וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים נגד האוצר: "אי אפשר לבקש מאיתנו לעבוד בחינם"

20.4.2020 / 13:58

בהסתדרות המורים מבהירים כי לא יסכימו להחזיר עוד ימי עבודה מעבר לתשעה, עליהם סוכם בחודש שעבר. המזכ"לית יפה בן דוד: "אנחנו לא בייביסיטר. כמו שאחרים עובדים מהבית ומקבלים שכר מלא, גם אנחנו עובדים, אפילו יותר". האוצר: "קוראים למורים לגלות אחריות לאומית"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

היום או מחר צפויה ועדה בין משרדית לקבוע את היקפי הלמידה המקוונת של המורים וגננות, לפי חתכי גיל, לעשרת הימים הקרובים עד סוף אפריל. בעקבות זאת, יצטרכו המורים להשלים ימי עבודה באופן יחסי בקיץ. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, אמרה הבוקר (שני) לוואלה! NEWS, כי עובדי ההוראה לא יסכימו לקבל החלטה חד צדדית בנושא. "אם יתקבלו החלטות חד צדדיות נגדנו ללא הסכמות, אנחנו נפעיל את האמצעים שלנו להיאבק", אמרה בן דוד, "כל ציבור המורים היום מאוחד".

בהסתדרות המורים זועמים על משרד האוצר, וטוענים כי אף שמבחינתם הם ממשיכים לעבוד תוך השקעה מרובה בלמידה מרחוק, ואף שהתחייבו להחזיר תשעה ימי לימודים בחופש הגדול, עכשיו הם מתבקשים לתת עוד ימי עבודה על חשבונם. לטענתם, האוצר משתמש במשבר הקורונה כדי לקצץ בהוצאות שהיה אמור להוציא ממילא, כמו תכניות בית הספר של החופש הגדול והחגים שלא התקיימו לבסוף. אם במשרד האוצר רוצים שהמורים יחזרו ללמד בחופש הגדול, אומרים בהסתדרות המורים, אז הם יצטרכו לממן את זה.

"אנחנו לא בייביסיטר", אומרת בן דוד, "מתי תבינו? יש פתרון ואנחנו מסייעים עד תשעה ימים לפי הסכם. אם משרד האוצר רוצה - שיחזיר את בית הספר של החופש הגדול, הרי בחנוכה ובפסח לא הפעילו אותו. שר החינוך אומר שחסרים 400 מיליון שקלים, אז שמשרד האוצר יכניס יד לכיס ויממן. אם הם רוצים שהמורים יחזרו לעבוד, שישלמו על זה, אי אפשר לבקש מהמורים לעבוד בחינם. הם גם צריכים לעבוד מהבית וגם להשלים תשעה ימים על חשבונם ועוד ימים שעכשיו דורשים מהם. איפה זה נשמע? כמה אפשר לעשוק אותם?".

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
"כל ציבור המורים היום מאוחד"/שרון בוקוב

בן דוד מדגישה את חשיבות החופש הגדול מבחינת המורים. "זאת כבשת הרש שלהם. החודשיים האלה נועדו למורה להתרענן, לאגור כוח, ועכשיו באמצע אוגוסט הוא צריך לחזור כדי להכין את הכיתות, ולא משלמים לו. האוצר בא ואומר: הם נתנו תשעה ימים, בואו ניקח יותר. אנחנו לא ניתן יד לזה, ההפקרות תיפסק, אנחנו לא ניתן אפילו עוד יום אחד".

לדבריה, ציבור המורים עובד מרחוק כפי שבכל סקטור עובדים מרחוק, ומקבלים שכר מלא. "כמו שהאוצר עובד מהבית, בהייטק עובדים מהבית - אנחנו עובדים אפילו יותר, הם לא מבינים מה ההשקעה בלמידה מרחוק, כמה שעות נדרשות להכנה מעבר לזמן העבודה".

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: הלמידה מרחוק תצומצם. שר החינוך: "אין כאן דבר שהוא חובה"

לכתבה המלאה

במשרד האוצר טוענים כי הם ניסו ליצור קשר עם מזכ"לית הסתדרות המורים, אך ללא הצלחה נכון לעכשיו. בן דוד מכחישה זאת. "אני לא יודעת מי אומר את זה, לא רוצה לקרוא להם שקרנים, אבל הם לא דוברי אמת", אמרה, "אף אחד לא ניסה ליצור איתי קשר, אני מתנהלת מול משרד החינוך, זה המעסיק שלי ואני עובדת מולו. עם כל הכבוד, גם משרד החינוך בעמדתנו, מי שמקצועי מבין את המהות של העבודה, ויודע מה היא השקעה. לא יעלה על הדעת שהאוצר יתעסק בתחום שלא שלו, מה הוא מבין בחינוך? אין סיבה בעולם שרק לציבור המורים יגידו 'אתם תעבדו מהבית ולא תקבלו שכר מלא' בשעה שכל מי שעובד מהבית כן מקבל שכר".

בתגובה לדברים, משרד האוצר קרא למורים "לגלות אחריות". "משרד האוצר מוקיר ומעריך את עבודתם של המורים, ובפרט בימים מאתגרים אלו. אנו בטוחים שבתור אלו האמונים על חינוך דור העתיד שלנו, המורים ימשיכו לגלות אחריות לאומית וירתמו לסייע למשק בשעת מבחן זו", נמסר.

תקציר תולדות המשבר

ב-15 לחודש מרץ יצא צו של משרד הבריאות, במסגרתו נסגרו בתי הספר והגנים. במשרד החינוך החלו אז לנסות ולהפעיל את התכנית ללמידה מרחוק על ידי המורים עצמם, וכן על ידי אולפני טלוויזיה רחוקים. במקביל, באוצר התגבשה דרישה כי המורים לא יקבלו את מלוא השכר על הימים בהם הם נמצאים בבית, כי בניגוד לעובדי מדינה רגילים שצוברים ימי חופש ומנצלים אותם כמו בהסכם עם ההסתדרות הכללית - למורים אין ימי חופשה צבורים, מאחר והם נהנים מימי החופשה של החגים והקיץ. התקיימו שתי פגישות מו"מ בין משרד האוצר להסתדרות, ובמסגרתן הגיעו הצדדים להסכמה כי המורים יחזירו תשעה ימי לימודים, כאשר הלמידה מרחוק הייתה תלוית רצון של המורה.

על הסכם זה חטפה בן דוד ביקורת מקרב המורים, וגם מצד הקולגה שלה רן ארז, יו"ר ארגון המורים אשר מזנב בה כחלק מהמאבק של השניים על ייצוג חטיבות הביניים. בין היתר, הוטח בה שהיא נכנעה לדרישות האוצר, ולא הביאה הישגים במסגרת ההסכם הזה. הביקורת הזאת ערערה את בן דוד, והיא נמנעה בפועל לחתום בפועל על ההסכם. במשך כמה ימים הופסקה הלמידה מרחוק עד להתערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהורה למנכ"לו לבחון את הנושא מחדש בגלל הדרישה של ההורים לשגרה יומיומית.

בתוך כך, התקיימו פגישות מו"מ נוספות בין הצדדים, והגיעו להסכם מחודש שקובע כי המורים ימשיכו ללמד מרחוק עד 30 באפריל. פרק הזמן כולל חלק מימי חופשת הפסח, ועל כן הוסכם להשיב תשעה ימים בחופש הגדול. בהסתדרות המורים העריכו כי הגננות והמורים של הכיתות הקטנות לא נותנים תפוקה מלאה לעומת המורים בחטיבות ביניים, והממוצע של שעות העבודה של שתי הקבוצות הללו הביא לחישוב החזרת תשעה הימים.

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
"אנחנו לא ניתן אפילו עוד יום אחד". בן דוד/ראובן קסטרו

במשרד החינוך ובמשרד האוצר העריכו כי בתום חופשת הפסח יחזרו הגנים והכיתות הקטנות ללימודים, אך מנכ"ל משרד הבריאות הודיע שלא תהיה החזרה עד לפני מאי. במשרד החינוך נערכו למתווה ללמידה מרחוק, שמדבר על כך שהגננות והמורים של הכיתות הקטנות ילמדו מרחוק עם לו"ז של לפחות חמש שעות למידה, דבר שלא עמד במבחן המציאות, והקים קול זעקה מצד ההורים - שטענו כי אין להם מחשבים ואין להם יכולת ללוות את הילדים לאורך כל היום בסמארטפון ובמחשבים, כי הם בעצמם צריכים לחזור לעבוד. למעשה, בהסכם בין הצדדים ישנו סעיף שאומר שהסתדרות המורים תמשיך בלמידה מרחוק אם מצב החירום ימשך, והצדדים ידונו ביניהם על המשך תשלום השכר.

בשבת האחרונה התקיימה ישיבת ממשלה במסגרתה הוחלט שהלמידה מרחוק של המורים תהיה בהיקף של עד 50% אחוז לאור האפקטיביות הנמוכה שלה, ושצוות של משרד החינוך, האוצר, ומשרד רה"מ ישבו ויחליטו ביניהם על היקף הלמידה מרחוק של המורים בכל אחד משלבי הגיל עד כיתה י'. עוד נאמר באותה החלטת ממשלה שבכיתות י"א-י"ב עובדים כרגיל, וצריך להשלים את הבגרויות. כחלק מצמצום הלמידה מרחוק, יצטרכו המורים להשלים את הימים היחסיים בקיץ.

בהסתדרות המורים זועמים, וטוענים כי הם הראשונים שסייעו במשבר הקורונה ולאורך כל התקופה לימדו בלמידה מקוונת, ובנוסף לכך החזירו עוד תשעה ימים בחופש הגדול. לכן הם מבהירים שלא יהיו מוכנים להוסיף עוד ימי למידה, מעבר למה שהוסכם.

(עדכון ראשון: 13:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully