוני לא ממש מסייע בבלימת הנגיף.

אותם מבצעי חיטוי, שנעשים לרוב על ידי עובדים בכלי מגן שנראה כאילו נלקחו מהסרט "מכסחי השדים", הפכו למראה נפוץ בכל רחבי העולם - מהשוק הגדול של איסטנבול ועד לגשרים במקסיקו ובהודו. אך האמצעים המרשימים מבחינה ויזואלית, שננקטו כדי להכיל את התפשטות הנגיף, שהרג מעל ל-53 אלף איש ברחבי העולם, זכו לביקורת רבה מצד מומחי הרפואה, שכינו את התופעה "מפגע בריאותי" כמו גם "בזבוז זמן ומשאבים".

דייל פישר, מומחה למחלות זיהומיות בסינגפור ומי שעומד בראש המאבק העולמי בנגיף מטעם ארגון הבריאות העולמי, אמר כי "זה מראה מגוחך שאנחנו רואים במדינות רבות". לטענתו, "אני לא מאמין שזה מוסיף דבר למאבק בקורונה, ויכול להיות רעיל לאנשים. הנגיף לא שורד זמן רב בסביבה ואנשים בדרך כלל לא נוגעים בקרקע".

שוטרים אינדונזים מבצעים חיטוי בבירה, קואלה לומפור. 31 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"חיטוי הכבישים לא ישפיע". שוטרים אינדונזים מבצעים חיטוי בבירה ג'קרטה/רויטרס, רויטרס

דוברו של מפקד משטרת סורביה אמר כי השימוש ברחפנים לצורך חיטוי היה הכרחי באזורים עם מקרי קורונה מאושרים רבים, מכיוון שהנגיף "יכול להיות בכל מקום". הוא אף השווה בין חומר החיטוי שרוסס, שעלול לגרום לגירויים בעור בריכוזים גבוהים, ל"סבון", ואמר שזה יעזור "להעיר את הנגיף כדי שהוא לא ייכנס לגופנו".

בנגיף הקורונה, שגורם למחלת נשימה מדבקת המתפשטת דרך טיפות מהאף או מהפה באמצעות שיעול או עיטוש, ניתן להידבק גם במגע עם משהו מזוהם לפני נגיעה באף, בפה או בעיניים.

שוטרים מלזיים לצד מל"ט חיטוי בבירה, קואלה לומפור. 31 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
שוטרים מלזיים מציגים מל"ט חיטוי בקואלה לומפור/רויטרס, רויטרס

פול טמביאה, מהאיגוד האסייתי-פאסיפי למיקרוביולוגיה קלינית, אמר כי שטיפת ידיים וניקוי ממוקד של משטחים נפוצים כמו כפתורי מעלית יספקו הגנה טובה יותר מחיטוי המוני. טמביאה הוסיף כי "זאת (ריסוס) דרך זולה ופומבית מאוד לעשות זאת, אך תשומת לב זהירה להיגיינה האישית והסביבתית היא כנראה יעילה יותר".

שוטרים אינדונזים מבצעים חיטוי בבירה, קואלה לומפור. 31 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
מרססים כמויות עצומות של חומרי חיטוי על כבישים, בניינים, ואפילו אנשים. חיטוי למהגרי עבודה במלזיה/רויטרס, רויטרס

עובדי הבריאות ההודים עוררו זעם השבוע כאשר השתמשו בצינורות כדי "לחטא" מהגרי עבודה בצפון המדינה, בעקבות חשש מתנועת אנשים שיגדיל את הסיכון להפיץ את הנגיף.

במלזיה, שנמצאת תחת עוצר כללי בגלל התפרצות הנגיף, הרשויות יצאו למסע חיטוי באזורים שבהם מספר גדול של מקרי הידבקות, כדי להפחית את הסיכון להדבקות נוספות. עם זאת, התמונות של פלומות הריסוס והחיטוי שנורו ממשאיות באוויר או מתותחי ריסוס לעבר הכבישים, גרמו למומחי הבריאות לסעור. "ברור כי חיטוי הכבישים לא ישפיע", אמר כריסטופר לי, סמנכ"ל משרד הבריאות במלזיה לשעבר ומומחה למחלות זיהומיות. "זה בזבוז של משאבים וכוח אדם".

מנהל מערכת הבריאות במלזיה, נור הישאם עבדאללה, אמר שהממשלה תנפיק הנחיות לרשויות המקומיות כדי לוודא שפעולות החיטוי מתבצעות כראוי.

שוטרים אינדונזים מבצעים חיטוי בבירה, קואלה לומפור. 31 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"זה לא טוב לעור, לפה ולעיניים". מסעות החיטוי בג'קרטה/רויטרס, רויטרס

באינדונזיה, שם מוקמים תאי חיטוי ברחבי הבירה ג'קרטה, ומציעים לעוברים ושבים חיטוי מהיר כדי להרחיק חיידקים פוטנציאליים מבגדיהם ועורם. "אני חושב שזה טוב. אני מרגיש מחוטא אחרי שנגעתי בהרבה דברים באוטובוס", סיפר פאני אניסה, תושב ג'קרטה, לאחר שיצא מאחד התאים במרכז העיר. "אני מרגיש מוגן מאוד".

היוזמה הפרטית, שמופעלת בתמיכת הרשויות המקומיות, זכתה לביקורת מצד אחד המומחים שמייעץ לכוח המשימה למלחמה בווירוס של הממשלה. "זה לא טוב לעור, לפה ולעיניים, זה יגרום לגירוי", אמר ויקו אדיסמיטו, פרופסור לבריאות הציבור מאוניברסיטת אינדונזיה. ליאון הו-נאם, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים הר אליזבת בסינגפור, אמר כי חיטוי המוני אולי נראה טוב, ויכול לעודד את המורל, אך אינו יעיל לפיקוח על נגיפים. "יש צעדים טובים יותר משימוש בתותח מים כדי לפזר אנשים ולגרום להם לחזור הביתה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully